• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Uppsnack inför 2022 OWG-utmaning som traditionsenligt sker i mars

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Den här är ju bara så jäkla bra…
6D8BEF52-DF82-4F88-8E1C-70B564667988.jpeg
 

Välkommen till Carl Hanssons Rör & Värme - ett kunskapsföretag​

Carl Hanssons är ett av Stockholms största VVS-företag. Vi erbjuder alla slags helhetslösningar inom VVS-installationer, service och underhåll — det har vi gjort i över 100 år. ;) ;) ;) //:pompus:
(Ps: Urklipp från deras hemsida)
Roligt för dem men frågan kvarstår ju, hur ägaren av klockan känner?
 
Senast redigerad av en moderator:
  • Like
Reactions: v0n

Välkommen till Carl Hanssons Rör & Värme - ett kunskapsföretag​

Carl Hanssons är ett av Stockholms största VVS-företag. Vi erbjuder alla slags helhetslösningar inom VVS-installationer, service och underhåll — det har vi gjort i över 100 år. ;) ;) ;) //:pompus:
(Ps: Urklipp från deras hemsida)
"Vi rensar igenbajsade rör" låter kanske inte lika flott när man tänker efter, smart! 😄
 
Kan inte låta bli att tänka på stackarn som knegat livet ur sig på Carl Hanssons Rör&Värme i 25 år.
Blev han glad, kände han sig uppskattad eller slängde han klockan i vredesmod? Så många frågor...
Jag ser helt klart en Hublot rakt ovanför. Sannolikt är det nån som köpt till listpris och sen slängt den i högen i rent vredesmod när hen fick höra vad han skulle få i inbyte.
 
#owgmarch är ju ett ypperligt tillfälle att tänka igenom sitt hobbysamlande lite och verkligen fundera på vad som skulle kunna vara ens enda klocka. Vad gör en glad med klockbärandet, samlandet? Varför finns det alltid en till klocka man vill köpa, är det för att man snålat och inte köpt den där fina man ville ha som var liiite för dyr?
Eller är det bara människans natur? Har man intresse så vill man alltid fördjupa sig ytterligare, utmana sig själv osv?

Jag kan i vilket fall inte bestämma mig: skall jag skaffa en av mina drömklockor, som nu verkar vara inom räckhåll ekonomiskt (nja, med lite smärta) eller något lite billigare men som kanske har högre verkshöjd? Alltså horologiskt.

Hjärtat är ju hos drömklockan, så valet borde vara enkelt. Men den är ju inte så rolig, skäms lite över min tråkiga smak.. samtidigt slår hjärtat ett extra slag när jag ser den modellen..
och samtidigt.. har jag blivit förförd förr, och blivit besviken när jag nyktrat till lite från förälskelsen.

Nån som förstår mig och kan ge råd? Är magkänslan alltid rätt? Många frågor.
 
#owgmarch är ju ett ypperligt tillfälle att tänka igenom sitt hobbysamlande lite och verkligen fundera på vad som skulle kunna vara ens enda klocka. Vad gör en glad med klockbärandet, samlandet? Varför finns det alltid en till klocka man vill köpa, är det för att man snålat och inte köpt den där fina man ville ha som var liiite för dyr?
Eller är det bara människans natur? Har man intresse så vill man alltid fördjupa sig ytterligare, utmana sig själv osv?

Jag kan i vilket fall inte bestämma mig: skall jag skaffa en av mina drömklockor, som nu verkar vara inom räckhåll ekonomiskt (nja, med lite smärta) eller något lite billigare men som kanske har högre verkshöjd? Alltså horologiskt.

Hjärtat är ju hos drömklockan, så valet borde vara enkelt. Men den är ju inte så rolig, skäms lite över min tråkiga smak.. samtidigt slår hjärtat ett extra slag när jag ser den modellen..
och samtidigt.. har jag blivit förförd förr, och blivit besviken när jag nyktrat till lite från förälskelsen.

Nån som förstår mig och kan ge råd? Är magkänslan alltid rätt? Många frågor.
Nu får du nästan klämma ut vilka klockor det handlar om ;)
Men förstår dig 100%. ”Drömklockorna” har oftast varit en besvikelse tyvärr. (Antar att man skruvat upp förväntningarna på att de är perfekta vilket de sällan är). Nu mer kör jag bara på magkänslan. Ibland blir det rätt ibland blir det fel.
Sen är man dum nog o sälja en del som är rätt... Men den sitter du ju o ruvar på ;)
 
Nu får du nästan klämma ut vilka klockor det handlar om ;)
Men förstår dig 100%. ”Drömklockorna” har oftast varit en besvikelse tyvärr. (Antar att man skruvat upp förväntningarna på att de är perfekta vilket de sällan är). Nu mer kör jag bara på magkänslan. Ibland blir det rätt ibland blir det fel.
Sen är man dum nog o sälja en del som är rätt... Men den sitter du ju o ruvar på ;)
Ruvar och ruvar. Jag gör ju allt för att bli av med den, men det verkar som att de 5-10 pers som vill ha en 47mm Submersible i titan redan har eller har haft en. Du är välkommen att köpa tillbaka den om du saknar den ;) Själv försöker jag inte blicka tillbaka, åtminstone inte till exakt samma modell som jag redan haft.

Ok, just nu står valet mellan dessa två:

Den tråkiga:
21671960-v5y6plqxfeop282mjxdx5gk5-ExtraLarge.jpg
21671960-ih09pcucx7iycp7kisu6jpwg-ExtraLarge.jpg


Den mer horoloiskt intressanta:
Glashutte-Original-PanoMaticlunar-Forest-Green-1.jpg
GO-PanoMaticLunar-Back-006.jpg
 
Ruvar och ruvar. Jag gör ju allt för att bli av med den, men det verkar som att de 5-10 pers som vill ha en 47mm Submersible i titan redan har eller har haft en. Du är välkommen att köpa tillbaka den om du saknar den ;) Själv försöker jag inte blicka tillbaka, åtminstone inte till exakt samma modell som jag redan haft.

Ok, just nu står valet mellan dessa två:

Den tråkiga:
21671960-v5y6plqxfeop282mjxdx5gk5-ExtraLarge.jpg
21671960-ih09pcucx7iycp7kisu6jpwg-ExtraLarge.jpg


Den mer horoloiskt intressanta:
Glashutte-Original-PanoMaticlunar-Forest-Green-1.jpg
GO-PanoMaticLunar-Back-006.jpg

Wow! Glashütte röstar jag på. Skulle t.o.m. kunnat bära den bakofram med den baksidan.
 
Wow! Glashütte röstar jag på. Skulle t.o.m. kunnat bära den bakofram med den baksidan.
Glashütte har faktiskt en klocka för det också, Panomatic Inverse: DDFAE6D5-AB5B-4A2D-879E-68B5076BAFF4.jpeg

Lite för Avantgarde för min smak, men mycket trevlig.

Det som talar emot GO är dåligt vattentålighet, att det känns som en inomhusklocka medan datejusten kan bäras i badet, på stranden, i skogen etc.
Och inte minst att hjärtat säger Datejust, hjärnan säger Panomatic Lunar..
Jag är en ganska aktiv person, inget styrelseproffs, och gillar att kunna bära i stort sett alla klockor överallt (nästan iaf)..
men kanske gör jag för stor grej av det. Det kanske skulle gå bra. Men ändå. En repig boett på den där kanske inte är så snyggt?
 
Glashütte har faktiskt en klocka för det också, Panomatic Inverse: DDFAE6D5-AB5B-4A2D-879E-68B5076BAFF4.jpeg

Lite för Avantgarde för min smak, men mycket trevlig.

Det som talar emot GO är dåligt vattentålighet, att det känns som en inomhusklocka medan datejusten kan bäras i badet, på stranden, i skogen etc.
Och inte minst att hjärtat säger Datejust, hjärnan säger Panomatic Lunar..
Jag är en ganska aktiv person, inget styrelseproffs, och gillar att kunna bära i stort sett alla klockor överallt (nästan iaf)..
men kanske gör jag för stor grej av det. Det kanske skulle gå bra. Men ändå. En repig boett på den där kanske inte är så snyggt?

Jäklar vad fin!!

Mmm, känner igen mig i det lite. Har som en regel att klockan ska vara minst 10ATM vattentålig, annars blir det bara att jag inte vågar använda dom till vardags. Men så är jag kanske lite av en fegis också;)
Risk för repig boett är en av anledningarna att jag bytte ut min polerade GS mot en borstad:) Kanske funkar om man lägger två lager klarlack på??;)

Segt bara att det finns så mycket fint polerat och i 3ATM!
 
Glashütte har faktiskt en klocka för det också, Panomatic Inverse: DDFAE6D5-AB5B-4A2D-879E-68B5076BAFF4.jpeg

Lite för Avantgarde för min smak, men mycket trevlig.

Det som talar emot GO är dåligt vattentålighet, att det känns som en inomhusklocka medan datejusten kan bäras i badet, på stranden, i skogen etc.
Och inte minst att hjärtat säger Datejust, hjärnan säger Panomatic Lunar..
Jag är en ganska aktiv person, inget styrelseproffs, och gillar att kunna bära i stort sett alla klockor överallt (nästan iaf)..
men kanske gör jag för stor grej av det. Det kanske skulle gå bra. Men ändå. En repig boett på den där kanske inte är så snyggt?
Den är riktigt grym! Du kommer inte ångra dig ifall du köper en, här är den bredvid min Reverso.
5CD9247C-E8D4-4E99-8E00-69D4CB8B05EA.jpeg
37AC7837-A84C-49EE-9F16-1A71740AB0CD.jpeg
 
Ruvar och ruvar. Jag gör ju allt för att bli av med den, men det verkar som att de 5-10 pers som vill ha en 47mm Submersible i titan redan har eller har haft en. Du är välkommen att köpa tillbaka den om du saknar den ;) Själv försöker jag inte blicka tillbaka, åtminstone inte till exakt samma modell som jag redan haft.

Ok, just nu står valet mellan dessa två:

Den tråkiga:
21671960-v5y6plqxfeop282mjxdx5gk5-ExtraLarge.jpg
21671960-ih09pcucx7iycp7kisu6jpwg-ExtraLarge.jpg


Den mer horoloiskt intressanta:
Glashutte-Original-PanoMaticlunar-Forest-Green-1.jpg
GO-PanoMaticLunar-Back-006.jpg
Sett det 🙈 Inte så lite sugen 😇
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp