• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad brukar affärer sluta på gällande Grand Seiko SBGA211 i Sverige? Tänker i relation till att de säljs nya för ca 45000 i Japan, om man nu har tillfälle att åka dit. Ser att de brukar ligga på 43-50kkr i köp och sälj. Men vad går de faktiskt rimligtvis för i en avslutad affär?

Samt vad gäller med garanti för utlandsköpta GS och vart skulle man få vända sig för garantiärenden i Sverige?

Vad brukar affärer sluta på gällande Grand Seiko SBGA211 i Sverige? Tänker i relation till att de säljs nya för ca 45000 i Japan, om man nu har tillfälle att åka dit. Ser att de brukar ligga på 43-50kkr i köp och sälj. Men vad går de faktiskt rimligtvis för i en avslutad affär?

Samt vad gäller med garanti för utlandsköpta GS och vart skulle man få vända sig för garantiärenden i Sverige?

Förutsätter då fullset och inga större skador. Dock får den räknas att ha varit använd, såklart.

Köper du utanför EU så tillkommer 25% moms så det blir lite skevt att jämföra japanska och svenska priser och det landar på runt 51k om du får dra av den japanska momsen och jag inte har räknat helt galet. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig angående värderingen men man får väl anta att slutpriserna ligger någonstans i närheten av utannonserat pris på avslutade objekt. Grand Seiko har tre års världsomfattande garanti så länge dokumenten/cert är i sin ordning och här i Sverige är det Optura som hanterar garantiärenden men du kan så klart vända dig till återförsäljare som t.ex. Klockmaster Globen för hjälp.

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: mha
Köper du utanför EU så tillkommer 25% moms så det blir lite skevt att jämföra japanska och svenska priser och det landar på runt 51k om du får dra av den japanska momsen och jag inte har räknat helt galet. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig angående värderingen men man får väl anta att slutpriserna ligger någonstans i närheten av utannonserat pris på avslutade objekt. Grand Seiko har tre års världsomfattande garanti så länge dokumenten/cert är i sin ordning och här i Sverige är det Optura som hanterar garantiärenden men du kan så klart vända dig till återförsäljare som t.ex. Klockmaster Globen för hjälp.

Mycket sant att momsen tillkommer vid import. Är klockan även deklarationsskyldig om man köper den på sin semester? Har inte koll på reglerna.

I övrigt tack för svaren :)

Mycket sant att momsen tillkommer vid import. Är klockan även deklarationsskyldig om man köper den på sin semester? Har inte koll på reglerna.

I övrigt tack för svaren :)
Ja. Det spelar ingen roll om du beställer den på nätet eller köper på plats men se till att få dra av momsen i Japan först så slipper du betala både japansk och svensk moms.

• Like
Reactions: mha
Någon som vågar gissa på vad en en pro 2 länk till Breitling SuperOcean kan gå för? 15,5 cm. Claspen går ej att stänga, men bygeln går att stänga fint.
AA6D5718-2273-4B14-B8B9-DC6FC71FF660.jpeg
3C7C34C4-4144-4B24-A467-BD81DDEBB396.jpeg

Tjena,

Funderar på att byta min 114060 mot en 14060 (M eller ej). Vad är rimligt bytesvärde/pengar emellan?
Min är fullset och utplockad från svensk AD Jan 2014. Oservad men går utmärkt (både gångreserv och +-3s/dag). Inga skador på bezel och glas. Mycket hairlines på boett och länk.

Det jag tittar på är femsiffrig dito, opolerat, helst fullset. Självklart finns viss differens i om det är 4-line, Swiss only, tritium t ex. Men hur ser prisbilden ut generellt? Pengar emellan? Åt vilket håll?

Tack på förhand

DD7F7D71-B263-4DCF-9E0E-257C2F6FA047.jpeg

Min farmors fars gamla klocka, som han fick efter pension. Står L. Blomberg på baksidan, efter honom. Väldigt fin och jag menar inte att sälja vad jag vet, men har heller ingen aning om värde... någon eldsjäl här som kan peka mig i rätt riktning?

Bilagor

• E7B645EF-62D5-4E5C-9CD9-E35CCB083609.jpeg
    E7B645EF-62D5-4E5C-9CD9-E35CCB083609.jpeg
    618.2 KB · Visningar: 6
DD7F7D71-B263-4DCF-9E0E-257C2F6FA047.jpeg

Min farmors fars gamla klocka, som han fick efter pension. Står L. Blomberg på baksidan, efter honom. Väldigt fin och jag menar inte att sälja vad jag vet, men har heller ingen aning om värde... någon eldsjäl här som kan peka mig i rätt riktning?
Ser ut som någon typ av guld på stål och tyvärr bortskavt på de övre bandhornet och boetten. Därav ca 2000 kr.

Tack för info! Det är inte min klocka utan en vän som undrade men min kunskap sträckte inte sig så långt. Tack igen!

Varsågod. Jo det är alltid en vän till en vän som undrar, och konstigt nog är det alltid arvegods med....:angel:. Men skit i det, klockan är bland dem sämsta kopiorna på Breitling jag har någonsin sett och den är inte värd en femma. Nu vet du i alla fall.

Varsågod. Jo det är alltid en vän till en vän som undrar, och konstigt nog är det alltid arvegods med....:angel:. Men skit i det, klockan är bland dem sämsta kopiorna på Breitling jag har någonsin sett och den är inte värd en femma. Nu vet du i alla fall.
Det är ju därför KS finns, dela varandras kunskap. Tack! Ska meddela vännen.

Vad skulle ni tänkas att betala för denna? Gissar att det är en kring -80? Alltså en 16030...?
Det är en vän som ska köpa en efterlängtad och aningen sliten Datejust. Den skall aldrig ha varit polerad, utan certifikat men med kvitto.

IMG_1858.jpg

Hej KS!
Tänkte slängs upp en skx007j köpt av en gråhandlare i dec 2019. Vad hade ni betalat för en sådan? Har även en longines från 2014 som får gå snart. Kan man tänkas för pris på denna? Hittar inte så många på chrono24.

Bilagor

• received_3227134027379683.jpeg
    received_3227134027379683.jpeg
    262.4 KB · Visningar: 3
  • IMG_20200807_180147.jpg
    IMG_20200807_180147.jpg
    187 KB · Visningar: 4
Seikon bör ju vara ganska lätt att få iväg för runt 3k (2.7-3.2k). Finns gott om referensförsäljningar på k&s.

Hej KS!
Tänkte slängs upp en skx007j köpt av en gråhandlare i dec 2019. Vad hade ni betalat för en sådan? Har även en longines från 2014 som får gå snart. Kan man tänkas för pris på denna? Hittar inte så många på chrono24.

Tillbaka
Topp