Tror inte någon av oss kommer bytta åsikt, och det är ju bra det alla har ju olika preferenserTycker de brister i urverk, finish och i vissa fall (men inte alltid) kvalitet. Mycket för att de exempelvis använder samma länk till sina 10k klockor som de gör på sina klockor för 30k. Personligen tycker jag deras H-länk är acceptabel för 10k men långt ifrån acceptabel för 30k. De använder sig även av urverk i sina klockor i 20k+ klassen som prestandamässigt är långt under vad man idag kan förvänta sig för den pengen.
Historia, absolut. Vilkets varumärkes historia man värderar mest är självklart subjektivt, men du kan gå köpa en Longines för 20k som slår varenda 20k-sinn på fingrarna när det kommer till urverk, finish.. och Longines historia är ju minst sagt gedigen.
Gillar man Sinn så gillar man Sinn. Tror dock det finns en väldigt god anledning till att deras billigaste modeller är de populäraste. Där är bristen på "klocka för pengarna" mindre påtaglig. Hur många andra varumärken kan du rabbla där den billigaste klockan de säljer är den populäraste? Personligen kan jag inte komma på ett enda. Förutom Casio då kanske.
Ingen skam i att köpa det man gillar, det är nog få samlingar som har så dålig "klocka för pengarna" snitt som min
Urverket tycker jag det är så lite som skiljer det är liksom alla olika varianter/kopior på top eta även om longines skickar en del för cosc. När det kommer till finish så har jag inget att klaga på sinn för priset, grym finish om enkel och det är ju subjektivt vad man föredrar
Och tar du en sinn för 20 får du ju en kronograf med 100m wr, Grym tidhållning, grym finish (enkel finish men grymt bra utförd) och med en passande historia extremt prisvärt enligt mig
Ta du en longiens får du ju nästan en Spirit för dom pengarna som också är en grymt bra klocka med ett cosc verk, tre handare med en passande historia också väldigt prisvärt enligt mig
Att vara prisvärt måste man ju inte vara bäst i klassen, och efter som att vara just bäst är extremt subjektivt beroende på vad just du värdesätter
Sista va ett skämt eller? Efter som vi bara kan bygga detta på gissningar (om inte någon har faktiska siffror ? )
Så skulle jag gissa att det är extremt vanligt för majoriteten av märkena att instegsmodellerna säljer bäst ? Och således modellerna i det lägre pris segmentet ? tänker som panerai, JLC, longiens, seiko med många flera.