• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

UrSnyggt - en podd med klockan i fokus och livet i periferin

Tycker de brister i urverk, finish och i vissa fall (men inte alltid) kvalitet. Mycket för att de exempelvis använder samma länk till sina 10k klockor som de gör på sina klockor för 30k. Personligen tycker jag deras H-länk är acceptabel för 10k men långt ifrån acceptabel för 30k. De använder sig även av urverk i sina klockor i 20k+ klassen som prestandamässigt är långt under vad man idag kan förvänta sig för den pengen.

Historia, absolut. Vilkets varumärkes historia man värderar mest är självklart subjektivt, men du kan gå köpa en Longines för 20k som slår varenda 20k-sinn på fingrarna när det kommer till urverk, finish.. och Longines historia är ju minst sagt gedigen.

Gillar man Sinn så gillar man Sinn. Tror dock det finns en väldigt god anledning till att deras billigaste modeller är de populäraste. Där är bristen på "klocka för pengarna" mindre påtaglig. Hur många andra varumärken kan du rabbla där den billigaste klockan de säljer är den populäraste? Personligen kan jag inte komma på ett enda. Förutom Casio då kanske.

Ingen skam i att köpa det man gillar, det är nog få samlingar som har så dålig "klocka för pengarna" snitt som min :angel:
Tror inte någon av oss kommer bytta åsikt, och det är ju bra det alla har ju olika preferenser 😊

Urverket tycker jag det är så lite som skiljer det är liksom alla olika varianter/kopior på top eta 😊 även om longines skickar en del för cosc. När det kommer till finish så har jag inget att klaga på sinn för priset, grym finish om enkel och det är ju subjektivt vad man föredrar 😊

Och tar du en sinn för 20 får du ju en kronograf med 100m wr, Grym tidhållning, grym finish (enkel finish men grymt bra utförd) och med en passande historia 😊 extremt prisvärt enligt mig 😊

Ta du en longiens får du ju nästan en Spirit för dom pengarna som också är en grymt bra klocka med ett cosc verk, tre handare med en passande historia också väldigt prisvärt enligt mig😊

Att vara prisvärt måste man ju inte vara bäst i klassen, och efter som att vara just bäst är extremt subjektivt beroende på vad just du värdesätter 😊

Sista va ett skämt eller? Efter som vi bara kan bygga detta på gissningar (om inte någon har faktiska siffror ? )
Så skulle jag gissa att det är extremt vanligt för majoriteten av märkena att instegsmodellerna säljer bäst ? Och således modellerna i det lägre pris segmentet ? tänker som panerai, JLC, longiens, seiko med många flera.

Sista va ett skämt eller? Efter som vi bara kan bygga detta på gissningar (om inte någon har faktiska siffror ? )
Så skulle jag gissa att det är extremt vanligt för majoriteten av märkena att instegsmodellerna säljer bäst ? Och således modellerna i det lägre pris segmentet ? tänker som panerai, JLC, longiens, seiko med många flera.
Spirit säljer nog bättre än Conquest. Reverso säljer nog bättre än Master control date. Seiko 5's säljer nog betydligt bättre än deras riktiga budget ur & penn klockor. Panerai vet jag för lite om för att uttrycka mig. Men sträcker vi oss till "lägre prissegmentet" har du rätt i vissa fall. Och ja; killgissning.

Urverket tycker jag det är så lite som skiljer det är liksom alla olika varianter/kopior på top eta 😊
Ja det man ju tycka, men det kostar självklart att både COSC-certifiera samt som i Longines fall anpassa kalibern efter egna specs. Exempelvis för att märkbart förlänga power reserve etc. Huruvida man värderar det eller inte är en annan fråga.

Att vara prisvärt måste man ju inte vara bäst i klassen, och efter som att vara just bäst är extremt subjektivt beroende på vad just du värdesätter 😊
Håller med. Min poäng är nog framförallt att Sinn snarare är okända än underskattade. Det för mig är två väldigt skilda saker.

Tror inte någon av oss kommer bytta åsikt, och det är ju bra det alla har ju olika preferenser 😊
Absolut, är fullt medveten om att mina åsikter ofta skiljer sig från andras och jag har inget emot att andra skiljer sig från mina. Ens vinkel på klockintresset skiljer sig och ens åsikter därefter, helt naturligt :happyhappy:

Lite kul med de två senate special avsnitten men saknar formatet som ni drog igång med. Det var det goa tjötet som fick podden att sticka ut. Nu är det lite mkt nerderi. Kom däremot fram till att det är nog vintage Sinn som gör att jag gillar märket. Även om jag fortfarande tycker att det är lite kul att de är unika ijmf med många andra.
……und Ich denke jetzt das Anders Deutch is ganz anders….. 😅

Trevligt avsnitt om Sinn :)
Känns som det finns en hel del mer att ösa utav där.
Tycker det var en bra mix utav prestigelöst snack blandat med referenser och historik.

Personligen så är 556 I RS en favorit.
Jag tycker att finishen är superb i kombination med en snygg klocka som går pretty much +-0 över ett dygn.
Vad det är för typ av urverk som sitter i har aldrig intresserat mig så länge det presterar bra men det är klart att ett Selitta SW-200 som såvitt jag förstår kan servas av flertalet urmakare är inte så dumt.
Sen gillar jag att deras egna pris för en service är riktigt rimligt ink frakt.
https://www.sinn.de › Sinn_S...PDFSinn Service Preisliste

Nackdelen där kan vara för den otålige att servicetiden för närvarande ligger på runt 3-4 månader men what the hell då ges man ju möjlighet att varva med annat under tiden när den dagen kommer, typ vart 10e år ;)
Dock så verkar Sinn jobba rätt hårt på att minska ner den tiden men tror det har varit en speciell tid under pandemin för de flesta av tillverkare.

Sinntastic helt enkelt.
Bild.jpeg

Trevligt avsnitt om Sinn :)
Känns som det finns en hel del mer att ösa utav där.
Tycker det var en bra mix utav prestigelöst snack blandat med referenser och historik.

Personligen så är 556 I RS en favorit.
Jag tycker att finishen är superb i kombination med en snygg klocka som går pretty much +-0 över ett dygn.
Vad det är för typ av urverk som sitter i har aldrig intresserat mig så länge det presterar bra men det är klart att ett Selitta SW-200 som såvitt jag förstår kan servas av flertalet urmakare är inte så dumt.
Sen gillar jag att deras egna pris för en service är riktigt rimligt ink frakt.
https://www.sinn.de › Sinn_S...PDFSinn Service Preisliste

Nackdelen där kan vara för den otålige att servicetiden för närvarande ligger på runt 3-4 månader men what the hell då ges man ju möjlighet att varva med annat under tiden när den dagen kommer, typ vart 10e år ;)
Dock så verkar Sinn jobba rätt hårt på att minska ner den tiden men tror det har varit en speciell tid under pandemin för de flesta av tillverkare.

Sinntastic helt enkelt.
1644743239139.jpeg
Du har helt klart ett Sinne för wristshots, snyggt!

Fick sen hemleverans på den här Explorer 1an igår kväll. 39mm, mk2. Vi ska genomlida OWGM tillsammans, får se hur den känns efter det. Nu är känslan bra men med förhoppningen att den växer ytterligare.
IMG_0218.png

Ja asså.. Förstår vad du menar och hade nog hållit med mer för något år sedan. Nu tog jag av originallänken på DJ'n och satt på ett Hirsch-band direkt. Har även originallänk till Speedyn men föredrar Uncle Seiko länkarna. Vetskapen om att 'man har' originallänk är såklart trevlig, men tycker inte det bör stoppa dig från att bära den på en Uncle Seiko. Du kan ju köpa en Uncle Seiko-länk och bära den, och dagen en passande originallänk kommer upp på marknaden kan du köpa den och lägga den i en låda.

Min rekommendation vore att köpa en Uncle Seiko länk här på forumet, då slipper man importavgifter och går generellt sett att få lite billigare också. Jag använder aldrig min Speedy längre så är du sugen på en US länk kan du höra av dig och kanske få köpa den. Så länge man köper till rätt pris är de ganska enkla att få tillbaka pengarna på också.
Ber om ursäkt för att jag som vanligt är OT i denna tråd. Men nu är en 1171 på ingång, går emot @Olpes rekommendation och betalar ett hiskeligt överpris för en rasslig utstansad plåtburk. Vi får se hur detta blir!
1A2F0EEE-62ED-40D3-9D39-0D5C5A12FD07.jpeg

Lite kul med de två senate special avsnitten men saknar formatet som ni drog igång med. Det var det goa tjötet som fick podden att sticka ut. Nu är det lite mkt nerderi. Kom däremot fram till att det är nog vintage Sinn som gör att jag gillar märket. Även om jag fortfarande tycker att det är lite kul att de är unika ijmf med många andra.
……und Ich denke jetzt das Anders Deutch is ganz anders….. 😅
Tack för feedback. Vi jobbar med balansen trams/tjöt och vettigt innehåll. Den är inte skitlätt att få till rätt och ibland kan det nog slå över åt ena eller andra hållet. Kan också vara så att ju mer man lär sig, desto mer nördig/detaljinriktad och teknisk blir man. Tror t.ex. inte vi fixat att göra Sinnavsnittet i början? Hursom, vi är medvetna och gör vad vi kan och hoppas ni står ut. Konstruktiv kritik och tips uppskattas alltid :) Och spot on med 10bys tyska :cool:

Tack för feedback. Vi jobbar med balansen trams/tjöt och vettigt innehåll. Den är inte skitlätt att få till rätt och ibland kan det nog slå över åt ena eller andra hållet. Kan också vara så att ju mer man lär sig, desto mer nördig/detaljinriktad och teknisk blir man. Tror t.ex. inte vi fixat att göra Sinnavsnittet i början? Hursom, vi är medvetna och gör vad vi kan och hoppas ni står ut. Konstruktiv kritik och tips uppskattas alltid :) Och spot on med 10bys tyska :cool:
Även om alla avsnitt inte kan vara för alla är det kul att ni testar olika format och att ni utvecklas. Så kör på det ni vill köra på! Huvudsaken är att ni fortfarande tycker det är roligt. 😉

Lite sen denna gång, men i förrgår kom det ut ett kortare specialavsnitt om vår Tusenötävling:

"Vanligt" avsnitt beräknas till helgen :)

Någon som kan rekommendera ett eller flera avsnitt som håller extra hög kvalitet som man kan börja lyssna på?
Tar mig friheten att svara själv... :cool: Det beror nog lite på vad du är ute efter. Gillar du nörderi, referenser, urverk osv kommer du nog gilla avsnitt 38 om Rolex GMT. Gillar du mer löst snack med tyckande hit och dit så är våra budget-avsnitt 33, 34 och 36 nog rätt lämpliga. Bra köptips också :). Sen är det nog utifrån intresse för olika märken osv. Avsnitt 29 är rätt roligt, men de 5 första avsnitten kan du nog mest se som uppvärmning från vår sida och bör lyssnas på i sista hand. Tycker själv vi fick till avsnittet om Sinn (45), särskilt om man gillar tysk ingenjörskonst! Trevlig lyssning!

Avsnitt #47 ute nu! Nu knyter vi ihop den nURdiska säcken med Island och Norge. Mycket nöje!

Avsnitt #47 ute nu! Nu knyter vi ihop den nURdiska säcken med Island och Norge. Mycket nöje!

Gött, sparar denna till morgondagen! När kör ni utlottningen?

Min Dumont kommer imorgon. En månad utan att ens få testa hur den sitter :banghead: Blev WSSA0022, dvs storleken större.
Grattis! Du kan ju alltid anmäla klockan nu och gå klocklös till den kommer. Beställde du via Cartier eller någon annan AD/annons?

Är riktigt nöjd med min. Ibland ovant med en så liten men var ute efter en mer traditionell passform/ratio klocka till handled. Ska bli roligt att höra dina intryck….. i april … 😆

Grattis! Du kan ju alltid anmäla klockan nu och gå klocklös till den kommer. Beställde du via Cartier eller någon annan AD/annons?

Är riktigt nöjd med min. Ibland ovant med en så liten men var ute efter en mer traditionell passform/ratio klocka till handled. Ska bli roligt att höra dina intryck….. i april … 😆
Redan mejlat Berns en gång och ändrat klocka så bestämde mig för att spara honom besväret 😅 Ser man på glaset som halvfullt blir det kul att ha något å se fram emot.

Blev köp via KS. Legat en uppe länge och har nog klickat mig in på annonsen 30 gånger senaste månaderna. "Bytte ner mig" från Explorer 39 till en äldre 36mm och fick lite mellanskillnad. Cartiern fanns kvar och passade budgeten rätt bra så kändes värt att testa 👍 Har ägt Tank innan och fått lov att testa Burners "vanliga santos" ett par gånger så tror mig ha en ganska bra uppfattning om hur den kommer sitta. Det enda jag är lite osäker på är det blåa bandet, kanske inte det jag valt själv men samtidigt lite kul med något som sticker ut. Blått är ju en najs färg generellt, vet aldrig om jag sett blått aligator innan dock 🤔

Redan mejlat Berns en gång och ändrat klocka så bestämde mig för att spara honom besväret 😅 Ser man på glaset som halvfullt blir det kul att ha något å se fram emot.

Blev köp via KS. Legat en uppe länge och har nog klickat mig in på annonsen 30 gånger senaste månaderna. "Bytte ner mig" från Explorer 39 till en äldre 36mm och fick lite mellanskillnad. Cartiern fanns kvar och passade budgeten rätt bra så kändes värt att testa 👍 Har ägt Tank innan och fått lov att testa Burners "vanliga santos" ett par gånger så tror mig ha en ganska bra uppfattning om hur den kommer sitta. Det enda jag är lite osäker på är det blåa bandet, kanske inte det jag valt själv men samtidigt lite kul med något som sticker ut. Blått är ju en najs färg generellt, vet aldrig om jag sett blått aligator innan dock 🤔
Tror jag vet vilken du kikade på. Var också sugen men efter att ha testat storleken på Nymans så fick det bli en modell mindre. Den större satt bra men blev imo ”för sportig” på min lilla handled.
C35E1019-4C92-4E0D-8551-F99823873A39.jpeg

Gillar att den kompletterar tanken och de bärs riktigt olika iom Tankens rektangulära form.
Intressant att du nämner aligatorbandet. Inte det jag valt heller men det sitter riktigt bra och färgen är över förväntan bra. Är däremot på jakt efter ett brunt. På NK kan man beställa från Cartier med quick switch på bandet men hoppas att dlugs lyckas släppa ett snart.

Tror jag vet vilken du kikade på. Var också sugen men efter att ha testat storleken på Nymans så fick det bli en modell mindre. Den större satt bra men blev imo ”för sportig” på min lilla handled.
C35E1019-4C92-4E0D-8551-F99823873A39.jpeg

Gillar att den kompletterar tanken och de bärs riktigt olika iom Tankens rektangulära form.
Intressant att du nämner aligatorbandet. Inte det jag valt heller men det sitter riktigt bra och färgen är över förväntan bra. Är däremot på jakt efter ett brunt. På NK kan man beställa från Cartier med quick switch på bandet men hoppas att dlugs lyckas släppa ett snart.
Riktigt snygg 👍 Såg också att dlugs höll på att göra anpassade straps, kul med tanke på att modellen kanske inte är den absolut populäraste. Såg även att dem använde den som "modell" för vissa av deras vanliga straps. Tycker de ser ut att funka rätt bra också, även fast det kanske inte blir riktigt lika integrerat.
1646085603997.png

Tillbaka
Topp