• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vet inte om det här är rätt tråd att fråga i men...

Vad säger ni finns det nån vett och etikett vad gäller köp av privatsäljare på KS ja utöver rent allmänt trevligt hyffs. Vad jag syftar på främst är vad gäller angående pruta på ett satt pris. Har sett både en och två klockor som jag varit intresserade av men som varit prissatta alldeles för högt över marknadsvärdet. Klockorna blir sen i regel inte sålda eller prisbumpas för att sen hamna på nån auktionssajt. Detta är ju inte ovanligt hos privatsäljare på nätet som ju gärna vill tjäna en slant eller helt enkelt inte har koll på det faktiska marknadsvärdet. Av erfarenhet vet jag också att det kan vara väldigt känsligt hos många privatsäljare att komma med lägre bud på deras ögonsten. Jag betalar gärna vad nått är värt, så det handlar inte om att pungslå nån på priset utan om att mötas i en schysst deal.

Vad är kutym på KS? Är det legitimt att komma med ett lägre bud eller ses man bara som en däcksparkare?
Jag tycker att man bör respektera utsatt pris men samtidigt tycker jag ändå att det är OK att komma med ett rimligt bud om man kan underbygga det med vettiga argument och t.ex. kan påvisa att begärt pris på något sätt är långt över marknadsvärde istället för att bara pruta för prutandets skull som väldigt många gör.

Vad säger ni finns det nån vett och etikett vad gäller köp av privatsäljare på KS ja utöver rent allmänt trevligt hyffs. Vad jag syftar på främst är vad gäller angående pruta på ett satt pris. Har sett både en och två klockor som jag varit intresserade av men som varit prissatta alldeles för högt över marknadsvärdet. Klockorna blir sen i regel inte sålda eller prisbumpas för att sen hamna på nån auktionssajt. Detta är ju inte ovanligt hos privatsäljare på nätet som ju gärna vill tjäna en slant eller helt enkelt inte har koll på det faktiska marknadsvärdet. Av erfarenhet vet jag också att det kan vara väldigt känsligt hos många privatsäljare att komma med lägre bud på deras ögonsten. Jag betalar gärna vad nått är värt, så det handlar inte om att pungslå nån på priset utan om att mötas i en schysst deal.

Vad är kutym på KS? Är det legitimt att komma med ett lägre bud eller ses man bara som en däcksparkare?
Jag ser inget problem med det så länge man använder god ton och kanske först frågar om säljaren är öppen för ett bud?

Det är ju inte svårare än att säga Nej tack om man som säljare inte gillar budet..

Välkommen till forumet! Tycker att det är en bra fråga och den är också svår att svara på. Många säljare vill ha utsatt pris, även om det är må vara orimligt. Med det sagt tycker jag att du, så länge du är trevlig och håller god ton, kan förhöra dig om ett lägre bud accepteras. Ett tips är dock att inte lägga dig för långt under begärt pris, utan isf strunta i just den klockan och vänta på nästa. Men jag hade inte blivit upprörd om någon trevligt frågat om jag accepterat 10-15% under begärt pris. Sen hade jag nog trevligt tackat nej ;)

Samtliga klockor som jag sålt på KS har folk prutat på och samtliga klockor jag köpte på KS har jag prutat på... Så pruta på om priset inte är önskat! Det värsta du kan få är ett nej :)

Det vore ju hemskt att förlora någon tusing på en klocka. Alla har ju rätt till att tjäna pengar på den här hobbyn, såklart. KS-andan... så pruta på, så att klockorna kan säljas med vinst eller utan förlust.

Märkligt svar på en seriös fråga från en ny medlem.
Korrekt. Förlåt. Lite tröttsamt att alla ska göra en bra deal bara.
Mitt seriösa svar utan raljerande: jag skulle avstå att köpa, hellre än att pruta med diverse argument. Alternativt fråga om säljaren kan tänka sig att göra något på priset (för att sedan inte diskutera vidare om svaret är nej).

Kompis frågade mig angående värdet på sin vintage omega. Den ska ha 18k boett och drivs av kvartsverk
Snapchat-194658604.jpg
Snapchat-625263671.jpg

Jag har inte bästa koll på de längre. Speciellt guld och kvartsmodellerna
Säker på att det är helguld? Har aldrig sett det tidigare. Annars skulle jag dra till med 1500–2000 kr.

Hej allihop,

Är väldigt ny i klockvärlden men har fastnat för ovanstående. Hos de flesta aktoriserade handlare i Sverige är listpriset 72500 kr men hos mywatch ligger den på 54995. Påpekade detta för butiken som nu har gått med på samma pris som mywatch.

Vad säger ni som är lite mer insatta? Bra affär? Tacksam för alla tips och kommentarer.

https://www.mywatch.nu/omega-seamaster-diver-14

Senast ändrad:
Gillar du den och tänker behålla så köp. Tänker du bara prova och sen flippa så är det säkert lättare att sälja en i helstål än en TT.

Har en Auktoriserad butik gått med på det priset finner jag ingen anledning att titta någon annanstans. Auktoriserad butik är det som gäller, speciellt när det kommer till din första lyxklocka, och kan du få samma pris som via nätet borde du gå för det tycker jag.

Hej, jag har funderingar kring ett byte. En ägare med en rolex 112600 blå 36 mm jubilee är villig att byta den mot min omega SMP 2018 svart ref
210.30.42.20.01.001 med 20000 kr i mellan skillnad. Är detta rimligt från båda sidor?

Hej! Är relativ ny på forumet. Jag har under en tid letat efter Omega Seamaster 300 automat med klassiska blå vågor, och jag tycker det svårt att få en bra prisbild för vad klocka i bra skicka ska kosta. Det som jag hittar på tex. chrono24 skiljer oerhört mycket i pris och jämför jag med Uretvintage som nu har en svart Seamaster från 2008 får jag uppfattningen att klocka i bra skicka kostar 30'. Är jag ute och cyklar eller är det vad dessa kostar?

Hej! Är relativ ny på forumet. Jag har under en tid letat efter Omega Seamaster 300 automat med klassiska blå vågor, och jag tycker det svårt att få en bra prisbild för vad klocka i bra skicka ska kosta. Det som jag hittar på tex. chrono24 skiljer oerhört mycket i pris och jämför jag med Uretvintage som nu har en svart Seamaster från 2008 får jag uppfattningen att klocka i bra skicka kostar 30'. Är jag ute och cyklar eller är det vad dessa kostar?
Jag har också sett att de annonseras för dessa priser på senare tid vilket är på tok för högt enligt mig, förmodligen för att nypriserna har ökat rejält de senaste åren och folk tror/tycker att även dessa borde följa samma prisutveckling.

För ett par år sedan kunde man få dem för en bra bit under 20k och även om priserna visserligen har ökat en aning så skulle jag aldrig betala mer än ~20k för ett exemplar i fint skick. De exemplar som ligger ute för närmare 30k tenderar att ligga osålda väldigt länge och kikar du på marknaden här på KS så har de senast sålda exemplaren legat strax under 20k.

Jag har också sett att de annonseras för dessa priser på senare tid vilket är på tok för högt enligt mig, förmodligen för att nypriserna har ökat rejält de senaste åren och folk tror/tycker att även dessa borde följa samma prisutveckling.

För ett par år sedan kunde man få dem för en bra bit under 20k och även om priserna visserligen har ökat en aning så skulle jag aldrig betala mer än ~20k för ett exemplar i fint skick. De exemplar som ligger ute för närmare 30k tenderar att ligga osålda väldigt länge och kikar du på marknaden här på KS så har de senast sålda exemplaren legat strax under 20k.

Tack, då är det som jag befarade. Ska hålla koll på köp & sälj här på KS istället.

Jag ser inte problemet så länge man inte slösar någons tid utan att vara seriös. Att svara på 100 frågor eller boka möte för att se klockan och sen komma med ett skambud i sista stund är kanske inte det snyggaste.
Annars är det värsta man kan få ett nej och jag tar det aldrig personligt om någon ger ett lägre bud. Samtidigt får man acceptera som köpare att den kanske säljs till någon annan om den är korrekt prissatt från början.

Hej! Vad är ett rimligt pris för denna Quartz Smp? Ref : 2221.80.00, utan box eller cert. Bilderna tagna av säljaren så ursäkta för dålig bildkvalité. Tack i för hand!

Bilagor

• Resized_20200414_105228001.jpeg
    Resized_20200414_105228001.jpeg
    141 KB · Visningar: 8
  • Resized_20200414_105255001.jpeg
    Resized_20200414_105255001.jpeg
    145.8 KB · Visningar: 8
  • Resized_20200414_105323001.jpeg
    Resized_20200414_105323001.jpeg
    104.1 KB · Visningar: 6
Senast ändrad:

Ar val bara att tala om vad man vill betala om varan ar i beskrivet skick. Gillar inte saljaren detta sa far man antingen inget svar eller Nej Tack.
Tycker det ar mycket battre att gora klart vad man som kopare vill betala ifran borjan an att bestamma tid,resa till saljaren, kika pa prylen,och sedan ta en prisdiskussion for att fa ett Nej. Da har man ju spillt bade sin egen och saljarens tid.
Koparen ska forhoppningsvis vara en arlig person som star for sitt bud om det accepteras och inga defekter som inte beskrivits i annonsen framkommit under inspektion.

Som saljare sa far man acceptera sk skambud. Dessa kastar man i papperskorgen om det inte passar.
Som kopare far man ta ett Tyvarr ar det for daligt bud,Nej Tack

Det ar nar en saljare borjar skalla ut en intresserad spekulant for att man "skambjuder" och en spekulant inte ger sig efter ett Nej Tack och tjatar vidare om varfor man inte accepterar budet som det blir drygt. Speciellt om man star ansikte mot ansikte.
Darfor tar iallafall jag enbart mailsvar nar jag saljer nagot sa det gar att salla bort de intressenter man anser oseriosa med ett musklick...

Givetvis vill jag som kopare betala sa lite som mojligt,och saljaren vill ju ha sa mycket som det bara gar. Nagonstans i mitten brukar man kunna motas

Det är väl inte så länge sen som det pratades en massa om att tex hänga ut prutningar/skambud i GG/BG-tråden ??? Har det ändrats nu ??

Tillbaka
Topp