sneJe
Basic
Spontant skulle jag säga att en nyservad klocka ska vara värd mer då den inte anbringar en kostnad inom samma tidshorisont som en oservad klocka. Den oservade klockan kommer med största sannolikhet ge dig en servicekostnad tidigare än den nyservade - men om du inte värdesätter en sån sak är det helt klart upp till dig. Om du vill spara någon tusenlapp eller två för att sedan få betala en dyr service tidigare. Dessutom, med tanke på inflation och senaste årens prisutveckling så lär en service vara 20-25% dyrare om 3-5 år, då är de tusenlapparna du sparade redan förbrukade.Om du ska sälja,och inte bara,annonsera din vara blir svaret självklart Ja!.
Varför skulle jag som köpare välja din nyservade klocka om du vill ha betalt för servicekostnaden över en som fungerar som den skall men kostar Y kronor (servicekostnad) mindre?
Kostar bägge samma peng har ju den servade en fördel och bör,som jag skrev,vara mer lättsåld
När jag upplever att servicebehov föreligger servar jag den.
Något som kanske är om 5-10år
Jag respekterar att vi har olika synsätt och du kan säkert mycket mer om klockors mekaniska skick än vad jag kan bara efter att titta på den och känna på uppdraget - men jag värdesätter att en urmakare har servat klockan, alla dagar i veckan.