• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

FlipSwede

Audemars
Hej! Tänkte kolla med er kunniga här då jag själv är inte så kunnig och håller fortfarande på att lära mig.

Har en klocka som jag vill sälja för jag känner att den är alldeles för fin för att bara ligga i boxen, jag jobbar mycket och kan inte ha den på jobbet och jag är väldigt rädd om den så den blir inte använd så mycket.

Jag misstänker att jag köpte klockan för överpris och kanske därför jag inte får den sålt?

Klockan är en Rolex Datejust 36
Svensksåld, uttagen 1989 i Oktober månad. Modell 16233. Klockan är i guld 18k, stål samt diamanter i urtavlan. Klockan är komplett med original låda, papper och alla tillhörigheter, en extra bit länk följer med.

Kvitto på klockan från butiken jag köpte den i finns, klockan är servad i December 2022 för 11000kr, service papper finns. Klockan är i jätte bra skick och funkar perfekt. Knappt någon strech i länken. Jag betalade 77500kr för klockan.

Kommer jag kunna sälja den för de priset eller det är alldeles för mycket och jag får bara behålla den och vara glad? :)

Jag har testat med blocket. Folk hör av sig i princip varje dag men alla känns oseriösa och alla lägger bud så som 60 nånting.

Vad säger experterna på KS? Lägger up en referens bild från nätet.
Jag har samma klocka fast utan diamanter (TT DJ36 med blå tavla.)
Uttagen ny av mig hösten 1993. Fullset. Dock aldrig servad men håller tid och växlar datum såpass bra att jag iallafall inte märker någon avvikele de få gånger jag bär klockan.
I så nära nyskick du kommer på en 30år gammal,sparsamt men dock använd,klocka.

Blev I fjol (försommaren 2022)erbjuden 65000 som inbyte av samma ÅF som sålde den ny.

Nu är det nog optimistiskt att tro jag skulle få samma,summa,men 50-55 känns realistiskt.
Kanske ytterligare 5-10 vid privatsälj med allt vad det innebär om jag nu inte har en köpare I bekantskapskretsen,eller på detta eminenta forum,skulle jag få för mig sälja uret.

Diamanttavla vet jag inte om det ökar värdet nämnvärt I Sverige på en beg DJ.

Så de som bjuder dig 60 är I mitt tycke inte oseriösa alls. De lägger bud där de kanske kan tjäna en Tia på att leka bank I väntan på rätt kund,eller så att de kan ha klockan och när de tröttnat sälja för samma peng.

Men går det trögt med privatsälj kan du ju alltid ta klockan till ett seriöst auktionshus för en gratis uppskattning vad de tror en auktion kan ge.
Det kostar att vara lat och bekväm,men ibland bra mycket mindre än man kanske tror.
 

18k

Breitling
Jag har samma klocka fast utan diamanter (TT DJ36 med blå tavla.)
Uttagen ny av mig hösten 1993. Fullset. Dock aldrig servad men håller tid och växlar datum såpass bra att jag iallafall inte märker någon avvikele de få gånger jag bär klockan.
I så nära nyskick du kommer på en 30år gammal,sparsamt men dock använd,klocka.

Blev I fjol (försommaren 2022)erbjuden 65000 som inbyte av samma ÅF som sålde den ny.

Nu är det nog optimistiskt att tro jag skulle få samma,summa,men 50-55 känns realistiskt.
Kanske ytterligare 5-10 vid privatsälj med allt vad det innebär om jag nu inte har en köpare I bekantskapskretsen,eller på detta eminenta forum,skulle jag få för mig sälja uret.

Diamanttavla vet jag inte om det ökar värdet nämnvärt I Sverige på en beg DJ.

Så de som bjuder dig 60 är I mitt tycke inte oseriösa alls. De lägger bud där de kanske kan tjäna en Tia på att leka bank I väntan på rätt kund,eller så att de kan ha klockan och när de tröttnat sälja för samma peng.

Men går det trögt med privatsälj kan du ju alltid ta klockan till ett seriöst auktionshus för en gratis uppskattning vad de tror en auktion kan ge.
Det kostar att vara lat och bekväm,men ibland bra mycket mindre än man kanske tror.
Ja, ibland är dem extra pengarna kanske inte värt besväret, tar mycket tid och energi. Ska se hur jag ska göra. Jag kanske behåller den ändå, det är en jätte fin klocka trots allt som funkar perfekt så varför inte. Vem vet vad man sysslar med om 5-10 år man kanske har ett helt annat yrke och kan rocka den varje dag. Eller så blir det kanske aldrig och den fortsätter ligga i lådan. Man vet aldrig. Men tack för info! :D
 

Stuffe

Cartier
2-Faktor
Hmm, då vet jag! en förlust på 10-15k. Får suga på den karamellen om jag vill göra det. Tack! 😜

Det mesta beror trots allt på skicket. Är den i toppskick med vass bezel, opolerad, minimalt med dings och knapp stretch i länken så bör du definitivt få 65-70k tänker jag. Kanske pengarna tillbaka t.o.m.
Men då ska du så klart hitta någon som är ute efter just den tavlan. Jag upplever den som lite mer svårsåld än t.ex en champagnetavla eller liknande.
 

FlipSwede

Audemars
Ja, ibland är dem extra pengarna kanske inte värt besväret, tar mycket tid och energi. Ska se hur jag ska göra. Jag kanske behåller den ändå, det är en jätte fin klocka trots allt som funkar perfekt så varför inte. Vem vet vad man sysslar med om 5-10 år man kanske har ett helt annat yrke och kan rocka den varje dag. Eller så blir det kanske aldrig och den fortsätter ligga i lådan. Man vet aldrig. Men tack för info! :D
Det är ofta den bästa lösningen.
Behöver du inte pengarna varför sälja?
 

FlipSwede

Audemars
Jag kände jag kanske hade kunnat lägga dem pengarna i något annat intresse eller kanske investera. Men nu får man överväga :)
Du har ju redan investetat. I en trevlig Rolex.
Avkastningen är att det känns bra att ha den på handleden.
Vad det är värt I kronor och ören kan bara du avgöra,men självklart har det ett värde.
 
  • Like
Reactions: 18k

Dt250

Rolex
Paneristi
Kanske inte värt att starta en ny tråd och tangerar ju frågan om rimligt pris. Tänkte lägga upp min Reverso Duo fullset på Bukowski nu i Oktober, klockan har ett marknadsvärde 50-60K vilket de bekräftade men de vill att mitt lägsta pris ska vara 38K, är det verkligen rimligt ? Rätt stor risk att någon lägger ett skitbud så är men tvungen att sälja den för långt under marknadsvärde. Förstår Bukowski de struntar ju i det då de vill ju ha sin provision, någon som har några tankar ?
 

FlipSwede

Audemars
Kanske inte värt att starta en ny tråd och tangerar ju frågan om rimligt pris. Tänkte lägga upp min Reverso Duo fullset på Bukowski nu i Oktober, klockan har ett marknadsvärde 50-60K vilket de bekräftade men de vill att mitt lägsta pris ska vara 38K, är det verkligen rimligt ? Rätt stor risk att någon lägger ett skitbud så är men tvungen att sälja den för långt under marknadsvärde. Förstår Bukowski de struntar ju i det då de vill ju ha sin provision, någon som har några tankar ?
De sätter ju ett pris där det ska bli sålt,och jag utgår från att du förhandlat till dig 0%säljprovis.

Din förhoppning är ju att två eller fler köpare vill ha just din klocka och buden drar iväg.
Vad har liknande klubbats för på sista tiden?

Vad anser andra auktionshus bevakningspris bör vara?
Lämna in för förmedling hos seriös handlare kanske kan vara ett alternativ?

Men som allt annat här I livet. Du betalar för att vara lat.
Gör jobbet med sälj själv och ta hela kakan.
Låt någon annan göra det och betala för tjänsten.
Ibland är skillnanden inte så stor som man kan tro
 

Dt250

Rolex
Paneristi
De sätter ju ett pris där det ska bli sålt,och jag utgår från att du förhandlat till dig 0%säljprovis.

Din förhoppning är ju att två eller fler köpare vill ha just din klocka och buden drar iväg.
Vad har liknande klubbats för på sista tiden?

Vad anser andra auktionshus bevakningspris bör vara?
Lämna in för förmedling hos seriös handlare kanske kan vara ett alternativ?

Men som allt annat här I livet. Du betalar för att vara lat.
Gör jobbet med sälj själv och ta hela kakan.
Låt någon annan göra det och betala för tjänsten.
Ibland är skillnanden inte så stor som man kan tro
Point taken, de har slutat på runt 60. Är inte supergniden, men tyckte bara att 38K var rejält lågt, mer det. Lite nyfiken varför skulle de gå med på 0 provis ?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Ja, ibland är dem extra pengarna kanske inte värt besväret, tar mycket tid och energi. Ska se hur jag ska göra. Jag kanske behåller den ändå, det är en jätte fin klocka trots allt som funkar perfekt så varför inte. Vem vet vad man sysslar med om 5-10 år man kanske har ett helt annat yrke och kan rocka den varje dag. Eller så blir det kanske aldrig och den fortsätter ligga i lådan. Man vet aldrig. Men tack för info! :D

Ja men behåll den och ta på den på helgen och njut av den då.
 

FlipSwede

Audemars
Point taken, de har slutat på runt 60. Är inte supergniden, men tyckte bara att 38K var rejält lågt, mer det. Lite nyfiken varför skulle de gå med på 0 provis ?
Därför att de är ett vinstdrivande företag som inte är dumma I huvudet.

Har du något lättsålt,går med på lågt bevakningspris,kombination av bägge så vet de att det blir sålt oavsett vilket auktionshus du väljer.
Då är det ju klart bättre för dem få köpprovis på ett sälj än noll och ingenting om du väljer en annan firma.

Därför är det relativt lätt att som säljare få noll provis.
Givet givetvis att din pryl har såpass värde att det är värt deras tid.
 

C J

Omega
Vad skulle vara ett rimligt pris för en Tudor Black Bay 41 mm från 2017? Full set och aldrig använd länk, endast Nato. Sparsamt använd genom åren och i väldigt fint skick anser jag. Dock ett märke på bezeln kl. 9. Stor variation i prissättningen på Chrono24. Billigast där från samma år 28000kr men i mycket sämre skick. Tacksam för råd!
IMG_2546.jpeg
IMG_4510.jpeg
IMG_2561.jpeg
IMG_2560.png
IMG_2549.jpeg
 

Dangel

Omega
Vad skulle vara ett rimligt pris för en Tudor Black Bay 41 mm från 2017? Full set och aldrig använd länk, endast Nato. Sparsamt använd genom åren och i väldigt fint skick anser jag. Dock ett märke på bezeln kl. 9. Stor variation i prissättningen på Chrono24. Billigast där från samma år 28000kr men i mycket sämre skick. Tacksam för råd!
IMG_2546.jpeg
IMG_4510.jpeg
IMG_2561.jpeg
IMG_2560.png
IMG_2549.jpeg
Ligger ute nån för 33900 just nu från 2023. Sen ser det ut som en 2022:a annonserades för 28000 kr i somras. Vill du känna på marknaden kan man väl lägga ut den för 29900. Men man får nog räkna med att gå ned i pris. Svårt att jämföra med utländska marknaden då kronan är rätt svag också :)
 

C J

Omega
Ligger ute nån för 33900 just nu från 2023. Sen ser det ut som en 2022:a annonserades för 28000 kr i somras. Vill du känna på marknaden kan man väl lägga ut den för 29900. Men man får nog räkna med att gå ned i pris. Svårt att jämföra med utländska marknaden då kronan är rätt svag också :)
Tack för råd! Ja, det får bli nånstans där antar jag. 🙂
 

Dangel

Omega
Tack för råd! Ja, det får bli nånstans där antar jag. 🙂
Hoppas det är till lite hjälp. Nu är jag ingen värderingsman, men jobbar inom sälj. Och marknaden brukar säga ifrån rätt så tydligt om priset är rätt :) Annonserar man och inte får ett enda meddelande inom nån vecka eller två så är priset ofta fel. Blir man ”nedringd” eller 1000 meddelanden i inkorgen så har man nog lagt ut lite för billigt. 😃
 

sand3rs

Omega
2-Faktor
Hej,
Behöver lite hjälp med att värdera min gamla DJ 16030. Bilder för vad som medföljer. Behöver servas då det inte skett senaste 11 åren utan en har bara legat i min ägo.
Chronometer-certet utfärdat -83 på Aug. Magnussons.
Inga extra länkbitar och passar min 18cm med ett extra hål kvar.
Tacksam för hjälp.
 

Bilagor

  • IMG_1291.jpeg
    IMG_1291.jpeg
    411.3 KB · Visningar: 12
  • IMG_1285.jpeg
    IMG_1285.jpeg
    318 KB · Visningar: 9
  • IMG_1288.jpeg
    IMG_1288.jpeg
    425 KB · Visningar: 13
  • IMG_1286.jpeg
    IMG_1286.jpeg
    373.2 KB · Visningar: 14
  • IMG_1289.jpeg
    IMG_1289.jpeg
    296.5 KB · Visningar: 20
  • IMG_1290.jpeg
    IMG_1290.jpeg
    330.6 KB · Visningar: 19
  • IMG_1292.jpeg
    IMG_1292.jpeg
    372.6 KB · Visningar: 19
  • IMG_1294.jpeg
    IMG_1294.jpeg
    354.8 KB · Visningar: 19

virrooo

Audemars
2-Faktor
Hej,
Behöver lite hjälp med att värdera min gamla DJ 16030. Bilder för vad som medföljer. Behöver servas då det inte skett senaste 11 åren utan en har bara legat i min ägo.
Chronometer-certet utfärdat -83 på Aug. Magnussons.
Inga extra länkbitar och passar min 18cm med ett extra hål kvar.
Tacksam för hjälp.
Hej! Vad är det du har ringat in på en av bilderna? Är ringen lös/skev? Vet du om klockan är sk. full set?
 

sand3rs

Omega
2-Faktor
Hei,
Någon form av smuts innanför glaset som sitter fast under ”kanten” liksom. Ringen ör inte lös.
Bedömer inte att det är fullset utan det som ingår är det som finns på bilderna.
 

Marcusr

Breitling
Tjena!

Vad skulle ni säga är ett rimligt pris för en välanvänd Tudor Black Bay Blue från 2016 med endast klocka, läderarmband och cert?

Tack för hjälpen!
 

Bilagor

  • IMG_5988.jpeg
    IMG_5988.jpeg
    431.3 KB · Visningar: 19

Henricsson

Breitling
Någon som har en prisidé om denna något obskyra klocka? Säljs inte längre ny i det här utförandet, svårt att hitta någon annons att förhålla sig till.

Helson shark diver bronze i 38mm.
IMG_3155.jpeg
 

Rillson

Omega
2-Faktor
Hallå ! Vad kan man tänkas sälja sitt Breitling superocean herritage mesh armband för ?
Bra skick men använt så hairlines på låset .
 

Bilagor

  • IMG_1102.jpeg
    IMG_1102.jpeg
    734.2 KB · Visningar: 19
  • IMG_1101.jpeg
    IMG_1101.jpeg
    807.3 KB · Visningar: 18

blazer

Breitling
2-Faktor
Gokväll! Sitter med en Chivas och undrar en fredagkväll. Hur är tillgång och prisnivå på beg Tudor BB 54?
 
Senast ändrad:
Topp