Perfekta kanter, om du frågar mig!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Perfekta kanter, om du frågar mig!
Dom där ser ju väldigt bra ut för att vara gjorda i ugn.Pizzalunch idag
mozzarella, san Marzano, nduja och salami
står i valet om jag ska köpa en pizzaugn eller om det här faktiskt duger.
riktigt bra är dom iaf
Koda 16 på ingång. Meddelar när jag provbakat och jämför med Pro.Nu har vi börjat köra dubbelpipigt, sänker stressnivån rätt rejält (och tjatet från alla som väntar på pizzor när det är familjemiddag)
Någon som kör med Koda 16? Vinkelbrännare känns ju fiffigt men blev tveksam när jag såg hur stor den är jmf med 12:an.
Dom är gjorda på ett gourmetstål. Mycket nöjd med det.Dom där ser ju väldigt bra ut för att vara gjorda i ugn.
Skillnaden med en Uuni eller annan pizzaugn är att du får upp tempen ytterligare (jag brukar komma upp i 470C på stenen i min Koda 12) vilket gör att degen beter sig lite annorlunda då pizzan är färdigbakad på typ 60sek. Tycker att konsistensen blir bättre (elastisk utan att vara degig) och sen gör hettan att man får en härlig ”lagom bränd” smak på kanterna.
Satan så stiligt!Förra helgens bak. Ooni koda 16
Hade liknande problem i början, höll in knappen osv. Funkade efter några försökJag fick installera gasol tuben MEN Ooni Koda 12 stänger av sig själv dvs lagor fortsätter inte utan den dör. Jag testade med att hålla 5, 10, 15, 20, 25, 30 sekunder och längre men ingen framsteg. Testade annan gasoltub men samma sak. Denna som är skaffad för kodi testade på min weber och det funkar kanon så ja - riktigt skit! Mailade Ooni och nu blir det att vänta!
Skacka om att barnen blev besvikna att dem inte fick nån pizza i Ooni utan två timmar senare i elugnen
Inte min video men samma problem
Testat med att rensa sensorn och testat med att vrida försiktigt men ej lyckats.Hade liknande problem i början, höll in knappen osv. Funkade efter några försök
Jag fick installera gasol tuben MEN Ooni Koda 12 stänger av sig själv dvs lagor fortsätter inte utan den dör. Jag testade med att hålla 5, 10, 15, 20, 25, 30 sekunder och längre men ingen framsteg. Testade annan gasoltub men samma sak. Denna som är skaffad för kodi testade på min weber och det funkar kanon så ja - riktigt skit! Mailade Ooni och nu blir det att vänta!
Skacka om att barnen blev besvikna att dem inte fick nån pizza i Ooni utan två timmar senare i elugnen
Inte min video men samma problem
Nu har vi börjat köra dubbelpipigt, sänker stressnivån rätt rejält (och tjatet från alla som väntar på pizzor när det är familjemiddag)
Någon som kör med Koda 16? Vinkelbrännare känns ju fiffigt men blev tveksam när jag såg hur stor den är jmf med 12:an.
Koda 16 på ingång. Meddelar när jag provbakat och jämför med Pro.
Blir nog snart ett köp av en Ooni pizzaugn, gas versionen känns naturligt då jag har gasgrill.
Men ni som har den redan, skulle ni ta en 12" eller 16" om ni fick välja igen? (varför?)
Jag är Ooni nybörjare (se inlägget ovan) men kan kanske bidra med att jag är rätt nöjd med att ha börjat med 12'' (Ooni Fyra med pellets). Pizzorna blir tillräckligt stora för att göra mig mätt (jag klarar av rätt mycket pizza och jag tror att jag tror att jag skulle ha svårt att forma själva degen tll en större pizza än dessa. Övning ger visserligen färdighet, men 12'' känns än så länge som en storlek jag kan hantera utan att det blir hål etc, men jag antar att det är lite svårare att göra större pizzor. Dessutom antar jag att större pizzor är lite svårare att få in i ugnen smidigt, vända dem etc...så jag är glad att jag skaffade en 12a.Tjenare igen, någon (av er eller andra) som har input på om man ska välja 12" eller 16" när man köper första Ooni?
Absolut en 16. Jag har en Koda12a och även använt den större. Man får större utrymme för pizzan i ugnen och kanterna bränns inte lika lätt som i 12an och då har den ju även låga på ena sidan som 12an inte har.Tjenare igen, någon (av er eller andra) som har input på om man ska välja 12" eller 16" när man köper första Ooni?
Är det inte enklare att dra ner värme en aning och rotera oftare för att slippa just brända kanter?Absolut en 16. Jag har en Koda12a och även använt den större. Man får större utrymme för pizzan i ugnen och kanterna bränns inte lika lätt som i 12an och då har den ju även låga på ena sidan som 12an inte har.
Jag är Ooni nybörjare (se inlägget ovan) men kan kanske bidra med att jag är rätt nöjd med att ha börjat med 12'' (Ooni Fyra med pellets). Pizzorna blir tillräckligt stora för att göra mig mätt (jag klarar av rätt mycket pizza och jag tror att jag tror att jag skulle ha svårt att forma själva degen tll en större pizza än dessa. Övning ger visserligen färdighet, men 12'' känns än så länge som en storlek jag kan hantera utan att det blir hål etc, men jag antar att det är lite svårare att göra större pizzor. Dessutom antar jag att större pizzor är lite svårare att få in i ugnen smidigt, vända dem etc...så jag är glad att jag skaffade en 12a.
Absolut en 16. Jag har en Koda12a och även använt den större. Man får större utrymme för pizzan i ugnen och kanterna bränns inte lika lätt som i 12an och då har den ju även låga på ena sidan som 12an inte har.
Har iofs inte fått min Koda 16 ännu, men hade en Pro tidigare. Röstar för 16, detta för att den har en L-formad brännare, och att du kan snabbreglera värmen genom att flytta pizzan närmre / längre från lågan.
fördelen med Koda 12 är att den finns tillgänglig för köp hos Ooni, vilket inte Koda 16 gör.
Det brukar jag alltid göra men det går jävla fort då pizzan ligger så nära bakdelen.Är det inte enklare att dra ner värme en aning och rotera oftare för att slippa just brända kanter?
Jag gör alltid ungefär samma storlek på pizzan dvs inte så stor och då en den betydligt lättare att hangera. Spelar altså ingen roll ifall jag kört pizzan i en 12 eller 16.Tack för svar!
Antar att det funkar finfint att baka 12" pizzor i 16" Koda oxå(?) Så om det nu är svårt att göra en större pizza rent degutbakningsmässigt så borde man ändå ha en fördel av temperaturreglering och mer yta att slidea runt sin lilla pizza på i en 16" Koda.
Finns det ngn nackdel med Koda 16 då? Tar det längre tid att få den varm t.ex.? Eller blir den inte lika varm? Eller håller temp dåligt eller liknande saker?
Tack, tänker mig att det är enklare att hantera en liten pizza i en stor ugn, att man får mer "svängutrymme"?Jag gör alltid ungefär samma storlek på pizzan dvs inte så stor och då en den betydligt lättare att hangera. Spelar altså ingen roll ifall jag kört pizzan i en 12 eller 16.
Jag håller också med om att du bör skaffa en 16. Jag har en 16 men har inte provat någon annan. Dock går det väldigt fort att grädda pizzorna och man behöver rotera ofta. Jag kör inte på full värme men typ 70%. De första 40 sekunderna händer inte så mycket, sen börjar kanten närmst brännaren att svullna upp snabbt. Då måste jag börja rotera pizzan så att den inte bränns. När jag roterat och fått fin kant runt om flyttar jag ut den och låter den bakas lite till så att den inte ska bli degig någon stans. Trots att jag flyttat ut pizza nästan till kanten så måste jag rotera emellanåt för att inte bränna kanten. Jag är övertygad om att du enklare får ett bra resultat i koda 16.Tjenare igen, någon (av er eller andra) som har input på om man ska välja 12" eller 16" när man köper första Ooni?
Efter ett par år av velande har jag äntligen också skaffat en Ooni. Redan på andra försöket lyckades jag göra pizzor som platsar inom topp 10 av de bästa pizzorna jag ätit i hela mitt liv (på bilden ser ni pizza nummer 2 ever, som inte heller blev allt för dålig). Använde Oonis recept på degen.
Men jag har också ett problem...jag och barnen vill äta pizza var och varannan dag numera, men frun stretar emot. Orsaken är att hon har celiaki och de glutenfria pizzorna vi gjort är inte särskilt bra. Vi har använt Oonis glutenfria recept och två olika glutenfria pizzamjöl (varav ena är Caputo som även Ooni rekommenderar). Har även testat med att förgrädda i ugn då de glutenfria pizzorna annars lätt blir brända före bottnet är klart. Ett problem är att det är svårt att få pizzorna tillräckligt tunna utan att de går sönder. Har någon av er lyckats få till en bra glutenfri deg?