• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Har varit på jakt efter en IWC ingenieur 3239-06 ett tag nu och hittade till slut en ny i butik. Är det rimligt att betala listpris för en äldre klockmodell eller bör jag försöka pruta ned priset något? Om så är fallet, vad är rimligt att betala/hur många procent bör jag sikta på att pruta?

Vet att den nya ingenieuren på länk listar 62k .

Har varit på jakt efter en IWC ingenieur 3239-06 ett tag nu och hittade till slut en ny i butik. Är det rimligt att betala listpris för en äldre klockmodell eller bör jag försöka pruta ned priset något? Om så är fallet, vad är rimligt att betala/hur många procent bör jag sikta på att pruta?

Det är väl bara att fråga om de kan göra något på priset (eftersom den legat osåld länge..) Annars är det bara att hosta upp pengarna innan någon annan gör det - att hitta en ny/NOS är väl väldigt ovanligt idag. Hade jag letat ett tag och sedan missat chansen bara för att spara några tusenlappar så hade jag blivit sur på mig själv.

Jag är på jakt efter en Seiko och fastnar för en moddad SKX 009J, men har svårt att bedöma värdet då den är moddad, utan cert, box osv. Skulle någon vänlig själ kunna hjälpa mig med vad som är rimligt att betala för denna?

SKX 009J
Verket är utbytt till ett nh36 samma som sitter i turtle, så hack & winding finns.
  • Enbart klockan, ingen box, cert osv.
  • Adjucet tavla
  • Dlw mil Spec visare
  • Dlw double dome safir med blå ar
  • One second closer chapter
  • One second closer bezel
  • Dlw keramisk insert
  • Dlw svart S krona
  • Dlw nh36 verk
  • Seiko aftermarket jubilee

Jag är på jakt efter en Seiko och fastnar för en moddad SKX 009J, men har svårt att bedöma värdet då den är moddad, utan cert, box osv. Skulle någon vänlig själ kunna hjälpa mig med vad som är rimligt att betala för denna?

SKX 009J
Verket är utbytt till ett nh36 samma som sitter i turtle, så hack & winding finns.
  • Adjucet tavla
  • Dlw mil Spec visare
  • Dlw keramisk insert
  • Dlw svart S krona
  • Dlw nh36 verk
Bara delarna är ca 3500kr så 5-5500kr är ett pris sim låter vettigt om man uppskattar modden

SKX 009J
  • Adjucet tavla
  • Dlw mil Spec visare
  • Dlw keramisk insert
  • Dlw svart S krona
  • Dlw nh36 verk
Box and cert and that kind of stuff for sub 5k SEK watches really doesn't affect the price, especially if it's modded. I can break it down like this:

• Watch alone = ~1500kr - 2000kr
  • The dial = couldn't find exact price, probably around 500kr
  • The hands = 200kr
  • The Crystal = ~400kr
  • The Chapter Ring = ~200kr
  • The bezel = ~350kr
  • The bezel insert = ~400kr
  • The crown = ~250kr
  • The movement = ~450kr
  • The bracelet = ~400kr
That totals to 5150kr, and all that is before shipping and tax. Add to that the amount of time it takes to actually assemble the mod parts, and I'd say it's probably worth the requested price. I know the guy who listed the watch in question, and have done business with him before. He's an honest dude, and I'm sure the work is done to great quality. If you're looking for a modded 007/009, and you like the way this one turned out, then I don't think anything should stop you from picking it up!

Certina kvarts chronograph med samma urverk som breitling quartz klockor den som är både digital och analog..? fullset

exakta specifikationer

CERTINA, DS Podium, Titanium (100m/330ft), Ref no. 193.7129.42.66, Case no. RKP-BC-11049, men´s wristwatch, 40 mm, analog/digital, titan/stål, quartz

Senast ändrad:

Fina beggade fulset (ofta även med gummirem) går för en bit under 40k. Svarta lite dyrare än vita tavlor. Sålde min superfina svarta fulset med gummi för 39k ex. Vita har jag kunnat köpa för 35k.

Jag vet även att IWC erbjöd ADs återköp till deras inköpspris när de fasade ut modellen. Så minst 20% av från listpris är rimligt. Tror de listade 56k??? (om jag minns rätt).

Tänker framförallt på att moddar i princip alltid är gjorda av hemmapulare med allt vad det innebär. Skulle aldrig ens betala list för en moddad klocka (jfr med ex ”moddade” bilar).
Modded cars are different though. A car with homemade shortened suspension springs could kill you. It's pretty easy to spot when a mod job on a Seiko was done badly. I think it's typically ok to charge for the watch as a used one, and then add the price of parts. If that's too much to ask, then I don't think you're the target audience for a modded Seiko.

Rundt 65 vil jeg tro er rimligt å få for den, men svårt med priser på Rolex generelt just nu da de har gått opp ganske mye siste tiden. Spesielt den modellen da den ikke selges så ofte.
Om du ikke har veldig stress med å selge så ville jeg lagt den ut for 70 +/- noen tusen og sett om noen vil kjøpe den for det. Om du har cert eller ikke utgjør jo en del på prisen.
Jag uppfattade att cert fanns och mina prisfunderingar var baserat på det. Personligen tycker jag prisbilden idag är svårmotiverad.

Modded cars are different though. A car with homemade shortened suspension springs could kill you. It's pretty easy to spot when a mod job on a Seiko was done badly. I think it's typically ok to charge for the watch as a used one, and then add the price of parts. If that's too much to ask, then I don't think you're the target audience for a modded Seiko.

Jag tillhör säkert inte målgruppen. Men du bör väl hålla med om att moddar främst görs av hemmafixare varför jämförelsen med bilar är relevant. Att sen moddare själva tycker att priset borde vara högre är en helt annan femma.

Jag tillhör säkert inte målgruppen. Men du bör väl hålla med om att moddar främst görs av hemmafixare varför jämförelsen med bilar är relevant. Att sen moddare själva tycker att priset borde vara högre är en helt annan femma.
You're probably right, modded Seikos are probably not a good business model for a professional watchmaker. I don't know, I'm not the target audience either hahaha, I'd rather just do it myself, or buy something else for that money. I guess at the end of the day, they're worth what people will pay for them.

Jag har tänkt sälja min Rolex 114060 från 2017. Fullset med cert, låda, manualer, tag etc.
Har lagt ut den för 80.000kr.
Jag får en massa konstiga mejl om pris och byten. Är detta vanligt? Hur försiktig bör man vara vid en försäljning?

Eftersom precis alla trådar om frågor gällande annonser är låsta så hittade jag ingen bättre tråd att varna för dessa annonserna:

https://klocksnack.se/threads/certina-ds-podium-titan.117494/

https://klocksnack.se/threads/casio-sas-dykare.117499/

https://klocksnack.se/threads/certina-ds-1-first-200m-titan.117506/

https://klocksnack.se/threads/rolex-verktygsset-för-öppning-av-bakboetter.117501/

https://klocksnack.se/threads/div-booklets-och-kalendrar-rolex-breitling-etc.117497/

Ping @Henryjkre

Personen har uppenbarligen lurat flera andra medlemmar. Referenstråd: https://klocksnack.se/threads/henryjkre.108596/

Många läser säkert referenstråden men då det handlar om låga summor så kanske man slår till utan bakgrundskoll.

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Npl
Eftersom precis alla trådar om frågor gällande annonser är låsta så hittade jag ingen bättre tråd att varna för dessa annonserna:

https://klocksnack.se/threads/certina-ds-podium-titan.117494/

https://klocksnack.se/threads/casio-sas-dykare.117499/

https://klocksnack.se/threads/certina-ds-1-first-200m-titan.117506/
Ping @Henryjkre

Personen har uppenbarligen lurat flera andra medlemmar. Referenstråd: https://klocksnack.se/threads/henryjkre.108596/

Många läser säkert referenstråden men då det handlar om en låg summa så kanske man slår till utan bakgrundskoll.

https://klocksnack.se/threads/henryjkre.94918/

Står at han ble bannad fra ks i tråden så han burde vel ikke få annonsere?
@hook

Tycker det är en klockren jämförelse (hah!) du gör. Precis som för bilar så sabbar moddar på klockor andrahandsvärdet helt. Sedan (precis som med bilar) kan man ibland hitta en köpare som inte är med på sambandet eller älskar bilen i fråga och betalar iaf.

Jag tänker så här: Gillar man modden så kan man betala upp till listpris. Men ett grundkrav hade då varit att intyg på trycktest och något underlag som visar på +/- per dygn och gångreserv. Man bör dock vara medveten om att risken är stor för att man inte får listpris om man vill bli av med klockan framöver oaktat hur mycket någon knåpat med klockan eller lagt ned på delarna .

Bilagor

• cert.jpg
    cert.jpg
    215.3 KB · Visningar: 4
Blocket?
Ja, det er vanlig og det finns en hel del idioter der ute så alltid bra å väre forsiktig.
Håller själv på att sälja en Submariner just nu. Och det är ju en ren mardröm. Herregud va många brevvänner man får. Folk som ska komma och inte dyker upp etc. Bästa pris mm. En klock entusiast håller inte på med sådant.

Håller själv på att sälja en Submariner just nu. Och det är ju en ren mardröm. Herregud va många brevvänner man får. Folk som ska komma och inte dyker upp etc. Bästa pris mm. En klock entusiast håller inte på med sådant.

Du beskriver en klockförsäljning på Blocket på pricken. Inget konstigt alls. Därav man inte säljer klockor på Blocket. Själv har jag blivit erbjuden en kamphund och en förstärkare i byte mot en klocka.. :facepalm:

Hej,

Tänkte ta hjälp av er expertis.

Har en Tag Heuer Aquaracer 500M WAJ2110 som jag funderar på att sälja. Köpt Sverige 2011, fullset. Använd, dvs lite märken från desk dives på spännet armband.

Vad är ett rimligt pris, såg en på uretvintage för 16k. Verkar finns på Chrono24 från 14,5 och uppåt.

Bilagor

• 20190811_113127.jpg
    20190811_113127.jpg
    120.5 KB · Visningar: 7
  • 20190811_113218.jpg
    20190811_113218.jpg
    115.7 KB · Visningar: 7
Tillbaka
Topp