• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den var inte latt att hitta nagot att jamfora pris med. Hittar ettpar men med
https://www.chrono24.com/patekphilippe/ellipse-18k-yellow-gold-wpaper--id11696488.htm

https://www.chrono24.com/patekphilippe/patek-philippe-ellipse--id11817169.htm

Ska jag gissa sa kan du kanske begara runt 120' och se vad du har for intresse. Klart plus om du har box+papper nagot de ovanstaende saknar.

Tack för svar. Ja riktigt svårt att hitta vettiga referenser. Fick inget papper tyvärr. Men länken är riktigt lång och tight och ser inte ut att ha blivit kortad något. Får se om jag behåller eller säljer :)

Varför hoppas Du det?

Du behöver inte oroa dig. Köparen har blivit upplyst om allt den har rätt att bli upplyst om och har då blivit upplyst om att, som bekant, all lysmassa har skrapats bort på såväl tavla som visare och inte endast "tavla där flagnande lumemassa har avlägsnats" såsom du uttryckt saken i din beskrivning av lysmassan.
Det är därför man ska låta så mycket info som möjligt finnas i själva annonsen. Förstår inte riktigt varför du tog bort den informationen från din annons.

Det är därför man ska låta så mycket info som möjligt finnas i själva annonsen. Förstår inte riktigt varför du tog bort den informationen från din annons.

Av tre anledningar.

Den första och mest uppenbara för att det redan framgår av bilderna. Den andra för att det inte går att säga om lysmassan har skrapats bort, fallit bort eller tvättats bort. Jag har ingen aning vad skillnaden är men det är så som tidigare ägare har beskrivit det och som sagt ovan, när det begav sig, saknade erfarenheten för att bedöma det. Då frågan ställts regelbundet till mig över privata meddelanden har inte jag gått i god för tidigare ägares bedömningar utan endast upplyst om att lysmassa saknas på såväl tavla som visare. Den tredje anledningen till att du inte förstår varför är för att det är en privat angelägenhet mellan mig och köpare.

Det enda som är anmärkningsvärt med det här är det mystiska intresset som finns för klockan och tidigare ägares intresse av att förklara hur man bör och inte bör göra när man säljer just denna klockan (är det fråga om deras egna annonser så verkar helt andra värderingar gälla). Nu är det för övrigt också anmärkningsvärt att du som moderator granskar andras annonsers ändringshistorik för att sedan öppet ifrågasätta ändringarna. Jag hade förstått reaktionerna om det var så att det fanns en garanti från mig i annonsen eller i privata meddelanden om att lysmassan finns kvar. Min uppfattning av vintageannonser är att patinerad lysmassa som finns kvar beskrivs som en värdehöjande egenskap och inte att det omvända gäller.

Skulle denna modell av PP vara sa iskall,eller menar du att saljarna vars klockor jag linkade till fiskar efter en idiot?
Skall villigt erkanna att detta ar en klocka jag personligen har noll koll pa varde. Vad baserar du din vardering pa?
En del av bägge kanske. C24 finns det många lyckosökare på. Baserar det bla. på pris vid försäljning av samma referens jag stött på. Har t.ex gått utan länk för under 40k på forumet.

Skrev jag det? Du vet väl att det är fullt möjligt att göra upplysningar utanför beskrivningen i annonsen?
Vad menade du med det jag citerade om du inte menade som jag tolkade det? Informationen om tavlan stod ju i annonsen innan du ändrade den.
Jag försöker inte antyda att du mörkar några fel, jag tycker bara det är konstigt att ta bort viktig information från en annons.

En del av bägge kanske. C24 finns det många lyckosökare på. Baserar det bla. på pris vid försäljning av samma referens jag stött på. Har t.ex gått utan länk för under 40k på forumet.

Da ar jag med pa hur du resonerar. Fragestallaren far garna aterkomma nar klockan ar sald sa far vi bagge se var slutpriset hamnade.
For ingenting ar vart mer an vad nagon vill betala. Sa enkelt ar det oavsett vad man som saljare vill ha/begar

Da ar jag med pa hur du resonerar. Fragestallaren far garna aterkomma nar klockan ar sald sa far vi bagge se var slutpriset hamnade.
For ingenting ar vart mer an vad nagon vill betala. Sa enkelt ar det oavsett vad man som saljare vill ha/begar
Den är precis inköpt läste jag.

Ligger en likadan fullset med länk för 92 på c24. Men den tror jag ligger iaf 25k för högt., även rådfrågat med andra som kan märket bättre som trodde 50-60. Min poäng var att jag är rätt övertygad om att marknadsnivån för en 3747 inte är 120k.

Den är precis inköpt läste jag.

Ligger en likadan fullset med länk för 92 på c24. Men den tror jag ligger iaf 25k för högt., även rådfrågat med andra som kan märket bättre som trodde 50-60. Min poäng var att jag är rätt övertygad om att marknadsnivån för en 3747 inte är 120k.

Och jag tolkade fragestallaren som att klockan var just "hittad" i ett dodsbo/arvsskifte och skulle ut pa forsaljning. Darav fragan om vad som var ett vettigt pris ( att begara)

Vad menade du med det jag citerade om du inte menade som jag tolkade det? Informationen om tavlan stod ju i annonsen innan du ändrade den.
Jag försöker inte antyda att du mörkar några fel, jag tycker bara det är konstigt att ta bort viktig information från en annons.

Tidigare har diskuterats varför det inte stod något i beskrivningen om att lysmassan saknades, inte att beskrivningen ändrades. Det har inte tidigare varit en fråga så varför frågar du det om det inte är för att antyda att också det skulle ha varit i syfte att mörklägga något fel. Kan försöka svara på det så att den här obefogade diskussionen förhoppningsvis slocknar någon gång (skulle köparen anse att ett avtalsbrott begåtts med anledning av min beskrivning lär detta komma att framgå av min referenstråd, allt annat som hittills skrivits på det här ämnet är bara att anse som trams).

Jag har vid något tillfälle återkallat annonsen. Därefter annonserades den ut till försäljning igen med nya bilder, annan länk och andra ändlänkar. Det var alltså mer information än denna som togs bort med anledning av att den återkallades och senare publicerades på nytt (du kan säkert som moderator granska detta i närmre detalj). I samband med det skrevs också en ny beskrivning. Vissa anser att det är mera lämpligt att beskriva skicket i text andra i bild. Det är fullt tillräckligt att det yttre skicket beskrivs i bilder så att köparen får göra en självständig bedömning av klockans yttre skick. Mot bakgrund av det fanns lika lite anledning att skriva ut att den inte har någon lysmassa som det fanns anledning att skriva ut annat om skicket och som också framgår av bilderna (såsom att pärlan saknas). Fläcken på sekundvisaren skrevs ut för att inte leda in en köpare på tanken att det är mögel på en lysmassa som inte existerar.

Tidigare har diskuterats varför det inte stod något i beskrivningen om att lysmassan saknades, inte att beskrivningen ändrades. Det har inte tidigare varit en fråga så varför frågar du det om det inte är för att antyda att också det skulle ha varit i syfte att mörklägga något fel. Kan försöka svara på det så att den här obefogade diskussionen förhoppningsvis slocknar någon gång (skulle köparen anse att ett avtalsbrott begåtts med anledning av min beskrivning lär detta komma att framgå av min referenstråd, allt annat som hittills skrivits på det här ämnet är bara att anse som trams).

Jag har vid något tillfälle återkallat annonsen. Därefter annonserades den ut till försäljning igen med nya bilder, annan länk och andra ändlänkar. Det var alltså mer information än denna som togs bort med anledning av att den återkallades och senare publicerades på nytt (du kan säkert som moderator granska detta i närmre detalj). I samband med det skrevs också en ny beskrivning. Vissa anser att det är mera lämpligt att beskriva skicket i text andra i bild. Det är fullt tillräckligt att det yttre skicket beskrivs i bilder så att köparen får göra en självständig bedömning av klockans yttre skick. Mot bakgrund av det fanns lika lite anledning att skriva ut att den inte har någon lysmassa som det fanns anledning att skriva ut annat om skicket och som också framgår av bilderna (såsom att pärlan saknas). Fläcken på sekundvisaren skrevs ut för att inte leda in en köpare på tanken att det är mögel på en lysmassa som inte existerar.
Du skrev ju infon från början så att det vore ju konstigt att skriva ut det från början om du skulle försöka mörka det, eller hur?

Du får såklart beskriva klockan hur du vill men din förklaring är rätt märklig. ”Jag la till viss info och tog bort annan info”. No shit, det är ingen förklaring, det är ju det beteendet som är konstigt. Det är ju bara att skriva ”tavlan saknar lyspasta”, eller ”mer info om skick ges i PM”.

Om man dessutom skriver ”Nej” till returpolicy så blir det ju ännu underligare att inte vilja beskriva allt man vet om klockan i annonsen. Att du gör det i PM istället får man ju ta för givet.

Du skrev ju infon från början så att det vore ju konstigt att skriva ut det från början om du skulle försöka mörka det, eller hur?

Du får såklart beskriva klockan hur du vill men din förklaring är rätt märklig. ”Jag la till viss info och tog bort annan info”. No shit, det är ingen förklaring, det är ju det beteendet som är konstigt. Det är ju bara att skriva ”tavlan saknar lyspasta”, eller ”mer info om skick ges i PM”.

Om man dessutom skriver ”Nej” till returpolicy så blir det ju ännu underligare att inte vilja beskriva allt man vet om klockan i annonsen. Att du gör det i PM istället får man ju ta för givet.

Ja men då får du väl gå och sprida konspirationsteorier om det är så du känner över min förklaring. Det är inte alls konstigt eftersom att annonsen skrevs om till stora delar och att lysmassan saknades framgick av bilderna. Det viktiga i sammanhanget är väl att klockan beskrivs i det skick den är i.

Vad tror du själv ett sånt returvillkor skulle ha för betydelse om köparen skulle anse att avtalsbrottet är väsentligt. Skulle den som köper önska returnera klockan för att man missat att lysmassa är borta hade returen naturligtvis godtagits. Jag har tidigare godtagit returer på lösa grunder.

Ja men då får du väl gå och sprida konspirationsteorier om det är så du känner över min förklaring. Det är inte alls konstigt eftersom att annonsen skrevs om till stora delar och att lysmassan saknades framgick av bilderna. Det viktiga i sammanhanget är väl att klockan beskrivs i det skick den är i.

Vad tror du själv ett sånt returvillkor skulle ha för betydelse om köparen skulle anse att avtalsbrottet är väsentligt. Skulle den som köper önska returnera klockan för att man missat att lysmassa är borta hade returen naturligtvis godtagits. Jag har tidigare godtagit returer på lösa grunder.
Att inte vilja beskriva en klocka så tydligt man kan är ju helt uppåt väggarna, om du inte tycker det önskar jag dig lycka till. Det är alltså en slutsats man ska dra själv utifrån bulderna i annonsen? På vilken bild menar du att man ser att lyspastan saknas?

Att inte vilja beskriva en klocka så tydligt man kan är ju helt uppåt väggarna, om du inte tycker det önskar jag dig lycka till. Det är alltså en slutsats man ska dra själv utifrån bulderna i annonsen? På vilken bild menar du att man ser att lyspastan saknas?

Precis, det är så distanshandel fungerar. Man tittar på vad man köper, ställer följdfrågor och skapar sig en uppfattning av vad det är man köper.

Det är väldigt tydligt på första. Du kanske inte ser det för diskussionens skull men det faktumet att frågan om hur lysmassan försvunnit ställts till mig ett flertal gånger talar för det. Du kan väl ta en titt på mina privata meddelanden om du tror annat. Som sagt har samtliga intressenter av klockan antingen redan känt till det eller på ett eller annat sätt blivit upplysta om det.

Tycker du att det syns på bilder att lysmassan på 30+ år gamla vintageklockor har slocknat eller brukar du kräva att det skrivs ut av en säljare för att den ska anses vara seriös?

@Pacta sunt servanda
Det är klart att köparen har undersökningsplikt och att det för någon som är kunnig går att se "skadan" på bilderna. Dock, vet man om ett fel så påtalar man det även i textform (iaf enligt mig).

Att inte skriva ut det är i min värld detsamma som att hoppas att köparen är nybörjare, inte frågar någon mer kunnig och sedan glatt betalar (ganska mycket pengar) för något med frågetecken på den prisnivån.

Just my two...

Precis, det är så distanshandel fungerar. Man tittar på vad man köper, ställer följdfrågor och skapar sig en uppfattning av vad det är man köper.

Det är väldigt tydligt på första. Du kanske inte ser det för diskussionens skull men det faktumet att frågan om hur lysmassan försvunnit ställts till mig ett flertal gånger talar för det. Du kan väl ta en titt på mina privata meddelanden om du tror annat. Som sagt har samtliga intressenter av klockan antingen redan känt till det eller på ett eller annat sätt blivit upplysta om det.

Tycker du att det syns på bilder att lysmassan på 30+ år gamla vintageklockor har slocknat eller brukar du kräva att det skrivs ut av en säljare för att den ska anses vara seriös?
Lysmassan slocknat på gamla klockor har inget med detta att göra. Det syns inte tydligt på den bild jag har sett att tavlan är tvättad om jag inte tittat särskilt efter, kanske för att jag visste om det sedan tidigare.

Fattar inte hur du kan argumentera om detta. Vad är problemet med att upplysa om en sådan sak?

@Pacta sunt servanda
Det är klart att köparen har undersökningsplikt och att det för någon som är kunnig går att se "skadan" på bilderna. Dock, vet man om ett fel så påtalar man det även i textform (iaf enligt mig). Att inte skriva ut det är i min värld detsamma som att hoppas att köparen är nybörjare, inte frågar någon mer kunnig och sedan glatt betalar (ganska mycket pengar) för något med frågetecken på den prisnivån.

Just my two...

Jag anser som sagt att det för den här sortens av upplysning är fullt tillräckligt. Det är absolut mycket pengar även med hänsyn till skicket som klockan är i. Det i sig ger köparen anledning att vara noggrann. Jag kommer naturligtvis vara överdrivet tydlig i framtiden för att undvika liknande obefogade påhopp som varit.

Lysmassan slocknat på gamla klockor har inget med detta att göra. Det syns inte tydligt på den bild jag har sett att tavlan är tvättad om jag inte tittat särskilt efter, kanske för att jag visste om det sedan tidigare.

Fattar inte hur du kan argumentera om detta. Vad är problemet med att upplysa om en sådan sak?

Det är en högst relevant fråga då vi talar om vad som är att anse som rimligt av säljaren att upplysa köparen om och vart gränserna går för när den kan anses ha upplyst köparen om något.

För det otränade ögat kanske det förväntas att lysmassan också fungerar, vad skulle den annars vara till för.

Nä ok utan du ser naturligtvis en för modellen sedvanligt gult patinerad lysmassa, eller hur.

Det är absolut inget problem. Problemet är att du anser att det inte framgår av bilderna medans jag gör det. Läs igenom min annons och läs sedan igenom en genomsnittlig annons på KS så kommer du nog se att min beskrivning trots allt inte var så usel eller oseriös.

Senast ändrad:

42B64674-1E0C-4D62-AF3C-CC7056491758.jpeg

Sjukt oseriöst att hävda att det syns på denna bild. Det syns såklart att det inte finns logiskt vintagefärgad tritium men större delen av lyspastan på visarna är ju vit. Givetvis kan man då anta att det finns vit lyspasta även på tavlan.

Det här säger ju allt.

Dramatiskt.

42B64674-1E0C-4D62-AF3C-CC7056491758.jpeg

Sjukt oseriöst att hävda att det syns på denna bild. Det syns såklart att det inte finns logiskt vintagefärgad tritium men större delen av lyspastan på visarna är ju vit. Givetvis kan man då anta att det finns vit lyspasta även på tavlan.

Jag anser det och flertalet andra som visat intresse för klockan har frågat om varför lysmassan tagits bort, övriga har blivit upplyst om det över PM.

För övrigt intressant att du inleder med att kalla det oseriöst för att sedan resonera kring att det måste vara någonting annat än vintagefärgad lysmassa. Ingen som skrivit till mig har sökt efter eller trott sig hitta en 50 år gammal klocka med vitfärgad efterapplicerad lysmassa.

Senast ändrad:
Har du inget annat att tillägga @yonsson du är moderator och du och ett antal till har anklagat mig för att vara oseriös och för att vara bedräglig. Jag har varit medlem i sju år och har genomgående goda referenser så det är i mina ögon rätt osköna påståenden att kasta ur sig helt öppet och off topic. Det är ingen av de som visat intresse för klockan som inte blivit upplyst om att lysmassan saknas så vad är det faktiska problemet du/ni anklagar mig för? Har någon köpare inte blivit upplyst om något som du anser den bör ha blivit upplyst om?

Har du inget annat att tillägga @yonsson du är moderator och du och ett antal till har anklagat mig för att vara oseriös och för att vara bedräglig. Jag har varit medlem i sju år och har genomgående goda referenser så det är i mina ögon rätt osköna påståenden att kasta ur sig helt öppet och off topic. Det är ingen av de som visat intresse för klockan som inte blivit upplyst om att lysmassan saknas så vad är det faktiska problemet du/ni anklagar mig för? Har någon köpare inte blivit upplyst om något som du anser den bör ha blivit upplyst om?
Jag har inte nämnt någonting om bedrägligt. Jag frågade varför du först hade skrivit infon om tavlan och därefter tagit bort informationen. Till detta har du ingen vettigt svar trots en vägg av text och du hänvisar till en utzoomad lågupplöst bild där nästan all lume är helt vit. Det tycker jag är oseriöst, speciellt när du enligt annonsen inte accepterar retur. Att jag som sysslat med klockor i 10 år kan anta att något är knas med lumen utifrån din annons hör liksom inte hit.

Bevisligen är jag inte ensam om att tycka att det är konstigt. Du behöver inte börja tjafsa om moderator och läsa PM bara för att dina argument tar slut. Antingen tar du till dig av åsikterna eller så skiter du i dem, bryr mig inte nämnvärt.

Och försök inte ens få detta till att det skulle vara något personlig mot dig. Om jag minns rätt kommenterade jag även @Scaramanga s annons när han hade ute den.

Jag har inte nämnt någonting om bedrägligt. Jag frågade varför du först hade skrivit infon om tavlan och därefter tagit bort informationen. Till detta har du ingen vettigt svar trots en vägg av text och du hänvisar till en utzoomad lågupplöst bild där nästan all lume är helt vit. Det tycker jag är oseriöst, speciellt när du enligt annonsen inte accepterar retur. Att jag som sysslat med klockor i 10 år kan anta att något är knas med lumen utifrån din annons hör liksom inte hit.

Bevisligen är jag inte ensam om att tycka att det är konstigt. Du behöver inte börja tjafsa om moderator och läsa PM bara för att dina argument tar slut. Antingen tar du till dig av åsikterna eller så skiter du i dem, bryr mig inte nämnvärt.

Och försök inte ens få detta till att det skulle vara något personlig mot dig. Om jag minns rätt kommenterade jag även @Scaramanga s annons när han hade ute den.

Du har insinuerat att jag skulle mörklägga vissa uppgifter vilket i sig kan vara att anse som ett bedrägligt beteende och därmed ett ganska allvarligt påstående.

Jag har gett dig en förklaring till varför uppgiften inte fanns kvar efter ändring och förväntar mig knappast med ditt omdöme att du ska ta till dig någonting, din inställning till detta har varit ganska uppenbar redan från första kommentaren. Du tycker att bilden är lågupplöst, se samma bild bifogad och inzoomad. Du anser alltså att det rent objektivt lutar åt att bilden ger köpare anledning att tro att det finns lysmassa (även om nu ingen har trott det).

Jag har gett dig en förklaring till varför uppgiften inte finns med skriftligen, vilken i princip är detsamma till varför vissa uppgifter i allmänhet utelämnas (såsom att ingen skulle upplysa om att lumen slocknat på en vintagekloka även om det är åtminstone lika rimligt för en okunnig köpare att anta att lysmassa innebär lume). Det finns en uppsjö av andra annonser här på forumet som enligt din standard är lika anmärkningsvärda men du verkar ha hittat ett kall att hänga ut min annons även om, som sagt, samtliga intressenter har, på ett eller annat sätt, blivit upplyst om det faktumet att klockan saknar lysmassa.

Ja det är i huvudsak du och detsamma skribenter som tidigare som tycker det, så dina stödlikes är inte direkt trovärdiga.

Bilagor

• 20200121_205248.jpg
    20200121_205248.jpg
    65.8 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:
@Pacta sunt servanda

Har du läst admins tips till säljare på KS?

Det är såklart tips och inte ett krav men jag tycker att det speglar den allmänna inställningen till hur man gör när man annonserar här på KS.

C06623A8-50C8-4A0A-82A0-2FB5A69112C3.png

Screenshot_20200301-103812_Chrome.jpg

Har du missat att diskussionen handlar om vad som är att anse som en tydlig beskrivning? Jag anser som sagt att det är en tydlig beskrivning mot bakgrund av att det framgår av bilden. I jämförelse med andras annonser, vilket ger en indikation om hur andra tolkat den policyn (som förövrigt inte säger någonting mer än vad som redan förväntas), är min annons mera informativ.

Det finns som sagt ingen intressent som har uttryckt någonting som skulle tala för att annonsen varit otydlig, annat än att den föranlett vissa följdfrågor (vilket är bra). Jag tolkar beskrivning som att samtliga upplysningar som lämnas, bilder inkluderat, omfattas av beskrivningen. Inte att den ska beskrivas utifrån vissa formkrav. Men om du nu anser att det är otydligt varför har du inte själv varit mer noggrann med att beskriva skicket i dina egna annonser när det har funnits möjlighet till att göra så?

Senast ändrad:
Du har insinuerat att jag skulle mörklägga vissa uppgifter vilket i sig kan vara att anse som ett bedrägligt beteende och därmed ett ganska allvarligt påstående.

Jag har gett dig en förklaring till varför uppgiften inte fanns kvar efter ändring och förväntar mig knappast med ditt omdöme att du ska ta till dig någonting, din inställning till detta har varit ganska uppenbar redan från första kommentaren. Du tycker att bilden är lågupplöst, se samma bild bifogad och inzoomad. Du anser alltså att det rent objektivt lutar åt att bilden ger köpare anledning att tro att det finns lysmassa (även om nu ingen har trott det).

Jag har gett dig en förklaring till varför uppgiften inte finns med skriftligen, vilken i princip är detsamma till varför vissa uppgifter i allmänhet utelämnas (såsom att ingen skulle upplysa om att lumen slocknat på en vintagekloka även om det är åtminstone lika rimligt för en okunnig köpare att anta att lysmassa innebär lume). Du har en sjö av annonser som är lika anmärkningsvärda enligt din standard men verkar hittat ett kall att hänga ut min annons även om, som sagt, samtliga intressenter har, på ett eller annat sätt, blivit upplyst om det faktumet att klockan saknar lysmassa.

Ja det är i huvudsak du och detsamma skribenter som tidigare som tycker det, så dina stödlikes är inte direkt trovärdiga.
Så för att du inte når fram med dina argument ska du först ta upp att jag är moderator och borde läsa dina PM, sedan säger du att jag insinuerar massa saker och nu ska du gå på min ”sjö” av avslutade annonser?

Allt utifrån att jag tycker det är konstigt att du tog bort information som en gång stod i din egen annons... Nu får du väl ändå ta och ge dig? Jag har inget ”kall” att gnälla på din annons. Jag ställde en fråga som du bemöter med massa nonsens. Hoppas köparen blir nöjd, som jag skrev tidigare (utan sarkasm) så utgår jag ifrån att du upplyst om klockan via PM, speciellt eftersom du enligt annonsen inte accepterar returer och att du här i tråden börjar babbla om ”avtalsbrott”.

Tillbaka
Topp