• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är det med Rolex egentligen......?

ZQT

The Banker
2-Faktor
När ska någon posta grafen som visar hur sanningen ser ut?




Denna? :D
kvupzrH.png
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Så. Med whiskeytestet avklarat, så vill jag ändå poängtera hur mycket fantastiska ur som producerats genom åren, av andra tillverkare än Rolex. Nu, not so much.

Men, Omegas 60-och 70-tal är ju helt fantastiskt, bara titta på de ploppar, marinemasters och seamasters som finns på forumet. Heuer, herregud Heuer, där snackar vi känsla och mycket för pengarna.
Jaeger, Longines mfl. har även de magiska modeller, memovox, legend diver.
Vidga era vyer och låt KS fantastiska vintageprofiler guida er igenom historien.
 

Apansson

Torpare
Tror redan du fått de svar som finns att tillgå, vad mer önskar du? Att vissa blir onda när du ifrågasätter deras investering är förståeligt.
Detta är sant, men det känns som att de som gillar andra (moderna) Omega än speedy inte gillar Rolex, och tvärt om.
Kan det vara så att de här två märkenas design helt enkelt skiljer sig på något makalöst sätt som tilltalar två olika sorters människor? Det här är en intressant grej!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
...

Så igen, jag vet väldigt lite om Rolex, annat än att mitt "motstånd" mot märket ligger i att det är så många som har Rolex, och att jag därav vil veta mera om vad som ligger bakom deras popularitet.

...

Förmodligen en ganska viktig parameter i det du skriver. Människor är flockdjur av naturen, vilket leder till att vissa saker kan bli mer och mer populära, utan mer logik än så. Sen spelar en viss skicklighet in, men mest tur/slump :) Konstigare saker har hänt genom världshistorien...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Detta är sant, men det känns som att de som gillar andra (moderna) Omega än speedy inte gillar Rolex, och tvärt om.
Kan det vara så att de här två märkenas design helt enkelt skiljer sig på något makalöst sätt som tilltalar två olika sorters människor? Det här är en intressant grej!
Att jag aldrig kan hålla med dig är helt fantastiskt. Speedmaster+Rolex submariner är väl den vanligaste kombinationen av "dyrare" klockor som finns här på forumet. Jag tror du kan hitta väldigt få personer här som äger en sub och som inte tidigare ägt en speedmaster eller seamaster.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Rolex är kvalitet, de har aldrig horat ut sig som varumärke eller gett pengar till sina ambassadörer, de får endast äran att bära just en Rolex.
Stämmer verkligen det? Gör Roger Federer, Tiger Woods etc reklam för Rolex med enda ersättningen att de får tillfälle att bära klockorna, eller till och med får ett par klockor? Jag tvivlar starkt på det. Jag tror Rolex likt Omega, Tag Heuer, Longines mf betalar sina ambassadörer för reklamplatsen.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Detta är sant, men det känns som att de som gillar andra (moderna) Omega än speedy inte gillar Rolex, och tvärt om.
Kan det vara så att de här två märkenas design helt enkelt skiljer sig på något makalöst sätt som tilltalar två olika sorters människor? Det här är en intressant grej!

De Rolexägare som spyr galla över Omega är oftast dåliga människor (översittarfasoner). Omegaägare blir tyvärr allt för ofta just omegaägare pga att de inte hade pengarna till en Rolex.

Rolex har en mycket fin position på marknaden för sportur där det största problemet är att de säljer för mycket klockor. Till detta problemet hör då tex att det är för många idioter som köper dem. Ett problem många varumärken har idag, se Louis Roederer och Lacoste tex.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Denna tråden kan läggas ner nu, jag är i alla fall färdig med den.

Det verkar inte vara möjligt att "ifrågasätta" Rolex popularitet och därav efterfråga mer information om märket och på bakgrund av det ha en balanserad diskussion om detta.

Jag tar en del av skulden för detta själv vid att dra in Jaguar-historian, jag tror man måste ha "upplevt" den själv för till fullo att förstå ironin och den faktiska humorn i den.

Jag ber om ursäkt för den, det var inte illa menat från min sida, verken om Rolex eller dem som äger en Rolex.

Over and out från min sida, ha det så fint, lev väl!
Äh, ge inte upp nu. Häng kvar. Lär dig mer. Lär dig av svaren. De speglar folks känslor... Och det finns orsaker till dessa känslor. Tro mig. Jag har haft Rolex på näthinnan (och efter ett tag på handleden) sedan jag såg den första i en NG-annons på sjuttiotalet och i verkligheten (ref 1675) samma årtionde.

Rolex är som så mycket annat, så tillvida att ju mer man lär sig, desto mer kan man uppskatta vad man har. Eller inte har.

A
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
De Rolexägare som spyr galla över Omega är oftast dåliga människor (översittarfasoner). Omegaägare blir tyvärr allt för ofta just omegaägare pga att de inte hade pengarna till en Rolex.

Rolex har en mycket fin position på marknaden för sportur där det största problemet är att de säljer för mycket klockor. Till detta problemet hör då tex att det är för många idioter som köper dem. Ett problem många varumärken har idag, se Louis Roederer och Lacoste tex.

Helt med. Känns rätt urvattnat och unket att konstant klanka ner på Omega. Visst, de gör en del snedsteg, men nog har Rolex gjort ett antal sådana i modern tid också.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Rolex är lite av vad Mercedes Benz var innan miljöhetsen drog igång - kvalite rakt igenom till rimligt pris.

Då har jag inte nämnt historik och deras vackra länkar :)
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Vet inte om jag är en simpel varelse, men för egen del gillar jag både exempelvis Omega och Rolex. Bär primärt en PO nu, men nästa inköp kommer att bli en Rolle. Tycker helt enkelt att många Rolex-modeller är ursnygga samtidigt som märket i sig, inkluderande dess historia, tilltalar mig mycket.
Vet inte riktigt varför det ofta blir så att dessa båda märken hamnar i någon sorts motståndsförhållande gentemot varandra, frånsett det uppenbara i att de är konkurrenter ur ett rent affärsmässigt perspektiv.

Lite kul dock att notera (OBS jag tycker alltså mycket om även Rolex) att det i olika trådar lite här och var både skämtas och mer rättframt dissas vad gäller Omega, vilket oftast går obestritt förbi, medan TS här som på ett tydligt sätt försökt formulera en fråga utan att värdera, möter inte bara konstruktiva svar utan även smärre påhopp av diverse slag..
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Stämmer verkligen det? Gör Roger Federer, Tiger Woods etc reklam för Rolex med enda ersättningen att de får tillfälle att bära klockorna, eller till och med får ett par klockor? Jag tvivlar starkt på det. Jag tror Rolex likt Omega, Tag Heuer, Longines mf betalar sina ambassadörer för reklamplatsen.

Läs på så märker du vad som gäller kring det.
 

Apansson

Torpare
Att jag aldrig kan hålla med dig är helt fantastiskt. Speedmaster+Rolex submariner är väl den vanligaste kombinationen av "dyrare" klockor som finns här på forumet. Jag tror du kan hitta väldigt få personer här som äger en sub och som inte tidigare ägt en speedmaster eller seamaster.
Jag sade att speedmaster var undantaget :)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Så egentligen ska man ligga någonstans där linjerna korsas för att vara vän med alla? :D
Nej, där linjerna korsas har man kunskap nog att uppskatta (respektera) varumärkena lika. Har inget med vänskap att göra. För egen del har livet lärt mig, att ju mer jag kan desto lättare är det att finna och behålla vänskap. ;)
 

acce1999

Patek
2-Faktor

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Det där gäller ju i princip för alla märken. Jag har två Omegas och en Seiko från 60-talet som klarat sig ypperligt utan att urverken behövt renovering. Det är inget unikt för Rolex.

...kallas "survivor bias", kolla en lista på schweiziska märken från 40-50 talet och återkom om du fortfarande tror att Rolex inte var i absolut topp vad gäller kvalitet, Omega, Longines, JLC, Seiko, Universal var också absolut topp såklart... ;)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor


jag håller faktiskt inte med om den där grafen...

...visst finns det en U-form där man går igen om de tre steg som i artkeln spencer länkade, ...men jag håller inte Rolex högre än många andra märken såhär halvtannat decennium djupt in i nörderiet, jag har lika stor respekt för tex Omega, JLC o en hel radda mindra kända märken Zenith, UG etc,
 

K-S

Rolex
2-Faktor
image.jpg


Daaamn homie! Om 10
Min är jag på Grand Hotel! Vi ses i Cardier baren för spontan gtg! Så pratar vi vidare då
 

Podal

Omega
Tänkte skriva ett långt inlägg, sen såg jag att.du hade en seamaster och tycker rolex är för vanligt och tråkigt...

Vill bara avsluta med ett förtydligande kring detta; Ja, jag äger idag en Breitling Navitimer 01, en Omega Seamaster PO och en Tag Formula 1. Dessa klockorna har jag betalat mellan 9 och 40K för, nytt efter rabatter samt PO'n beggat.

Detta är vad jag vill kategorisera som mellanklass-klockor som i princip vilken Svensson som helst kan köpa om hen bestämmer sig för att göra så.

Men nu ska jag upp till nästa nivå, 100K netto efter rabatter. Då vill jag inte ha en klocka som man ser i en post med "paket öppning" varannan dag.... Men å andra sidan, "utbudet" verkar mindre över 50K.

Tack å hej.
 

Mr Chance

Kalmar
Att jag aldrig kan hålla med dig är helt fantastiskt. Speedmaster+Rolex submariner är väl den vanligaste kombinationen av "dyrare" klockor som finns här på forumet. Jag tror du kan hitta väldigt få personer här som äger en sub och som inte tidigare ägt en speedmaster eller seamaster.

Har sub men har aldrig haft speedy eller seamaster. Så jag är en av de "få personer".
:)
 

Pope

Cartier
Det är väl inge konstigt. Hade jag orkat så skulle jag smälla in trehundra bilder på folk med Rolex de sista 80 åren eller nåt. Pålitlig toolwatch med genomgående dunderkvalitét.
Allt från Tibetanska bergsnissar och Latinos Guerillas till de värsta dykdårarna och racingfreaksen. Etc etc etc.

Klart man behöver en Sub.....eller en GMT.....eller en 1016........1665.........1680....14060....m....5512.....och 13......och 14........:nailbiting:
 

ErikGBG

Audemars
Vill bara avsluta med ett förtydligande kring detta; Ja, jag äger idag en Breitling Navitimer 01, en Omega Seamaster PO och en Tag Formula 1. Dessa klockorna har jag betalat mellan 9 och 40K för, nytt efter rabatter samt PO'n beggat.

Detta är vad jag vill kategorisera som mellanklass-klockor som i princip vilken Svensson som helst kan köpa om hen bestämmer sig för att göra så.

Men nu ska jag upp till nästa nivå, 100K netto efter rabatter. Då vill jag inte ha en klocka som man ser i en post med "paket öppning" varannan dag.... Men å andra sidan, "utbudet" verkar mindre över 50K.

Tack å hej.

När fan började rolex stålsport kosta över 100k? Vad skiljer senaste po och en sub utan datum? 15 lax?
Vad dillar du om?
 
Topp