• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Menar du att den åtminstone inte håller tiden bra idag? Du annonserade ut den för 54 000 kr och det var med ett klorinblekt insert, för modellen felaktiga ändlänkar och utan service och detta var för snart ett år sedan, marknadsvärden är som bekant sällan statiska.

Med all respekt finns inte mycket logik bakom ditt resonemang annat än vad Du senast sålde den för och den kommentar som @Bas klämde ur sig gillas av fyra användare som själva visat intresse för klockan. Så trovärdigheten i den värderingen är, låg.

Klockan är för övrigt numera såld.
Jag känner inte någon som gillade mitt inlägg och visste inte att dom var spekulanter på din klocka.
Jag jobbar med klockor och säljer dagligen så tycker jag har hyfsad koll på priserna.
Du ställde en fråga och jag svarade vad jag tyckte, inget mer eller mindre.

Jag känner inte någon som gillade mitt inlägg och visste inte att dom var spekulanter på din klocka.
Jag jobbar med klockor och säljer dagligen så tycker jag har hyfsad koll på priserna.
Du ställde en fråga och jag svarade vad jag tyckte, inget mer eller mindre.

Det var inget jag påstod att du gjorde. Ja du verkar åtminstone hålla dig till C24-priser, i vart fall när det är fråga om att sälja.

Senast ändrad:
Varför hoppas Du det?

Du behöver inte oroa dig. Köparen har blivit upplyst om allt den har rätt att bli upplyst om och har då blivit upplyst om att, som bekant, all lysmassa har skrapats bort på såväl tavla som visare och inte endast "tavla där flagnande lumemassa har avlägsnats" såsom du uttryckt saken i din beskrivning av lysmassan.

Varför? Ja gissa en gång ;)

Va, lysmassan på visarna var väl inte bortskrapad när jag sålde den år 2013?

Hej!
Kul tråd, massa trevlig läsning.
Vad anser ni vara ett bra pris på en ny Tudor BB blue, ref 79230B från AD kontra andrahandsmarknaden?

mvh Peter

Bilagor

• 624108D7-2945-4797-94EC-538F12B99CD3.jpeg
    624108D7-2945-4797-94EC-538F12B99CD3.jpeg
    337.5 KB · Visningar: 5
Jag har fastnat för en Cartier Roadster, diameter 37 mm i guld/stål. ref. nr. w62031y4
Några år gammal, och i mycket bra skick. Nyligen servad. Full set.
Vad skulle vara ett rimligt pris för denna skönhet?

Reagerade mest på att du inte nämner nåt om lumen i beskrivningen på C24 när du varit tydlig med det här på KS.

Känns ju inte jätteseriöst i mina ögon.

Du tycker inte att det framgår tydligt nog av bilderna? Varför nämnde du inte någonting om visarna i din annons när det begav sig, om det nu är så du känner? Mot bakgrund av hur otydliga bilderna du publicerade var fanns väl all anledning att vara extra tydlig och att lysmassan på tavlan var borttagen gav dig väl också anledning att undersöka den saken närmre? Det är exakt samma visare vilket tydligt framgår av fläcken på sekundvisaren och att lysmassan är borttagen på visarna har du kunnat sett med blotta ögat och annars kunnat få bekräftat av urmakare.

Senast ändrad:
Du tycker inte att det framgår tydligt nog av bilderna? Varför nämnde du inte någonting om visarna i din annons när det begav sig, om det nu är så du känner? Mot bakgrund av hur otydliga bilderna du publicerade var fanns väl all anledning att vara extra tydlig och att lysmassan på tavlan var borttagen gav dig väl också anledning att undersöka den saken närmre? Det är exakt samma visare vilket tydligt framgår av fläcken på sekundvisaren och att lysmassan är borttagen på visarna har du kunnat sett med blotta ögat och annars kunnat få bekräftat av urmakare.

Hallå, vänta lite! Var det nåt fel på visarna när jag sålde klockan i september 2013?

Det är ju mer än 6 år sedan. Jag hade varit klockintresserad i högst ett år och min dåvarande iPhone tog inte bättre bilder än så. Kan inte heller minnas att nån mer kunnig person på KS upplyste mig om att något var galet med visarna.

Berätta gärna vad som är fel på dem för jag har verkligen ingen aning.

Vad har min undersökningsplikt 2013 att göra med att du inte är transparent idag?

Hallå, vänta lite! Var det nåt fel på visarna när jag sålde klockan i september 2013?

Det är ju mer än 6 år sedan. Jag hade varit klockintresserad i högst ett år och min dåvarande iPhone tog inte bättre bilder än så. Kan inte heller minnas att nån mer kunnig person på KS upplyste mig om att något var galet med visarna.

Berätta gärna vad som är fel på dem för jag har verkligen ingen aning.

Hur ska jag svara på det? Den var i din ägo när din annons skrev och det är du som påstår att det är fel på visarna (som är i motsvarande skick som de var när de var i din ägo). Varför undviker du frågor du själv lyfter avseende min annons men som är lika relevanta för dina egna?

Frågan om det varit fel att skriva ut något uttryckligen om att tavlan och visarna är tvättade, även om det är uppenbart av bilderna, var lika relevant för när du skrev din annons.

Varför skriver du exempelvis inte ut i annonsen för din Speedmaster att visarna har gått sönder? Det är lätt att missa, känns inte så seriöst att inte skriva det.

Senast ändrad:
Hur ska jag svara på det? Den var i din ägo när din annons skrev och det är du som påstår att det är fel på visarna (som är i motsvarande skick som de var när de var i din ägo). Varför undviker du frågor du själv lyfter avseende min annons men som är lika relevanta för dina egna?

Frågan om det varit fel att skriva ut något uttryckligen om att tavlan och visarna är tvättade, även om det är uppenbart av bilderna, var lika relevant för när du skrev din annons.

Varför skriver du exempelvis inte ut i annonsen för din Speedmaster att visarna har gått sönder? Det är lätt att missa, känns inte så seriöst att inte skriva det.

När påstod jag att det är nåt fel på visarna? Det enda jag snackat om är att lumen på tavlan är borta.

Min Speedmaster är såld sedan länge. På vilket sätt var visarna trasiga? Färgen har släppt, helt uppenbart.

Att tavlan på din 7016 är tvättad är nog inte solklart för den som inte är insatt. Du var noga med att nämna det i din annons här på KS vilket är bra. Varför låta bli att nämna det på C24?

När påstod jag att det är nåt fel på visarna? Det enda jag snackat om är att lumen på tavlan är borta.

Min Speedmaster är såld sedan länge. På vilket sätt var visarna trasiga? Färgen har släppt, helt uppenbart.

Att tavlan på din 7016 är tvättad är nog inte solklart för den som inte är insatt. Du var noga med att nämna det i din annons här på KS vilket är bra. Varför låta bli att nämna det på C24?

Du noterar att min annons på C24 saknar en beskrivning om att tavlan saknar lysmassa och anser att det är oseriöst gjort av mig. Du hoppas sedan att jag upplyst köparen om detta (väldigt normalt att lägga sig i vad andra gör i deras privata affärer). Jag svarar att köparen är upplyst om att såväl tavla som visare saknar lysmassa. Därefter följer jag ditt goda exempel och noterar att inte heller du upplyst om att visarna saknade lysmassa i din annons. Som svar på det skriver du "Va lysmassan på visarna var väl inte bortskrapad när jag sålde den år 2013?". Jag svarar att visarna saknar lysmassa lika mycket idag som år 2013. Du svarar "Hallå, vänta lite! Var det nåt fel på visarna när jag sålde klockan i september 2013".

Visarna är idag i motsvarande skick som de var när du sålde klockan, vilket enkelt kan bekräftas vid en jämförelse av dina respektive mina bilder. Så om du ska insinuera att det skulle föreligga ett fel i visarna idag som inte fanns när du ägde klockan så far du med osanning och får alltså acceptera att så var fallet med visarna även när du annonserade klockan. Du ursäktar dig sedan med förklaringen att ditt klockintresse, när det begav sig, endast hade varat i ett år.

På samma ämne frågar jag varför du inte upplyst om att visarna på din Speedmaster är trasiga (detta var bara ett exempel vi kan säkert granska varandras annonser hela kvällen). Det är en i sammanhanget relevant fråga om du nu vill diskutera vad som är seriöst att upplysa om och inte och svårigheten med att bedöma vintage. Du svarar att det är helt uppenbart att färgen har släppt. Det är inte mera uppenbart för det otränade ögat än att det är uppenbart att lysmassa saknas på tavla och visare som ska ha lysmassa. Jag har som sagt ett antal högupplösta bilder som tydligt visar att lysmassan saknas, bilderna är en del av beskrivningen och priset är rimligt med hänsyn till skicket.

Du anser alltså att det är oseriöst av mig att inte upplysa om uppenbara fel men seriöst av dig att inte göra det och att bortskrapad lysmassa inte är lika uppenbart som att färgen på visare har släppt. Jag menar att det inte är någon skillnad.

Du noterar att min annons på C24 saknar en beskrivning om att tavlan saknar lysmassa och anser att det är oseriöst gjort av mig. Du hoppas sedan att jag upplyst köparen om detta (väldigt normalt att lägga sig i vad andra gör i deras privata affärer). Jag svarar att köparen är upplyst om att såväl tavla som visare saknar lysmassa. Därefter följer jag ditt goda exempel och noterar att inte heller du upplyst om att visarna saknade lysmassa i din annons. Som svar på det skriver du "Va lysmassan på visarna var väl inte bortskrapad när jag sålde den år 2013?". Jag svarar att visarna saknar lysmassa lika mycket idag som år 2013. Du svarar "Hallå, vänta lite! Var det nåt fel på visarna när jag sålde klockan i september 2013".

Visarna är idag i motsvarande skick som de var när du sålde klockan, vilket enkelt kan bekräftas vid en jämförelse av dina respektive mina bilder. Så om du ska insinuera att det skulle föreligga ett fel i visarna idag som inte fanns när du ägde klockan så far du med osanning och får alltså acceptera att så var fallet med visarna även när du annonserade klockan. Du ursäktar dig sedan med förklaringen att ditt klockintresse, när det begav sig, endast hade varat i ett år.

På samma ämne frågar jag varför du inte upplyst om att visarna på din Speedmaster är trasiga (detta var bara ett exempel vi kan säkert granska varandras annonser hela kvällen). Det är en i sammanhanget relevant fråga om du nu vill diskutera vad som är seriöst att upplysa om och inte och svårigheten med att bedöma vintage. Du svarar att det är helt uppenbart att färgen har släppt. Det är inte mera uppenbart för det otränade ögat än att det är uppenbart att lysmassa saknas på tavla och visare som ska ha lysmassa. Jag har som sagt ett antal högupplösta bilder som tydligt visar att lysmassan saknas, bilderna är en del av beskrivningen och priset är rimligt med hänsyn till skicket.

Du anser alltså att det är oseriöst av mig att inte upplysa om uppenbara fel men seriöst av dig att inte göra det och att bortskrapad lysmassa inte är lika uppenbart som att färgen på visare har släppt. Jag menar att det inte är någon skillnad.

Jag insinuerar inte ett skit om visarna men du skrev att lysmassa har skrapats bort på tavla såväl som på visare och tycker sedan att jag borde skrivit det i min annons 2013. Därav min undran om det är nåt fel på visarna. I mina ögon ser visarna likadana ut idag som 2013. Har aldrig påstått nåt annat och 2013 hade jag ingen anledning att tro att nån skulle ha grejat med visarna.

Berätta, vad är det som inte stämmer med visarna?

Jag har dock tänkt lite fel. Jag var bombsäker på att du nämnde tavlan och dess avsaknad av lume i annonsen här på KS. Utifrån detta antagande så blev jag förvånad när du utelämnade det på C24.

Nu ser jag ju att den informationen även saknas i din annons här på KS.

@Criss Cross Var ju rätt tydlig i sin annons;
https://klocksnack.se/threads/tudor-submariner-7016-0-48-000kr.113453/

Jag insinuerar inte ett skit om visarna men du skrev att lysmassa har skrapats bort på tavla såväl som på visare och tycker sedan att jag borde skrivit det i min annons 2013. Därav min undran om det är nåt fel på visarna. I mina ögon ser visarna likadana ut idag som 2013. Har aldrig påstått nåt annat och 2013 hade jag ingen anledning att tro att nån skulle ha grejat med visarna.

Berätta, vad är det som inte stämmer med visarna?

Jag har dock tänkt lite fel. Jag var bombsäker på att du nämnde tavlan och dess avsaknad av lume i annonsen här på KS. Utifrån detta antagande så blev jag förvånad när du utelämnade det på C24.

Nu ser jag ju att den informationen även saknas i din annons här på KS.

@Criss Cross Var ju rätt tydlig i sin annons;
https://klocksnack.se/threads/tudor-submariner-7016-0-48-000kr.113453/

Precis, visarna saknade lysmassa 2013 och det var inget du upplyste om skriftligen. Du får själv hålla reda på vad du skriver då det börjar bli tröttsamt att göra det åt dig.

Kan du berätta varför du inte upplyst i din Speedmaster-annons om att visarna är trasiga? För ett otränat öga är det lätt hänt att anta att det är normalt med den typen av visare. Jag raljerar naturligtvis. Det finns inget oseriöst med att inte skriftligen uppge något som uppenbart framgår av bilderna som i sig är en del av beskrivningen. Tvärtom är det mera transparent att ha så tydliga bilder som möjligt så att köparen kan bilda sig en egen uppfattning om skicket.

Det är för övrigt intressant hur engagerat du och ett visst sällskap intresserar sig för den här klockan. Det är allt från "rimliga" priser som av en händelse är detsamma som budet som inte accepterades, förklaringar över PM om varför ingen kommer köpa klockan till begärt pris och till märkliga grundlösa frågor om att delar skulle ha bytts ut till annat än original.

Senast ändrad:
Det finns inget oseriöst med att inte skriftligen uppge något som uppenbart framgår av bilderna som i sig är en del av beskrivningen. Tvärtom är det mera transparent att ha så tydliga bilder som möjligt så att köparen kan bilda sig en egen uppfattning om skicket.
Vad gäller lysmassan är det inte så att det framgår uppenbart. Bilder har olika kontrast och ljus och kan se ut på en mängd olika vis med utbländade ljusa partier eller tvärtom. Bilden i den annonsen visar inte tydligt att den är tvättad lysmassan. Det är en tolkningsfråga av bilden och jag hade inte varit 100 på det, kanske inte ens tänkt på det om jag inte visste om det. Och jag är ganska van att tolka klockbilder om jag får säga det själv.

Därför är det rimligt att det stått med i beskrivningen.

Vad gäller lysmassan är det inte så att det framgår uppenbart. Bilder har olika kontrast och ljus och kan se ut på en mängd olika vis med utbländade ljusa partier eller tvärtom. Bilden i den annonsen visar inte tydligt att den är tvättad lysmassan. Det är en tolkningsfråga av bilden och jag hade inte varit 100 på det, kanske inte ens tänkt på det om jag inte visste om det. Och jag är ganska van att tolka klockbilder om jag får säga det själv.

Precis det är en tolkningsfråga som @Scaramanga anser jag hanterat oseriöst medans han själv utelämnar sådant som han själv anser är uppenbart på bild men som andra kanske inte gör.

Precis det är en tolkningsfråga som @Scaramanga anser jag hanterat oseriöst medans han själv utelämnar sådant som vissa anser är uppenbart på bild men som andra kanske inte gör.

Okej, inte ens den som är halvblind skulle undgå att se att min gamla speedy saknade lite färg på visarna. Din avsaknad av lume är däremot nåt som man bör ha mer än god syn för att notera. Din jämförelse haltar.

OM jag 2013 hade vetat att visarna saknade lysmassa hade jag såklart nämnt det.

Försök inte föra över snacket om oseriös till mig.

Okej, inte ens den som är halvblind skulle undgå att se att min gamla speedy saknade lite färg på visarna. Din avsaknad av lume är däremot nåt som man bör ha mer än god syn för att notera. Din jämförelse haltar.

OM jag 2013 hade vetat att visarna saknade lysmassa hade jag såklart nämnt det.

Försök inte föra över snacket om oseriös till mig.

Att du vill att jämförelsen haltar betyder inte att den gör det. Det är du som satt upp premisserna och de är lika tillämpliga på dig som på mig.

Som sagt tar inte jag ditt omdömeslösa resonemang för sanning utan raljerar mest och anser därför inte helt ärligt att du är oseriös. Inte av dessa anledningar iaf.

Varför tjafsas det över annonser på andra plattformar? Om jag lägger upp en bil på lifestyle, granskar ni även min blocket-annons? Läser att det är konsensus rörande upplysningar på KS-annons, eller missar jag något?

Varför tjafsas det över annonser på andra plattformar? Om jag lägger upp en bil på lifestyle, granskar ni även min blocket-annons? Läser att det är konsensus rörande upplysningar på KS-annons, eller missar jag något?
Utan att gå in på något särskilt fall så håller du väl med om att det finns ett allmänintresse i att uppmärksamma eventuella fel och brister ifall informationen skiljer sig mellan olika plattformar för samma objekt, särskilt om objektet finns till salu på den plattform vi befinner oss på?

Utan att gå in på något särskilt fall så håller du väl med om att det finns ett allmänintresse i att uppmärksamma eventuella fel och brister ifall informationen skiljer sig mellan olika plattformar för samma objekt, särskilt om objektet finns till salu på den plattform vi befinner oss på?
Både ja och nej. Är informationen korrekt på den plattformen diskussionen äger rum, ser jag inte något mervärde i diskussionen i allmänhet eller i denna tråden i synnerhet. Låter mer som någon personlig beef mellan parterna.

• Like
Reactions: HSK
Både ja och nej. Är informationen korrekt på den plattformen diskussionen äger rum, ser jag inte något mervärde i diskussionen i allmänhet eller i denna tråden i synnerhet. Låter mer som någon personlig beef mellan parterna.
Jag har inte mer än skummat igenom den senaste diskussionen men förstod det som att man upplevde att informationen skiljde sig mellan annons på KS och C24? Som du säger verkar det i just detta fall vara en dispyt mellan två specifika individer men jag menade mer ur ett bredare perspektiv oavsett om annonserna har koppling till KS eller ej (även om det så klart blir ännu mer relevant om de har det). :)

Om ovanstående är färdiga att basha på varandra så skulle behöva hjälpa med vad ett rimligt pris för denna Patek är. Jag vet inte vilken ref det är med bör vara modellen Ellips. Den ser utvändigt ut att vara i mycket fin skick, även länken. Ser näst intill orörd ut. Kommer från ett dödsbo och legat still ett par år
DD085A51-62FF-4BF9-9F07-9E2BD38D66FC.jpeg

Bilagor

• 7FA60977-9716-4947-A8EA-DB084A0D4C76.jpeg
    7FA60977-9716-4947-A8EA-DB084A0D4C76.jpeg
    323.5 KB · Visningar: 3
  • BDE6750C-7164-4660-AEDA-EBD3B7230E0C.jpeg
    BDE6750C-7164-4660-AEDA-EBD3B7230E0C.jpeg
    331.3 KB · Visningar: 4
Om ovanstående är färdiga att basha på varandra så skulle behöva hjälpa med vad ett rimligt pris för denna Patek är. Jag vet inte vilken ref det är med bör vara modellen Ellips. Den ser utvändigt ut att vara i mycket fin skick, även länken. Ser näst intill orörd ut. Kommer från ett dödsbo och legat still ett par år
DD085A51-62FF-4BF9-9F07-9E2BD38D66FC.jpeg

Den var inte latt att hitta nagot att jamfora pris med. Hittar ettpar men med laderarmband

https://www.chrono24.com/patekphilippe/ellipse-18k-yellow-gold-wpaper--id11696488.htm

https://www.chrono24.com/patekphilippe/patek-philippe-ellipse--id11817169.htm

Ska jag gissa sa kan du kanske begara runt 120' och se vad du har for intresse. Klart plus om du har box+papper nagot de ovanstaende saknar.

Tillbaka
Topp