Jag har intresserat mig för VC under ett par år nu som ett nästa steg efter drygt 20 år med Omega, IWC och Panerai på armen. Jag har som många andra övervägt även Patek och AP. Jag har verkligen försökt att tycka om Patek Nautilus, men de har alltid känts som leksaker på armen (kanske är jag lite skadad efter att ha burit Panerai Luminor och IWC Big Pilot under senare år) och för mycket som smycken. Lägg sedan till de galna prisökningarna under senare år. AP RO Chrono sitter bättre på armen, men har för mycket bling med sina glittrande länkar och känns inte alltid lika raffinerade på armen på nära håll.
Tillbaka till Vacheron Constantin. Det är mycket hos denna tillverkare som stämmer i teorin, i känslan för historia och tradition, men ytterst så har jag inte hittat en modell som verkligen känns rätt i storlek, design och komplikation. Overseas kronograferna har varit i fokus, men det har inte riktigt stämt, och andrahandsvärdet på vissa generationer och modeller har också skapat tveksamheter.
Men så dök graalen ibland sportklockor upp, och med ett resolut klick på köpknappen senare så är den nu på väg...
https://monochrome-watches.com/vacheron-constantin-overseas-perpetual-calendar-chronograph/
(Lånad bild)