• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

UrSnyggt - en podd med klockan i fokus och livet i periferin

Riktigt kul att få veta mer om er. Efter lyssnat på alla avsnitt så vände bilden nästan helt med dom två sista avsnitten. Läskigt många likheter man kände med dig @Knutte75 :oops:.
Ser fram emot Tusenö-intervjun :).
Tack, vad kul att du gillade det! Och intressant att bilden vände. Sen bara att gratulera (?) att du kände många likheter :cool: Vi ser också fram emot det, hoppas återkomma inom kort, men först ska lite andra ämnen hinnas med... Stay tuned!

Kul avsnitt men skulle vilja slå ett slag för våran egen Sjöö-Sandström som jag upplever som rätt prisvärda under 30k.
Tack och helt enig. Det finns massor av bra under 30, för att begränsa oss försökte vi denna gång (med varierande framgång) välja modeller och märken vi inte nämnt så mycket tidigare. Kanske kan du tipsa om nån grym S&S för 30+ så kanske den kan klämmas in i nästa...? :)

Tack och helt enig. Det finns massor av bra under 30, för att begränsa oss försökte vi denna gång (med varierande framgång) välja modeller och märken vi inte nämnt så mycket tidigare. Kanske kan du tipsa om nån grym S&S för 30+ så kanske den kan klämmas in i nästa...? :)
Den mest vanliga modellen som helt klart är prisvärd är Royal Steel Classic. Deras herrmodeller ligger runt 20k. Har haft en tidigare, men den såldes av till förmån för annat.

Den modellen som jag är mest sugen på är deras Royal Steel Worldtimer: Riktigt snygg. Inte för att jag behöver en SS men det lockar att ha en lokalt byggd klocka med en hygglig kvalitet.

Den mest vanliga modellen som helt klart är prisvärd är Royal Steel Classic. Deras herrmodeller ligger runt 20k. Har haft en tidigare, men den såldes av till förmån för annat.

Den modellen som jag är mest sugen på är deras Royal Steel Worldtimer: Riktigt snygg. Inte för att jag behöver en SS men det lockar att ha en lokalt byggd klocka med en hygglig kvalitet.
Japp, hade en sån på kornet för avsnittet men valdes bort till förmån för Rado... :) Hade nog hellre köpt S&S om jag tvingats välja.

Hej, tack för bra podd! Intressanta teman för kommande avsnitt skulle kunna vara 1) Myter kring klockor och klocksamlande 2) Vilka tre klockor hade ni valt utan ekonomiska begräsningar. Keep up to good work!

/S

Här har ni en trogen lyssnare! 😍
Då jag arbetar 40h/veckan stående och sittande på en truck så har jag enorma tidsrymder att lägga ner på klockpoddar! Jag tycker dessa killar har en perfekt kombo, humor, allvar och mycket bra kunskaper. Jag gillar att ni har struktur på avsnitten också 🙌 ni vänder er till en stor grupp klockentusiaster i olika prisklasser! 🙏 Tack ska ni ha!

Tack för ett bra avsnitt! Jag trycker iofs att alla har varit bra och underhållande. När ska ni prata Seiko?, eller hoppar ni över det för att alla andra pratar om det? Många tycker kanske att Seiko är bäst i de lägre prisklasserna men det finns en del godbitar även i intervallet 20k-50k, inkl Grand Seiko.

Hej!
Tack igen för bra podd!
Ni har fått mig att villhöva en Meccaniche, blev otroligt sugen på en Nereide.
Förra veckan släppte de limited edition Tungsteno med bezel i Tungsten (Volfram).
Lyckades få tag på en, sannolikt den allra första 🤩 Fick den idag, sjukt nöjd!
6C8B88DA-2C6D-424A-9B5D-632D8F819342.jpeg

Här har ni en trogen lyssnare! 😍
Då jag arbetar 40h/veckan stående och sittande på en truck så har jag enorma tidsrymder att lägga ner på klockpoddar! Jag tycker dessa killar har en perfekt kombo, humor, allvar och mycket bra kunskaper. Jag gillar att ni har struktur på avsnitten också 🙌 ni vänder er till en stor grupp klockentusiaster i olika prisklasser! 🙏 Tack ska ni ha!
Oj vad kul att höra! Det låter som vi hamnat där vi vill vara då :) Hoppas du hänger med framåt också och hör gärna av dig om du kommer på något kul ämne eller person som vi bör beröra!

Tack för ett bra avsnitt! Jag trycker iofs att alla har varit bra och underhållande. När ska ni prata Seiko?, eller hoppar ni över det för att alla andra pratar om det? Många tycker kanske att Seiko är bäst i de lägre prisklasserna men det finns en del godbitar även i intervallet 20k-50k, inkl Grand Seiko.
Hej och tack för det :) Ja du...Seiko...vi har nog duckat den pucken medvetet. Dels för att varken jag eller Anders är sådär jättepepp på märket som sådant (bra klockor tveklöst dock), dels för att som du säger det finns så otroligt mycket info om Seiko överallt. Senaste exemplet är väl Molles två avsnitt i Svenska Klockkanalen på YouTube. Ämnet är så stort att det blir lite svårgreppbart liksom och man riskerar att bara krafsa lite på ytan. Men det kan vara min egen prestationsångest också som talar :cool: Vi får hitta ett slags ingång och ge oss på det framöver helt enkelt, känns ju knäppt att ha en klockpodd och inte snacka Seiko?! Tack för att du pushar på oss!

Hej!
Tack igen för bra podd!
Ni har fått mig att villhöva en Meccaniche, blev otroligt sugen på en Nereide.
Förra veckan släppte de limited edition Tungsteno med bezel i Tungsten (Volfram).
Lyckades få tag på en, sannolikt den allra första 🤩 Fick den idag, sjukt nöjd!
6C8B88DA-2C6D-424A-9B5D-632D8F819342.jpeg
Ja jävlar vilken metallbomb! :) Tungsteno - det låter det :cool: Kul att vi inspirerat och öppnat ögonen för märket, ser fram emot lite mer tankar när du burit den ett tag. Grattis!

Stort tack för mycket bra podd! Har under sommaren plöjt igenom alla 33 avsnitt och kommer lyssna troget framöver :)

Ja Americaine är lite mer udda, men kanske passar bra på en större handled pga. dess längd?
Detta är Tank solo, vet ärligt talat inte vad skillnaden mellan Tank Solo och Tank Must är.. De olika tank-typerna är lite av en djungel. Generellt sett brukar jag vara väl påläst innan jag slår till men blev lite spontanare denna gång så har inte speciellt bra koll på skillnaderna.

*Edit: lyckats läsa till mig lite men inte allt. Tank Must verkar ha ett mer rundat case medan tank solo är med platt ovantill. Tank solo har även en deployment clasp om man väljer läderalternativet medan tank must verkar ha ett vanligt spänne. Det sista jag lyckats lägga märket till är att Tank Solo har en mer rundad krona medan Tank Must har en spetsig. Finns säkert fler skillnader men inte hittat någon bra jämförande artikel / video.

Ang. ämnet om Tank-djungeln är jag helt enig med @Olpes. Tycker det är svårnavigerat. Men hittade denna artikel (i annan tråd på formuet): https://www.hodinkee.com/articles/the-cartier-tank-must-solarbeat
Det är inte en direktjämförelse som kanske söktes i detta avseende men det berör ändå historien och hur olika Tank-modeller vuxit fram. Intressant läsning!

Stort tack för mycket bra podd! Har under sommaren plöjt igenom alla 33 avsnitt och kommer lyssna troget framöver :)

Ang. ämnet om Tank-djungeln är jag helt enig med @Olpes. Tycker det är svårnavigerat. Men hittade denna artikel (i annan tråd på formuet): https://www.hodinkee.com/articles/the-cartier-tank-must-solarbeat
Det är inte en direktjämförelse som kanske söktes i detta avseende men det berör ändå historien och hur olika Tank-modeller vuxit fram. Intressant läsning!
Tack, vad glada vi blir :) Cartierfrågan är ju intressant. Marknadsföringsmässigt är det lite av ett mysterium varför man har två linjer som är så lika att man måste googla (en hel del) för att förstå skillnaderna mellan dem?! Men kanske sitter Cartier inne på hemligheter och kunskap ang. varumärkesbyggande och produktpositionering som jag saknar tillgång till? :) Snygga dressur är de i vilket fall!

Tack, vad glada vi blir :) Cartierfrågan är ju intressant. Marknadsföringsmässigt är det lite av ett mysterium varför man har två linjer som är så lika att man måste googla (en hel del) för att förstå skillnaderna mellan dem?! Men kanske sitter Cartier inne på hemligheter och kunskap ang. varumärkesbyggande och produktpositionering som jag saknar tillgång till? :) Snygga dressur är de i vilket fall!
Ja det är lite intressant att de lyckats göra det så krångligt. Det gör det inte lättare att vissa finns med kvartsverk och vissa med mekaniska också. Ta samma klocka, byt namn på den och sätt in lite olika verk så har du anledning att göra nylanseringar, marknadsföringskampanjer etc...Men håller helt med om att de är otroligt snygga! Ska definitivt in i klocklådan under kommande år :)

Underbar podd måste jag säga, otroligt härligt sällskap att ha under bilturer och träningspass på gymmet! Och hysteriskt roligt med pausmusiken i avsnitt #29 - En trudelutt med didgeridoo! Oj vad jag fnissade för mig själv i bilkön 🤣😂😅

Underbar podd måste jag säga, otroligt härligt sällskap att ha under bilturer och träningspass på gymmet! Och hysteriskt roligt med pausmusiken i avsnitt #29 - En trudelutt med didgeridoo! Oj vad jag fnissade för mig själv i bilkön 🤣😂😅
Hej, så kul att du gillar vår podd! :) Pausmusiken var ett spontant infall från 10bys sida och jag skrattade precis lika mycket som du när jag lyssnade på det första gången :D Känns som att den är här för att stanna!

Hoppla! Nyförvärv? Aldrig sett den på sådant gummi innan - riktigt snyggt måste jag säga. Allt klär en skönhet sägs det ju... :)
Faktiskt pjäsen som varit i samlingen längst. Gummit är ett sådant som sitter på "speedmaster racing", dock kommer de bara i 19mm och mitt är ett "homage-band" i rätt size för den vanliga speedyn. Men som du säger är speedyn lite av ett "strap monster". Usch ogillar det uttrycket men i brist på annat.. :rolleyes: Har kört den på allt från mocka till läder och länk.

Faktiskt pjäsen som varit i samlingen längst. Gummit är ett sådant som sitter på "speedmaster racing", dock kommer de bara i 19mm och mitt är ett "homage-band" i rätt size för den vanliga speedyn. Men som du säger är speedyn lite av ett "strap monster". Usch ogillar det uttrycket men i brist på annat.. :rolleyes: Har kört den på allt från mocka till läder och länk.
😃 Förstår vad du menar. Snyggt är det i vilket fall 👏 Är det en 005 med plexiglas osv?

😃 Förstår vad du menar. Snyggt är det i vilket fall 👏 Är det en 005 med plexiglas osv?
Ja det stämmer, används för lite men är ganska övertygad om att jag skulle ångra mig ifall jag sålde den. Dras i dagsläget till att använda lite mindre klockor, helst 38-40mm. Lite sugen på att addera en GS i det storleksspannet men måste pröva. Har hört av vänner att de tenderar till att vara lite stora. Drar mig dock alltid från att testa i butik när jag vet att jag inte är redo att betala butikspriser. Känns lite "fult". Kanske lämnar in Speedyn på service samtidigt så de får lite för mödan iaf :angel:

Kul att ni lyfter fram Fortis och att ni gjorde det båda två var lite oväntat. Fin kvalitet och snygga. Nu har jag bara testat den modellen som jag har själv, Official cosmoauts chronograph och det är en stor och tung klocka som bärs stort. Tycker man inte att det är ett problem så är den riktigt bra. Anledningen till att en rymdklocka också behöver vara en dykarklocka är att kosmonauterna tränar i bassänger inför uppdragen, lite kul kuriosa.

3F744F54-D848-4B65-A101-D782E46C48B0.jpeg

Tillbaka
Topp