• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

UUNI pizzaugn

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Experimenterar med olika mozzarella typer. Testat alla Icas och Zetas buffelmozarella och tycker nog Icas DOP märkta är aningen bättre och alla fall billigare.
Vanlig mozzarella kan jag uppleva bli lite med elastisk som man vill ha den men inte hunnit testa så många än, vad brukar ni köra?
IMG_20190604_201902.jpg

Jäkligt bra leopardmönster.
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Nu har jag bara använt pro varianten men kan säga att efter några pizzor sjunker värmen. Man behöver då elda på lite så tempen stiger både i ugnen och plattorna. Första 3 pizzorna blir oftast bäst om man inte väntar lite mellan.
 

Denvy

Omega
Nu har jag bara använt pro varianten men kan säga att efter några pizzor sjunker värmen. Man behöver då elda på lite så tempen stiger både i ugnen och plattorna. Första 3 pizzorna blir oftast bäst om man inte väntar lite mellan.

Hur mycket ved kör du? Brukar alltid grunda med 8-10 kolbitar och sen lite ved. Låt de komma upp i 350 grader i typ 40 min sen när man ska börja göra fyll på med ved under tiden. De går upp i 500 grader fort och de ligger stabilt om man fortsätter köra ved i. Nått 600+ utan problem.

Har gjort 7 pizzor på raken utan stopp och de har blivit alla lika bra, dock de första gick för fort på runt 30 sekunder.

Kol och ved är en bra kombo då kolet fungerar som en bra bas för att hålla en stabil värme och sen toppar du på med ved för nå 500 grader.
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Hur mycket ved kör du? Brukar alltid grunda med 8-10 kolbitar och sen lite ved. Låt de komma upp i 350 grader i typ 40 min sen när man ska börja göra fyll på med ved under tiden. De går upp i 500 grader fort och de ligger stabilt om man fortsätter köra ved i. Nått 600+ utan problem.

Har gjort 7 pizzor på raken utan stopp och de har blivit alla lika bra, dock de första gick för fort på runt 30 sekunder.

Kol och ved är en bra kombo då kolet fungerar som en bra bas för att hålla en stabil värme och sen toppar du på med ved för nå 500 grader.
Brukar köra briketter och ved. Ca 3/4 grill tändare och ca tre vedträn. Låter den bli riktigt varm ca 450-500 grader i ca 45 minuter. Har dock använt mig av pizza luckan när jag gjort fler pizzor än tre. Kanske det som gör att jag får lite lägre temp efter ett tag.
Första två tre pizzorna tar ca 90 sek men sedan tar det längre om jag inte väntar in att temperaturen höjs i ugnen.
 

jmalmsjo

Cartier
Uppdatering: det blev en Koda! Fick den igår, hade satt deg i torsdags och idag blev det premiär. Provkörde två till lunch för att få lite erfarenhet innan vi körde skarpt ikväll med sex vuxna och fem barn... Nog har jag en del kvar att lära mig men det blev väldigt lyckat och uppskattat från både familj och gäster!
92F1665E-842B-4B71-A10C-B311132C0797.jpeg

DE84A06D-EC81-484E-9773-7E494E9C5A39.jpeg

12EC092D-7112-43AA-A770-9F67C577730E.jpeg

90B1C7B7-0FF5-469E-A92C-D5523463989E.jpeg

2BE1D6E4-E734-4F11-BA97-4EF90EEC097F.jpeg
 

Mr Pear

Cartier
2-Faktor
Slog till på en Ooni Pro med gasbrännare och lite extra godis från deras EU-webshop. 70 euro i frakt, så jag toppade upp med bland annat en säck pellets utan att frakten gick upp. Beställde en pelletsbrännare här i SE. Skall nu bara bara få klart uteköket och förvaringsboxen. Pro’n är lite stor att släpa in i förrådet. Beställde en dynbox i lackad plåt från Tyskland att förvara i, och bygger fällbara vägghängda bänkar som kök.
 

Hawk100

Rolex
Slog till på en Ooni Pro med gasbrännare och lite extra godis från deras EU-webshop. 70 euro i frakt, så jag toppade upp med bland annat en säck pellets utan att frakten gick upp. Beställde en pelletsbrännare här i SE. Skall nu bara bara få klart uteköket och förvaringsboxen. Pro’n är lite stor att släpa in i förrådet. Beställde en dynbox i lackad plåt från Tyskland att förvara i, och bygger fällbara vägghängda bänkar som kök.
Släng upp ett par bilder när du byggt klart!!
 

Mr Pear

Cartier
2-Faktor
Forumets varmaste ugn? :)
Fint gräddat! En minut?

..............,,.
Den var garanterat över 500 när första åkte in.
ja, typ en minut.
Känner att degen Var för lös. Hade gjort den för att ungarna skulle baka på bakplåtspapper, och grädda på sten i vanliga ugnen.
Men nästa gång, då jäklar. Då kör jag på 60% (plus oljan) deg. (Denna var 67% och utan olja)
 

Mr Pear

Cartier
2-Faktor
Ser bra ut, känner att det är dags för en pizzaugn här hemma också:)
Hur förvaras den, monteras den ned eller är den fast som den är?
...........
Fullt monterad. Bara på med skorstenen och fälla ner fötterna. 15 sekunder.
Tog typ 10-15minuter att värma upp till 450 grader. Blir lätt för varm med ved.
Köpte min komplett med gasbrännare och lite annat godis i ett paket i ooni’s EU webshop. Paketen är prisvärda, men hög frakt. Är värd varenda krona.
 

Sistakvarten

Rolex
2-Faktor
...........
Fullt monterad. Bara på med skorstenen och fälla ner fötterna. 15 sekunder.
Tog typ 10-15minuter att värma upp till 450 grader. Blir lätt för varm med ved.
Köpte min komplett med gasbrännare och lite annat godis i ett paket i ooni’s EU webshop. Paketen är prisvärda, men hög frakt. Är värd varenda krona.
Låter ju kanon, ska in och kolla runt lite. Blev ju sjukt hungrig när jag trillade in i denna tråd:)
 

Mr Pear

Cartier
2-Faktor
Dagens pizzatips.
Uuni / Ooni har i sin egna webshop fri frakt till Sverige med (äntligen) vid köp över 99euro. Dessutom kampanj på gasbrännarna till Uuni3 och till Ooni Pro.
35 respektive 40 euros.
 

Börsing

Omega
https://www.clasohlson.com/se/Förvaringslåda-SmartStore-Home/p/34-1552-14

De är de bästa jag hittat. Staplade på varandra så bygger de 21cm vilket gör att jag kan ha dem i kylskåpet utan att behöva tömma det helt. De hade så klart gärna fått vara ännu lägre men de är som sagt de bästa jag kunnat hitta.
Ett tips som nog nämnts tidigare är att bolljäsa styckesvis, tar ännu mindre plats än smartstorevarianten som jag också testat tidigare. Köp 0,5 liters plastlådor på valfri större matvarubutik eller clas ohlson. Och man förstör inte bollarnas form när man vänder upp och ned på dessa för att låta degen komma ut av sig själv.
Efter att ha testat det mesta, kan jag bara tipsa om https://www.nok.se/titlar/allmanlitteratur-illustrerad-fack/pizza-napoletana/, de har även en youtubekanal med olika tekniker.
 
Topp