• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

UUNI pizzaugn

Amme

Cartier
Nån i tråden som har gasvarianten?
Har bestämt mig köpa den men gasgrill suger ju så jag vill veta om det är skillnad i ugn. Tror inte det märkbar skillnad :)
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Nån i tråden som har gasvarianten?
Har bestämt mig köpa den men gasgrill suger ju så jag vill veta om det är skillnad i ugn. Tror inte det märkbar skillnad :)
Inget fel på gasgrill i smak enligt blindtest. ;) Men lukten när man tänder saknar man förstås..
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Ja jo men platsbrist begränsar en
Tyvärr bor jag i lägenhet så är tvingad till enbart gasol. När det blir hus i framtiden blir det både gasol och en keramisk kolgrill.
Funderar dock starkt på att komplettera redan nu med en UUNI och en Bradley Smart Smoker. Är dock lite osäker på vad grannarna tycker om en smoker som går i 8 timmar.. :p
 

Spenniz

Omega
Lite OT här kanske, men är det någon som vet om det finns en pizzaugn som går på 230v som kommer upp i 400-500 grader?
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Sugen på en Uuni, kör pizzasten i ugn så länge, blir rätt bra ändå
7CA4D120-29F7-4A99-A7B9-37D476D0D631.jpeg

9D27A8FA-B9BD-4763-8B13-54C2473A6A73.jpeg
61524223-2E22-4050-91BD-E2FC229AB2FE.jpeg
 

Denvy

Omega
Uuni Pro. 60% ved 40% kol i botten. Caputo blå mjöl, 2 dagars jäsning. 65 % hydration

Kört på detta recept rätt länge nu, brukar bli rätt nöjd. Letar fortfarande efter den perfekta salamin..
IMG_20190604_194154.jpg
IMG_20190604_194200.jpg
 

Bilagor

  • IMG_20190604_194148.jpg
    IMG_20190604_194148.jpg
    327.8 KB · Visningar: 3

cjne

Cartier
Uuni Pro. 60% ved 40% kol i botten. Caputo blå mjöl, 2 dagars jäsning. 65 % hydration

Kört på detta recept rätt länge nu, brukar bli rätt nöjd. Letar fortfarande efter den perfekta salamin..
IMG_20190604_194154.jpg
IMG_20190604_194200.jpg
Ser bra ut! Vad menas med 65% hydration och hur jäser du i kylskåp?

Har bara testat med det recept ooni rekommenderar, både varm och kall jäsning och tycker det blir tätt bra men det kan säkert finnas utrymme för förbättring. Är det mycket högre proteinhalt i det där mjölet jämfört med vetemjöl special?

Kör med en Ooni Kona (gasol), det är smidigt och ger bra resultat tycker jag.
 

Denvy

Omega
Ser bra ut! Vad menas med 65% hydration och hur jäser du i kylskåp?

Har bara testat med det recept ooni rekommenderar, både varm och kall jäsning och tycker det blir tätt bra men det kan säkert finnas utrymme för förbättring. Är det mycket högre proteinhalt i det där mjölet jämfört med vetemjöl special?
Kör med en Ooni Kona (gasol), det är smidigt och ger bra resultat tycker jag.

Man pratar om vattenmängden i relation till mjölet. Ju mer vatten du har ju svårare blir degen att jobba med och kan bli svårt att få den att växa. Finns mycket att nörda ner sig i just det men 65% är vad de flesta kör med!
https://www.stadlermade.com/pizza-dough-calculator/

Jäser 8 timmar i rumstemp, delar sen upp degen i bollar och låter de jäsa i 2 dygn i kylen. Så du vill ju kombinera kall och varm som du säger!

http://www.mulinocaputo.it/en/flour/la-linea-professionale/pizzeria

De ska vara bästa mjölet, många restauranger och professionella pizzabagare som använder just det. Svårt att hitta dock i Sverige! Varit sugen på nya Ooni. Blir de bra botten tycker du?
 

Azaz

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Man pratar om vattenmängden i relation till mjölet. Ju mer vatten du har ju svårare blir degen att jobba med och kan bli svårt att få den att växa. Finns mycket att nörda ner sig i just det men 65% är vad de flesta kör med!
https://www.stadlermade.com/pizza-dough-calculator/

Jäser 8 timmar i rumstemp, delar sen upp degen i bollar och låter de jäsa i 2 dygn i kylen. Så du vill ju kombinera kall och varm som du säger!

http://www.mulinocaputo.it/en/flour/la-linea-professionale/pizzeria

De ska vara bästa mjölet, många restauranger och professionella pizzabagare som använder just det. Svårt att hitta dock i Sverige! Varit sugen på nya Ooni. Blir de bra botten tycker du?
Kör du knådfri deg då eller? Har en sån på g nu med ca 65% hydration. Funderar dock på hur jag ska grädda, ingen pizzasten eller stål. Kanske kan stapla plåtar?
 

Denvy

Omega
Kör du knådfri deg då eller? Har en sån på g nu med ca 65% hydration. Funderar dock på hur jag ska grädda, ingen pizzasten eller stål. Kanske kan stapla plåtar?

Knådfri deg? Gör en batch, 8 timmar ute sen gör jag 125g bollar som brukar bli runt 5-6 pizzor. När de dags att göra pizzorna så bara slänga på bordet och börja knåda men de tar ju inte mer än 1 minut. Kan funka men blir nog svårt att få värme.

DOCK vill jag verkligen tipsa om köpa stål. (vet inte om man får göra reklam?) Stål håller värmen mycket bättre än sten och det går helt ärligt inte att jämföra.
Ta stålet, lägg de på ugnsgaller så högt upp som de går, kör på grilläge i ugnen på maxtemp och låt de värma i en timme. Sen kör in pizzan, brukar bli klar på någon minut med väldigt bra botten. Pizzastål är de bästa som finns om man inte har en Uuni eller annan pizzaugn. Glöm sten.
 

Azaz

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Knådfri deg? Gör en batch, 8 timmar ute sen gör jag 125g bollar som brukar bli runt 5-6 pizzor. När de dags att göra pizzorna så bara slänga på bordet och börja knåda men de tar ju inte mer än 1 minut. Kan funka men blir nog svårt att få värme.

DOCK vill jag verkligen tipsa om köpa stål. (vet inte om man får göra reklam?) Stål håller värmen mycket bättre än sten och det går helt ärligt inte att jämföra.
Ta stålet, lägg de på ugnsgaller så högt upp som de går, kör på grilläge i ugnen på maxtemp och låt de värma i en timme. Sen kör in pizzan, brukar bli klar på någon minut med väldigt bra botten. Pizzastål är de bästa som finns om man inte har en Uuni eller annan pizzaugn. Glöm sten.
Tänkt att köpa ett gourmetstål! Har lånat ett tidigare till brödbak osv!

Ja alltså kört ett recept tidigare som kallas knådfri deg, 625gram mjöl typ tip00, 45 gram olivolja, 2 gram jäst, 450 gram vatten och 12 gram salt! Blanda ihop så det inte är några klumpar. Låta den vara framme i 12h sen in i kylen i minst 12h till. Jag brukar köra 1-2 dygn i kylen. Sen när det är dags för pizza, försök forma så gott det går och in i tokvarm ugn
 

Azaz

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Tänkt att köpa ett gourmetstål! Har lånat ett tidigare till brödbak osv!

Ja alltså kört ett recept tidigare som kallas knådfri deg, 625gram mjöl typ tip00, 45 gram olivolja, 2 gram jäst, 450 gram vatten och 12 gram salt! Blanda ihop så det inte är några klumpar. Låta den vara framme i 12h sen in i kylen i minst 12h till. Jag brukar köra 1-2 dygn i kylen. Sen när det är dags för pizza, försök forma så gott det går och in i tokvarm ugn
Blir väl dryga 72% hydrering!
 

Denvy

Omega
Tänkt att köpa ett gourmetstål! Har lånat ett tidigare till brödbak osv!

Ja alltså kört ett recept tidigare som kallas knådfri deg, 625gram mjöl typ tip00, 45 gram olivolja, 2 gram jäst, 450 gram vatten och 12 gram salt! Blanda ihop så det inte är några klumpar. Låta den vara framme i 12h sen in i kylen i minst 12h till. Jag brukar köra 1-2 dygn i kylen. Sen när det är dags för pizza, försök forma så gott det går och in i tokvarm ugn

Japp där jag köpte ifrån med. Körde deras classic som är tjockare, du vill nog ha så tjock som möjligt då det är viktigt att få en riktigt bra botten med tanke på att ovansidan går väldigt fort i en ugn på maxtemp när de ligger bara några cm från grillgallret.
 

cjne

Cartier
Man pratar om vattenmängden i relation till mjölet. Ju mer vatten du har ju svårare blir degen att jobba med och kan bli svårt att få den att växa. Finns mycket att nörda ner sig i just det men 65% är vad de flesta kör med!
https://www.stadlermade.com/pizza-dough-calculator/

Jäser 8 timmar i rumstemp, delar sen upp degen i bollar och låter de jäsa i 2 dygn i kylen. Så du vill ju kombinera kall och varm som du säger!

http://www.mulinocaputo.it/en/flour/la-linea-professionale/pizzeria

De ska vara bästa mjölet, många restauranger och professionella pizzabagare som använder just det. Svårt att hitta dock i Sverige! Varit sugen på nya Ooni. Blir de bra botten tycker du?

Tack för utförligt svar!
Det går ju att nörda ned sig ordentligt i det här med, härligt :)

Jag tycker det blir bra botten med gasolvarianten, kan inte jämföra med så mycket men jag kan lägga upp bilder nästa gång det lagas pizza!
 

jmalmsjo

Cartier
Har bestämt mig för att vi ska ha en Ooniugn. Har under några år varit otroligt sugen på att mura upp en riktig stenugn men hela tiden landat i att både trädgården och altanen är för liten för projektet. Hur mkt jag än försökt optimera köksugnen för pizzabak (heta plåtar, sten, stål osv) så känner jag att jag vill ta det hela ett steg längre och Ooni känns då helt rätt. Har egentligen bestämt mig för Koda, t o m köpt en gasoltub enkom för ändamålen, men vill ställa frågan här bland er erfarna användande om jag går miste om någonting från den pelltseldade versionen (Ooni 3)? Temperaturmässigt så är ju specen detsamma både vad gäller uppvärmningstid och sluttemperatur. Tillför röken något? Tacksam för alla input!
 
Senast ändrad:

Hawk100

Rolex
Har bestämt mig för att vi ska ha en Ooniugn. Har under några år varit otroligt sugen på att mura upp en riktig stenugn men hela tiden landat i att både trädgården och altanen är för liten för projektet. Hur mkt jag än försökt optimera köksugnen för pizzabak (heta plåtar, sten, stål osv) så känner jag att jag vill ta det hela ett steg längre och Ooni känns då helt rätt. Har egentligen bestämt mig för Koda, t o m köpt en gasoltub enkom för ändamålen, men vill ställa frågan här bland er erfarna användande om jag går miste om någonting från den pelltseldade versionen (Ooni 3)? Temperaturmässigt så är ju specen detsamma både vad gäller uppvärmningstid och sluttemperatur. Tillför röken något? Tacksam för alla input!
Känner precis igen mig i frågeställningen ovan. Även jag är nyfiken på vad ni som har Onni/Unni svarar.....
Gasolvarianten verkar ju supersmidig att använda (även om jag läst några recensenter som haft lite problem att få gasoltändaren att fungera bra) men man vill ju inte förlora i smak genom att välja gasol....
 

cjne

Cartier
Jag har bara testat gasolversionen så jag kan inte uttala mig om huruvida det är någon skillnad i smak, vore intressant med ett blindtest :)
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Har bestämt mig för att vi ska ha en Ooniugn. Har under några år varit otroligt sugen på att mura upp en riktig stenugn men hela tiden landat i att både trädgården och altanen är för liten för projektet. Hur mkt jag än försökt optimera köksugnen för pizzabak (heta plåtar, sten, stål osv) så känner jag att jag vill ta det hela ett steg längre och Ooni känns då helt rätt. Har egentligen bestämt mig för Koda, t o m köpt en gasoltub enkom för ändamålen, men vill ställa frågan här bland er erfarna användande om jag går miste om någonting från den pelltseldade versionen (Ooni 3)? Temperaturmässigt så är ju specen detsamma både vad gäller uppvärmningstid och sluttemperatur. Tillför röken något? Tacksam för alla input!
Har inte provat ngn av dem, men med tanke på att man gjort kontrollerade blindtester på kolgrill vs gasolgrill och ingen kunde märka ngn skillnad har jag svårt att se att ngn skulle märka skillnad på pizza som bakats i 100 sekunder i ved eller gasol.
 

Denvy

Omega
Har bestämt mig för att vi ska ha en Ooniugn. Har under några år varit otroligt sugen på att mura upp en riktig stenugn men hela tiden landat i att både trädgården och altanen är för liten för projektet. Hur mkt jag än försökt optimera köksugnen för pizzabak (heta plåtar, sten, stål osv) så känner jag att jag vill ta det hela ett steg längre och Ooni känns då helt rätt. Har egentligen bestämt mig för Koda, t o m köpt en gasoltub enkom för ändamålen, men vill ställa frågan här bland er erfarna användande om jag går miste om någonting från den pelltseldade versionen (Ooni 3)? Temperaturmässigt så är ju specen detsamma både vad gäller uppvärmningstid och sluttemperatur. Tillför röken något? Tacksam för alla input!

De kommer upp i samma temperatur dvs 500+. Däremot ska du vara medveten om stenbotten som pizzorna ligger på är mycket smalare i Koodan än de 3 och Pro. Nu har inte jag testat den nya men hört vissa haft problem med att få en bra botten, många som får helt vit utan leopardfläckar och det kan vara riktigt surt då det är svårt att göra något åt det. Sen beror det på hur du ska använda den, 1-3 pizzor och sen käka? Funkar jättebra. Ska du slänga in +6 pizzor på raken då kommer nog inte bottenplattan fixa att värma upp sig mellan pizzorna och du riskerar dålig botten.

Uuni pro är dyrare men också bättre, däremot så är det ju otroligt smidigt med Koodan :)
 

Hawk100

Rolex
De kommer upp i samma temperatur dvs 500+. Däremot ska du vara medveten om stenbotten som pizzorna ligger på är mycket smalare i Koodan än de 3 och Pro. Nu har inte jag testat den nya men hört vissa haft problem med att få en bra botten, många som får helt vit utan leopardfläckar och det kan vara riktigt surt då det är svårt att göra något åt det. Sen beror det på hur du ska använda den, 1-3 pizzor och sen käka? Funkar jättebra. Ska du slänga in +6 pizzor på raken då kommer nog inte bottenplattan fixa att värma upp sig mellan pizzorna och du riskerar dålig botten.

Uuni pro är dyrare men också bättre, däremot så är det ju otroligt smidigt med Koodan :)
Hmmmm... Tror ni det gör skillnad om man använder stål isf sten på Kodan? Går det ens att byta?
Vet ni om den finns att se innan köp i Sthlms-området?
 

Denvy

Omega
Hmmmm... Tror ni det gör skillnad om man använder stål isf sten på Kodan? Går det ens att byta?
Vet ni om den finns att se innan köp i Sthlms-området?

Hittar du ett som passar går de, sen hur den beter sig i pizzaugnen med tanke på hur varmt det blir jämfört med en ugn är en annan fråga. Men som sagt jag har inte testat Kooda har bara hört från några att bottenplattan inte är lika bra som på Uuni pro eller 3an. Är man lite osäker så är det bara låta den värma upp riktigt länge, + 1 timme.
 

Denvy

Omega
Experimenterar med olika mozzarella typer. Testat alla Icas och Zetas buffelmozarella och tycker nog Icas DOP märkta är aningen bättre och alla fall billigare.
Vanlig mozzarella kan jag uppleva bli lite med elastisk som man vill ha den men inte hunnit testa så många än, vad brukar ni köra?
IMG_20190604_201902.jpg
 

jmalmsjo

Cartier
De kommer upp i samma temperatur dvs 500+. Däremot ska du vara medveten om stenbotten som pizzorna ligger på är mycket smalare i Koodan än de 3 och Pro. Nu har inte jag testat den nya men hört vissa haft problem med att få en bra botten, många som får helt vit utan leopardfläckar och det kan vara riktigt surt då det är svårt att göra något åt det. Sen beror det på hur du ska använda den, 1-3 pizzor och sen käka? Funkar jättebra. Ska du slänga in +6 pizzor på raken då kommer nog inte bottenplattan fixa att värma upp sig mellan pizzorna och du riskerar dålig botten.

Uuni pro är dyrare men också bättre, däremot så är det ju otroligt smidigt med Koodan :)

Tack, det var intressant input som jag inte uppmärksammat! Pro är lite för stor, planen är att kunna ställa undan den på underbänken i uteköket. Det finns ju gasolbrännare att köpa extra till Uuni 3. Då får man ju åtminstone den tjockare stenen. Uuni 3 har ju också lock/dörr vilket ju borde hålla värmen kvar i utrymmet bättre. Om man läser Uunis egna beskrivning av Pro så framhålls dennas dörr som en stor fördel; då borde det ju också vara bra på de mindre modellerna också.

Typfallet hemma med gäster är 6st pizzor och vi brukar slicea (kul svengelska...) upp dem så att alla andra kan börja äta direkt och sen äter jag själv när sista är klar.
 
Senast ändrad:
Topp