• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vacheron Constantin-tråden

Har haft den nya Overseas (time only) som graal ett tag nu. Döm om min förvåning när det visar sig att sekundvisaren inte går att stoppa! Man kan ju tycka att en klocka för 200 kkr skulle ha den funktionen. Eller är det bara jag som har problem med det? Hur är det med andra VC? Kanske något man får vänja sig vid.
Kan man inte med en Nautilus för 500k heller.... :)

Har haft den nya Overseas (time only) som graal ett tag nu. Döm om min förvåning när det visar sig att sekundvisaren inte går att stoppa! Man kan ju tycka att en klocka för 200 kkr skulle ha den funktionen. Eller är det bara jag som har problem med det? Hur är det med andra VC? Kanske något man får vänja sig vid.

Kan man inte med en Nautilus för 500k heller.... :)
Mm precis. Drösvis med high end-pjäser bland De Tre Stora (och andra) har inte seconds reset..

Skulle det skada urverket på något sätt? Jag har en gammal ärvd pjäs som jag visserligen ställer på det sättet, men eftersom den är så pass gammal har jag inte funderat så mycket på det. Nu när klocksamlingen så smått börjat växa och nästan alla klockor jag har går att stoppa blev jag överraskad att Overseas saknade den funktionen. Jag får helt enkelt ha överseende med det. Klockan är ju brutalt läcker ändå!

Jag tror den får vara kvar som min graal. Jag stoppade nästan överföringen till klockkontot, men det är ju "lite" kvar att spara innan den kommer in i samlingen. ;)

86B3EC23-276F-4A08-8658-857A88DAE0B3.jpeg

http://e.vacheron-constantin.com/a/...hmt22nrmbmg3tw4ak23lkaygvhzj8slff7ua-14081942

Läste nånstans att fiftysix, till ett attraktivt pris, ska attrahera millenials och de gillar ju såklart klockor med vintagelook (?).

Jag har intresserat mig för VC under ett par år nu som ett nästa steg efter drygt 20 år med Omega, IWC och Panerai på armen. Jag har som många andra övervägt även Patek och AP. Jag har verkligen försökt att tycka om Patek Nautilus, men de har alltid känts som leksaker på armen (kanske är jag lite skadad efter att ha burit Panerai Luminor och IWC Big Pilot under senare år) och för mycket som smycken. Lägg sedan till de galna prisökningarna under senare år. AP RO Chrono sitter bättre på armen, men har för mycket bling med sina glittrande länkar och känns inte alltid lika raffinerade på armen på nära håll.

Tillbaka till Vacheron Constantin. Det är mycket hos denna tillverkare som stämmer i teorin, i känslan för historia och tradition, men ytterst så har jag inte hittat en modell som verkligen känns rätt i storlek, design och komplikation. Overseas kronograferna har varit i fokus, men det har inte riktigt stämt, och andrahandsvärdet på vissa generationer och modeller har också skapat tveksamheter.

Men så dök graalen ibland sportklockor upp, och med ett resolut klick på köpknappen senare så är den nu på väg...

https://monochrome-watches.com/vacheron-constantin-overseas-perpetual-calendar-chronograph/

upload_2018-9-30_8-37-11.png

(Lånad bild)

Jag har intresserat mig för VC under ett par år nu som ett nästa steg efter drygt 20 år med Omega, IWC och Panerai på armen. Jag har som många andra övervägt även Patek och AP. Jag har verkligen försökt att tycka om Patek Nautilus, men de har alltid känts som leksaker på armen (kanske är jag lite skadad efter att ha burit Panerai Luminor och IWC Big Pilot under senare år) och för mycket som smycken. Lägg sedan till de galna prisökningarna under senare år. AP RO Chrono sitter bättre på armen, men har för mycket bling med sina glittrande länkar och känns inte alltid lika raffinerade på armen på nära håll.

Tillbaka till Vacheron Constantin. Det är mycket hos denna tillverkare som stämmer i teorin, i känslan för historia och tradition, men ytterst så har jag inte hittat en modell som verkligen känns rätt i storlek, design och komplikation. Overseas kronograferna har varit i fokus, men det har inte riktigt stämt, och andrahandsvärdet på vissa generationer och modeller har också skapat tveksamheter.

Men så dök graalen ibland sportklockor upp, och med ett resolut klick på köpknappen senare så är den nu på väg...

https://monochrome-watches.com/vacheron-constantin-overseas-perpetual-calendar-chronograph/

(Lånad bild)
Stort grattis, det bästa jag sett på länge.

(Lånad bild)
Wow den är riktigt ball, stort grattis!
Finns de länk till den? :)

Är i något sorts ”strunta i pengarna OWG köp med hjärtat sinnesförvirring” läge. Mycket märkligt och man hoppas det går över med 2 Ipren och en god natts sömn.

Satt precis och skulle maila Nymans om de hade eller skulle få in modellen. Du har kanske koll på det som bor i stora staden?
Hehe, farlig tanke! :)

Vet faktiskt inte, har sett den vanliga med datum och kronografen i butik

(Lånad bild)
Wow, vilket köp, kommer ju direkt in på topplistan över KS mäktigaste pjäser!
Ser mycket fram emot ankomst och flera bilder!

Jag har suttit och klämt på den en hel del. Landar nog i att den är aningen för tjock samt stökig jämfört med 4500v. Samtidigt blir jag alltid lika osäker när jag försöker formulera det - som typ nu...

42926846_300122620584235_6778833358148337664_n.jpg
42946567_327019984726290_39013275303673856_n.jpg

Storlek/tjocklek kan ju vara ett bekymmer. Stökigheten stör mig dock inte, tycker den får lite instrument känsla och det gillar jag.

Man måste ju helt klart prova, får man fråga var du klämt på den?

Storlek/tjocklek kan ju vara ett bekymmer. Stökigheten stör mig dock inte, tycker den får lite instrument känsla och det gillar jag.

Man måste ju helt klart prova, får man fråga var du klämt på den?

Det har du såklart helt rätt i. Jag brottas helt enkelt med att jag inte riktigt vet huruvida jag vill ha estetiken och tool-känslan av en "enkel" sportklocka eller gå mer på komplikationsspåret. Jag jobbar på en AD i Perth, Australien så om du har vägarna förbi så finns den än så länge kvar ;)

Det har du såklart helt rätt i. Jag brottas helt enkelt med att jag inte riktigt vet huruvida jag vill ha estetiken och tool-känslan av en "enkel" sportklocka eller gå mer på komplikationsspåret. Jag jobbar på en AD i Perth, Australien så om du har vägarna förbi så finns den än så länge kvar ;)
Hur upplever du efterfrågan på VC jämnfört med AP och PP om AD du jobbar hos säljer även dessa självklart. Snackade med nån säljare hos Nymans Ur i Stockholm som nämde att många VC klockor säljs till turister.

Det låter ju som en alldeles lysande dagsutflykt, jag väntar mig ett rejält bra pris om jag kommer och hämtar upp en i Perth :)

Tillbaka
Topp