Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Kul, inte alls sÄ dum ju!Med dagens tema fÄr man ju bjuda pÄ denna bild:
Ligger mest i en lÄda men blev i alla fall lite roligare nÀr man slÀngde pÄ ett svart band med röda kontrastsömmar..
Kul inspel, tack för det! Kunde inte lÄta bli att notera prissÀttningen för dessa klockor? Hyfsat...offensiv?NÄgot lite roligare frÄn Danmark Àr ju Arcanaut. FörstÄr att ni missade det med tanke pÄ hur smÄ dom Àr. Jag borde fÄ min ARC II snart sÄ fÄr vi se hur den Àr i verkligheten. I övrigt hÄller jag med om att man inte hoppar jÀmfota över alla Danska designmÀrken.
Composites
arcanaut.watch
Jag tycker det beror lite pÄ vad man vÀrdesÀtter. Med tanke pÄ att det sitter ett soprod a10 i den kan det uppfattas dyrt, men vÀger man in den begrÀnsade produktionen och hur mycket som faktiskt Àr custom jÀmfört med mÄnga andra smÄ tillverkare som jobbar mycket med hyllprodukter tycker jag det kÀnns rimligt.Kul inspel, tack för det! Kunde inte lÄta bli att notera prissÀttningen för dessa klockor? Hyfsat...offensiv?
FörstÄr hur du tÀnker, och gillar man bara slutprodukten sÄ blir ju priset helt plötsligt rimligt, för en sjÀlv i alla fall. Det var vÀl nÄgot reportage om Badger i Eqotime för inte sÄ lÀnge sedan vill jag minnas - jÀkligt coola grejer han gör. Som du sÀger lÀr du bli hyfsat ensam om detta, vilket sÄklart Àr kul! à terkom gÀrna nÀr du fÄtt klockan, vore kul att höra intryckenJag tycker det beror lite pÄ vad man vÀrdesÀtter. Med tanke pÄ att det sitter ett soprod a10 i den kan det uppfattas dyrt, men vÀger man in den begrÀnsade produktionen och hur mycket som faktiskt Àr custom jÀmfört med mÄnga andra smÄ tillverkare som jobbar mycket med hyllprodukter tycker jag det kÀnns rimligt.
Bara tavlan som Àr gjord av Black Badger gör det hela vÀldigt intressant tycker jag. Han gör riktigt coola grejer och har jobbat med high end tillverkare som t.ex. MB&F. Han jobbar dessutom i nÀrheten av Göteborg sÄ det finne en svensk koppling ocksÄ Àven om han Àr frÄn Kanada.
Har pratat med bÄde honom och Anders pÄ Arcanaut i samband med bestÀllningen och dom kÀnns bÄde vÀldigt passionerade. Kul att ha nÄgot som inte sÄ mÄnga andra har ocksÄ.
Ja det dÀr med en klockas vÀrde Àr ju en knepig och högst subjektivt frÄga. Tror dom sÄlt 2 till Sverige sÄ det kommer finnas en Àgare utöver mig i landet vilket nog fÄr anses som ganska ensamt. Blir jag nöjd med klockan kommer nog ingen undgÄ den pÄ ks. Om jag dÀremot blir missnöjd kommer det hela tystas nerFörstÄr hur du tÀnker, och gillar man bara slutprodukten sÄ blir ju priset helt plötsligt rimligt, för en sjÀlv i alla fall. Det var vÀl nÄgot reportage om Badger i Eqotime för inte sÄ lÀnge sedan vill jag minnas - jÀkligt coola grejer han gör. Som du sÀger lÀr du bli hyfsat ensam om detta, vilket sÄklart Àr kul! à terkom gÀrna nÀr du fÄtt klockan, vore kul att höra intrycken
Tycker det Àr en vÀldigt viktig poÀng nÀr det kommer till prissÀttning. NÀstan samtliga micro-brands vÀljer bland samma fÀrdiga delar och görs i samma kinesiska fabriker. Det Àr vÀldiskuterat av grundare av micro-mÀrken i diverse media och lÄngt ifrÄn en konspirationsteori. Att faktiskt skapa en klocka frÄn grunden designmÀssigt och fullfölja sin vision kostar. Sen ligger det sjÀlvklart i micro-mÀrkens intresse att fÄ folk att tro att allting Àr designat frÄn grunden snarare Àn taget ur en katalog.och hur mycket som faktiskt Àr custom jÀmfört med mÄnga andra smÄ tillverkare som jobbar mycket med hyllprodukter tycker jag det kÀnns rimligt.
HÄller helt med. Jag förstÄr och respekterar att mÄnga micro-brands bygger sina klockor baserat pÄ fÀrdiga delar. SÄ lÀnge man inte utger det för nÄgot annat Àn vad det Àr sÄ fÄr ju köparen vÀrdera olika aspekter och köpa det man gillar. SjÀlvklart köper Àven Arcanaut en del komponenter men min bild Àr att dom designat vÀldigt mycket sjÀlva. Det Àr klart att dom tar hjÀlp med stora delar produktionen. Det skulle bli ganska dyrt att köpa CNC-utrustning för att producera 50st boetter t.ex. Vad jag förstÄtt sÄ görs dock mycket av detta i Danmark men gummibanden Àr ett exempel pÄ komponenter som nog fÄtt resa lite lÀngre. Upplever dom som mycket transparenta i dessa frÄgor vilket uppskattas av mig.Tycker det Àr en vÀldigt viktig poÀng nÀr det kommer till prissÀttning. NÀstan samtliga micro-brands vÀljer bland samma fÀrdiga delar och görs i samma kinesiska fabriker. Det Àr vÀldiskuterat av grundare av micro-mÀrken i diverse media och lÄngt ifrÄn en konspirationsteori. Att faktiskt skapa en klocka frÄn grunden designmÀssigt och fullfölja sin vision kostar. Sen ligger det sjÀlvklart i micro-mÀrkens intresse att fÄ folk att tro att allting Àr designat frÄn grunden snarare Àn taget ur en katalog.
Ja att ta hjÀlp med produktion gör nog nÀstan alla varumÀrken. Man ska vÀl till jÀttar som Seiko innan varenda skruv Àr gjord i egna fabriker. Alternativt upp i betydligt högre prisklasser. Men skillnaden i kostnad Àr nog stor pÄ att ha en existerande fabrik göra nÄgot utefter dina exakta krav 'versus' att vÀlja nÄgot fabriken redan har tillgÀngligt och be dem printa dit din logga.HÄller helt med. Jag förstÄr och respekterar att mÄnga micro-brands bygger sina klockor baserat pÄ fÀrdiga delar. SÄ lÀnge man inte utger det för nÄgot annat Àn vad det Àr sÄ fÄr ju köparen vÀrdera olika aspekter och köpa det man gillar. SjÀlvklart köper Àven Arcanaut en del komponenter men min bild Àr att dom designat vÀldigt mycket sjÀlva. Det Àr klart att dom tar hjÀlp med stora delar produktionen. Det skulle bli ganska dyrt att köpa CNC-utrustning för att producera 50st boetter t.ex. Vad jag förstÄtt sÄ görs dock mycket av detta i Danmark men gummibanden Àr ett exempel pÄ komponenter som nog fÄtt resa lite lÀngre. Upplever dom som mycket transparenta i dessa frÄgor vilket uppskattas av mig.
Det Àr kan vara snÄrigt ibland att veta med micro-brands. Jag skulle nog inte heller ha med varken "kinesisk fabrik" eller "katalogprodukt" som USP om jag startade ett eget klockmÀrke
Jo jag har ocksÄ lÀst en del i nÀmnda trÄd. Jag köper mÄnga av argumenten men har sjÀlv svÄrt att bli lika upprörd. Det finns mÄnga trÄdar för den hÀr typen av diskussion. Intressant Àmne men jag brukar hÄlla mig borta. Va inte min mening att kapa den hÀr trÄden och gÄ för mycket OT.Ja att ta hjÀlp med produktion gör nog nÀstan alla varumÀrken. Man ska vÀl till jÀttar som Seiko innan varenda skruv Àr gjord i egna fabriker. Alternativt upp i betydligt högre prisklasser. Men skillnaden i kostnad Àr nog stor pÄ att ha en existerande fabrik göra nÄgot utefter dina exakta krav 'versus' att vÀlja nÄgot fabriken redan har tillgÀngligt och be dem printa dit din logga.
Var vÀl nÄgot svenskt varumÀrke som fick riktigt mycket dÀng hÀr pÄ forumet för att bokstavligen ha printat sin egen logga pÄ en fÀrdig klocka. Tidlös var det va? Den forumstrÄden Àr underhÄllande lÀsning om inte annat
Det var mitt fel, sorryJo jag har ocksÄ lÀst en del i nÀmnda trÄd. Jag köper mÄnga av argumenten men har sjÀlv svÄrt att bli lika upprörd. Det finns mÄnga trÄdar för den hÀr typen av diskussion. Intressant Àmne men jag brukar hÄlla mig borta. Va inte min mening att kapa den hÀr trÄden och gÄ för mycket OT.
Nej dÄ. Det va jag som börjadeDet var mitt fel, sorry
Jag tycker faktiskt dom Àr ganska balla. Alltid kul med mÀrke som har ett eget koncept. TÀnker pÄ dyk/skid-datorn man kan sÀtta pÄ som en modul. Har aldrig testat nÄgon eller sett IRL. Dom ser ganska stora och bulkiga ut men det har ju sin charm det med.PÄ Àmnet danska klockor tycker jag Linde Werdelin sticker ut. De designas i Danmark och tillverkas i Schweiz, vet inte om det kvalar in eller inte. De har iaf tillskillnad frÄn de andra nÀmnda danska varumÀrkena en betydligt mer vÄgad design och tydligare DNA. De har ÀndÄ hÄllit igÄng i cirkus 20 Är och verkar ÀndÄ stÄ pÄ egna ben.
Ja de brukar ju gÄ till överkomliga priser pÄ andrahansmarknaden. Den hÀr som ligger uppe nu Àr rÀtt ball. Inte lika 'extrem' som vissa av deras modeller:Jag tycker faktiskt dom Àr ganska balla. Alltid kul med mÀrke som har ett eget koncept. TÀnker pÄ dyk/skid-datorn man kan sÀtta pÄ som en modul. Har aldrig testat nÄgon eller sett IRL. Dom ser ganska stora och bulkiga ut men det har ju sin charm det med.
Nu blir man ju lite sugen HÄller med om att dom kÀnns ganska intressanta pÄ andrahandsmarknaden. Listpriserna Àr lite saftiga i förhÄllande till hur jag kÀnner för mÀrket.Ja de brukar ju gÄ till överkomliga priser pÄ andrahansmarknaden. Den hÀr som ligger uppe nu Àr rÀtt ball. Inte lika 'extrem' som vissa av deras modeller:
Avslutad - Linde Werdelin The One 2.2
Linde Werdelin The One 2.2 Pris: 28 000:- eller byte. Vad vill jag byta till? Kom med förslag, pengar upp eller ner kan vara aktuellt. Köpte denna i December men vi klickade tyvÀrr inte. Klockan Àr frÄn 2013 och i vÀldigt fint skick. Limiterad upplaga pÄ 88 exemplar. Kommer med cert pÄ...klocksnack.se
Perfekt timing inför OWGMNu blir man ju lite sugen HÄller med om att dom kÀnns ganska intressanta pÄ andrahandsmarknaden. Listpriserna Àr lite saftiga i förhÄllande till hur jag kÀnner för mÀrket.
Min handled Àr tyvÀrr redan bortlovad till en plastklocka. Hade gÀrna anvÀnt OWGM som en anledning att köpa nÄgot nytt annars.Perfekt timing inför OWGM
Första gÄngen jag Àr med i OWGM sÄ funderar pÄ att ta det lite försiktigt och sikta pÄ att klara av det.. FörstÄtt att det Àr en grej att ha sÄ fula klockor som möjligt, men pÄ den meta-nivÄn i mitt klockbÀrande Àr jag nog inte ÀnnuMin handled Àr tyvÀrr redan bortlovad till en plastklocka. Hade gÀrna anvÀnt OWGM som en anledning att köpa nÄgot nytt annars.
LÄter klokt. Jag körde seriöst förra Äret som va mitt först med en GS.Första gÄngen jag Àr med i OWGM sÄ funderar pÄ att ta det lite försiktigt och sikta pÄ att klara av det.. FörstÄtt att det Àr en grej att ha sÄ fula klockor som möjligt, men pÄ den meta-nivÄn i mitt klockbÀrande Àr jag nog inte Ànnu
Kommer nog att köra pÄ samma strategi.Första gÄngen jag Àr med i OWGM sÄ funderar pÄ att ta det lite försiktigt och sikta pÄ att klara av det.. FörstÄtt att det Àr en grej att ha sÄ fula klockor som möjligt, men pÄ den meta-nivÄn i mitt klockbÀrande Àr jag nog inte Ànnu
Samma hÀr.Första gÄngen jag Àr med i OWGM sÄ funderar pÄ att ta det lite försiktigt och sikta pÄ att klara av det.. FörstÄtt att det Àr en grej att ha sÄ fula klockor som möjligt, men pÄ den meta-nivÄn i mitt klockbÀrande Àr jag nog inte Ànnu
InstÀmmer, tror att det var James Stacey som nÀmnde i ett avsnitt av TGN att han brukar lÄta klockan ligga nÄgon mÄnad eller sÄ efter att han funderat pÄ att sÀlja. Om den sedan ligger orörd sÄ "Äker den".Samma hÀr.
SÄ fula klockor som möjligt kÀnns som slöseri med tid.
DÀremot kan jag tycka att det Àr ett perfekt tillfÀlle att ge en ny klocka chansen.
Efter 31 dagar pÄ raken sÄ vet man nog hyfsat vÀl om den kommer fÄ stanna eller ej.
Ofta upplever jag att vissa klockor flippas lite vÀl fort istÀllet för att ge dom chansen att flyga.
Uppfriskande avsnitt om nordiska mÀrken.DÄ sÄ, avsnitt #44 rykande fÀrskt, kom och lyssna!
44. Ursnyggt - nURdiska klockmÀrken, del 1
UrSnyggt - Med klockan i fokus och livet i periferin · Episodeopen.spotify.com
Den lÀnken Àr riktigt trevlig alltsÄ.. Kanske fÄr Äka till erikssons bara för att testa hur den kÀnnsUppfriskande avsnitt om nordiska mÀrken.
Inget av dom som lockade speciellt dock.
Hoppas pÄ mer klocktid under 2022.
Har blivit extremt lite bÀrande av klocka under förÀldraledigheten.