• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vacheron Constantin-tråden

fc2

Rolex
1921 i 36.5 praktfulla millimeter. Min topp 1.
skulle nog byta band annars perfektion.
77CD537E-F611-46C0-A2BD-C4F9B0387DBF.jpeg
Håller helt med, underbar. Tycker den vanliga versionen är för stor. Denna marknadsförs väl som damur?
 

RobHK

Cartier
Någon som har koll på dem nya svenska-listpriser efter gårdagens höjningar?

Givet det svenska kronläget och att höjningen va rätt rejäl i USD, lär de va misär. Personligen kluven över höjningen, tycker priset nu är alldeles för högt, samtidigt som det kanske är bra om priset är över gråmarknaden, så det faktiskt är möjligt att köpa klockor. Avskyr hela grejen med att man ska böna och be om att få köpa en klocka..
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Givet det svenska kronläget och att höjningen va rätt rejäl i USD, lär de va misär. Personligen kluven över höjningen, tycker priset nu är alldeles för högt, samtidigt som det kanske är bra om priset är över gråmarknaden, så det faktiskt är möjligt att köpa klockor. Avskyr hela grejen med att man ska böna och be om att få köpa en klocka..
Jag förstår att man är tvungen att höja priset så som allt annat men som du säger så kan detta ha en positivt effekt. Beroende hur justeringen ser ut så tror jag att intresset lär minska vilket i sin tur gör att klockorna blir mer tillgängliga och tom billigare hos gråhandlare. Har väldigt svårt att tro detta ska ge en motsatt effekt.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Givet det svenska kronläget och att höjningen va rätt rejäl i USD, lär de va misär. Personligen kluven över höjningen, tycker priset nu är alldeles för högt, samtidigt som det kanske är bra om priset är över gråmarknaden, så det faktiskt är möjligt att köpa klockor. Avskyr hela grejen med att man ska böna och be om att få köpa en klocka..
Jag köper hellre vc hos gråhandlare än hos Sveriges ad. Värdelösa på kundservice :)
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Jag har funderingar kring priserna som nämns ovan. En Overseas 4500v listar 235k hos Nymans och en Dual Time 7900v listar 285k. Är dessa priser på hemsidan knas eller är det något jag missar? Hittar ingen ny eller beg. för den delen till dessa priser på c24. Har 7900v blå som min exitklocka och graal och tänker att det kan vara dags att ställa sig på kö :).

1671174160599.png
1671174053181.png

Jösses, gått från 220 till 320 på typ ett år
Hittade inlägget ovan. Vet dock inte om skärmdumpen är från samma tid som inlägget. Men visst galen höjning och vet inte riktigt om det är värt dem pengarna.
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Hittade inlägget ovan. Vet dock inte om skärmdumpen är från samma tid som inlägget. Men visst galen höjning och vet inte riktigt om det är värt dem pengarna.
Skärmdumpen som hänvisas till i inlägget ovan är, liksom inlägget, från december 2022 men jag misstänker att prisuppgifterna från Nymans var inaktuella redan då.
Nu är f.ö. VC Retrograde nya graalen och sparkontot har bytt namn.
1686140546828.png
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Håll gärna ögonen öppna efter denna åt en bekant till mig.

Blocket bedrägeri med en superklon Yachtmaster 226659

Sjukt vad tradigt! Beklagar verkligen! Får man fråga hur detta gick till? Mer så att vi kan lära oss utav detta.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Nån som har erfarenhet från användning av Traditionelle Manual Wind? Tycker den är visuellt väldigt trevlig men blir inte riktigt klok på hur den sitter på armen. Tror kanske den är för stor (lång) men samtidigt bra proportioner… någon med input?

0DCAAC42-00E6-4360-AFBA-08B34CF59252.png
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
46ish. Hade en Lange Saxonia Thin tidigare som var 43 och den var perfekt så på pappret är denna för stor. Men samtidigt…
Helt klart lite större. Som jämförelse är väl nya Santos Medium, som jag vet att du gillar 42 l2l.
Man kanske kan komma undan lite med ett ostoppat och tunnare band. Vet inte hur orginalet är dock, men brukar alltid vara lite för tjockt.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Helt klart lite större. Som jämförelse är väl nya Santos Medium, som jag vet att du gillar 42 l2l.
Man kanske kan komma undan lite med ett ostoppat och tunnare band. Vet inte hur orginalet är dock, men brukar alltid vara lite för tjockt.
Ja jo å andra sidan ska man nog inte skarva när det gäller en sån här typ av klocka. Känns den inte perfekt så ska man förmodligen se sig om. Men det är få tillverkare som har perfekta 37mm manuella dressare i nuvarande sortiment. Om vi tar bort de som ökat priset 60% senaste året så smalnar utbudet ännu mer ☹️
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja jo å andra sidan ska man nog inte skarva när det gäller en sån här typ av klocka. Känns den inte perfekt så ska man förmodligen se sig om. Men det är få tillverkare som har perfekta 37mm manuella dressare i nuvarande sortiment. Om vi tar bort de som ökat priset 60% senaste året så smalnar utbudet ännu mer ☹️
Om 37 mm är perfekt är det inte en extra millimeter som ställer till det. Bara det att glasringar är smala ger lätt känslan av en extra millimeter.

Att sedan jag tycker 37-38 är stort för denna typen av ur är en annan sak. Klassiskt snitt jämfört med samtida oversize.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Om 37 mm är perfekt är det inte en extra millimeter som ställer till det. Bara det att glasringar är smala ger lätt känslan av en extra millimeter.

Att sedan jag tycker 37-38 är stort för denna typen av ur är en annan sak. Klassiskt snitt jämfört med samtida oversize.
Nej om det bara var diametern som var grejen men om man jämför med Saxonia Thin så är denna bara 1mm bredare men 3mm längre med fetare bandhorn och bredare band. Så helheten blir större. Sen skulle jag absolut föredra mindre men jag gillar även nytt och modernt och den kombon är svårare
 

Miller

Omega
Jag har ägt en sådan! Fantastiskt vacker klocka, men sålde den just för att jag upplevde den som lite för stor. Inget fel på proportionerna dock, handlade mest om storleken på min handled.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Jag har ägt en sådan! Fantastiskt vacker klocka, men sålde den just för att jag upplevde den som lite för stor. Inget fel på proportionerna dock, handlade mest om storleken på min handled.
Nej jag har lite släppt den faktiskt. Det är ändå 1921 jag vill ha och denna hade bara blivit tröstpris/väntkorv.

Problemet med 1921 är typ dubbla priset mot traditionelle så jag får jobba på tålamodet och vänta på en beg..
 
Topp