• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vacheron Constantin-tråden

:)
Har som sagt äntligen fått originalgummi och tillhörande spänne till OSC:n. Oerhört gott intryck; gummit är riktigt mjukt och följsamt och sitter väldigt skönt. Tycker också att det ser riktigt bra ut i övergången mellan klocka och band. Klockan känns än mer sportig och mer casual med gummit på. Kommer nog köra på detta ett tag..

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Spännet är givetvis av yppersta klass.

image.jpeg
Löjligt fin den där, väcker stort ha begär:)

Kolla videon vid bland annat 2:37 så verkar minut subdialen byta minut typ 5 sekunder innan(dåligt beskrivet men ni förstår säkert) är det verkligen så det ska vara?

Kolla videon vid bland annat 2:37 så verkar minut subdialen byta minut typ 5 sekunder innan(dåligt beskrivet men ni förstår säkert) är det verkligen så det ska vara?
Det där var inte helt godkänt. Även om det rent praktiskt kanske inte gör något så är det lite dåligt på en klocka i den nivån. Var tvungen att ta en titt på min egna (som i och för sig är en äldre Overseas med ett annat urverk så kanske dålig jämförelse) och där sitter "övergången" som den ska, även om det är en svepande rörelse för kronograf-minut och inte lika distinkt som på nya Overseas så syncar den.

Vad är bekvämast? :) Länk eller gummi? Jag är bra sugen på att beställa hem ett gummi själv
Som du väl vet sitter ju länken otroligt bra, och känslan av att bära en av klockvärldens erkänt bästa länkar gör onekligen sitt. Gummi är ju dock gummi (läs mycket mjukare), och tycker man lyckats bra även med gummit. Har svårt att säga att det ena är bekvämare än det andra; är snarare vad man känner för som styr. Som jag nämnde ovan; lite sportigare och mer avslappnat med gummit, och en mer solid och exklusiv känsla med länken.
Sammanfattningsvis tycker jag helt klart du ska ha båda :)

Att band/länkbyte är ett jäkla meck involverande bl.a. fyra miiinimala skruvar är en annan femma och något jag lite motvilligt måste erkänna är en av anledningarna till att jag bytt fram och tillbaka så sällan :D

Äsch då, en vettig 1,2 - 1,3 mm-mejsel så är det lugnt :)

Blev några omspolningar och precis som du på pekar.. rätt illa det där...
Det vart några omspolningar för mig också :) Jag har vart helt manisk över den nya lineupen av Overseas sen dom släpptes men blev lite fundersam om chronon när jag såg det.
Lite barnsjukdomar med urverket i början kanske?

Hej,

Är spekulant på denna. Den har precis fått en service, men är utan box och papper. Jag föredrar box och papper, men vad tycker ni ? Priset verkar rimligt tycker jag ?

https://www.chrono24.com/vacheronconstantin/overseas--official--service---id5915180.htm

Då jag tidigare i år köpte kronografvarianten av denna, med box men utan papper, så kan jag säga att boxen inte ger så värst mycket, iaf inte för mig. Klockan i sig är fantastisk och min är för närvarande nere hos VC för service. Priset för en service hos VC är i mitt tycke lite väl saftig men ska man köra high end så ska det kosta... tydligen. Priset på den klocka du tittar på tycker jag känns rimligt och jag tror du gör rätt i att gå på 37 mm-modellen istället för den på 35 mm. Om klockan är servad, jag skriver om för det är inte alltid de är det trots att det står så, så har du en ganska stor kostnadsfördel redan där.

Då jag tidigare i år köpte kronografvarianten av denna, med box men utan papper, så kan jag säga att boxen inte ger så värst mycket, iaf inte för mig. Klockan i sig är fantastisk och min är för närvarande nere hos VC för service. Priset för en service hos VC är i mitt tycke lite väl saftig men ska man köra high end så ska det kosta... tydligen. Priset på den klocka du tittar på tycker jag känns rimligt och jag tror du gör rätt i att gå på 37 mm-modellen istället för den på 35 mm. Om klockan är servad, jag skriver om för det är inte alltid de är det trots att det står så, så har du en ganska stor kostnadsfördel redan där.

Ja nä. 37mm skall det vara! ;) Jag skall dubbelkolla med säljaren (plus watch) vad som menas med service. Annas går väl en service på 15k ca ?

Box och cert är ju alltid trevligt att ha när man tröttnat på den och skall sälja den igen ;)

Bara en fråga. Är inte 37mm väldigt litet?

On topic så tror jag inte Box och papper höjer värdet/intresset något dramatiskt.

Nu vet jag förvisso inte exakt hur denna modellen bärs, men normalt så har jag en 36mm DateJust, och den tycker jag är helt perfekt.
Tyvärr var denna såld, men dom skulle visst få in en annan med både box och papper om någon vecka. Ställde mig i kö på den! ;)

• Like
Reactions: fc2
Nu vet jag förvisso inte exakt hur denna modellen bärs, men normalt så har jag en 36mm DateJust, och den tycker jag är helt perfekt.
Tyvärr var denna såld, men dom skulle visst få in en annan med både box och papper om någon vecka. Ställde mig i kö på den! ;)
Bär också gärna 36mm datejust/daydate men jag vet inte riktigt heller hur mindre VCs bärs. Men ofta tycker jag andra modeller tex från AP eller hublot bärs väldigt (för) smått i 36-38mm. Nyare Overseas är väl typ 40-42mm men bärs inte direkt jättemegastort trots integrerade länkar/band osv.

Allright! Kul! Hoppas storleken blir bra. :)

Bär också gärna 36mm datejust/daydate men jag vet inte riktigt heller hur mindre VCs bärs. Men ofta tycker jag andra modeller tex från AP eller hublot bärs väldigt (för) smått i 36-38mm. Nyare Overseas är väl typ 40-42mm men bärs inte direkt jättestort trots integrerade länkar/band osv.

Ja, jag får se om jag hittar en först. ;)

Bär också gärna 36mm datejust/daydate men jag vet inte riktigt heller hur mindre VCs bärs. Men ofta tycker jag andra modeller tex från AP eller hublot bärs väldigt (för) smått i 36-38mm. Nyare Overseas är väl typ 40-42mm men bärs inte direkt jättemegastort trots integrerade länkar/band osv.

Kronografen är 40 mm och jag känner inte att den är i minsta laget, tvärtom. Jag hade nog kunna se den i 38 mm också.

Tillbaka
Topp