• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vågar jag Android?

Ska jag byta till Huawei?


  • Totala väljare
    350

azcii

Patek
2-Faktor
Jag gillar Android men tyvärr är det inte riktigt framme där iOS är ännu. Det finns någon konstig känsla av att det hackar även på lurar som Huawei Mate 20 Pro. Dessutom seger det ned sig med tiden på ett sätt som en iphonetelefon inte gör. Exempelvis när man öppnar meddelandehanteraren med långa konversationer eller mycket meddelanden alternativt när man öppnar bildappen och telefonen är smockfull av bilder. Sen är det såklart väldigt svårt att avvänja sig från iMessage, men hoppas att r
Använder folk fortfarande iMessage? :bag:
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Den här debatten är så jäkla meningslös.
Jag är team android. Försökte fatta tjusningen med iOS när sambon lånade en iphone då hennes lur var på reparation. Både hon och jag hatade den. Aldrig mer.
Ser inte heller problemet med android på surfplattor. Funkar utmärkt förutom att mina barn gillar att spräcka skärmar på dem.

Men jag skulle aldrig säga åt nån som är inkörd apples ekosystemet att byta. Grejerna gör ju i slutändan samma sak.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
P20 PRO är ju hyffsat billig nu på mellandagsrea, kliar i fingrarna och är sugen på att testa något nytt men är rädd att jag kommer sakna IOS och ha svårt för att använda android..
Kör en iPhone 8 idag, vad säger ni? är det värt att testa?
gjorde missen, köpte android.....dagen efter...blocket....sedan tillbax.....kändes skönt
 

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Galaxy S9 kostar bara 5300 på netonnet. Det är fan prisvärt jämfört med 12000 för en Xs. Tyvärr är det bara kul nån dag sen vill man tillbaka. Det positiva med Android är att när man haft det och sedan går tillbaka till Iphone igen så uppskattar man sin telefon igen. Flytet och enkelheten ihop med ”ah nu är jag hemma igen, aldrig prova nåt annat igen” känslan är rätt trevlig att få.
 

azcii

Patek
2-Faktor
Galaxy S9 kostar bara 5300 på netonnet. Det är fan prisvärt jämfört med 12000 för en Xs. Tyvärr är det bara kul nån dag sen vill man tillbaka. Det positiva med Android är att när man haft det och sedan går tillbaka till Iphone igen så uppskattar man sin telefon igen. Flytet och enkelheten ihop med ”ah nu är jag hemma igen, aldrig prova nåt annat igen” känslan är rätt trevlig att få.
..eller tvärtom... Hade iPhone väldigt länge.. testade en Googlelur... Nu känner jag mig aslåst varje gång jag försöker gå tillbaka. Vill du casta en nerladdad film till Chromecast ? Tyvärr... Vill du streama matchen du bettar på? No can do.. Köra Youtube i liten ruta medan du chattar på icke-iMessage ? Nej nej..

Överlägsen hårdvara men jag personligen blir väldigt begränsad med iOS.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Efter att ha undvikit tråden ett bra tag på grund av fanboyismen men nu gjorde misstaget att läsa de två senaste sidorna så citerar jag mig själv :)

Det är som att man kan tro att ena sidan sitter inne med framtidsteknologi medan den andra sidan är begränsade till burktelefoner om man läser tråden.

26033114-3d-people-men-person-talking-on-a-homemade-can-phone--Stock-Photo.jpg


Jag visste faktiskt inte att det var så illa ställt i världen att snudd på alla mobilanvändare har obrukbara telefoner.

Oavsett ämne är det alltid en smula märkligt när vuxna människor bara klarar att se i svart och vitt. Som att lyssna på en riksdagsdebatt mellan en moderat och en sosse ungefär...precis allt den andra säger är fel oavsett hur bra det är i sak :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
En sak jag tycker är utmärkande med iPhone är att dess förespråkare ofta accepterar problemen utan att ifrågasätta.

Tillåt mig att citera mig själv och min något syrliga kommentar till debatten :)

Bytte jobb förra året och fick där en iphone. Kul och mycket välbyggd mobil.

Jag tänkte att jag skulle föra över min personliga ringsignal för att göra telefonen "min". Sagt och gjort... Hur för man då över musik till mobilen? Använd iTunes. Nu använder ju Apple sin egna sladd för att koppla in mobilen och ladda så mina egna 20-talet USB-kablar fungerade inte.

Vad göra? Blåtand såklart, Apple är ju heta på trådlöshet. Tyvärr fungerar blåtand till det mesta på iPhone, men inte för filöverföring. Bara att vänta och ta med sig sladden från jobbet.

Dag 2: Jaha, det går inte att föra över mp3. Dax för googling. Ok, jag måste konvertera till aac-format, och sedan byta filändelse. Ja, ja, tycker Steve Jobs att det är en bra idé så kör jag på det.

Filändelsen bytt och överföringen påbörjad. Jasså, det gick inte eftersom ringsignalen är längre än 40 sekunder. Tja, varför behöver jag en längre signal? Så jag kortare den och förde över.

Nu är jag en glad och lycklig iPhone-ägare eftersom Apple vet vad jag vill och behöver. Och en egen ringsignal har jag också.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Är inte problemet med många tillverkare som kör Android att de lägger på massa egna funktioner och utseenden på själva Android? Detta lär ju sega ner... Tycker Pocophone F1 lockade av just den anledning att den inte hade massa krusseduller utan var väldigt enkel. Är fortfarande nykär och därmed rätt opartisk men efter 24h saknar jag inte iphone ett dugg :)
 

EmilSve

Cartier
Ser själv ingen anledning att lägga 600 i månaden för en ny iPhone när jag kan köpa en Samsung eller oneplus för under 5000 ny. Apples priser är skamliga i min mening och en total ripoff för konsumenter. Har själv alltid ratat androidlurar med en massa egna appar och liknande så satsar själv på telefoner som just oneplus. Bang for buck!
 

Häggvik

Omega
Jag har nu en Sony xz1 compact, och det börjar bli dags för ny lur. Finns det några fler tillverkare som har "små" telefoner med skärm under 5 tum?
 

Richie

Audemars
2-Faktor
gjorde missen, köpte android.....dagen efter...blocket....sedan tillbax.....kändes skönt
Jag har släppt dessa osunda tankar, blir att avvakta eller hellre lägga till stålars och få en XR/XS.
Skulle vilja ha lite bättre kamera och batteritid mot vad jag har i dagsläget i min 8:a
Kunde inte hålla mig, var tvungen att prova en ny android då priset var lockande sett till prestandan på pappret och många rekomenderar ju just Oneplus.
Så igår fick jag hem en 6T :)
Skärmen och batteriet är ett stort plus och steg i rätt riktning ifrån min Phone 8, resten är inget som imponerar tyvärr...

Vill verkligen gilla android men dem har en del att jobba på.

-Appar som kraschar och inte går att starta igen?
-Fingeravtrycksläsare som funkar var tredje gång typ.
-Notiser till förbannelse om allt orelevant skit(som dessutom fyller min "notch" med massa ikoner)
-Redan uppdaterat typ 10appar på 24h,wtf liksom?
-Vad är det med skrollningen? Inget flyt, ibland hänger den inte med/reagerar inte och känns som om den laggar ju..
-Vad är det med upplösningen som inte lirar med en del appar? Vissa texter och delar av bilder hamnar "utanför" skärmen.
-Går inte att byta låt på mina BT-lurar när telefonen är låst,måste låsa upp den för att det ska fungera.
-Varför ska Messenger tvunget komma som en fet ikon och lägga sig över det man håller på med så fort någon skriver?
Osv...

Skit bakom spakarna kanske,vad vet jag?
Jag vet däremot att den går i retur och jag stannar hos Apple,betalar hellre premium för en behaglig vardagsupplevelse.
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Kunde inte hålla mig, var tvungen att prova en ny android då priset var lockande sett till prestandan på pappret och många rekomenderar ju just Oneplus.
Så igår fick jag hem en 6T :)
Skärmen och batteriet är ett stort plus och steg i rätt riktning ifrån min Phone 8, resten är inget som imponerar tyvärr...

Vill verkligen gilla android men dem har en del att jobba på.

-Appar som kraschar och inte går att starta igen?
-Fingeravtrycksläsare som funkar var tredje gång typ.
-Notiser till förbannelse om allt orelevant skit(som dessutom fyller min "notch" med massa ikoner)
-Redan uppdaterat typ 10appar på 24h,wtf liksom?
-Vad är det med skrollningen? Inget flyt, ibland hänger den inte med/reagerar inte och känns som om den laggar ju..
-Vad är det med upplösningen som inte lirar med en del appar? Vissa texter och delar av bilder hamnar "utanför" skärmen.
-Går inte att byta låt på mina BT-lurar när telefonen är låst,måste låsa upp den för att det ska fungera.
-Varför ska Messenger tvunget komma som en fet ikon och lägga sig över det man håller på med så fort någon skriver?
Osv...

Skit bakom spakarna kanske,vad vet jag?
Jag vet däremot att den går i retur och jag stannar hos Apple,betalar hellre premium för en behaglig vardagsupplevelse.
Nu är ju din jämförelse lite som att man kört en Diesel bil i alla år sen säger man "kanske skulle våga prova en bensin driven bil...." så köper man en skoda:):eek:

Apple är inte premium, det är branded.
Tänker du på priset så prova någon av HTCs flaggskepp så blir det åka av.
Bit inte i det sura äpplet nu ;):)

SEN får man ju gilla vad man vill men så är ett alltid:) men man måste jämföra korrekt.
Den är man vänsterstyrd sen länge är det svårare att gå över till höger och vice-versa.:)
 

Hitsville

Omega
2-Faktor
Vill verkligen gilla android men dem har en del att jobba på
-Notiser till förbannelse om allt orelevant skit(som dessutom fyller min "notch" med massa ikoner)
-Redan uppdaterat typ 10appar på 24h,wtf liksom?
-Varför ska Messenger tvunget komma som en fet ikon och lägga sig över det man håller på med så fort någon skriver?
Har kört IPhone sedan evigheternas begynnelse och bytte till Android i december. Huawei P20 Pro. Notiserna och Messenger är det absolut största irritationsmomentet. Kameran och batteriet är wow.
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Har kört IPhone sedan evigheternas begynnelse och bytte till Android i december. Huawei P20 Pro. Notiserna och Messenger är det absolut största irritationsmomentet. Kameran och batteriet är wow.
Håller med gällande notiserna. Jag upplevde att notiserna dök upp nör de själv behagade. Missade flertalet notiser varje dag. Annars var hårdvaran mumma, förutom skärmen men den åtgärdades på garantin.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Nu är ju din jämförelse lite som att man kört en Diesel bil i alla år sen säger man "kanske skulle våga prova en bensin driven bil...." så köper man en skoda:):eek:

Apple är inte premium, det är branded.
Tänker du på priset så prova någon av HTCs flaggskepp så blir det åka av.
Bit inte i det sura äpplet nu ;):)

SEN får man ju gilla vad man vill men så är ett alltid:) men man måste jämföra korrekt.
Den är man vänsterstyrd sen länge är det svårare att gå över till höger och vice-versa.:)
Oneplus 6T är väl flaggskeppsprestanda? Hur får du den till en Skoda?
Min iPhone har på pappret mycket sämre prestanda men flyter bättre imo.

HTC,finns det ens fortfarande? Trodde faktiskt inte dem tillverkade telefoner längre då jag inte sett eller hört något om dem.

Hade en HTC Hero för en massa år sedan,typ efter min iPhone 3GS men bytte snabbt till iPhone 4 för klarade inte av android då heller..

Sa aldrig att Apple var premium, men att man får betala premium för Apple ;)

Sen förstår jag att det är en vanesak och övergångsperiod, men massa småsaker på denna 6T som är ett irritationsmoment för mig vid vanligt vardagligt användande.
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
iOS känns mer som plug and play men det är såklart på gott och ont då android är mer dynamiskt men jag har inte intresset att tweaka in alla inställningar etc. I grund och botten handlar det mest om en vanesak skulle jag tro. Jag är relativt konservativ så att byta från något som man har brukat i dryga tio år är svårt för mig.
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Oneplus 6T är väl flaggskeppsprestanda? Hur får du den till en Skoda?
Min iPhone har på pappret mycket sämre prestanda men flyter bättre imo.

HTC,finns det ens fortfarande? Trodde faktiskt inte dem tillverkade telefoner längre då jag inte sett eller hört något om dem.

Hade en HTC Hero för en massa år sedan,typ efter min iPhone 3GS men bytte snabbt till iPhone 4 för klarade inte av android då heller..

Sa aldrig att Apple var premium, men att man får betala premium för Apple ;)

Sen förstår jag att det är en vanesak och övergångsperiod, men massa småsaker på denna 6T som är ett irritationsmoment för mig vid vanligt vardagligt användande.
Jag ber om ursäkt, du hamnade i skottlinjen för en dags uppdämd bitterhet ang vabb hos personer jag inte ens har med att göra samt på hipsters:):rolleyes:;).
Jag kör faktiskt båda själv då jag har Apple på jobbet.
Mest en vanesak som vi konstaterat.

Men kul att du testade, för dom flesta var sin uppfattning otestat

Mvh
TT
 

Riffraff

Cartier
iOS känns mer som plug and play men det är såklart på gott och ont då android är mer dynamiskt men jag har inte intresset att tweaka in alla inställningar etc. I grund och botten handlar det mest om en vanesak skulle jag tro. Jag är relativt konservativ så att byta från något som man har brukat i dryga tio år är svårt för mig.

Inte behöver du tweaka med en Android lur men jag håller med.... Man är inkörd. Jag har aldrig haft någon annan smartfån än Sony (eller SonyEricsson som det var först) Här är jag trygg :p
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
-Varför ska Messenger tvunget komma som en fet ikon och lägga sig över det man håller på med så fort någon skriver?

Har kört IPhone sedan evigheternas begynnelse och bytte till Android i december. Huawei P20 Pro. Notiserna och Messenger är det absolut största irritationsmomentet. Kameran och batteriet är wow.

Såhär blir ni av med chattbubblorna: https://theunlockr.com/disable-chat-heads-facebook-messenger/
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Jag ber om ursäkt, du hamnade i skottlinjen för en dags uppdämd bitterhet ang vabb hos personer jag inte ens har med att göra samt på hipsters:):rolleyes:;).
Jag kör faktiskt båda själv då jag har Apple på jobbet.
Mest en vanesak som vi konstaterat.

Men kul att du testade, för dom flesta var sin uppfattning otestat

Mvh
TT
Om man inte provar vet man ju inte vad man eventuellt går miste om :)
Finns en del grejer jag gillar med android som iOS saknar,dessvärre blir helhetsupplevelsen som sagt en besvikelse vilket är tråkigt.
Kanske dömt ut den för snabbt,får se hur jag gör men blev inte jätteimponerad..
 
Kunde inte hålla mig, var tvungen att prova en ny android då priset var lockande sett till prestandan på pappret och många rekomenderar ju just Oneplus.
Så igår fick jag hem en 6T :)
Skärmen och batteriet är ett stort plus och steg i rätt riktning ifrån min Phone 8, resten är inget som imponerar tyvärr...

Vill verkligen gilla android men dem har en del att jobba på.

-Appar som kraschar och inte går att starta igen?
-Fingeravtrycksläsare som funkar var tredje gång typ.
-Notiser till förbannelse om allt orelevant skit(som dessutom fyller min "notch" med massa ikoner)
-Redan uppdaterat typ 10appar på 24h,wtf liksom?
-Vad är det med skrollningen? Inget flyt, ibland hänger den inte med/reagerar inte och känns som om den laggar ju..
-Vad är det med upplösningen som inte lirar med en del appar? Vissa texter och delar av bilder hamnar "utanför" skärmen.
-Går inte att byta låt på mina BT-lurar när telefonen är låst,måste låsa upp den för att det ska fungera.
-Varför ska Messenger tvunget komma som en fet ikon och lägga sig över det man håller på med så fort någon skriver?
Osv...

Skit bakom spakarna kanske,vad vet jag?
Jag vet däremot att den går i retur och jag stannar hos Apple,betalar hellre premium för en behaglig vardagsupplevelse.

Lustigt, jag har kört Android i över tio år nu och känner inte igen ett enda av problemen du nämner. Tycker tvärtom att när jag använder min iPhone (tjänstelur) så är det bara strul hela tiden!

Har alltid använt Sony privat och om de inte går i konkurs eller börjar göra bort sig totalt så kommer jag troligtvis aldrig att byta!
 
Topp