Laddar...
Erikson Urhandel

Vad är ett rimligt pris för....? (värde / värdering)

Diskussion i 'Diskussion' startad av Bojke, 15 juli 2014.

1. Halo

Halo Plast

Tackar, då blir det nog så att jag sätter ut den så får vi se om det finns något intresse!

2. Bjornj

Bjornj Brons

Rundt 65 vil jeg tro er rimligt å få for den, men svårt med priser på Rolex generelt just nu da de har gått opp ganske mye siste tiden. Spesielt den modellen da den ikke selges så ofte.
    Om du ikke har veldig stress med å selge så ville jeg lagt den ut for 70 +/- noen tusen og sett om noen vil kjøpe den for det. Om du har cert eller ikke utgjør jo en del på prisen.

oystercase gillar detta.
  3. oystercase

oystercase Tantal

Den som har bäst koll är nog @poormans

4. Coolfredde

Coolfredde Plast

Har varit på jakt efter en IWC ingenieur 3239-06 ett tag nu och hittade till slut en ny i butik. Är det rimligt att betala listpris för en äldre klockmodell eller bör jag försöka pruta ned priset något? Om så är fallet, vad är rimligt att betala/hur många procent bör jag sikta på att pruta?

Vet att den nya ingenieuren på länk listar 62k .

5. nissehult

nissehult Platina

Det är väl bara att fråga om de kan göra något på priset (eftersom den legat osåld länge..) Annars är det bara att hosta upp pengarna innan någon annan gör det - att hitta en ny/NOS är väl väldigt ovanligt idag. Hade jag letat ett tag och sedan missat chansen bara för att spara några tusenlappar så hade jag blivit sur på mig själv.

6. Roserud

Roserud Plast

Från:
    Göteborg
    Jag är på jakt efter en Seiko och fastnar för en moddad SKX 009J, men har svårt att bedöma värdet då den är moddad, utan cert, box osv. Skulle någon vänlig själ kunna hjälpa mig med vad som är rimligt att betala för denna?

SKX 009J
    Verket är utbytt till ett nh36 samma som sitter i turtle, så hack & winding finns.
    • Enbart klockan, ingen box, cert osv.
    • Adjucet tavla
    • Dlw mil Spec visare
    • Dlw double dome safir med blå ar
    • One second closer chapter
    • One second closer bezel
    • Dlw keramisk insert
    • Dlw svart S krona
    • Dlw nh36 verk
    • Seiko aftermarket jubilee

7. Ahla77

Ahla77 Titan

Bara delarna är ca 3500kr så 5-5500kr är ett pris sim låter vettigt om man uppskattar modden

KlockTotte och Roserud gillar detta.
  8. Criss Cross

Criss Cross Diamant

Från:
    Stockholm
    Brukar modden höja andrahandsvärdet så mycket? Den Seikon ligger väl ny på 2500-3000 kr så mer än så känns konstigt att ge. Ska tilläggas att jag inte är så bevandrad i Seikovärlden.

eriksson850, Åskviggen och Roserud gillar detta.
  9. supersu

supersu Titan

Från:
    Östersund
    Box and cert and that kind of stuff for sub 5k SEK watches really doesn't affect the price, especially if it's modded. I can break it down like this:

• Watch alone = ~1500kr - 2000kr
    • The dial = couldn't find exact price, probably around 500kr
    • The hands = 200kr
    • The Crystal = ~400kr
    • The Chapter Ring = ~200kr
    • The bezel = ~350kr
    • The bezel insert = ~400kr
    • The crown = ~250kr
    • The movement = ~450kr
    • The bracelet = ~400kr
    That totals to 5150kr, and all that is before shipping and tax. Add to that the amount of time it takes to actually assemble the mod parts, and I'd say it's probably worth the requested price. I know the guy who listed the watch in question, and have done business with him before. He's an honest dude, and I'm sure the work is done to great quality. If you're looking for a modded 007/009, and you like the way this one turned out, then I don't think anything should stop you from picking it up!

KlockTotte, Ahla77 och Roserud gillar detta.
  10. Tonss1975

Tonss1975 Plast

Certina kvarts chronograph med samma urverk som breitling quartz klockor den som är både digital och analog..? fullset

exakta specifikationer

CERTINA, DS Podium, Titanium (100m/330ft), Ref no. 193.7129.42.66, Case no. RKP-BC-11049, men´s wristwatch, 40 mm, analog/digital, titan/stål, quartz

Senast ändrad: 9 augusti 2019
  11. Hallis

Hallis Brons

Från:
    Stockholm
    Känns väl spontant som att moddar egentligen borde dra ner värdet?

Scipio, Zee, ScubaKing och 1 annan gillar detta.
  12. Criss Cross

Criss Cross Diamant

Från:
    Stockholm
    Mmm, om man inte hittar exakt rätt köpare.

13. Hallis

Hallis Brons

Från:
    Stockholm
    Tänker framförallt på att moddar i princip alltid är gjorda av hemmapulare med allt vad det innebär. Skulle aldrig ens betala list för en moddad klocka (jfr med ex ”moddade” bilar).

Zee, ScubaKing, Archimedes och 2 andra gillar detta.
  14. oystercase

oystercase Tantal

Fina beggade fulset (ofta även med gummirem) går för en bit under 40k. Svarta lite dyrare än vita tavlor. Sålde min superfina svarta fulset med gummi för 39k ex. Vita har jag kunnat köpa för 35k.

Jag vet även att IWC erbjöd ADs återköp till deras inköpspris när de fasade ut modellen. Så minst 20% av från listpris är rimligt. Tror de listade 56k??? (om jag minns rätt).

15. supersu

supersu Titan

Från:
    Östersund
    Modded cars are different though. A car with homemade shortened suspension springs could kill you. It's pretty easy to spot when a mod job on a Seiko was done badly. I think it's typically ok to charge for the watch as a used one, and then add the price of parts. If that's too much to ask, then I don't think you're the target audience for a modded Seiko.

KlockTotte och Ahla77 gillar detta.
  16. oystercase

oystercase Tantal

Jag uppfattade att cert fanns och mina prisfunderingar var baserat på det. Personligen tycker jag prisbilden idag är svårmotiverad.

17. Hallis

Hallis Brons

Från:
    Stockholm
    Jag tillhör säkert inte målgruppen. Men du bör väl hålla med om att moddar främst görs av hemmafixare varför jämförelsen med bilar är relevant. Att sen moddare själva tycker att priset borde vara högre är en helt annan femma.

ScubaKing och supersu gillar detta.
  18. supersu

supersu Titan

Från:
    Östersund
    You're probably right, modded Seikos are probably not a good business model for a professional watchmaker. I don't know, I'm not the target audience either hahaha, I'd rather just do it myself, or buy something else for that money. I guess at the end of the day, they're worth what people will pay for them.

ScubaKing gillar detta.
  19. poormans

poormans Silver

70k känns billigt för en 16800 med cert och boxar
    Ser även ut som den är i bra skick och med allt tritium kvar

Halo och oystercase gillar detta.
  20. Mr Jacob

Mr Jacob Plast

Jag har tänkt sälja min Rolex 114060 från 2017. Fullset med cert, låda, manualer, tag etc.
    Har lagt ut den för 80.000kr.
    Jag får en massa konstiga mejl om pris och byten. Är detta vanligt? Hur försiktig bör man vara vid en försäljning?

21. Bjornj

Bjornj Brons

Blocket?
    Ja, det er vanlig og det finns en hel del idioter der ute så alltid bra å väre forsiktig.

Mr Jacob och MarcusB gillar detta.
  22. JB_XII

JB_XII Brons

Från:
    Göteborg
    Eftersom precis alla trådar om frågor gällande annonser är låsta så hittade jag ingen bättre tråd att varna för dessa annonserna:

https://klocksnack.se/threads/certina-ds-podium-titan.117494/

https://klocksnack.se/threads/casio-sas-dykare.117499/

https://klocksnack.se/threads/certina-ds-1-first-200m-titan.117506/

https://klocksnack.se/threads/rolex-verktygsset-för-öppning-av-bakboetter.117501/

https://klocksnack.se/threads/div-booklets-och-kalendrar-rolex-breitling-etc.117497/

Ping @Henryjkre

Personen har uppenbarligen lurat flera andra medlemmar. Referenstråd: https://klocksnack.se/threads/henryjkre.108596/

Många läser säkert referenstråden men då det handlar om låga summor så kanske man slår till utan bakgrundskoll.

Senast ändrad: 9 augusti 2019
    Npl gillar detta.
  23. Bjornj

Bjornj Brons

https://klocksnack.se/threads/henryjkre.94918/

Står at han ble bannad fra ks i tråden så han burde vel ikke få annonsere?
    @hook

24. Archimedes

Archimedes Plast

Tycker det är en klockren jämförelse (hah!) du gör. Precis som för bilar så sabbar moddar på klockor andrahandsvärdet helt. Sedan (precis som med bilar) kan man ibland hitta en köpare som inte är med på sambandet eller älskar bilen i fråga och betalar iaf.

Jag tänker så här: Gillar man modden så kan man betala upp till listpris. Men ett grundkrav hade då varit att intyg på trycktest och något underlag som visar på +/- per dygn och gångreserv. Man bör dock vara medveten om att risken är stor för att man inte får listpris om man vill bli av med klockan framöver oaktat hur mycket någon knåpat med klockan eller lagt ned på delarna .

Zee och Roserud gillar detta.
  25. Halo

Halo Plast

Cert finnes, samt några extralänkar.

Bifogade filer:

• cert.
      cert.jpg
      Filstorlek:
      231,7 KB
      Visningar:
      0
  26. oystercase

oystercase Tantal

Det är ju lysande.
    Se @poormans kommentar tidigare om att 70k är billigt. Han är betydligt bättre uppdaterad på priser än mig så lyssna på honom.

27. Halo

Halo Plast

Alright, tack!

28. Mr Jacob

Mr Jacob Plast

Håller själv på att sälja en Submariner just nu. Och det är ju en ren mardröm. Herregud va många brevvänner man får. Folk som ska komma och inte dyker upp etc. Bästa pris mm. En klock entusiast håller inte på med sådant.

29. Tonss1975

Tonss1975 Plast

Hej har en breitling A17388, ska sälja den. Vit tavla. Vad skulle ni klockkonusörer säga att en sådan är värd i bra skick?

30. ScubaKing

ScubaKing Silver

Du beskriver en klockförsäljning på Blocket på pricken. Inget konstigt alls. Därav man inte säljer klockor på Blocket. Själv har jag blivit erbjuden en kamphund och en förstärkare i byte mot en klocka.. :facepalm:

Benjamin1910, TimeFlies, Scipio och 5 andra gillar detta.
Mollstedt