• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad tror ni att den här kan vara värd? Det är arvegods som har köpts av min farfars far. Den har ingen sekundvisare och har tydligen aldrig haft det heller (vad kan det betyda?). Klockan fungerar och är mekaniskt. Den är i 18k guld och har stämpel.

Bilagor

• IMG_28471.jpg
    IMG_28471.jpg
    249.9 KB · Visningar: 3
  • IMG_28481.jpg
    IMG_28481.jpg
    197.6 KB · Visningar: 3
Vad tror ni att den här kan vara värd? Det är arvegods som har köpts av min farfars far. Den har ingen sekundvisare och har tydligen aldrig haft det heller (vad kan det betyda?). Klockan fungerar och är mekaniskt. Den är i 18k guld och har stämpel.
Nu kan kan jag ha helt fel här och det visar sig vara någon oerhört ovanlig modell. Men dessvärre brukar inte klockor likt denna vara värda mer än guldvärdet. Så förmodligen gör du bäst i att behålla den, bära den och njuta av den då den varit inom familjen så länge. Det sentimentala är förmodligen värt så mycket mer än vad klockan är i rena pengar. Någon får gärna rätta mig om jag har fel här

Ar val bara att tala om vad man vill betala om varan ar i beskrivet skick. Gillar inte saljaren detta sa far man antingen inget svar eller Nej Tack.
Tycker det ar mycket battre att gora klart vad man som kopare vill betala ifran borjan an att bestamma tid,resa till saljaren, kika pa prylen,och sedan ta en prisdiskussion for att fa ett Nej. Da har man ju spillt bade sin egen och saljarens tid.
Koparen ska forhoppningsvis vara en arlig person som star for sitt bud om det accepteras och inga defekter som inte beskrivits i annonsen framkommit under inspektion.

Som saljare sa far man acceptera sk skambud. Dessa kastar man i papperskorgen om det inte passar.
Som kopare far man ta ett Tyvarr ar det for daligt bud,Nej Tack

Det ar nar en saljare borjar skalla ut en intresserad spekulant for att man "skambjuder" och en spekulant inte ger sig efter ett Nej Tack och tjatar vidare om varfor man inte accepterar budet som det blir drygt. Speciellt om man star ansikte mot ansikte.
Darfor tar iallafall jag enbart mailsvar nar jag saljer nagot sa det gar att salla bort de intressenter man anser oseriosa med ett musklick...

Givetvis vill jag som kopare betala sa lite som mojligt,och saljaren vill ju ha sa mycket som det bara gar. Nagonstans i mitten brukar man kunna motas
Det är väl ändå en jäkla skillnad på att erbjuda strax under marknadspris och att ge ett hånfullt lågt skambud där det senare till 100% är slöseri med säljarens tid? o_O Visst att man alltid får ett gäng skambud på Blocket som man bara skrattar åt och slänger i papperskorgen men jag tycker inte att ett sådant beteende hör hemma på en seriös marknadsplats som KS.

Det är väl ändå en jäkla skillnad på att erbjuda strax under marknadspris och att ge ett hånfullt lågt skambud där det senare till 100% är slöseri med säljarens tid? o_O Visst att man alltid får ett gäng skambud på Blocket som man bara skrattar åt och slänger i papperskorgen men jag tycker inte att ett sådant beteende hör hemma på en seriös marknadsplats som KS.

Varfor det?
Det ar ju jag som kopare som bestammer vad en vara ar vard for mig. Gillar saljaren inte mitt bud sa kan han kasta bort det.
Ar det koparen eller saljaren som avgor vad ett skambud ar?
Eller ska jag som serios kopare avsta fran att ens ge ett bud pa en vara som jag tycker ar tokigt prissatt men intressant for ett annat pris, darfor att mitt bud kan upplevas som stotande?
Ar man sa kanslig och ens tid sa vardefull sa ska man nog inte agna sig at affarer med privatpersoner.

Vad jag daremot har svart for som saljare ar folk som inte ger sig efter ett Nej Tack utan ska fortsatt tjafsa om varfor just de inte ska fa kopa till det pris de vill betala.
Och som kopare att fa oforskamdheter for att mitt bud uppfattas som en forolampning.

Star folk i ko for att fa handla det jag har tillsalu,ja da kan jag kosta pa mig en trakig attityd mot den som vill pruta. Det har hant mig ettpar ganger.
Men desto fler har en saljare aterkommit till mig efter nagon vecka/manad och fragat om mitt bud fortfarande galler. Samma bud som var sa skrattretande lagt att det var nastan oforskamt..

Varfor det?
Det ar ju jag som kopare som bestammer vad en vara ar vard for mig. Gillar saljaren inte mitt bud sa kan han kasta bort det.
Ar det koparen eller saljaren som avgor vad ett skambud ar?
Eller ska jag som serios kopare avsta fran att ens ge ett bud pa en vara som jag tycker ar tokigt prissatt men intressant for ett annat pris, darfor att mitt bud kan upplevas som stotande?
Ar man sa kanslig och ens tid sa vardefull sa ska man nog inte agna sig at affarer med privatpersoner.

Vad jag daremot har svart for som saljare ar folk som inte ger sig efter ett Nej Tack utan ska fortsatt tjafsa om varfor just de inte ska fa kopa till det pris de vill betala.
Och som kopare att fa oforskamdheter for att mitt bud uppfattas som en forolampning.

Star folk i ko for att fa handla det jag har tillsalu,ja da kan jag kosta pa mig en trakig attityd mot den som vill pruta. Det har hant mig ettpar ganger.
Men desto fler har en saljare aterkommit till mig efter nagon vecka/manad och fragat om mitt bud fortfarande galler. Samma bud som var sa skrattretande lagt att det var nastan oforskamt..
Vissa objekt kan vara lite svåra att prissätta men för de allra flesta objekt finns det ett faktiskt marknadsvärde vilket både säljaren och köparen känner till om man gör lite efterforskningar. Sen kan det hända att vissa objekt är helt galet prissatta och då tycker inte jag att det är något fel i att på ett hövligt sätt ifrågasätta prissättningen och erbjuda ett pris som är i nivå med vad andra liknande objekt säljs för men att bara rakt av erbjuda 50% av marknadspriset som en chansning är inget annat än oförskämt och slöseri med säljarens tid (enligt mig) men vi verkar tycka olika så jag antar att vi får agree to disagree. ;)

Det är väl inte så länge sen som det pratades en massa om att tex hänga ut prutningar/skambud i GG/BG-tråden ??? Har det ändrats nu ??
Vadå, skulle det vara fult att pruta?

Jag kan ta det hela med att en ev köpare lägger ett skammens bud och sedan tjatar och vägrar ta ett nej, det kan gott få hamna i gg/bg tråden. Men inte bara för att man lägger ett bud, jag kan ju tycka att din klocka (för MIG) är värd 70% av ditt önskade pris, då bör jag väl (på schysst vis) få bjuda detta, det är bara att ignorera eller tacka nej?

Jag tror inte det är bra att slänga upp sådant i gg/bg trådarna då dessa ska handla om dig och hur säkert det är att handla av dig samt om affären skötts som den ska EFTER överenskommelser, inte om du är girig eller snål.
Jag tror det kan få en väldigt negativ bild av dessa trådar och många kan tappa förtroendet för en bra affärsman (som spelar shysst) bara för att denna kanske värdesätter ett ev köpobjekt lägre än säljaren önskar sälja för...

Brukar kolla vad klockor jag är intresserad av har varit till salu för här på forumet innan om jag vill köpa och sälja något. Säger ju inte vad dom sålts för men man får ett hum i alla fall. Har nu märkt att folk ändrar priset på sin annons efter att klockan är såld! Man annonserar ex. en klocka för 50000, säljer den för max 50k då, sätter den som avslutad med ett pris på 65k. Bra för köparen om han inte trivs med klockan men KS blir en värdelös värdemätare för olika klockors värde. Kollar mer och mer på avslutade auktioner istället, vill man pruta så kan man alltid hänvisa till en avslutad auktion. De flesta klockorna här är nog vettigt prissatta men det finns ju exempel på klockor som ligger ute till dubbla marknadsvärdet. Då läser jag bara vidare. Försöker inte ens om priset är ett fantasipris.

Brukar kolla vad klockor jag är intresserad av har varit till salu för här på forumet innan om jag vill köpa och sälja något. Säger ju inte vad dom sålts för men man får ett hum i alla fall. Har nu märkt att folk ändrar priset på sin annons efter att klockan är såld! Man annonserar ex. en klocka för 50000, säljer den för max 50k då, sätter den som avslutad med ett pris på 65k. Bra för köparen om han inte trivs med klockan men KS blir en värdelös värdemätare för olika klockors värde. Kollar mer och mer på avslutade auktioner istället, vill man pruta så kan man alltid hänvisa till en avslutad auktion. De flesta klockorna här är nog vettigt prissatta men det finns ju exempel på klockor som ligger ute till dubbla marknadsvärdet. Då läser jag bara vidare. Försöker inte ens om priset är ett fantasipris.
Kan du länka till de annonser där du har sett priset ändrats på när den är såld?

Kan du länka till de annonser där du har sett priset ändrats på när den är såld?
Är det verkligen vanligt att man justerar upp priserna efter försäljning? Det har jag svårt att tro att det är utbrett. Att man inte skriver in det verkliga säljpriset, om något exempelvis prutas ner från 50k till 45k, vet jag förekommer ganska frekvent men att man skulle skriva in ett högre pris efter att annonsen är avslutad var nytt för mig. Kan vara läge att pinga in @Leben och @hook på den.

Är det verkligen vanligt att man justerar upp priserna efter försäljning? Det har jag svårt att tro att det är utbrett. Att man inte skriver in det verkliga säljpriset, om något exempelvis prutas ner från 50k till 45k, vet jag förekommer ganska frekvent men att man skulle skriva in ett högre pris efter att annonsen är avslutad var nytt för mig. Kan vara läge att pinga in @Leben och @hook på den.
Det är gvs inte ok. Tryck på anmäl-knappen

Skickar ett PM. är inte intresserad av att hänga ut någon, tycker bara att företeelsen är skum. Lite som när ett gäng seriesamlare la ut sina förstanummer av Kalle Anka på Tradera och bjöd på varandras auktioner. När dom senare skulle sälja exemplar så hänvisade man till tidigare avslutade auktioner "Titta här, såldes senast för xxxxxkr"

Skickar ett PM. är inte intresserad av att hänga ut någon, tycker bara att företeelsen är skum. Lite som när ett gäng seriesamlare la ut sina förstanummer av Kalle Anka på Tradera och bjöd på varandras auktioner. När dom senare skulle sälja exemplar så hänvisade man till tidigare avslutade auktioner "Titta här, såldes senast för xxxxxkr"
Standard internationell klockauktion

Kan ju vara så att säljarna väljer att behålla sina klockor. Höjer priset i någon timma och sätter dom sedan som avslutade. Kan ju inte vara olagligt eller bryta mot regler på något sätt men konstigt.

Vanligt är det nog inte men har sett att det förekommer.

Verkligen. Lägger man ett bud så står man för det sen och börjar inte strula.
Håller inte med, jag kör med ett pris jag kan tänka mig ge för klockan och i samma mening frågar jag om det är värt att föra frågor och samtal vidare.
Att skjuta en massa frågor och ha en massa iteration när man inte tänker sig lägga det satta priset slösar med säljarens tid.

Något extra att tänka på vid inköp av en Daytona 116528 med svart urtavla.

Z Serie 2007, komplett och nyservad.

Jag kommer kunna förvärva den i en bytesaffär, vad anser ni är ett bra bytespris samt marknadspris?

bifogar bild

37E00B6C-7E3D-45BA-A5EA-CA7816ACA004.jpeg

Något extra att tänka på vid inköp av en Daytona 116528 med svart urtavla.

Z Serie 2007, komplett och nyservad.

Jag kommer kunna förvärva den i en bytesaffär, vad anser ni är ett bra bytespris samt marknadspris?

bifogar bild

37E00B6C-7E3D-45BA-A5EA-CA7816ACA004.jpeg
Svårt att säga utifrån 1 bild samt flera aspekter som spelar in imo tex vad du byter in. Vad du får för det osv

Hej.
Har blivit erbjuden en Eterna Matic Kontiki 10 för 150-200kr, dåligt glas och i behov av lite kärlek, funkar fint dock.
Vit urtavla, rätt simpel men Clean. Stållänk.
Bör jag ta den?

Hej allihop,

Är väldigt ny i klockvärlden men har fastnat för ovanstående. Hos de flesta aktoriserade handlare i Sverige är listpriset 72500 kr men hos mywatch ligger den på 54995. Påpekade detta för butiken som nu har gått med på samma pris som mywatch.

Vad säger ni som är lite mer insatta? Bra affär? Tacksam för alla tips och kommentarer.

https://www.mywatch.nu/omega-seamaster-diver-14

Skaplig start på klockkarriären ändå.

Hej på er,
Funderar på att sälja några av klockorna i samlingen (för första gången nånsin).
Lämnade in denna Breitling A24322 Navitimer för en värdering hos Kaplans, se bild.
Samma spec. på Chrono24 inom Europa så startar dem från 43tkr.
Är värderingen från Kaplans rimlig och är det ungefär det jag kan förvänta mig vid en försäljning tex. här på KS?

Klockan i sig är i bra skick blå/blå och komplett med boxar, cert, räknesticka mm samt klistermärken som satt på klockan vid köp.
586EB192-B892-4EF0-9E63-ABBBD362C730.jpeg

AAA36CDF-9D6F-4618-8A3A-D290D6CE5D8E.jpeg
ECAC991D-D1C1-42E0-A9FA-64B1ED9017FD.jpeg
34BE68D0-AF96-4DC7-90B3-099CC788BC04.jpeg
AAA36CDF-9D6F-4618-8A3A-D290D6CE5D8E.jpeg
Hej alla,
Jag funderar på att sälja min Omega Speedmaster rosé guld 1957, och skulle vilja ha lite expertis från er med värderingen?
Jag hittar ingen likadan på Chrono24 vilket tyder på att den är ovanlig. Den senaste jag såg var hösten 2019 från en handlare i Italien och var då prissatt till 132’.
Denna försvann på en vecka.

Ref: 321.53.42.50.01.001
Svensksåld 2014, fullset
I mint condition.
Co-axialverk Caliber 3313.

Tacksam för era reflektioner kring vad man bör begära för denna fina klocka!

Ha en fin dag!

Med vänlig hälsning,

Tillbaka
Topp