• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad är ert sämsta klockköp någonsin?

Jag är hyggligt säker på att det redan finns en sån här tråd, men med tanke på rubriken så må det väl vara hänt att det blir en dublett. Veckan har kantats av en förfärlig tandvärk, och jag har naturligtvis funderat och föreställt mig att hela käken, eller rentav hela huvudet, håller på att ruttna innifrån. Idag var jag hos tandläkaren och det visade sig att jag måste dra ut en tand som har spruckit ned till roten. Nöjd med den diagnosen har jag firat med en Whisky, en 75 cl öl Levon från Omnopollo och två calvados. Lagom nycket för att ta bort alla "egentligen borde jag inte"-tankar. Stärkt, eller möjligen avtrubbad av detta gick jag till kontoret och beställde en Citizen promaster Mechanic Diver, ref. NB 6021-17E, efter att ha sett @Scaramanga 's bilder på den. Den verkar grym! Vi får se om jag får buyer's remorse i morgon.
Citizen.JPG

Senast ändrad:
Jag är hyggligt säker på att det redan finns en sån här tråd, men med tanke på rubriken så må det väl vara hänt att det blir en dublett. Veckan har kantats av en förfärlig tandvärk, och jag har naturligtvis funderat och föreställt mig att hela käken, eller rentav hela huvudet, håller på att ruttna innifrån. Idag var jag hos tandläkaren och det visade sig att jag måste dra ut en tand som har spruckit ned till roten. Nöjd med den diagnosen har jag firat med en Whisky, en 75 cl öl Levon från Omnopollo och två calvados. Lagom nycket för att ta bort alla "egentligen borde jag inte"-tankar. Stärkt, eller möjligen avtrubbad av detta gick jag till kontoret och beställde en Citizen promaster Mechanic Diver, ref. NB 6021-17E, efter att ha sett @Scaramanga 's bilder på den. Den verkar grym! Vi får se om jag får byuer's remorse i morgon.
Citizen.JPG
Det där är enda klockan jag varit sugen på senaste 4 månaderna så det blir nog bra.

Enl släkt och vänner borde jag mentalundersökas och säljaren häktas för utnyttjande av klenbegåvade när jag köpte denna.
En sådan kan man inte ens ge bort enl min far.
Fulare klocka går inte hitta enl min kusin
Onkel ansåg det så sinnessvagt att betala sådana pengar för ett ur att jag borde ha GodMan

Jaja...Tiderna förändras

20230102_090300.jpg

Enl släkt och vänner borde jag mentalundersökas och säljaren häktas för utnyttjande av klenbegåvade när jag köpte denna.
En sådan kan man inte ens ge bort enl min far.
Fulare klocka går inte hitta enl min kusin
Onkel ansåg det så sinnessvagt att betala sådana pengar för ett ur att jag borde ha GodMan

Jaja...Tiderna förändras

20230102_090300.jpg
Detta var ditt sämsta någonsin köp alltså?
Grattis.

Laco. Jag har ägt ett par stycken, och jag tror det är de klockor som jag klickat minst med. Det har inte direkt varit dåliga klockor, men det är väl lite grann det här med sjunkande marginalnytta. Jag vet inte om jag får ut dubbelt så mycket (för "basic"-versionen) eller fem gånger så mycket (för "pro"-versionen), jämfört med de "billigare" fliegers (ett par Orient Flight och något rysk vintageflieger) jag har ägt. Jag skulle nog säga att finishen i vissa avseenden är bättre, i alla fall om vi snackar pro-varianten, men mycket av det betalar för är väl det faktum att Laco är en "originaltillverkare"...

Förmodligen Seikos klassiska gröna alpinist. Första gången jag läste om hur populär den var skrattade jag lite för mig själv och tänkte "shit vilken ful klocka". Sedan sögs jag på något underligt sätt in i hypen (några år sedan) och köpte den. Provade på massor av olika band och konstaterade det jag såklart redan visste. "Shit vilken ful klocka". Såldes dock till samma pengar som den köptes så jag har gjort många sämre klockaffärer men denna var en av dom onödigaste.

Laco. Jag har ägt ett par stycken, och jag tror det är de klockor som jag klickat minst med. Det har inte direkt varit dåliga klockor, men det är väl lite grann det här med sjunkande marginalnytta. Jag vet inte om jag får ut dubbelt så mycket (för "basic"-versionen) eller fem gånger så mycket (för "pro"-versionen), jämfört med de "billigare" fliegers (ett par Orient Flight och något rysk vintageflieger) jag har ägt. Jag skulle nog säga att finishen i vissa avseenden är bättre, i alla fall om vi snackar pro-varianten, men mycket av det betalar för är väl det faktum att Laco är en "originaltillverkare"...
Rekommenderar köp av Stowa istället. Sjukt bra finish och inte väldigt mycket dyrare.

Detta var ditt sämsta någonsin köp alltså?
Grattis.
Nej inte på så vis att jag var missnöjd över köpet
Mer en reflektion på hur omgivningen reagerade,och hur tid kan förändra synen på vad som är bra/dåligt

Missnöjd var jag säkert över nån skräpklocka som slutade fungera så fort jag badade med den,köpt på stranden I något medelhavsland som tonåring.

Jag är hyggligt säker på att det redan finns en sån här tråd, men med tanke på rubriken så må det väl vara hänt att det blir en dublett. Veckan har kantats av en förfärlig tandvärk, och jag har naturligtvis funderat och föreställt mig att hela käken, eller rentav hela huvudet, håller på att ruttna innifrån. Idag var jag hos tandläkaren och det visade sig att jag måste dra ut en tand som har spruckit ned till roten. Nöjd med den diagnosen har jag firat med en Whisky, en 75 cl öl Levon från Omnopollo och två calvados. Lagom nycket för att ta bort alla "egentligen borde jag inte"-tankar. Stärkt, eller möjligen avtrubbad av detta gick jag till kontoret och beställde en Citizen promaster Mechanic Diver, ref. NB 6021-17E, efter att ha sett @Scaramanga 's bilder på den. Den verkar grym! Vi får se om jag får buyer's remorse i morgon.
Citizen.JPG
Jag måste få påpeka att jag inte alls tror att detta är mitt sämsta klockköp någonsin. Jag postade detta i en ny tråd med rubriken Visa ditt fylleköp! Det blev flyttat till den här tråden förvånansvärt snabbt. Jag gissar på en alert moderator. Det kan ju också vara så att jag skrev på fel ställe helt på egen hand, med tanke på sakernas tillstånd.

Kul samtalsämne må jag säga. Vad som får anses vara det sämsta klockköpet kan ju variera. är det kvaliteten, smaken eller vaardet?

Nåväl jag köpte mig en Hanhart då jag tyckte de var snygga, men det visade sig att jag egentligen aldrig sätter den på handleden. Kvaliteten på urverk och klocka är inte dålig men då den aldrig används så får det anses vara pengar i sjön.
Hanhart MK I.jpg

Rent pengamässigt så var det här inte mitt sämsta köp (även om jag torskade några tusingar på den), men den här JLC Kryos upplevde jag som förbaskat ful😳 För liten (främst tavlans storlek), integrerat länkfäste, rörig tavla…
1F3EF5F1-7FF1-4F05-919B-726949A95D07.jpeg

Citizen.JPG
Haft en sån, den är grym du kommer inte ångra dig👌

Ds tvåan började som ett dumt fylleköp på auktionssajt till betydande överpris och orsakade bara bakisångest tills jag fick hem den. Då blev jag kär ❤️ nu är det den klocka som har gett mest glädje för pengarna. Men Seikon är ett praktexempel på onödigt köp. Jag ville ha en beater i pepsi färger. Men väl hemma så kände jag bara nää
20230218_135143.jpg

För många år sedan, innan begreppet "gråhandlare" och vad det innebär var allmänt känt bland klockintresserade, så köpte jag en beggad Seamaster 2254 från USA som efter moms och avgifter blev alldeles för dyr. Den visade sig ha bortslipat serienummer, och det som säljaren kallade för "garantikort" var bara nåt hittepå från ursprungliga gråbutiken. När jag skulle lämna in den för service efter ett par månader så vägrade Omega-ADn att ta emot klockan och jag sålde den kort därefter med stor förlust. Läropengar helt enkelt.

Rent pengamässigt så var det här inte mitt sämsta köp (även om jag torskade några tusingar på den), men den här JLC Kryos upplevde jag som förbaskat ful😳 För liten (främst tavlans storlek), integrerat länkfäste, rörig tavla…
1F3EF5F1-7FF1-4F05-919B-726949A95D07.jpeg

Tycker den där var ful på ett bra sätt! Sådär 80/90-talsful som mest är trevligt 🤓

Förmodligen Seikos klassiska gröna alpinist. Första gången jag läste om hur populär den var skrattade jag lite för mig själv och tänkte "shit vilken ful klocka". Sedan sögs jag på något underligt sätt in i hypen (några år sedan) och köpte den. Provade på massor av olika band och konstaterade det jag såklart redan visste. "Shit vilken ful klocka". Såldes dock till samma pengar som den köptes så jag har gjort många sämre klockaffärer men denna var en av dom onödigaste.

Håller med, första ggn jag testa en irl tänkte jag ”usch vad ful”. Sen ser man bilder och börjar bli sugen, tänker kanske är den ändå bra och ”jag hade nog fel”. Som tur var kom jag på att den ändå är ful innan ett köp…

Sämsta klockköpen var ändå när man var yngre och köpte klädersmärkes klockor. Tex Armani, Hugo Boss osv...
Hade man skippat alla dem köpen hade man kunnat köpa sig en riktig klocka istället. Tur man är lite smartare nu 🤣

Sämsta klockköpen var ändå när man var yngre och köpte klädersmärkes klockor. Tex Armani, Hugo Boss osv...
Hade man skippat alla dem köpen hade man kunnat köpa sig en riktig klocka istället. Tur man är lite smartare nu 🤣
Detta.
Tänkte svara något liknande, minns när jag landade ett jobb jag var så jäkla stolt över, knallar in på Stjärnurmakarna och utan att pruta köper en fullprisad Hugo Boss för 5000kr.

Minns såväl kunskapen hos säljaren när jag först kollade på Armani som jag tänkte var The real shit. Säljaren berättade att Hugo Boss var mycket mer av en ”riktig” klocka. Köpte det rakt av.

Provade lägga ut på Marketplace för något år sedan, lyckas inte bli av med den för 300kr.

min första automat var också en Baume Mercier. fin klocka men fick ju sälja den för halva priset jämfört med vad jag köpte den för. Kunde inte mycket om klockor då, utan gick bara in i en butik och i princip spontanköpte utan att veta något om märket…

För ca 15 år sedan investerade jag stolt i en blå Gant-klocka, kanske höll måttet då och för klientelet jag ville imponera på. Men när jag tittar tillbaka på mina taniga armar och den blåa klumpen så är det inte en era jag saknar idag 😁

Denna kom i ett byte.. jag har förlorat mer pengar på klockaffärer än denna kostade ny.. men den sticker ut i mitt minne som den absolut sämsta klockan jag haft då den var helt oanvändbar.

BD71B786-D9EE-4B3F-A491-570F4C677A3A.jpeg

Tillbaka
Topp