Mycket snygg! Är det en Patrimony?![]()
Bra allround-klocka ändå![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Mycket snygg! Är det en Patrimony?![]()
Tack! Det är en traditionnelle, 38mmMycket snygg! Är det en Patrimony?
Visarna![]()
Ja, de är klockans höjdpunktVisarna![]()
Underbar!Jalousie
![]()
Den är verkligen suverän!Jalousie
![]()
Den där gillar jag. Rätt köttig dock.
Det där är den mindre versionen, väldigt petite i relation till andra moderna klockor men ser eventuellt stor ut på min tunna handled. Jag gillar den verkligen.Den där gillar jag. Rätt köttig dock.
Den som mäter 37 ish? Vad mäter din handled?Det där är den mindre versionen, väldigt petite i relation till andra moderna klockor men ser eventuellt stor ut på min tunna handled. Jag gillar den verkligen.
Ja, den är 36.5 mm. Min handled är dryga 16.3.Den som mäter 37 ish? Vad mäter din handled?
Typ som min. Du har inte fler bilder? Tycker fortfarande den ser lite stor ut men vinkeln kan ju luras en delJa, den är 36.5 mm. Min handled är dryga 16.3.
Hehe var ju mer eller mindre same same. Men helt klart en trevlig modell. Bara sett denna variant på färgglatt snöre förr.
Hehe, mja. Den kommer vanligtvis med rött band då den är marknadsförd som en damklocka. Du borde testa den, jag tyckte inte alls den kändes stor men det beror givetvis vad man jämför med.Hehe var ju mer eller mindre same same. Men helt klart en trevlig modell. Bara sett denna variant på färgglatt snöre förr.
Ja, väldigt stor skillnad mellan 80-tals Cartier och nya Overseas.Hehe, mja. Den kommer vanligtvis med rött band då den är marknadsförd som en damklocka. Du borde testa den, jag tyckte inte alls den kändes stor men det beror givetvis vad man jämför med.
Testade samma modell några månader sen. Fantastisk klocka men tyckte att den var liten på min handled.Den där gillar jag. Rätt köttig dock.
Ja, i det avseendet så är en stor skillnad att den är gjord efter tolv ex som skapades för Amerikanska marknaden på 20-talet. Originalet med 31 mm ser även den relativt stor ut.Ja, väldigt stor skillnad mellan 80-tals Cartier och nya Overseas.
Jag tycker det ser riktigt bra ut, jag blev väldigt sugen när jag testade.Testade samma modell några månader sen. Fantastisk klocka men tyckte att den var liten på min handled.![]()
![]()
Ser snarare stor ut, men det beror på vad man tycker det är för klocktyp också.Testade samma modell några månader sen. Fantastisk klocka men tyckte att den var liten på min handled.![]()
![]()
Den där ser ju verkligen inte liten ut. Vad är du van vid?Testade samma modell några månader sen. Fantastisk klocka men tyckte att den var liten på min handled.![]()
![]()
Ser snarare stor ut, men det beror på vad man tycker det är för klocktyp också.
På bilderna ser storleken bättre ut men när jag hade den på handleden så var den liten, alldeles för liten. Allt ser som vi vet större ut på bild.Den där ser ju verkligen inte liten ut. Vad är du van vid?
Nja, du har tagit bilden från lite håll så det är nära verkligheten. Jag tycker att klocktypen ska vara närmare 30 mm än 40 mm så tycker helt klart den är för stor. Plockade du av en stor klumpig dykarklocka och det är din referens så behöver du nog tänka om och vänja in dig vid dressur innan köp. Nu är jag konservativ här men finns mycket substans bakom de klockmodet vi haft i 50+ år.På bilderna ser storleken bättre ut men när jag hade den på handleden så var den liten, alldeles för liten. Allt ser som vi vet större ut på bild.
Är van vid en 41,5 mm Aqua Terra.
Väntar med spänning på inspel från @PalenkovichNja, du har tagit bilden från lite håll så det är nära verkligheten. Jag tycker att klocktypen ska vara närmare 30 mm än 40 mm så tycker helt klart den är för stor. Plockade du av en stor klumpig dykarklocka och det är din referens så behöver du nog tänka om och vänja in dig vid dressur innan köp. Nu är jag konservativ här men finns mycket substans bakom de klockmodet vi haft i 50+ år.
Ska testa den större om jag får tillfälle men just denna var för liten irl. Står fast vid att bilden luras.Nja, du har tagit bilden från lite håll så det är nära verkligheten. Jag tycker att klocktypen ska vara närmare 30 mm än 40 mm så tycker helt klart den är för stor. Plockade du av en stor klumpig dykarklocka och det är din referens så behöver du nog tänka om och vänja in dig vid dressur innan köp. Nu är jag konservativ här men finns mycket substans bakom de klockmodet vi haft i 50+ år.
Helt klart är det så, men har du testat mindre ur en längre tid? Dvs under 36 mm? Tror jag har lite längre tidsperspektiv än de flesta andra när jag uttalar mig om en klocka är liten eller ej. Bryr mig väldigt lite om dagens mode. Tycker bara man ska ifrågasätta sig själv, men i slutänden är det endast en själv som avgör om det är rätt storlek eller ej.Ska testa den större om jag får tillfälle men just denna var för liten irl. Står fast vid att bilden luras.
Sen har vi nog en lite annorlunda syn på vad som är en stor klocka.
För att jag inte har 15-15,5 cm handled som @Aurum?Väntar med spänning på inspel från @Palenkovich
Som du kanske läste var det inte en invändning mot den absoluta storleken utan snarare hur man tycker förhållandet borde vara mellan modeller. Väldigt förtjust i min Ploprof men även elegantare ur såsom den 23 mm breda Tanken.För att jag inte har 15-15,5 cm handled som @Aurum?
Skämt åsido; är givetvis benägen att hålla med om att olika storlekar passar olika bra beroende på klocktyp.
Vad gäller VC:n ifråga förstår jag fullständigt @INSANE som tycker att klockan med sina 36,5 mm känns för liten för honom. För mig hade den känts ännu mycket mindre. Förstår dock också att Aurum utifrån sina preferenser tycker den snarare går mot stort än litet (just utifrån klocktyp i det här fallet).
Det finns ingen dock klocktyp öht som i mitt tycke och för mina handleder gör sig bättre närmare 30mm än 40mm. Det är å andra sidan inget som helst konstigt i att jag och Aurum med hela 3(?) cm skillnad i handledsomkrets (enormt mycket i detta sammanhang) har vitt skilda storlekspreferenser. Även oaktat storleksskillnaden på handlederna skiljer sig uppenbarligen våra preferenser åt gällande hur stor/liten en klocka både rent visuellt ska se ut på en handled men också vad gäller känslan/upplevelsen av hur den bär.
To each his own helt enkelt![]()