• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

UTMANING - OWG 1 månad 2022

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja om det nu är en Bengal så är dom ju ofta lite sjövilda också så ingen direkt motsägelse där tror jag...
Sant så sant, egen erfarenhet?
Morgonrutinen här består av att klättra upp i fem träd för att sedan göra ett dödsföraktat Evil Kneivel-stunt över bilen på garageinfarten.
Landar för det mesta på glastaket eller motorhuven men ber aldrig om ursäkt 😫
 
Dag VI.
På extra jobbet och kör ett 8-21 arbetspass 😴.
2F89D118-EC97-4A20-9A4B-AE6F68B4B651.jpeg
 
Senast ändrad:
Jag hade intentionen att skriva något om valet av årets OWG-klocka i min första post i denna tråd men det blev inte så, främst med hänsyn till Rysslands orättmätiga invasion av Ukraina vilket gjorde att jag fick annat att bry mig om. Det gör jag fortfarande, tro inte annat, men så här en solig söndag i mars kan man för tillfället förtränga eländet och skriva några ord.
dcd36c52-aaa6-4752-ae9f-7a52af135ba5-jpeg.1723877


Förra året deltog jag för första gången i OWG March och satte då upp en kravspecifikation för en klocka vilket mynnade ut i valet av CWC Mellor-72 (bilden ovan). Jag tyckte att det blev lyckat så i år körde jag helt enkelt en ”copy paste” på det hela och använde mig av samma lista:
  • En för mig ny klocka av en modell som jag inte har haft eller prövat tidigare.
  • Skall fungera att bäras i alla sammanhang (tjänst och fritid, vardag som fest).
  • Urverket skall vara mekaniskt och helst också handuppdraget. Det senare för att aktivera bäraren på daglig basis (tänk Tamagotchi).
  • Boettens diameter bör högst vara 40mm. Stora klockor har jag så det räcker och ”Less is more”.
  • Prismässigt hyfsat överkomlig (max 10k) och möjlig att erhålla i god tid innan OWG startar.
Efter en begränsad marknadsundersökning bestämde jag mig i höstas för att införskaffa en Serica 4512 California, en klocka som jag sneglat på tidigare utan att köpa. Utöver ovan nämnda krav tillförde modellen också möjligheten att få prova en Bonkliplänk och att äga en klocka med s.k. California Dial. Det är så jag i mångt och mycket motiverar mina klockköp nuförtiden, att en ny klocka skall tillföra något som de jag redan äger inte har. Ibland är jag väldigt tillåtande på vad det kan vara (en tavla i en ny färg t.ex.) men så sätter jag också upp mina egna regler.

Efter någon veckas väntan dök så ett paket från Frankrike upp hos mitt postombud. Jag packade upp klockan, funktionskontrollerade den så att allt var ok och stoppade sedan tillbaka klockan i sin svarta pappask där den fick vila i sin ostörda Törnrosasömn fram till den sista februari.

3325EAF0-512C-4356-9586-F7688C11182C.jpeg
DBFD1E80-61ED-4E72-9133-BDC39B60D994.jpeg
2A7F7E74-61BC-4252-96FF-C620E99195E7.jpeg

Nu har det ju bara gått en knapp vecka av OWG March men hittills tycker jag att valet av Serica 4512 var helt rätt. Jag uppskattar möjligheten till att kunna byta band, och då gör 4512:ans borrade lug holes det hela så mycket enklare. Förra årets CWC hade ju fasta bandstift vilket i viss mån begränsade urvalet av möjliga band, i år är det fritt fram att i stort sett prova vad som helst. Har en relativt stor uppsättning av olika band i 20mm så räkna med att ett och annat byte kommer att ske under mars även om Bonkliplänken är väldigt bekväm. Den kändes rasslig och lite klen när jag packade upp klockan men väl på armen är den mycket övertygande. Det är också själva klockan, övertygande, så jag beundrar er som vågar bära enhörningar, ölmärken och mordåtalade fotbollsspelare på armen under mars.

31C245C0-6B37-4BB2-A45A-889139302C23.jpeg
DF33E3F9-072A-4FCE-A23F-F431F3A65CF3.jpeg

Ja, nu vet ni "vad och varför" avseende mitt klockval. Nu kämpar vi vidare hela månaden ut. Jag är övertygad om att det här kommer att gå i lås, eller hur?
565BFAD9-F94B-4B22-B736-77A05F55B55D.jpeg

Mycket intressant läsning! Och fina bilder som vanligt! Det blir nog någon sorts copy-paste på den för egen del nästa år, om du inte misstycker. Fast med quartz-regel såklart :)
 
Ja, det är en Wewco. Vadå då? Ja, den sitter på ett förträffligt passande och smakfullt slitet phoenixnato, so what?? Vi behöver väl inte göra någon grej av det? Det är vad det. Solen går ner, solen går upp. Ja, det hade varit jättetrevligt om alla kunde ha en men vi lever inte i Fantasy land senast jag kollade?

B7937379-96EE-4221-8F03-3857CDA0017C.jpeg
 
Jag skickade den kompletta listan på samtliga deltagare till Hook i fredags. I år är det ju icke-KS:are med också så det kanske blev övermäktigt att sortera bland alla anmälda.
Jag tar gärna emot hjälp att ta fram en komplett KS-lista som @hook kan hjälpa oss att lägga in.
Nyfiken i en strut, hur fungerar det för Instagrammarna då, är det bara hopp och lek där eller?
Försöker sammanställa en KS-lista lite senare ikväll, finns väl risk för att den inte blir 100% men bättre än inget kanske. PMar dig 👍🏼
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp