• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

UTMANING - OWG 1 månad 2025

Tavlan på din Tusenö är riktigt läcker.
Och eftersom du fick med lite mer skandinavisk design så ska jag inte vara sämre.
Danska Kaj Bojesen på en dansk Muuto Nerd stol tillsammans med svenska Epoch. Tycker de lyckats inspireras av annat samtidigt som de gör sin egen grej. Det krockar rätt mellan sport och dress. Datum och dagfönster på svenska, klockan 6 med fasning är perfekt för att inte sabba symetrin som jag är känslig för 😬
De breda visarna(timme/minut) med grym konstrast påminner en del om King Seiko från 70 talet.
1000013942.jpg
Också känslig för symmetri 😅 påminner om explorer också tycker jag, men det är många klockor som gör....
Att veckodagarna var på svenska gjorde att jag gillade den ännu mer, fick ta en extra titt första gången så att jag inte inbillade mig 🙂 har haft dålig koll på svenska klockmakare så Epoch har inte funnits på min radar. Upptäckte Tusenö först i höstas och då har man ändå spenderat många år på västkusten 😅

Också känslig för symmetri 😅 påminner om explorer också tycker jag, men det är många klockor som gör....
Att veckodagarna var på svenska gjorde att jag gillade den ännu mer, fick ta en extra titt första gången så att jag inte inbillade mig 🙂 har haft dålig koll på svenska klockmakare så Epoch har inte funnits på min radar. Upptäckte Tusenö först i höstas och då har man ändå spenderat många år på västkusten 😅
Jo men det var mycket det jag tänkte på.
Dålig koll på Rolex men den liknar Explorer Oyster Perpetual med index fast omvänt. De har siffror vid 3/6/12 istället. Så vitt jag vet är detta den ENDA modellen på marknaden med dag/datum på svenska just nu iallafall. Kanske att det är specifikt mekanisk utan förkortning?

1000041089.jpg

Jaha, då var 31 dagar med samma klocka nästan över igen!
Detta året föll valet på en nyköpt Breitling Colt från 1997 och det visade sig vara ett bra val.
Med 38mm tänkte jag att det skulle finnas viss risk att den skulle kännas lite liten - men tycker den har varit väldigt bekväm men ändå med wrist presence.
1000041090.jpg

1000041091.jpg

Har kört länken nästan hela tiden, förutom två dagar med Nato.
Uppskattar även ett kvalitativt quartz-verk, med exakt tidshållning och precisa träffar på index.
1000041093.jpg

Allt som allt blev ett ganska enkelt OWG denna gång. Klockan lär användas flitigt även efter denna månad, tillskillnad från förra årets Läckersub som ligger och möglar i en låda.
1000041095.jpg

Tycker även att upplägget har varit bra i år! Många fina bilder på fredagstävlingen och kul inlägg med bra drag i tråden överlag. Många fina klockor och ganska perfekt blandning av "vanliga" och "galna" bidrag.
Kommer sakna gemenskapen här när det är över!

Hade planer på att ta mig ned till Utah Beach i Normandie och avsluta mars månad och utmaningen på den plats där sanden i min klocka kommer ifrån. Jobbet omöjliggjorde dock detta (jäkla Putin och jäkla Trump!) så det blev till att återvända norrut. En strandbildsfotogragering hann jag i alla fall med. Inte på Utah Beach eller Omaha Beach men väl på svenska Lomma Beach imorse. Det kan bli ytterligare en strand senare idag. Vi får se vad som hinns med.

IMG_8253.jpeg
IMG_8252.jpeg
IMG_8251.jpeg

Senast ändrad:
Alltid lika kul och se andra arbeta 😄, Los Tantos tränar för nästa års Curling säsong!

IMG_6963.jpeg

Men va fan den som gapar efter mycket heter det! Hon satte mig också i jobb, stå inte där bläng, gör lite nytta istället. Så jag fick se till att kasta granen tots att den fortfarande ät grön 🤨

IMG_6964.jpeg
IMG_6965.jpeg

Senast ändrad:
Ja, det börjar bli dags att summera årets OWG. Detta var andra året för min del och personligen tycker jag att det har gått ganska enkelt. Å andra sidan var mitt klockval ett ganska fegt/tryggt val som i sig inte har känts som en utmaning en enda gång under månaden. Den tydligaste känslan för mig i år är densamma som förra året, dvs att det är FRUKTANSVÄRT tråkigt att inte fritt kunna välja klocka efter tycke, smak och humör. Samtidigt är det ofrånkomligt ganska smidigt att inte behöva tänka.

Årets klocka, Seiko Sports 5 GMT har fungerat klanderfritt, även om det har gått lite för långsamt. Närmare bestämt -7 s per dygn är självklart inte OK. Å andra sidan har det gått ganska exakt minus sju sekunder, så med lite regulering skulle det sannolikt gå att få den att gå väldigt exakt. Det får bli nästa gång.
1743414375052.png

Bild från förra året då klockan var ett vintage dykarur från Sovjet och tidigt 80-tal i form av en Vostok Amphibian med 1190-boett:
1743414581486.png

Först på handleden efter midnatt blir det en Casio Pro Trek PRW-6600, som faktiskt levererades precis i början av månaden men som har fått ligga kvar med tagg och inplastning på plats. Jag är själv lite imponerad av att jag har lyckats hålla fingrarna i styr, men det har varit med i min målbild inför 1/4. Pro Treken kommer inte sitta på handleden dagligen, men kommer att fylla sin funktion bla vid kommande fjällvandringar.

När det gäller årets favoriter bland andra deltagare har jag några klockor som sticker ut extra för mig:
@Been En av de snyggaste kronografer jag har sett
@Mr.Eriksson En riktigt grym El Primero
@Fliegerchronograph🚁 D-day-klockan är helt unik och påminner om en av de viktigaste delarna av Europas historia
@Jesborn Grym Bullhead
Tackar @Johanaxe66 verkar vara vara flera som gillar den.

Sista dagen och jag och Newmastern tar tåget hemåt tillsammans med min Cravar-väska. Inte svenskt hantverk men definitivt högsta kvalitet från ett familjeföretag i Indonesien.

Månaden har gått förvånansvärt lätt, jag har inte ens bytt band.
Fördelen med en liten och lätt klocka är att jag vid tillfällen till och med glömt bort att jag haft den på mig.
Nackdelen är att automatiken i Jet Rotorn inte är den bästa så den har sackat efter med någon minut när den inte är fullt uppdragen.
Den kommer definitivt stanna kvar i samlingen, men ska bli skönt att få bära något med länk och vattentäthet också.

Stort tack till alla som gjort OWG till vad det har varit!

2024: Clemence Photic ✅
2025: Citizen Newmaster ✅
1000020538.jpg

1000013916.jpg

Håller helt med dig @Mic1 , om det ska auktioneras ut måste den ju vara ren.

1000013922.jpg

Precis, ta Skalman och lite tvål till hjälp.

1000013918.jpg

Och skölja nog, just det.

1000013923.jpg

Tack för hjälpen Mic ♥️

Se för bövelen till och buda på mina auktioner nu, bara en timme kvar 😱
Är ju långt ifrån överpris...

Kör en Roosterboost så här på upploppet :D
Skärmbild 2025-03-31 171800.jpg

IMG_20250331_171824.jpg
Och upp/utmanar i lite andra trådar;)
Oblygt uppmanar jag er alla , även icke deltagande i årets OWGM, att hjälpa till med en liten slant för att slå det uppsatta målet till Min Stora Dags insamling.
Många små bidrag gör en stor sak tillsammans
:D Vi har knappt 7 timmar på oss 😍
IMG_20250331_170841.jpg

Tillbaka
Topp