• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vacheron Constantin-tråden

Håller helt med. Vad hände med diskret lyx? Känner VC-ägaren att vederbörande måste ha det skrivet på tavlan att hen har köpt en klocka med platina? Känns som något Rolex skulle skrivit dit men inte VC?
Jag tror, rent fördomsfullt att den är gjord för marknader där det uppskattas, så som Asien och Arabländerna där merparten av all lyxkonsumtion sker.

Kanske, hoppas du har rätt för detta är under VC:s nivå om du frågar mig.

Patek gör ju samma sak med t.ex sina hidden tourbillions och skriver ut det på tavlan.

19870760-FC68-4B02-BF1B-0711608731A8.jpeg

Jag gillar förresten även när det står Geneve på tavlan, helst ska det stå Genève.
Det är mumma! Det enda som hade varit ännu bättre på vissa VC modeller (bl.a. den äldre generationens Overseas) är om man går hela vägen och skriver "Automatique" istället för på engelska. Hela upplevelsen faller på plats ännu mer då!

Tjena,
Först och främst, grattis till otroligt många fina VC-ur. Otroligt! :) Till min fråga:
Är riktigt sugen på en Overseas. Modellen i fråga är en instegs, cirka 20 år gammal och utan complications. Tycker att dom är prisvärda men det jag funderar på, som är lite av stenen i skon som skaver är framtida servicekostnader. Har någon av er som har erfarenheter kring detta lust att informera mig? Vad kostar en standardservice (exkl. polering)? En normal service kan jag ta, det får man tugga i sig men det som egentligen oroar är om något mer än en vanlig genomgång krävs och kostnaden för detta måste tas. Jag känner att jag har lite svårt att motivera en servicekostnad på 20+ när klockan i fråga dessutom inte är värd mycket mer än det dubbla. All info uppskattas :)

Tjena,
Först och främst, grattis till otroligt många fina VC-ur. Otroligt! :) Till min fråga:
Är riktigt sugen på en Overseas. Modellen i fråga är en instegs, cirka 20 år gammal och utan complications. Tycker att dom är prisvärda men det jag funderar på, som är lite av stenen i skon som skaver är framtida servicekostnader. Har någon av er som har erfarenheter kring detta lust att informera mig? Vad kostar en standardservice (exkl. polering)? En normal service kan jag ta, det får man tugga i sig men det som egentligen oroar är om något mer än en vanlig genomgång krävs och kostnaden för detta måste tas. Jag känner att jag har lite svårt att motivera en servicekostnad på 20+ när klockan i fråga dessutom inte är värd mycket mer än det dubbla. All info uppskattas :)
Jag skulle rekommendera dig att höra med Nymans ur, de är AD för VC i Sverige så de borde kunna ge ett uppskattat pris.

Jag skulle rekommendera dig att höra med Nymans ur, de är AD för VC i Sverige så de borde kunna ge ett uppskattat pris.

Tack för tipset! Det är såklart en väg att gå och jag tänkte att jag kanske skulle svänga förbi där. Jag tänker att jag kanske kan få lite info från forumet och från Nymans själva så jag känner att jag får bra med kött på benen.

Tjena,
Är riktigt sugen på en Overseas. Modellen i fråga är en instegs, cirka 20 år gammal och utan complications. Tycker att dom är prisvärda men det jag funderar på, som är lite av stenen i skon som skaver är framtida servicekostnader. Har någon av er som har erfarenheter kring detta lust att informera mig? Vad kostar en standardservice (exkl. polering)? En normal service kan jag ta, det får man tugga i sig men det som egentligen oroar är om något mer än en vanlig genomgång krävs och kostnaden för detta måste tas. Jag känner att jag har lite svårt att motivera en servicekostnad på 20+ när klockan i fråga dessutom inte är värd mycket mer än det dubbla. All info uppskattas :)[/QUOTE
Jag har precis servat min VC Overseas via nymans. Det finns ”inga” urmakare i Sverige som skruvar dessa så alla går ner till fabriken. Jag betalade 10.600kr för en standardservice. Om jag förstod det rätt så ingick då polering men som jag valde bort.
På äldre ur kan det ju tyvärr även vara delar som tillkommer att byta. Men jag tycker du ska köra!

Jag har precis servat min VC Overseas via nymans. Det finns ”inga” urmakare i Sverige som skruvar dessa så alla går ner till fabriken. Jag betalade 10.600kr för en standardservice. Om jag förstod det rätt så ingick då polering men som jag valde bort.
På äldre ur kan det ju tyvärr även vara delar som tillkommer att byta. Men jag tycker du ska köra!

Tack för matigt info! Jag får fundera vidare lite :)

Är det någon här som sitter på nya modellen overseas med svart urtavla och vill bjuda på lite bilder. Jag har gott och kärat ner mig i den fullstänigt.

Senast jag var hos Nymans Ur så nämde dom att referensen med bruna tavlan skulle utgå. Aldrig sett den bruna irl men på bilder ser den grym ut.
Den bruna tavlan är riktigt fin när man ser den i verkligheten. Tycker själv det är konstigt om de tar den ur produktion men Nymans vet det där bättre än mig så är säkert riktigt.

Tillbaka
Topp