• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

UTMANING - OWG 1 månad 2025

Trevlig klocka det där. Jag har en likadan, men de finns ju i lite olika utföranden, så det kan vara svårt att veta exakt vad som är vad och om det finns något utförande som är "äkta". Min kom oavsett i en blå box.
Verket (baserat på Venus 175) är riktigt trevligt och högst sannolikt den mest prisvärda kronograf man kan hitta med pelarhjul. Jag har flera andra klockor med samma verk och de går generellt sett väldigt exakt.

Ja, det är väl det enda verket som ligger i en sådan prisklass?

Tycker den håller tiden hyfsat hittills och jag trodde den skulle vara både obekväm och ful!

Jag som trodde att jag gillade blå eller svarta tavlor. Här sitter jag nu och kan inte låta bli ett se hur ljuset faller på denna, ehm, champisfärgade, tavla. De blå visarna skimrar som en skalbagges rygg och denna känns som en helt ok klocka till ett finare sammanhang och behöver inte alls sitta på en pilot jagandes jänkare i norra vietnam eller vad de nu gjorde en gång i tiden.

Det känns som att jag helt har misslyckats skaffa mig en klocka jag tycker illa om! :)

Eftermiddagstur. Dock förstör blåsten.
IMG_8350.jpeg

0BB44BB5-8827-4DCE-93E1-1A46028A1C8F.jpeg

Tnr:181644. Stövlar av, sitter å vilar. Har nyss klivet av hästen å blev erbjuden att motinera en annan kuse om en stund och det tackar man inte nej till. Kommer inte…att känna av det i morgon! Ha ´re bäst//🧐

Senast ändrad:
Fråga:

Är man normal om det första man gör när man kommer hem efter 2 veckors semester - innan man ens börjar packa upp - är följande:

1. Monterar av gummibandet och kör det i ultraljudstvätten.

2. Tvättar och rengör klockan med tandborste och tvål

3. Sätter på ett svart Velcro från Abanen som låg och väntade i brevlådan.

😂😂😂😂

IMG_3617.jpeg

Fråga:

Är man normal om det första man gör när man kommer hem efter 2 veckors semester - innan man ens börjar packa upp - är följande:

😂😂😂😂

IMG_3617.jpeg
Absolut 😉

Fråga:

😂😂😂😂

IMG_3617.jpeg
Helt normalt

Fråga:

😂😂😂😂

IMG_3617.jpeg
Vore konstigt beteende om du inte tog hand om den. Livet handlar om prioriteringar 👍🏻👍🏻

Sen incheckning idag på den 18-dagen.

1000011790.jpg

Men full rulle idag, nu ska jag strax hålla eftermiddag. Men först hämta den minsta på teatern.

Förövrigt tycker jag att reglerna ska förtydligas att klockan ska vara runt handleden. Ser massa incheckningar på klockan i hand, anar ugglor i mossen.

Förslår en straffavgift på detta, hög ska den vara.

🥰

Fråga:

😂😂😂😂
Ett helt klart friskhetstecken

Box and papers! Alla unboxings och annat jag sett om Seagull 1963 ser olika ut. Och ingen box ser ut som min, och jag köpte min från Amazon (där jag nog köpt de flesta av mina klockor).

Det fanns garantikort i lådan, som skall vara en "international edition". Man skulle gå till seagulls hemsida och pilla in ett serienummer. Jag fick aldrig det att fungera och fick ingen bekräftelse att det fungerat heller. Så om min klocka är äkta eller ej vet jag fortfarande inte.

Men nu har den varit enda klockan på armen i arton dagar!
1963box.JPG
Jag är långt ifrån någon expert men utifrån vad jag läst mig till kan man betrakta alla med ST19-verket under huven som äkta. Märkningen med 19, 21 eller 22 juveler ska tydligen vara kosher oavsett vilket. Sen kan det variera mellan safir eller akryl, glasbaksida eller stålbaksida, allt är äkta bara det inte är nåt annat verk, tex quartz.
Originalet, om det fanns något sådant, ska tydligen också varierat en del i utseende och färg, men mest sannolikt rörde det sig om 38 mm, eller mindre och plexi /akryl. Såklart hade de inte glasbsksida. Det är ju en senare påfund.
Och vi kan nog förutsätta att det inte var natoband. Läder troligast men kanske delat kanvas. Läder var dyrt och Kina var oerhört fattigt på 60-talet.
Så du kan lugnt betrakta din 1963 som lika äkta som alla andra på marknaden med rätt urverk.
Riktigt snygg klocka. Har varit nära köp flera gånger men alltid kommit annat köp emellan. Men förr eller senare kan det hända.👍

Tycker det är svårt att ta bra bilder med klockan på handleden, men är det så det ska vara så är jag med på det. Tycker dock även bilder på bara klockan och kanske något annat i bild också är intressant och blir väldigt fina bilder. Spelar ingen roll för mig. Jag är ingen domare, men litar på alla, oavsett kan man aldrig veta helt säkert.

20250318_173414.jpg

Utlovade ju en lottning till insamlingen för ett tag sedan efter @roosterman fina gest för peppning för att jag skulle stå ut med en plastklocka en hel månad.
Inte varit många högtidliga stunder för detta event, så sonen fick rycka in som omutbar kontrollant 😇
IMG_3312.jpeg
IMG_3313.jpeg

Nummer 99 blev det, så 99 kr till insamlingen. Lite lätt nervös måste jag erkänna jag va under dragningen, kunde ju blivit 9000 😱

Saab 99 var ju för övrigt en fantastisk trevlig bil som med Turbo satte Saab på bilkartan.
IMG_3331.jpeg

IMG_3328.jpeg

18/31 och bandbyten 5/? (nu på ett svart tropical från zuludiver)

Hemma och tillbaka på jobb igen efter en weekend med skidåkning..
Det här börjar bli bekymmersamt.. var mycket enklare när man är iväg och håller sig sysselsatt hela dagarna..

Men men än så länge är vi kvar..

Bra jobbat allihopa..

1000031376.jpg

Jag vet inte om någon gjorde statistik för deltagandet i år. Men jag tog alla deltagare från sida 1 i tråden.
Tror inte den listan var helt komplett, men nästan. Sedan gjorde jag ett diagram över det vanligaste klockmärket som val under OWG.

22 klockmärken hade fler än 1 deltagare. (se bild)
43 klockor/klockmärken var unika. (ej med på bild)
Vi ser att Omega "vinner" med 12 deltagare och sedan i fallande ordning.

Kul att se!
Trevlig kväll!
:D
2025.png

20250318_182836.jpg

18/31 och bandbyten 5/? (nu på ett svart tropical från zuludiver)

Hemma och tillbaka på jobb igen efter en weekend med skidåkning..
Det här börjar bli bekymmersamt.. var mycket enklare när man är iväg och håller sig sysselsatt hela dagarna..

Men men än så länge är vi kvar..

Bra jobbat allihopa..

1000031376.jpg
Så du menar alltså att ditt jobb inte håller dig sysselsatt…?
IMG_0485.gif

Tillbaka
Topp