• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

UrSnyggt - en podd med klockan i fokus och livet i periferin

Wow, där var avsnittet typ klart, tackar 🙏🤩 Grymt.

Haha. Kanske räcker till flera. :p Jag får se om jag kommer på mer. Kände att jag tömde ut mig ganska mycket dock.

Genomförde ett litet experiment med ChatGPT också. Lika skrämmande varje gång...o_O Vissa av frågorna är riktigt bra. Andra lite mindre. Håll till godo nedan.

You
Lista 20 Q&A frågor till programledarna för en podcast om klockor

ChatGPT:

1. Hur började er fascination för klockor och hur har den utvecklats över tid?
  2. Vilken är er favoritklocka och varför?
  3. Hur ser er dagliga klockrutin ut? Har ni en specifik klocka för olika tillfällen eller aktiviteter?
  4. Vilket är det mest minnesvärda ögonblicket eller historien bakom en klocka som ni har stött på under era podcastavsnitt?
  5. Hur påverkar trender och teknologiska framsteg klockindustrin och klockkollektioner?
  6. Vad tycker ni är de mest underskattade klockmärkena eller modellerna på marknaden?
  7. Hur viktigt är klockans design kontra dess tekniska funktioner för er personligen?
  8. Finns det några specifika klockrelaterade händelser, mässor eller utställningar som ni ser fram emot varje år?
  9. Hur ser ni på begagnade klockor kontra nya klockor när det gäller att bygga en samling?
  10. Vilka faktorer tar ni hänsyn till när ni bedömer kvaliteten och hantverket hos en klocka?
  11. Hur ser ni på smarta klockor och deras plats i klockvärlden?
  12. Vilken roll spelar klockor som investering och hur bör man tänka kring detta?
  13. Hur påverkar klockor er personliga stil och hur matchar ni dem med olika klädstilar?
  14. Hur ser ni på de senaste innovationerna inom klockteknologi och material?
  15. Finns det några intressanta kulturella eller historiska kopplingar till klockor som ni har upptäckt under era podcaster?
  16. Vilken är den mest överraskande eller ovanliga funktionen ni har stött på hos en klocka?
  17. Hur hanterar ni underhåll och reparationer av era klockor, och har ni några tips för lyssnarna?
  18. Hur skulle ni beskriva den perfekta klockan enligt era personliga preferenser?
  19. Vad tycker ni om de senaste trenderna inom specialutgåvor och begränsade upplagor av klockor?
  20. Hur påverkar era egna erfarenheter och preferenser era rekommendationer och bedömningar när ni pratar om klockor i podcasten?

Haha. Kanske räcker till flera. :p Jag får se om jag kommer på mer. Kände att jag tömde ut mig ganska mycket dock.

Genomförde ett litet experiment med ChatGPT också. Lika skrämmande varje gång...o_O Vissa av frågorna är riktigt bra. Andra lite mindre. Håll till godo nedan.

You

ChatGPT:

3. Hur ser er dagliga klockrutin ut? Har ni en specifik klocka för olika tillfällen eller aktiviteter?
  4. Vilket är det mest minnesvärda ögonblicket eller historien bakom en klocka som ni har stött på under era podcastavsnitt?
  5. Hur påverkar trender och teknologiska framsteg klockindustrin och klockkollektioner?
  6. Vad tycker ni är de mest underskattade klockmärkena eller modellerna på marknaden?
  7. Hur viktigt är klockans design kontra dess tekniska funktioner för er personligen?
  8. Finns det några specifika klockrelaterade händelser, mässor eller utställningar som ni ser fram emot varje år?
  9. Hur ser ni på begagnade klockor kontra nya klockor när det gäller att bygga en samling?
  10. Vilka faktorer tar ni hänsyn till när ni bedömer kvaliteten och hantverket hos en klocka?
  12. Vilken roll spelar klockor som investering och hur bör man tänka kring detta?
  13. Hur påverkar klockor er personliga stil och hur matchar ni dem med olika klädstilar?
  15. Finns det några intressanta kulturella eller historiska kopplingar till klockor som ni har upptäckt under era podcaster?
  16. Vilken är den mest överraskande eller ovanliga funktionen ni har stött på hos en klocka?
  17. Hur hanterar ni underhåll och reparationer av era klockor, och har ni några tips för lyssnarna?
  18. Hur skulle ni beskriva den perfekta klockan enligt era personliga preferenser?
  19. Vad tycker ni om de senaste trenderna inom specialutgåvor och begränsade upplagor av klockor?
  20. Hur påverkar era egna erfarenheter och preferenser era rekommendationer och bedömningar när ni pratar om klockor i podcasten?
Nästan läskigt hur bra det blir?! Tack för tipsen, igen 🙏

You

ChatGPT:

Haha! Ja jag tänkte som en trogen lyssnare ge några förslag till ert önskemål om intressanta ämnen att ta upp i podcasten men som föregående talare tagit upp finns inte mycket att tillägga!
Har dock ögonen på den ultimata flygaren! IWC ligger för mig på topp men ni kanske har andra preferenser så det kanske kunde vara något att dyka ner i i ett avsnitt!
Som jag förstått det köper och säljer ni för att prova, testa nya klockor hur tänker ni runt det när det gäller ålder på klockan (servicebehov) mm eller kör ni bara på och hoppas på det bästa! Kanske ett annat ämne!

kom på ett ämne till! Armband! Orginal eller aftemarket! Har just inköpt en Panerai luminor 44 (men tänker generellt om märken) och där finns en uppsjö av alternativ. Men vilka sidor är bra att köpa från, finns det svenska alternativ att köpa från mm. Vet att ni pratat om detta förut kanske mer än en gång men om ni hört om sidor som funkar bra just nu då är det uppskattad info
Tack för en trevlig pod

Med vänlig hälsning, Sage

Senast ändrad:
Första arbetsveckan efter föräldraledigheten och samtidigt kommer det ett nytt avsnitt! Det var en perfekt start på jobbet🙌 Det var ett roligt avsnitt! Nu hoppas vi att det kommer ett nytt avsnitt snart😁

Mycket bra men lite märkligt att ni säger att design och arv är viktigare än funktion och spec samtidigt som ni avfärdar kvarts och nästan ifrågasätter om en digital klocka är en ”riktig klocka”? Casio revolutionerade marknaden både design och teknikmässigt med G-shock 1983. Snacka om arv. Ta inte detta som stenhård kritik. Ni gör en grym pod. Jag gillar digitalt, kvarts och mekaniskt vintage. Jag gillar även moderna klockor. I övrigt håller jag med er i nästan allt ni säger, om huruvida man samlar och ser på klockor som investeringar, nästa klocka är grailen m.m.

No offence taken 🙏 Förstår precis vad du menar och rent logiskt har du rätt. Men för oss är det nåt med känslan som försvinner direkt när elektronik blir inblandat. Nån mekanisk nostalgivurm? En "riktig" klocka är mekanisk - för OSS. Så är det bara, ologiskt eller inte. Känslor är känslor, typ. 😅 Vi får gräva ned oss i det nån gång!

No offence taken 🙏 Förstår precis vad du menar och rent logiskt har du rätt. Men för oss är det nåt med känslan som försvinner direkt när elektronik blir inblandat. Nån mekanisk nostalgivurm? En "riktig" klocka är mekanisk - för OSS. Så är det bara, ologiskt eller inte. Känslor är känslor, typ. 😅 Vi får gräva ned oss i det nån gång!
Vad tycker ni om Spring drive? Ni kanske har pratat om detta i något avsnitt, men jag minns inte nu.

Vad tycker ni om Spring drive? Ni kanske har pratat om detta i något avsnitt, men jag minns inte nu.
Jo då, vi har berört det - inte minst i GS-avsnittet med Yonsson. Vi är nog båda lite fascinerade och nyfikna. Känns som den perfekta kompromissen mellan elektroniskt och digitalt. Med det sagt - jag hade hellre tagit en GS Hi-beat med 80 h PR alla dagar i veckan :cool: Hur går dina tankar?

Jo då, vi har berört det - inte minst i GS-avsnittet med Yonsson. Vi är nog båda lite fascinerade och nyfikna. Känns som den perfekta kompromissen mellan elektroniskt och digitalt. Med det sagt - jag hade hellre tagit en GS Hi-beat med 80 h PR alla dagar i veckan :cool: Hur går dina tankar?
I många år var jag helt inriktad på mekaniskt. Kvarts betraktade jag som lite för simpelt och mindre levande. Sedan upptäckte jag Grand Seiko och insåg att det finns fina elektroniska klockor med högsta hantverksnivå och själ. 2020 skaffade jag min första GS, en kvartsdykare. 2022 var det dags för min första Spring drive. Jag vill ha en hi-beat också, men har inte kommit dit än.

I många år var jag helt inriktad på mekaniskt. Kvarts betraktade jag som lite för simpelt och mindre levande. Sedan upptäckte jag Grand Seiko och insåg att det finns fina elektroniska klockor med högsta hantverksnivå och själ. 2020 skaffade jag min första GS, en kvartsdykare. 2022 var det dags för min första Spring drive. Jag vill ha en hi-beat också, men har inte kommit dit än.
Jag håller med dig till 110% när det kommer till quartz klockor. Jag går inte direkt igång på en Daniel Wellington quartz klocka men en GS quartz eller en Breitling quartz är aldrig fel. Tvärtom, det är något som behövs i alla klocksamlingar😁

Gick en promenad idag med Ert senaste poddavsnitt i öronen. Riktigt bra och lite av en comeback i min poddlista för Er. Jag gillar Ert tjöt och inser att jag har lite att lyssna ikapp.... kslike

Trevligt avsnitt!😁 Gött att få lyssna på lite klockpodd i bilen på väg till jobbet. Men det är inte hållbart när det går så lång tid mellan avsnitten. Ni får skippa skidresorna och podda istället😁😉

Trevligt avsnitt!😁 Gött att få lyssna på lite klockpodd i bilen på väg till jobbet. Men det är inte hållbart när det går så lång tid mellan avsnitten. Ni får skippa skidresorna och podda istället😁😉
Bra tanke, med tanke på hur förhållandena var i Trysil v7 i år så är jag 100% med på det 😅 Allvarligt skämtat så ska vi kamma till oss, vi lovar.

Gött nytt avsnitt senast! Såg nu att ni lyckats lägga träffen samma dag som Göteborgsvarvet är... o_O

Så jag gissar att ni inte är löpningsfantaster. :rolleyes: Men jag hoppas att det kommer komma fler träffar man kan komma på i framtiden.

Gött nytt avsnitt senast! Såg nu att ni lyckats lägga träffen samma dag som Göteborgsvarvet är... o_O

Så jag gissar att ni inte är löpningsfantaster. :rolleyes: Men jag hoppas att det kommer komma fler träffar man kan komma på i framtiden.
Tack, kul att du gillade avsnittet. Njae, löpfantaster är vi inte (även om jag springer en hel del) men detta hade vi helt missat. Det var inte bra! Det är ju stökigt i GBG den dagen. Vi tar ett öråd och återkommer inom kort. Tack för info!

Tillbaka
Topp