• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vacheron Constantin-tråden

Chrisse

Patek
2-Faktor
76388F54-70ED-44A6-9D9F-A05E4245B688.jpeg
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Hallå VC-nördar!
Jag har fått upp ögonen för en blå Fiftysix på läder. Tycker den är sjukt snygg och ett roligt alternativ till tex en Rolex i stål :)
Har hittat en som känns ok i pris men den har en box som är lite ovanligare. Vad jag sett på nätet så har de flesta fiftysix en lite enklare box. Den jag hittade har samma box som den utan klocka nedan. (Den blå jag bifogar verkar vara den box som de flesta kommer med)

Är detta galet eller kan det variera vilken box man får? Klockan i fråga är från 2021.
vacheron_fiftysix_4600e_1691560764_dee1a462_progressive.jpg

638061745326595723_vach300927_4659967_86287_41_6.jpg
 
  • Like
Reactions: MAV

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Hallå VC-nördar!
Jag har fått upp ögonen för en blå Fiftysix på läder. Tycker den är sjukt snygg och ett roligt alternativ till tex en Rolex i stål :)
Har hittat en som känns ok i pris men den har en box som är lite ovanligare. Vad jag sett på nätet så har de flesta fiftysix en lite enklare box. Den jag hittade har samma box som den utan klocka nedan. (Den blå jag bifogar verkar vara den box som de flesta kommer med)

Är detta galet eller kan det variera vilken box man får? Klockan i fråga är från 2021.
vacheron_fiftysix_4600e_1691560764_dee1a462_progressive.jpg

638061745326595723_vach300927_4659967_86287_41_6.jpg
Nu är jag skit kass på detta men kan det inte vara så att vilken box klockan tillhör beror på vilket år klockan är uttagen? Vet att en liknande fråga dök upp på ett annat forum men minns inte var. Jag var själv väldigt fundersam vilken box jag skulle få när jag köpte min.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Nu är jag skit kass på detta men kan det inte vara så att vilken box klockan tillhör beror på vilket år klockan är uttagen? Vet att en liknande fråga dök upp på ett annat forum men minns inte var. Jag var själv väldigt fundersam vilken box jag skulle få när jag köpte min.
Jooo, precis min tanke. Jag är den typen av person som inte tänker "box som box" heller (dvs den jobbige) ;)
Får googla vidare...
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Jooo, precis min tanke. Jag är den typen av person som inte tänker "box som box" heller (dvs den jobbige) ;)
Får googla vidare...
Jag ska försöka få tag på säljaren som sålde mig klockan. Han kanske kan vara till hjälp. Ska även försöka googla fram det jag hittade innan. Återkommer om jag får något vettigt svar.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Den nedre boxen i ditt inlägg är en tidigare box.
Ah. Trodde den var för andra modeller. Då är frågan om den AD som sålde klockan bara tog en box på hyllan, eller om man kompletterat med en box i efterhand. Hur mycket ska man bry sig egentligen? Även om "rätt ska vara rätt" förstås.
 

TonyMontana

Breitling
Ah. Trodde den var för andra modeller. Då är frågan om den AD som sålde klockan bara tog en box på hyllan, eller om man kompletterat med en box i efterhand. Hur mycket ska man bry sig egentligen? Även om "rätt ska vara rätt" förstås.

Den översta boxen är förmodligen samma som jag fick till min Overseas i februari 2023 om det kan vara till hjälp.

Hur viktigt det är är en klurig fråga tycker jag. Min box ligger nere i källaren någonstans så inget man ser eller tänker på till vardags. Har även en gammal begagnad Rolex som kom i fel box för 10 år sedan och jag har nog rent av tappat bort den boxen. Har inte ens tänkt på den boxen sen jag köpte klockan i princip. Så om du inte tänker sälja klockan och priset är bra så är det kanske inte någon större grej. Om du förvarar dina klockor i boxarna och har de stående framme så kanske det är annorlunda. Skulle nog känna mig lite irriterad då om det inte är originalboxen.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Den översta boxen är förmodligen samma som jag fick till min Overseas i februari 2023 om det kan vara till hjälp.

Hur viktigt det är är en klurig fråga tycker jag. Min box ligger nere i källaren någonstans så inget man ser eller tänker på till vardags. Har även en gammal begagnad Rolex som kom i fel box för 10 år sedan och jag har nog rent av tappat bort den boxen. Har inte ens tänkt på den boxen sen jag köpte klockan i princip. Så om du inte tänker sälja klockan och priset är bra så är det kanske inte någon större grej. Om du förvarar dina klockor i boxarna och har de stående framme så kanske det är annorlunda. Skulle nog känna mig lite irriterad då om det inte är originalboxen.
Schysst, tack för svaret :)
Helt rätt så läggs boxen undan och tittas inte på igen. Ambitionen är alltid att behålla varje klocka men ni vet ju hur det går… rätt som det är så lockar något nytt. Frågan är hur mycket ”fel box” avskräcker en ev köpare.

Jag har mailat VC och frågat men förväntar mig faktiskt inget svar. De kommer säkert hänvisa till köp hos en AD för att vara helt trygg :)
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Hallå VC-nördar!
Jag har fått upp ögonen för en blå Fiftysix på läder. Tycker den är sjukt snygg och ett roligt alternativ till tex en Rolex i stål :)
Har hittat en som känns ok i pris men den har en box som är lite ovanligare. Vad jag sett på nätet så har de flesta fiftysix en lite enklare box. Den jag hittade har samma box som den utan klocka nedan. (Den blå jag bifogar verkar vara den box som de flesta kommer med)

Är detta galet eller kan det variera vilken box man får? Klockan i fråga är från 2021.
vacheron_fiftysix_4600e_1691560764_dee1a462_progressive.jpg

638061745326595723_vach300927_4659967_86287_41_6.jpg
Har inget att tillägga i frågan om vilken box som gäller men riktigt kul val med blå 56 på läder. Har varit där och fingrat på avtryckaren flera gånger men aldrig kommit till skott.

Ser fram emot att se bilder här i tråden 😊

Edit: nu när jag tänker efter har båda jag kikat närmare på haft den övre boxen. Den ena var från 2021.

Edit 2: fråga VC? De brukar vara mycket hjälpsamma. Skickar nummer till min kontakt på pm
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Ah. Trodde den var för andra modeller. Då är frågan om den AD som sålde klockan bara tog en box på hyllan, eller om man kompletterat med en box i efterhand. Hur mycket ska man bry sig egentligen? Även om "rätt ska vara rätt" förstås.
Jag har ägt en overseas från 2013 med den nedre boxen. Så skulle säga att den är äldre än din modell varit i produktion
Annars har jag inget koll på detta.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Har inget att tillägga i frågan om vilken box som gäller men riktigt kul val med blå 56 på läder. Har varit där och fingrat på avtryckaren flera gånger men aldrig kommit till skott.

Ser fram emot att se bilder här i tråden 😊

Edit: nu när jag tänker efter har båda jag kikat närmare på haft den övre boxen. Den ena var från 2021.

Edit 2: fråga VC? De brukar vara mycket hjälpsamma. Skickar nummer till min kontakt på pm

Jag har ägt en overseas från 2013 med den nedre boxen. Så skulle säga att den är äldre än din modell varit i produktion
Annars har jag inget koll på detta.
Älskar engagemanget från er! Så schysst verkligen :)
Har pratat med VC som begärt fler bilder. Verkar vara mycket hjälpsamma, är imponerad hittills. Jag återkommer så fort jag hört mer!
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
”Most likely it is an older box, as that was stopped 2019/2020 so maybe the box was swapped or maybe just old stock box from the store”

Tvetydigt svar… Men eftersom man slutade med det äldre boxen 2019/2020 så borde man ifrågasätta varför klockan i frågan har den äldre.
Stort tack återigen! Med all info jag hittat online samt de jag har pratat med så verkar boxen onekligen vara ”fel”. Ska sondera marknaden lite och överväga beslutet, är ändå en dyr klocka och då vill jag att allt ska kännas 100 :)
 

RobHK

Cartier
Overseas klockorna har blivit uppdaterade, DT och Chrono har blivit tunnare än tidigare, vilket ju faktiskt är en rejält välkommen uppgradering. Skulle säga att det är största kritiken mot min Chrono, den är lite för tjock. DT blir nu en riktigt slim klocka..
 

Alexander

Panerai
2-Faktor
Overseas klockorna har blivit uppdaterade, DT och Chrono har blivit tunnare än tidigare, vilket ju faktiskt är en rejält välkommen uppgradering. Skulle säga att det är största kritiken mot min Chrono, den är lite för tjock. DT blir nu en riktigt slim klocka..
Såg det någonstans. Men har det inte fråga om en marginell skillnad?
 

RobHK

Cartier
Verkar lite konstigt att folk som plockar ut sina klockor senaste tiden, så får vissa den "uppgraderade" klockan och andra får den tidigare versionen. Hade varit lite bitter att få restlagret av den gamle :D
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Fy vilka snygga overseas ni sitter på här. Har fått upp ögonen för VC senaste tiden, både vissa vintage som chronometre royal och såklart overseas. När jag ser era bilder på Overseas här blir jag bara mer såld. Har bara sett bilder på deras hemsida och där tyckte jag den såg något för blockig ut men det ser perfekt ut när jag ser den på handled här. Är det lika bökigt att införskaffa VC från AD som för Rolex eller är det något lättare? Förlåt för min okunskap här.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Skillnaden bla på 4500. "The 4520 is 0.3mm thinner. The 7920 and 5520 are about 1.2mm thinner. The rotor has a new engraving, the bracelet is tapered and they have the new quick release from the moonphase."


7wrwvjgysj0c1.jpg

x3nxn98y5y2c1.jpeg


Edit: bättre bild på nya låset samt bild på den gamla. Klart en förbättring. Bilder lånade från nätet.
vacheron_7712141.jpg

sdvcs.jpg
 
Senast ändrad:

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Fy vilka snygga overseas ni sitter på här. Har fått upp ögonen för VC senaste tiden, både vissa vintage som chronometre royal och såklart overseas. När jag ser era bilder på Overseas här blir jag bara mer såld. Har bara sett bilder på deras hemsida och där tyckte jag den såg något för blockig ut men det ser perfekt ut när jag ser den på handled här. Är det lika bökigt att införskaffa VC från AD som för Rolex eller är det något lättare? Förlåt för min okunskap här.
Tror fortfarande att VC OS blå tavla är boutique-edition. Dock har priserna på samtliga VC gått ner ordentligt. Är du sugen på en blå så kan du testa ta kontakt med internationella VC butiker eller så söker du dig hos gråhandlare.
 
Topp