• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

UTMANING - OWG 1 månad 2024

Sista dagen och fokus på annat än klockan tack och lov. En värld av 11 månader av dumheter imorgon.
IMG_6167.jpeg
IMG_6165.jpeg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Ja, då är OWG March 2024 i stort sett över och för mig var detta första gången jag deltog själv. Månaden har skapat en hel del intryck varav det mesta är positivt.
Först och främst är det självklart en odelat positiv "bieffekt" att vi faktiskt har hjälpt till att bidra till att barn i svåra individuella situationer kan få en chans till en positiv upplevelse under en stor dag och det känns riktigt bra. Det är rätt kul att vi, som de knäppa nördar vi trots allt är, kan omvandla vårt intresse för armbandsur till någonting som i slutändan faktiskt gör någonting konkret för en annan människa. Så, det här med att vara klocknörd är nog inte så dumt, trots allt.

Sedan kan man omöjligt komma ifrån att ingenting av detta hade varit möjligt utan er som ligger bakom OWG-satsningen, med allt vad det innebär i nedlagd tid för att både planera och genomföra denna månad, stort, stort tack för ert fantastiska engagemang!!!

För mig själv kändes det i praktiken inte jättesvårt att klara av en hel månad med samma klocka på handleden. Dock har det varit oväntat tråkigt. Jag har insett hur van jag är vid att välja klockor både efter dagsform och vad man känner för men även efter vad det är man skall göra, som tex jobba i trädgården, gå till gymmet eller spela på en konsert. Det sistnämnda fanns aktivt med vid mitt val av OWG-klocka, eftersom jag visste att en av orkestrarna där jag spelar skulle ha en irländsk konsert under månaden. Jag visste därmed att klockan tvunget skulle ha grön urtavla. Efter att ha plockat fram några kandidater från lådorna föll valet på den Vostok Amphibian från tidigt 80-tal som sedan har varit min mycket trevliga följeslagare under hela mars månad. Det tråkiga har ändå vägts upp av vetskapen om att man har varit med och bidragit till någonting väldigt bra. Sedan har vi ju haft det väldigt roligt i tråden och det uppväger en hel del även det. Att jag dessutom gick och vann en fin klockbok är bara en bonus.

På det personliga planet fick månaden en tuff start när en av mina söner skadade sig ganska allvarligt i en skidolycka i Österrike och jag fick åka ner med bil och hämta hem honom till svensk sjukvård. Den delen av äventyret har dock gått bra och två frakturer skall bli avgipsade om drygt en månad. Dessutom fick OWG-klockan vara med om en tur ner i Europa.

Det enda tråkiga är det som @Berns berättade vid sista dragningen ang att vissa personer inte har haft förmågan att lyfta blicken och i stället tycks ha fokuserat på att klaga på detaljer. Det är ett fritt val att vara med och klarar man inte av att se längre än de egna skorna kan man ju välja att inte vara med alls.

Jag har definitivt inte tröttnat på min OWG-klocka, men i morgon kommer jag garanterat att ha någonting annat på handleden (eller i fickan, om det kanske rentav blir ett fickur, vi får se...)
Som @Lesa har lärt oss att säga: Ha det bäst!
1711905103475.png
 

Been

Patek
2-Faktor
Redo för nedräkning på Clubhouse om uppkopplingen funkar från stugan .
Tackar alla som varit inblandade i att rodda runt detta häftiga evenemang.
Tacksam för de priser som jag vann även om det kom i andra hand det är ju det goda ändamålet pengarna går till som räknas.
Grymt av alla som bidragit med både smått och stort allt räknas.
Hoppas att vi kan fortsätta med OWG i något format även 2025.
Ha det gott nu alla klockvänner.❤️❤️
image.jpg
 

Professor S

Panerai
2-Faktor
Valet av årets OWG-klocka föll på den första födelsedagspresenten från min (dåvarande) flickvän och sen dess har vi lagt till både en förlovning, en Afrikaresa (och en befordran) till klockans meritlista.

Jag försökte variera den så gott jag kunde under månaden med fyra bandbyten vilket kunde blivit fler då en ny länk fastnade i tullen förra vecka tillsammans med nya visare och glas. Även fast dessa nu kommer monteras tidigast i april så är jag superlycklig att ha en klocka som för mig symboliserar kärleken, och som är något att modda vidare på.

Nu är bara frågan - vilken blir första klockan efter midnatt?
IMG_6816.jpeg
 
Senast ändrad:

Berns

KS Explorers Club
OWG March
Sista inlägget för mig i denna tråd. Det blev en walk in the park som jag anade. Dock har det stört mig lite att den tappar 20-30s per dygn vilket inneburit att jag fått ställa om klockan några ggr under månaden. Tack till @Berns m.fl. som roddat detta! Nu ska 1655:an få en service som tack för bra tjänstgöring under mars. Tack och skål! 🍸
1000024822.jpg
Fantastiskt genomfört med många roliga bilder, men framförallt året bästa OWG-klocka ❤️
 

ThomasP

Panerai
2-Faktor
Jag vill rikta ett hjärtligt tack till @Berns och alla som hjälpt till med OWGM. ❤️

Jag har även detta år hunnit förklara för kollegor om OWGM, men framförallt att vi också samlar in pengar till välgörenhet. Just den grejen brukar fånga intresset och när man nämner summorna och vad det mer exakt går till blir det väldigt positivt mottaget och man förstår att det här är något som faktiskt gör skillnad. Utmaningen med att bär en och samma klocka en hel månad blir inte alls så konstigt som det först låter.

Min första Longines har jag definitivt inte tröttnat på och den kommer ha en plats i samlingen. När jag köpte den tyckte jag att den kanske låg lite högt i pris, men efter en månad på armen så skulle jag säga tvärtom. Det är kvalitet rätt igenom och fina detaljer. Nu är detta visserligen den enda Longines som jag provat, men om jag jämför med min Speedmaster 3861, så är den definitivt i samma nivå.

Jag har även passat på att mäta gångavvikelsen under månaden, som har presterat över all förväntan. Den enda gången som jag blev lite fundersam var ett par dagar kring den 20:e när den helt plötsligt avvek från tidigare fina mönster. Insåg rätt snabbt att det berodde på att jag hade bytt från länk till läderband. Med länken hade jag låtit den vila med kronan nedåt under natten, men med läderbandet på så var det naturligare att lägga den med tavlan uppåt. När jag fick koll på det så återgick den till tidigare mönster.

20240331_191350.jpg

Screenshot_20240331_191035_WatchCheck.jpg
 
Senast ändrad:

T-wiz

Cartier
2-Faktor
First time poster long time follower. Eller ja, i år så var jag med i denna utmaning. Och utmaning, det var det. Jag är främst och nästan uteslutande inne på G-Shocks men uppskattar de flesta klockor. Jag har kommit fram till att en del av min "grej" kring G-Shocks är att det är himla kul att byta klocka efter humör, kläder, väder, arbete, göromål. Men klarade jag av det? Jajjemen. #pannben Gör jag om det? Nja, men om det går till något välgörande ändamål för barn som har det tufft, absolut.

Tack för arbetet kring det hela. Allt gott!
1000009614.jpg
 

Delgada

Patek
Ska välja ut morgondagens klocka. Det får bli en riktig klocka (dykare) med riktigt urverk (automat) och med ett riktigt band (bund)!
Pulsar spoon har varit ett väldigt trevlig sällskap och ingen direkt pina frånsett vanlig abstinens efter automat och bund.
20240331_205326.jpg

Valet står mellan dessa två fifty fathoms hommager. Båda givetvis på präktigt krokodil-bund.
Förslag?
20240331_205402.jpg
 
Topp