• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

UrSnyggt - en podd med klockan i fokus och livet i periferin

Uppfriskande avsnitt om nordiska märken.
Inget av dom som lockade speciellt dock.
Hoppas på mer klocktid under 2022.
Har blivit extremt lite bärande av klocka under föräldraledigheten.
Bild.jpeg
Snygg klocka och tack för input. Vi känner själva att det är lite lurigt med såna avsnitt - det blir väldigt mycket uppräknade och lite svårt när/om man inte har bilder framför sig.... Hur upplevs det som lyssnare? Alternativet är att djupdyka lite mer i några få märken? En avvägning...

Snygg klocka och tack för input. Vi känner själva att det är lite lurigt med såna avsnitt - det blir väldigt mycket uppräknade och lite svårt när/om man inte har bilder framför sig.... Hur upplevs det som lyssnare? Alternativet är att djupdyka lite mer i några få märken? En avvägning...
Jag tycker det var ett intressant avsnitt med lagomt skummande info om vad det finns för nordiska märken.
Det är kul att vidga perspektiven lite.
Går alltid att grotta in sig mer men det kan ju den som vill göra research om i efterhand
Sen kommer det troligtvis alltid att vara något som ni missar men det går väl även att följa upp om det inkommer specifika önskemål från lyssnarna tänker jag.
Noterade att Ed Sheeran bar en Linde Werdelin. Har sett några till salu här på forumet emellanåt.

Kvalade inte Linde Werdelin in? :)

Tack för ett bra avsnitt, ni gör det grymt som kör på!
Tack för input. Vi krigar på här i gruvan. Linde Werdelin har vi fått kommentarer på från många i alla möjliga kanaler - det är bara att erkänna att vi hade missat det. Får åtgärdas i kommande avsnitt 👍

Jag gillar upplägget, brukar alltid kolla era bilder på Instagram samtidigt som jag lyssnar, alternativ kolla tillverkarnas webbsida/insta för att se vad ni pratar om. Funkar bra för mig iallafall :)

Kul med det nordiska serien 😀
Bakläxa på Leijona denna gången dock med deras gedigna historik, folkförankring och Schweiz koppling förtjänar dom mer tid än bara parfymstämpel.

Annars gott

Ser framemot nästa 😀👍

Tack kul att höra. Vi var nog lite tunna kunskapsmässigt för att kunna göra Leijona full rättvisa, men vi vidhåller nog ändå att den stora mängden av deras utbud inte precis imponerar designmässigt eller andas "high end watchmaking" :) Men just därför var ju avtalet med Voutilainen desto mer oväntat och roligt! Del 2 är inspelad och klar och ligger och göttar till sig lite, vi kör nog ett märkesavsnitt om Sinn emellan - kommer till helgen hoppas vi!

Tack kul att höra. Vi var nog lite tunna kunskapsmässigt för att kunna göra Leijona full rättvisa, men vi vidhåller nog ändå att den stora mängden av deras utbud inte precis imponerar designmässigt eller andas "high end watchmaking" :) Men just därför var ju avtalet med Voutilainen desto mer oväntat och roligt! Del 2 är inspelad och klar och ligger och göttar till sig lite, vi kör nog ett märkesavsnitt om Sinn emellan - kommer till helgen hoppas vi!
Alla poddar behöver sin baksätes chaufför 😂

Kör på bara gubbar jag älskar tugget 💪💪😎

Minns varken när eller i vilken kontext ni pratade om det, men ni var inne på att ge sina klockor en ärlig chans innan de får vandra vidare. Ville knappt erkänna det själv men var ganska besviken på Tanken, men nu med ett Molequin på istället för originalbandet så är det helt plötsligt en favorit.
806C7C2C-E0DB-42D5-8F98-B3CE723E9DB7.jpeg

Det var ett rätt bra avsnitt, men lyssnade på språng så kunde inte se på bilder samtidigt så blev aningen rörigt och snabbt. Men ska lyssna om och kolla upp bilder samtidigt. Tyckte dock att det gick lite väl fort och att modellerna gicks igenom lite väl ytligt. Hade personligen föredragit att ni hade valt ut färre enstaka märken som ni gick igenom mer grundligt. Eller längre avsnitt där ni gick mer in på djupet på varje märke. Men är en personlig preferens, ni gör det ni känner för att göra. Ni är dock enligt mig som bäst när ni får tid och utrymme att orera om era åsikter kring märken och modeller, så tycker att ni kan ge er själva den tiden.

Senast ändrad:
Det var ett rätt bra avsnitt, men lyssnade på språng så kunde inte se på bilder samtidigt så blev aningen rörigt och snabbt. Men ska lyssna om och kolla upp bilder samtidigt. Tyckte dock att det gick lite väl fort och att modellerna gicks igenom lite väl ytligt. Hade personligen föredragit att ni hade valt ut färre enstaka märken som ni gick igenom mer grundligt. Eller längre avsnitt där ni gick mer in på djupet på varje märke. Men är en personlig preferens, ni gör det ni känner för att göra. Ni är dock enligt mig som bäst när ni får tid och utrymma att orera om era åsikter kring märken och modeller, så tycker att ni kan ge er själva den tiden.
Tack för feedback, mycket uppskattat 👍 Vi håller med till 100%. Stay tuned.

Kul lyssning och klart intressant hur djupt tyskarna tagit det.
Sinn för mig är enbart för oss klocknördar😁
Haha, jo lite svårt att visualisera den totalt klockointresserade nyss utnämnde och/eller bonusbedränkte mellanchef som ramlar in på Erikssons Ur för köpa "en schysst dinka" och kommer ut med en Sinn?!? :)

För evigt stämplad som personen som kallade Sinn överskattade!
Står nog ändå fast vid det. Överskattat är dock långt ifrån synonymt med dåligt. Skulle nog säga att Rolex är överskattat med tanke på att folk placerar dem i samma fack (mycket pga andrahandsvärdet) som klockor av betydligt högre kvalitet. En begagnad Overseas chrono kostar ungefär lika mycket som en begagnad Daytona. Det gör ju inte Rolex till ett dåligt varumärke, snarare tvärt om. Till retail är de grymma, till uppblåsta andrahandspriser; inte lika mycket.

Fallet är självklart annorlunda med Sinn. Men likheten är att man får relativt lite "klocka för pengarna". Gillar man estetiken och värderar ISO-standarder så är det ju ett grymt varumärke. Men rent objektivt tycker jag det finns många varumärken som erbjuder betydligt mer för samma peng. Med det sagt, när folk påstår att Sinn är underskattade alternativt mycket "klocka för pengarna" går det inte riktigt ihop för mig.

Värt att tillägga är att jag inte alls är någon "klocka för pengarna" hunter. Jag är helt för att gilla varumärken för att man gillar dem. Diskussionen kring överskattat / underskattat blir dock naturligt ganska "klocka för pengarna" styrd.

Senast ändrad:
Står nog ändå fast vid det. Överskattat är dock långt ifrån synonymt med dåligt. Skulle nog säga att Rolex är överskattat med tanke på att folk placerar dem i samma fack (mycket pga andrahandsvärdet) som klockor av betydligt högre kvalitet. En begagnad Overseas chrono kostar ungefär lika mycket som en begagnad Daytona. Det gör ju inte Rolex till ett dåligt varumärke, snarare tvärt om. Till retail är de grymma, till uppblåsta andrahandspriser; inte lika mycket.

Fallet är självklart annorlunda med Sinn. Men likheten är att man får relativt lite "klocka för pengarna". Gillar man estetiken och värderar ISO-standarder så är det ju ett grymt varumärke. Men rent objektivt tycker jag det finns många varumärken som erbjuder betydligt mer för samma peng. Med det sagt, när folk påstår att Sinn är underskattade alternativt mycket "klocka för pengarna" går det inte riktigt ihop för mig.

Värt att tillägga är att jag inte alls är någon "klocka för pengarna" hunter. Jag är helt för att gilla varumärken för att man gillar dem. Diskussionen kring överskattat / underskattat blir dock naturligt ganska "klocka för pengarna" styrd.
Haha, det är väl ett skönt epitet ändå? Förstår ditt resonemang men min känsla när 356:an sitter på armen är ändå att den är värd varenda krona 😄 Sen är jag nog lite av en germanofil. De är ett roligt folk tyskarna.

Men vad som är mycket klocka för pengen är ju i sig själv extremt subjektivt. Bryr du dig om historia? Eller urverk? Eller finish?
Eller något helt annat? Väldigt subjektivt beroende på vad man värdesätter. Så för en som mig själv som värdesätter intressant historia, verktygskänslan och teknik finns det inga mer prisvärda ur 😁 (möjligen Seiko då )

Överskattat? Helt beroende på vad du värdesätter, för mig ? Något underskattat 😊

Men vad som är mycket klocka för pengen är ju i sig själv extremt subjektivt. Bryr du dig om historia? Eller urverk? Eller finish?
Eller något helt annat? Väldigt subjektivt beroende på vad man värdesätter. Så för en som mig själv som värdesätter intressant historia, verktygskänslan och teknik finns det inga mer prisvärda ur 😁 (möjligen Seiko då )

Överskattat? Helt beroende på vad du värdesätter, för mig ? Något underskattat 😊
Tycker de brister i urverk, finish och i vissa fall (men inte alltid) kvalitet. Mycket för att de exempelvis använder samma länk till sina 10k klockor som de gör på sina klockor för 30k. Personligen tycker jag deras H-länk är acceptabel för 10k men långt ifrån acceptabel för 30k. De använder sig även av urverk i sina klockor i 20k+ klassen som prestandamässigt är långt under vad man idag kan förvänta sig för den pengen.

Historia, absolut. Vilkets varumärkes historia man värderar mest är självklart subjektivt, men du kan gå köpa en Longines för 20k som slår varenda 20k-sinn på fingrarna när det kommer till urverk, finish.. och Longines historia är ju minst sagt gedigen.

Gillar man Sinn så gillar man Sinn. Tror dock det finns en väldigt god anledning till att deras billigaste modeller är de populäraste. Där är bristen på "klocka för pengarna" mindre påtaglig. Hur många andra varumärken kan du rabbla där den billigaste klockan de säljer är den populäraste? Personligen kan jag inte komma på ett enda. Förutom Casio då kanske.

Ingen skam i att köpa det man gillar, det är nog få samlingar som har så dålig "klocka för pengarna" snitt som min :angel:

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp