• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

UUNI pizzaugn

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Glutenfritt blir nog tyvärr aldrig bra. Det är ju där proteinerna utövar sin verkan så att degen blir seg och god. Kanske baka fruns pizza först och sen en vanlig till barnen så att ev mjölrester inte blandas?
 

Derix

Patek
2-Faktor
Fortfarande inte runda och fina pizzor men smakerna sitter och en trevlig kväll med vänner...
27A857E0-CA04-4E5D-98E8-E020CC0E49BC.jpeg
Snyggt! Hur håller du den första pizzan varm till den sista är klar och det är dags att sätta sig till bords? Eller serverar du lite under tiden folk äter?
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Jag försöker också göra glutenfria pizzor. Har inte lyckats speciellt bra, ibland rent av uselt faktiskt. Nöjde mig ett tag med att köpa färdig glutenfri deg, den kändes ok några gånger men svår att få till lagom gräddad ändå

Testade nytt recept idag på glutenfri deg som blev bäst hittills. Som vanligt blir bottnarna inte speciellt tunna, men resultatet blev bäst hittills, nästan lite luftigt känsla faktiskt. Fortfarande lite att lära får att få till riktigt bra glutenfri pizza, men det går framåt. Receptet jag använde var detta: https://www.grillkung.se/sidor/recept/den-baestaste-glutenfria-pizzadegen

Fler bra tips - anyone?
Tack skall du ha! Detta recept är verkligen annorlunda än övriga glutenfria recept jag testat (med dålig framgång), så definitivt värt ett försök. Men är det verkligen 0,25g jäst man skall ha i....låter som väldigt lite, särskilt med tanke på den relativt korta jäsningstiden.
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Glutenfritt blir nog tyvärr aldrig bra. Det är ju där proteinerna utövar sin verkan så att degen blir seg och god. Kanske baka fruns pizza först och sen en vanlig till barnen så att ev mjölrester inte blandas?
Jo, man måste absolut alltid baka och steka de glutenfria pizzorna först. Glutenfritt är svårt, men jag hoppas än så länge att du har fel gällande att det aldrig blir bra ;) .Vissa glutenfria bröd kan till och med vara riktigt bra, för att inte tala om kakor etc. Där spelar ofta ägg en viktig roll för luftigheten och konsistensen, så receptet ovan med ägg, jughurt etc kanske är inne på rätt spår. ...men lika bra som en vanlig pizza med glutenrikt 00 mjöl kommer det tyvärr aldrig att bli.
 

Cuban8

Omega
2-Faktor
Tack skall du ha! Detta recept är verkligen annorlunda än övriga glutenfria recept jag testat (med dålig framgång), så definitivt värt ett försök. Men är det verkligen 0,25g jäst man skall ha i....låter som väldigt lite, särskilt med tanke på den relativt korta jäsningstiden.
25 gram jäst hade jag iallafall, annars kan man ju lika gärna låta bli. Så det är korrekt noterat. jag hade inte naturell yoghurt hemma, så det blev vaniljyoggi. Funkade bra det med :D.
 
Senast ändrad:

Cuban8

Omega
2-Faktor
Möjligen gränsfall till trådkapning men ändå, lite relaterat när vi ändå pratar matlagning utomhus med gasol. :)

Är det någon som (under korta perioder) kopplat in sin pizzaugnsgasol till en fet wok-brännare? Typ 10-12 kW? Tips på brännare till vettigt pris?
 
Senast ändrad:

Mr Pear

Cartier
2-Faktor
Blev Ooni pizza ikväll med.
Utgick från degrecept i Ooni appen. Hade var degboll i egen relativt stor bunke. Vilken aha-upplevelse.
Att sedan ha ett bra galler att vila pizzan i 1 minut innan servering. Ja, ”like a prick over the eye” som en gammal kollega uttryckte det när hon jobbade i London. (Tog åratal för henne att förstå varför alla garvade åt henne)
603E443D-AAFE-47F0-8685-E80C215B7FC1.jpeg

2211783C-1624-4090-91C1-EBB073BCAFDA.jpeg
 

jmalmsjo

Cartier
Blev Ooni pizza ikväll med.
Utgick från degrecept i Ooni appen. Hade var degboll i egen relativt stor bunke. Vilken aha-upplevelse.
Att sedan ha ett bra galler att vila pizzan i 1 minut innan servering. Ja, ”like a prick over the eye” som en gammal kollega uttryckte det när hon jobbade i London. (Tog åratal för henne att förstå varför alla garvade åt henne)
603E443D-AAFE-47F0-8685-E80C215B7FC1.jpeg

2211783C-1624-4090-91C1-EBB073BCAFDA.jpeg

Kan du utveckla metoden med att vila pizzan på galler innan servering? Jag upplever ofta att pizzan, trots fin gräddning såväl under som ovan, tenderar att bli blöt när vi skär upp den på skärbräda. Kan gallertrixket möjligen vara lösningen på detta?

Har tio degbollar i kylen för pizzabak på torsdag!
 

Mr Pear

Cartier
2-Faktor
Kan du utveckla metoden med att vila pizzan på galler innan servering? Jag upplever ofta att pizzan, trots fin gräddning såväl under som ovan, tenderar att bli blöt när vi skär upp den på skärbräda. Kan gallertrixket möjligen vara lösningen på detta?

Har tio degbollar i kylen för pizzabak på torsdag!
När jag tar ut från ugnen lägger jag på gallret i ett par minuter innan jag drar över på tallrik eller skärbräda. Easy-peasy. Om detta inte fungerar, grädda på lägre värme lite längre tid.
Lycka till.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Kan du utveckla metoden med att vila pizzan på galler innan servering? Jag upplever ofta att pizzan, trots fin gräddning såväl under som ovan, tenderar att bli blöt när vi skär upp den på skärbräda. Kan gallertrixket möjligen vara lösningen på detta?

Har tio degbollar i kylen för pizzabak på torsdag!
Man lägger pizzan på galler efter gräddning för att låta värmen ta vägen någonstans. Om den ligger plant mot en tallrik kommer det bli ”ånga” som blir kondens under pizzan. Genom att lägga den på galler kan värmen under pizzan komma ut i det fria

Om din pizza är för blöt så har du kanske för mkt tomatsås eller mer troligt för blöt mozzarella. Prova att köra en torrare mozzarella för matlagning, tex denna nedan.

Man kan även pressa ut fukt från färsk mozzarella mot hushållspapper eller skära upp den i bitar och lägga i en sil/durslag med skål under i kylen ett dygn innan tillagning så den hinner vätska av sig

03EC7C41-B1FF-4BF8-8DF7-CCB0FFD74310.jpeg
 

jmalmsjo

Cartier
När jag tar ut från ugnen lägger jag på gallret i ett par minuter innan jag drar över på tallrik eller skärbräda. Easy-peasy. Om detta inte fungerar, grädda på lägre värme lite längre tid.
Lycka till.

Tack, vi provar gallermetoden!

Man lägger pizzan på galler efter gräddning för att låta värmen ta vägen någonstans. Om den ligger plant mot en tallrik kommer det bli ”ånga” som blir kondens under pizzan. Genom att lägga den på galler kan värmen under pizzan komma ut i det fria

Om din pizza är för blöt så har du kanske för mkt tomatsås eller mer troligt för blöt mozzarella. Prova att köra en torrare mozzarella för matlagning, tex denna nedan.

Man kan även pressa ut fukt från färsk mozzarella mot hushållspapper eller skära upp den i bitar och lägga i en sil/durslag med skål under i kylen ett dygn innan tillagning så den hinner vätska av sig

03EC7C41-B1FF-4BF8-8DF7-CCB0FFD74310.jpeg

Ja mozzarellan är klart en källa till väta. Vi brukar krama ur den ordentligt innan vi river den i mindre bitar. Såg faktiskt någon som lät den rinna av i durkslag nyligen så det tänkte jag också testa.

Tack för tipsen!
 

thomastheswede

Audemars
…då var det dags för vår FJÄRDE ugn från Ooni: Koda 16!

Älskar vinkelbrännaren och att reglaget sitter på sidan i stället för på baksidan som på Koda 12 (risk för brända ögonbryn när man ska vrida och samtidigt kolla lågan).

Smakmässigt är det INGEN skillnad, men du kan göra större pizzor och behöver inte snurra lika många varv för att få jämnt leopardmönster runt kanten.

E3DBDFD9-0BD2-4031-85AE-4205A7677C82.jpeg
BCBDA80C-FCFD-44AC-B775-22F742B719A6.jpeg
 
Senast ändrad:

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Dum fråga kanske, men alltid kört med kolgrill och tycker manualen till min Koda 12 är värdelös. Får inte fyr på den, är det någon ventil för avstängning av gasen på själva ugnen eller skall det bara vara att koppla på slangen?
 

Kawe

Omega
Är det någon som lagt in sitt pizzastål i kodan ?
jag tänker för ännu bättre värme
Mer värme än vad du kan få på sten vill du inte ha i en dedikerad pizzaugn. Möjligen att det skulle kunna göra skillnad i en traditionell ugn som maxar 300. Däremot kan du kika på biscottosten om du vill uppgradera bakytan

Till min Koda 16 kostar den 85eur inkl frakt.
 

matage

Omega
Glutenfritt blir nog tyvärr aldrig bra. Det är ju där proteinerna utövar sin verkan så att degen blir seg och god. Kanske baka fruns pizza först och sen en vanlig till barnen så att ev mjölrester inte blandas?

Jo, man måste absolut alltid baka och steka de glutenfria pizzorna först. Glutenfritt är svårt, men jag hoppas än så länge att du har fel gällande att det aldrig blir bra ;) .Vissa glutenfria bröd kan till och med vara riktigt bra, för att inte tala om kakor etc. Där spelar ofta ägg en viktig roll för luftigheten och konsistensen, så receptet ovan med ägg, jughurt etc kanske är inne på rätt spår. ...men lika bra som en vanlig pizza med glutenrikt 00 mjöl kommer det tyvärr aldrig att bli.

Sen på bollen här men jag har labbat med glutenfritt senaste året (iofs i en GMG med pizza-insats). Kört med Caputo Fioreglut-mjöl enligt receptet på påsen men finjusterat mjöl/vatten på känn efter lite hur degen känns när jag vevar ihop den i bunken (med träslev).
Har jäst dem över natten i kyl (eller minst 6h) och sen kanske 1h i rumstemp och bakat ut dem med rismjöl.

Klart man märker skillnad i en head-to-head pepsi challenge mot en klassisk deg men jag hade nog inte satt den som glutenfri om jag fått den serverat blint.

1630949371128.png

1630949702872.png

1630949738526.png
 
Topp