• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vacheron Constantin-tråden

Du har säkert rätt läste precis nu på morgonen på Hodinkee detta:
There are very few grande sonnerie wristwatches made by any manufacturer; the small family of brands capable of making them. or who have made them in the past, includes F.P. Journe, Philippe Dufour, Patek Philippe, Jaeger-LeCoultre, and Audemars Piguet.

Källa: https://www.hodinkee.com/articles/the-greubel-forsey-grande-sonnerie

Nu har jag inte gjort min läxa men om detta är sant ovan så vill inte VC inte nöja sig med minute reapeter! Har iallafall lärt mig något nytt idag då jag inte visste skillnaden på minute reapeter, petit och grand sonnerie :)
Var som jag misstänkte en Grand sonnerie och vc's första!
IMG_4133.JPG
 
VC:s mest komplicerade armbandsur någonsin. Jisses!
Blir en del dubbelpostande iom SIHH-tråden, men det är det värt!

VC.png

IMG_8605.JPG

https://www.hodinkee.com/articles/v...a-astronomical-grand-complication-introducing
Tråkigt bara att den ska vara så dyr.
Men även om det är väldigt mycket på tavlan så tycker jag den ser ganska så städa ut, inte allt för plottrig. Så hade man bara haft pengarna så skulle den verkligen vara intressant, verkligen klockan med extra-allt.
 
Hav förtröstan - den blir kanske billigare på begagnatmarknaden... ;)
Måste nog börja spela på lotto varesig den är ny eller begagnad :(

Men en lite sak som jag funderar på, soluppgång/ nedgång. Kommer man närmare ekvatorn så borde det inte behövas mera än att bytta skiva till rätt breddgrad men hur väl fungerar det här uppe när det är väldigt stor skillnad mellan antalet timmar på sommaren respektive vinter som solen är uppe. Har bara läst lite snabbt om den och hittar ingen info men skulle bli väldigt komplicerat om den anpassar sig efter årstid.
 
Vad skall det ligga till höger i boxen?

Efter diverse box-/full set-/tillbehörsdiskussioner på vinterfesten i förra veckan har jag idag rotat runt på vinden och kollat lite vad som fanns där. När det gäller min 49140 så hade blev det gaska tydligt att det fattas nått...

Någon som vet vad som borde ligga i till höger om putsduken? Syns lite dåligt på bilden men det är en ca 4 cm "konformad" fördjupning under bandet där...

20170121_134225.jpg
 
Vad skall det ligga till höger i boxen?

Efter diverse box-/full set-/tillbehörsdiskussioner på vinterfesten i förra veckan har jag idag rotat runt på vinden och kollat lite vad som fanns där. När det gäller min 49140 så hade blev det gaska tydligt att det fattas nått...

Någon som vet vad som borde ligga i till höger om putsduken? Syns lite dåligt på bilden men det är en ca 4 cm "konformad" fördjupning under bandet där...

20170121_134225.jpg
Nu vet jag inte hur gammal din klocka och det är väldigt svårt att se på bilden men kan vara för USB-sticka.
 
Vad skall det ligga till höger i boxen?

Efter diverse box-/full set-/tillbehörsdiskussioner på vinterfesten i förra veckan har jag idag rotat runt på vinden och kollat lite vad som fanns där. När det gäller min 49140 så hade blev det gaska tydligt att det fattas nått...

Någon som vet vad som borde ligga i till höger om putsduken? Syns lite dåligt på bilden men det är en ca 4 cm "konformad" fördjupning under bandet där...

20170121_134225.jpg
Det borde vara en fet cigarr även fast det helt säkert inte är det.
 
Den modellen producerades mellan 1998-2004 (tror jag, snabb googling...) så kanske lite tidigt för USB-sticka..
Inte omöjligt, fanns väl USB-stickor redan då. Med tanke på fördjupningen så tycker jag det ser ut att vara rätt storlek för ett USB. Hade det inte vart för fördjupningen skulle jag gissa på bandverktyg.
 
"The watch is delivered with a corrector pen" står det i flera av VC:s beskrivningar.
IMG_8674.JPG

Vad det är vet jag däremot inte. Någon slags klock-Tipp-Ex? o_O

Nu blir jag ännu med konfunderad... Storleken och "konformen" passar perfekt så det är säkert en sådan som platsen är avsedd för. Men givet form en men en liten smal, trubbig spets så skulle jag gissa att Corrector pen är en sån liten plupp man har för att snabb-stega fram datum och/eller månfas eller liknande på klockor med avsedda tryckknappar på sidan på boetten... Och nåt sånt har ju inte Overseas...

Troligaste förklaringen är väl då att det inte är den ursprungliga Overseas-boxen jag har utan någon annan som butiken hade liggande... Lite lustigt sammanträffande dock. Googlade precis nu och första bild-träffen jag fick på "vacheron overseas box" är precis samma box som jag har, med samma putsduk och samma tomma lilla konformade hållare till höger... :)

upload_2017-1-24_23-5-49.png
 
Nu blir jag ännu med konfunderad... Storleken och "konformen" passar perfekt så det är säkert en sådan som platsen är avsedd för. Men givet form en men en liten smal, trubbig spets så skulle jag gissa att Corrector pen är en sån liten plupp man har för att snabb-stega fram datum och/eller månfas eller liknande på klockor med avsedda tryckknappar på sidan på boetten... Och nåt sånt har ju inte Overseas...

Troligaste förklaringen är väl då att det inte är den ursprungliga Overseas-boxen jag har utan någon annan som butiken hade liggande... Lite lustigt sammanträffande dock. Googlade precis nu och första bild-träffen jag fick på "vacheron overseas box" är precis samma box som jag har, med samma putsduk och samma tomma lilla konformade hållare till höger... :)

upload_2017-1-24_23-5-49.png
Det är väl min gissning avseende "corrector pens" också, det är många astronomiska komplikationer & annat lull-lull när man googlar VC. Och många bilder på lådor med tomma små urgröpningar :)
 
Ser nu att den box som @bbits har till sin Overseas krono skiljer sig från den jag har till min (samma modell, kanske annat årtal?) Kan det vara så att VC bytte låda under modellens gång? Min är läderklädsel och lite enklare.
 
Ser nu att den box som @bbits har till sin Overseas krono skiljer sig från den jag har till min (samma modell, kanske annat årtal?) Kan det vara så att VC bytte låda under modellens gång? Min är läderklädsel och lite enklare.

Jag tror själv att "min" box egentligen är till en klocka med med komplikationer där en "corrector pen" hade gjort någon nytta...

Hur ser din ut? Bild?
 
Jag testade nya Overseas idag och den växte rejält live. Riktigt bra. Tidigare var jag mer förtjust i den äldre Chronon, men av de nya var den vanliga bättre. Sugen på köp. :)
IMG_2944.JPG
Både chronon och den vanliga har växt på mig rejält sen dom lanserades. Kan inte släppa dom.

Har bara sett med vit tavla live hade vart kul att se blå och brun också.
 
Jag testade nya Overseas idag och den växte rejält live. Riktigt bra. Tidigare var jag mer förtjust i den äldre Chronon, men av de nya var den vanliga bättre. Sugen på köp. :)
IMG_2944.JPG
Både chronon och den vanliga har växt på mig rejält sen dom lanserades. Kan inte släppa dom.

Har bara sett med vit tavla live hade vart kul att se blå och brun också.
Har provat den nya trehandaren (ljus tavla).. Måste säga att just den är ett rejält lyft gentemot föregångaren, något jag inte tycker chronon är (bortsett från urverket). En sak som däremot alla de nya modellerna slår föregångarna i är länken. Även den förra är magisk, men den nya är liiite smalare och liiite bättre avvägd..
 
Både chronon och den vanliga har växt på mig rejält sen dom lanserades. Kan inte släppa dom.

Har bara sett med vit tavla live hade vart kul att se blå och brun också.
Blå tavlan var helt klart annorlunda än den vita. Mörk blå och helt glossy blank. Svart i vissa vinklar.
IMG_2946.JPG

Jag skulle säga att produktbilden är missvisande. Där ser den ut att ha sunbursttavla precis som den vita.
Det skulle vara skoj att se den bruna också. Men just nu är vit min favorit.
 
  • Like
Reactions: fc2
Har provat den nya trehandaren (ljus tavla).. Måste säga att just den är ett rejält lyft gentemot föregångaren, något jag inte tycker chronon är (bortsett från urverket). En sak som däremot alla de nya modellerna slår föregångarna i är länken. Även den förra är magisk, men den nya är liiite smalare och liiite bättre avvägd..
Typ precis så jag kände också.
 
Både chronon och den vanliga har växt på mig rejält sen dom lanserades. Kan inte släppa dom.

Har bara sett med vit tavla live hade vart kul att se blå och brun också.
Den bruna ser riktigt bra ut live men det jag inte riktigt kan förlika mig med på den nya chronon är placeringen av datumet. Tycker det sitter bättre vid kl 12 än vid halv fem.
 
Tycker den vanliga är ett stort steg framåt men däremot tycker jag att kronon är sämre än tidigare utgåvor. Verket må vara in-house men det verket de valde bort råkar vara ett galet bra ett. Dessutom tog de bort en av de saker som gjorde att kronon stod ut, dvs det centralt placerade datumet. Sedan så har prislappen hoppat upp ganska rejält också. Den blåa tavlan är dock riktigt fin, ett klart lyft mot förra generationen.
 
Tillbaka
Topp