• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

UTMANING - OWG 1 månad 2024

Pippis pappa

Rolex
2-Faktor
Owg-klockan har anlänt. Det här kommer ju att gå som en dans.

F88BF5A0-8217-4451-9DA9-3240CDEC266A.jpeg

Återanvänd bild eftersom det är så pass ovanligt att jag har tur med ljuset
37444F2E-7887-42AD-AF51-E08ED777B1FB.jpeg
 
Senast ändrad:

Acos

Audemars
Alla känner nån som känner nån från forumets alla hörn?
Tagga-in-för-sakens-skull för varför inte...En raggning är bättre än ingen raggning eller hur det nu var 🫡

@Acos , @Birchgrove , @Björn Boett , @BoZ80 , @FreakyLeo , @Jox , @Kalvin , @KandreasF , @Knäckehäxan , @Kreacon , @LoveL , @Master J , @moggelito , @MoHaha , @mueller , @Nicke75 , @Nilas , @Schned , @TotteH , @Watcharound , @Dr. D , @Smooth Operator mfl mfl kom igen, dags att släppa sargen?

Hade helt glömt.. får kika vilka ur i lådan som lever😬
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
... kommer antagligen behöva byta vridring någon gång under månaden, eftersom den är lite sned och ilägget är limmat med snabblim Visarna är ju för långa också. Hur mycket får man byta innan det är en ny klocka?

IMG20240227070728.jpg

KBK, ser fram emot att Theseus-klocke-problemet som gäckat så många vintagenördar genom decennier äntligen blir löst genom vår enväldige, oändligt vise domares försorg! @roosterman

"hur många delar kan man byta hur snabbt och det ändå är samma klocka"???
(samma verk + boett + tavla)?, (samma verk + boett)?, (samma verk + tavla)?, (samma verk)?, (samma balanshjul)?


i gamla träbåtsvärlden finns det många olika skolor, tex de mer liberala:
-om man kunnat se att det var en och samma båt hela processen är det ok även om ALLA ingående delar är bytta under resans gång
-själen sitter i molekylerna i kölen, du kan byta varje träbit och gjuta om kölen, det är samma båt, samma själ ändå...
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
KBK, ser fram emot att Theseus-klocke-problemet som gäckat så många vintagenördar genom decennier äntligen blir löst genom vår enväldige, oändligt vise domares försorg! @roosterman

"hur många delar kan man byta hur snabbt och det ändå är samma klocka"???
(samma verk + boett + tavla)?, (samma verk + boett)?, (samma verk + tavla)?, (samma verk)?, (samma balanshjul)?


i gamla träbåtsvärlden finns det många olika skolor, tex de mer liberala:
-om man kunnat se att det var en och samma båt hela processen är det ok även om ALLA ingående delar är bytta under resans gång
-själen sitter i molekylerna i kölen, du kan byta varje träbit och gjuta om kölen, det är samma båt, samma själ ändå...
🥸Jag skulle säga som så här:
Verk+boett ska vara detsamma under hela Mars månad.
En vridring sitter ju monterad på boetten och kan således bytas precis som en bezel eller band👍
Skulle visare vara för lång så att den inte kan rotera ett helt varv borde man upptäckt det innan rimligtvis😉
Och om man mot förmodan sen behöva använda en båtköl för att laga klockan så är det nog kört ändå😁
 

Back

Vacheron
2-Faktor
🥸Jag skulle säga som så här:
Verk+boett ska vara detsamma under hela Mars månad.
En vridring sitter ju monterad på boetten och kan således bytas precis som en bezel eller band👍
Skulle visare vara för lång så att den inte kan rotera ett helt varv borde man upptäckt det innan rimligtvis😉
Och om man mot förmodan sen behöva använda en båtköl för att laga klockan så är det nog kört ändå😁
Håller inte. Jag tycker man får byta vad som helst och hur som helst
IMG_4310.gif
Kom bara ihåg att ta wristshots på er ”OWG-klocka”
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
KBK, ser fram emot att Theseus-klocke-problemet som gäckat så många vintagenördar genom decennier äntligen blir löst genom vår enväldige, oändligt vise domares försorg! @roosterman

"hur många delar kan man byta hur snabbt och det ändå är samma klocka"???
(samma verk + boett + tavla)?, (samma verk + boett)?, (samma verk + tavla)?, (samma verk)?, (samma balanshjul)?


i gamla träbåtsvärlden finns det många olika skolor, tex de mer liberala:
-om man kunnat se att det var en och samma båt hela processen är det ok även om ALLA ingående delar är bytta under resans gång
-själen sitter i molekylerna i kölen, du kan byta varje träbit och gjuta om kölen, det är samma båt, samma själ ändå...


Äsch, jag bangade ur. Det blev det senaste förvärvet istället.

1000013355.jpg
 

iko

Panerai
2-Faktor
Som jag skrev innan i fel tråd…
Ni som gör detta för första gången, ger er inte på att förklara detta för utomstående typ kollegor. De kommer aldrig se likadant på er igen.
”Utmaningen är att ha på sig en klocka under mars annars får jag en örfil och en förolämpning av Batman”
Haha säg inte det, jag fick med mig en kollega som också ska köra!

Men ja, det beror på hur "normala" kollegor man har.
 
Topp