• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vacheron Constantin-tråden

Jag har intresserat mig för VC under ett par år nu som ett nästa steg efter drygt 20 år med Omega, IWC och Panerai på armen. Jag har som många andra övervägt även Patek och AP. Jag har verkligen försökt att tycka om Patek Nautilus, men de har alltid känts som leksaker på armen (kanske är jag lite skadad efter att ha burit Panerai Luminor och IWC Big Pilot under senare år) och för mycket som smycken. Lägg sedan till de galna prisökningarna under senare år. AP RO Chrono sitter bättre på armen, men har för mycket bling med sina glittrande länkar och känns inte alltid lika raffinerade på armen på nära håll.

Tillbaka till Vacheron Constantin. Det är mycket hos denna tillverkare som stämmer i teorin, i känslan för historia och tradition, men ytterst så har jag inte hittat en modell som verkligen känns rätt i storlek, design och komplikation. Overseas kronograferna har varit i fokus, men det har inte riktigt stämt, och andrahandsvärdet på vissa generationer och modeller har också skapat tveksamheter.

Men så dök graalen ibland sportklockor upp, och med ett resolut klick på köpknappen senare så är den nu på väg...

https://monochrome-watches.com/vacheron-constantin-overseas-perpetual-calendar-chronograph/

upload_2018-9-30_8-37-11.png

(Lånad bild)
Grattis! Jävligt fin klocka! #avis

Hur upplever du efterfrågan på VC jämnfört med AP och PP om AD du jobbar hos säljer även dessa självklart. Snackade med nån säljare hos Nymans Ur i Stockholm som nämde att många VC klockor säljs till turister.

Problemet hos Nymans är deras begränsade utbud. Jag har nog aldrig sett en Overseas hos dem t.ex.

Problemet hos Nymans är deras begränsade utbud. Jag har nog aldrig sett en Overseas hos dem t.ex.
Testat chronon och 3 hands varianten vid säkert 3 olika tillfällen, du måste haft en väldig otur. Frågade om chronon när den inte var utställd i montern, då var den tydligen reserverad men fick ändå känna o klämma :)

Mycket mysig klocka! Det enda problemet jag har med den är datumfönstrets placering, och att den har vit bakgrund. Det stör lite intrycket av en "perfekt" klocka.

Placeringen har jag vant mig vid, den funkar och ger ett stilrent intryck, grand date är fortfarande snyggare dock. Däremot hade det gjort så mycket om dom hade färgmatchat datumhjulet, då jävlar :cigar:

Jag har inte provat den bruna, men den var "sådär" när jag såg den i monter hos AD. Den svarta däremot, den är ju farligt nära porrnivå!
COVER-Vacheron-Constantin-Overseas-Chrono-Panda-Dial-EiT.jpg
Svarta ser sjukt bra ut på bild&video!
Vita datumet stör mig inte lika mycket som på övriga färger heller, den smälter in bättre på den svarta.

Hur upplever du efterfrågan på VC jämnfört med AP och PP om AD du jobbar hos säljer även dessa självklart. Snackade med nån säljare hos Nymans Ur i Stockholm som nämde att många VC klockor säljs till turister.

Till att bärja med ska det nämnas att den Australiensiska klockmarknaden är fruktansvärt mycket mindre än t.ex. den Svenska. Vi säljer Rolex, Lange, IWC osv. Efterfrågan för VC och Lange är minimal och den absoluta majoriteten av alla kunder har aldrig hört talas om dem.

Mailade Klarlunds i Köpenhamn om de hade den blå Dual time Overseas så man kunde prova. De hade dock inte den inne men de hade den vita, blir nog en tur i veckan för att prova. Är mest nyfiken på storlek.

Skulle vilja ha de röda detaljerna på blå tavlan.

CA98D210-27E8-425C-A9C7-28E2ABBD9C00.jpeg

Eftersom du jobbar i butik kanske du kan svara på en fråga? Kan man köpa svart gummirem eller läder från vita versionen separat, tänker att den blå kan bli snygg med svarta remmar?
Det ska absolut gå att lösa som ett separat köp utöver de band du får med. I regel är samtliga Richemont tillverkare väldigt enkla och smidiga att ha och göra med.

Tillbaka
Topp