• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

UUNI pizzaugn

kbw

Omega
2-Faktor
Går det att göra ”normalstora” pizzor eller är det mindre varianter som gäller?
 

Torulf

Cartier
Brukar laga en del del pizza hemma och precis som några tidigare talare så tycker jag ugn duger alldeles utmärk med en bra pizzasten. Det viktigaste är att lära sig vilken tjocklek på degen och vilken mängd tomatsås som gör att det blir bra. Blir lätt blött eller bränt annars.

Att ta sig tid att koka en egen bra tomatsås istället för att bara slänga på några krossade tomater direkt från burken gör också underverk.

Gjorde denna förra helgen
20190531_184448.jpg
 

thomastheswede

Audemars
Har testat pizzasten både i ugn och på grill men upplever inte att man får upp temperaturen tillräckligt för en ”napoli style”-pizza. I en Uuni är pizzan klar på 60 sekunder (450 grader!) med lite brända kanter, blir mer slow cooking med pizza-sten när vi testat.
47E13D14-6FEC-4200-8A98-79B3382C3389.jpeg


Gör man ”romerska” pizzor med tunn botten så blir det nog bra även med sten, lägre temp och längre bakning.
DB829C5D-B039-4B4D-89C0-46D84753AB7F.jpeg
 

Azaz

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Har testat pizzasten både i ugn och på grill men upplever inte att man får upp temperaturen tillräckligt för en ”napoli style”-pizza. I en Uuni är pizzan klar på 60 sekunder (450 grader!) med lite brända kanter, blir mer slow cooking med pizza-sten när vi testat.
47E13D14-6FEC-4200-8A98-79B3382C3389.jpeg


Gör man ”romerska” pizzor med tunn botten så blir det nog bra även med sten, lägre temp och längre bakning.
DB829C5D-B039-4B4D-89C0-46D84753AB7F.jpeg
Jag har kört gourmetstål full fräs i ugnen och sen med grillfunktionen, stålet brukar vara 370-400 grader när jag lägger på pizzan och strålvärmen från grillfunktionen brukar bara en 400 Ish i min ugn tar 90 sekunder ungefär!
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Har testat pizzasten både i ugn och på grill men upplever inte att man får upp temperaturen tillräckligt för en ”napoli style”-pizza. I en Uuni är pizzan klar på 60 sekunder (450 grader!) med lite brända kanter, blir mer slow cooking med pizza-sten när vi testat.
47E13D14-6FEC-4200-8A98-79B3382C3389.jpeg


Gör man ”romerska” pizzor med tunn botten så blir det nog bra även med sten, lägre temp och längre bakning.
DB829C5D-B039-4B4D-89C0-46D84753AB7F.jpeg

Bra leopardprickar!
60 s? Mina är mera åt "pulled" hållet, runt 5-6 minuter. :)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
:pFör er som tvekat på en Uuni (eller Ooni som de numera heter) så kan jag tipsa om deras nya KODA! En gasoldriven variant, extremt smidig och lättanvänd: du slipper pellets, rök, att ständigt hålla igång värmen osv.

KODA är lika enkel att använda som en gasolgrill, vrid om ratten så tänds den, vänta en kvart och sedan har du ca 450C på stenen.

(Inser att det låter som att jag är importör av Ooni men så är INTE fallet!) :D
22FB2A96-1C32-4B17-A1C9-52925E8B892E.jpeg
A58B2A4A-01E3-44F1-84B6-644C7831FFAC.jpeg
8036BDE5-A9A9-4553-9EBF-510434E81ED7.jpeg
37DEEC33-92A1-4932-B7EC-E888BCBB27B2.jpeg

Drömmen för en hemmapizzabagare. Kan den användas inomhus?
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Har testat pizzasten både i ugn och på grill men upplever inte att man får upp temperaturen tillräckligt för en ”napoli style”-pizza. I en Uuni är pizzan klar på 60 sekunder (450 grader!) med lite brända kanter, blir mer slow cooking med pizza-sten när vi testat.
47E13D14-6FEC-4200-8A98-79B3382C3389.jpeg
Vad kör du för pizzadegs recept för att få till en sådan fulländad pizza?
 

thomastheswede

Audemars
Vad kör du för pizzadegs recept för att få till en sådan fulländad pizza?
Nu måste jag förtydliga mitt senaste inlägg: jag la in bilder på Napoli vs Roman style som jag snodde på nätet, de var INTE mina pizzor! :)

MEN mina ser mer eller mindre ut som den övre bilden (som är från Meno Male): Kör Uunis recept eller köper deg på Cajsa Warg.

 

johpe

Panerai
2-Faktor
Nu måste jag förtydliga mitt senaste inlägg: jag la in bilder på Napoli vs Roman style som jag snodde på nätet, de var INTE mina pizzor! :)
MEN mina ser mer eller mindre ut som den övre bilden (som är från Meno Male): Kör Uunis recept eller köper deg på Cajsa Warg.
OK, nice. Men köra Napoli style funkar bra i en Ooni med deras recept? Kollade på bloggen som fanns på första sidan och där var det mer Roman style som gällde tolkade jag det som?
 

carlanton

Audemars
Brukar laga en del del pizza hemma och precis som några tidigare talare så tycker jag ugn duger alldeles utmärk med en bra pizzasten. Det viktigaste är att lära sig vilken tjocklek på degen och vilken mängd tomatsås som gör att det blir bra. Blir lätt blött eller bränt annars.

Att ta sig tid att koka en egen bra tomatsås istället för att bara slänga på några krossade tomater direkt från burken gör också underverk.

Gjorde denna förra helgen
20190531_184448.jpg

Måste hävda att tomatsås ska vara precis tvärtom. Det måste vara hela San Marzano i juice (inte Paolos) och de ska bara mixas ett par sekunder (så att kärnorna inte går sönder) och sedan bres ut tunt över pizzan. Max ett par matskedar för en normalstor pizza. Ingen tillagning, då tappar den syran och blir för karamellig. Man kan möjligtvis ha en halv tesked salt också.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Vad kör du för recept på glutenfri deg?
Det är alltid en stor puck hemma! (Frau är sån där glutensjuk)
Har tyvärr inget bra svar vi är rätt färska på detta (6 åring nyligen fått diagnos :grumpy:) och försöker lära oss omställningen. Men kan fråga min Pizza leverantör och återkomma :D
 

kbw

Omega
2-Faktor
Ni som har Uuni-ugn, vad står den på? Det enda jag har att ställa en på, förutom marken, är ett träbord - blir den väldigt varm undertill?
 
Topp