Jag tycker det är en väldigt intressant tanke. Jag måste fundera och tar gärna era åsikter.
Ska vi byta insamling till UNHCR för Ukraina?
= JA
= Nej
Om vi kommer fram till att byta så gör vi det efter dragningen på fredag.
Edit: Förtydligande, de skänkta pengarna kommer givetvis att stanna hos Maskrosbarn. Frågan gäller om vi ska starta en ny insamling för resterande del av OWG eller om vi låter den befintliga insamlingen köpa på.
Vi behöver ju inte byta, lägg till UNHCR för Ukraina, så får man välja vilka man vill skänka pengar till!
Ville byta initialt, när invasionen skedde. En känsla som säkert många hade då. Men… det finns ett stort stöd nu till UNHCR mfl för Ukraina och det blir ju lite på bekostnad till andra som Maskrosbarn, Min Stora Dag, BCF mfl som hamnar lite i skymundan. Framför allt kanske… har man commitat att köra insamling en månad till någon så får man ju göra det också. Lotteriet och andra mera officiella OWGM-aktiviteter bör fortsätta till Maskrosbarn alltså tycker jag. Vad gäller frivilliga donationer eller som att auktionera ut varor o dyl så väljer man ju själv vad man vill stödja. Man kan ju köra Klocksnacks redan startade insamling till UNHCR så tycker inte det behöver öppnas något OWGM hos dom.
![]()
Klocksnacks insamling till Ukraina
Här visar vi på klocksnack vårt stöd för civila i nöd i Ukraina.min.sverigeforunhcr.se
Tycker att det är svårt att jämföra, håller med dig att maskrosbarn, min stora dag, BCF är jätte viktiga och behöver få in deg! Men nu snackar vi faktiskt om barn som förlorar sina föräldrar i krig, det är ju helt sjukt att det kan hända 2022, och dessutom här i Europa. Vi gör ju detta för den goda sakens skull, varför inte försöka att hjälpa så många vi kan istället. Vi har ju som sagt nått vårat mål på 100.000 Kr, är helt övertygad att det kommer att ramla in minst 50.000 Kr till Maskrosbarn!
Så om vi lägger till UNHCR för Ukraina, så får man välja helt enkelt, många bäckar små, som det så fint heter!