• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Det är ju helt omöjligt att veta vad något faktiskt blivit sålt för om man inte är
Köparen
Säljaren
Någon som ovanstående berättar sanningen för.

Att tro en säljare får önskat utsatt pris för sin vara är nog naivt,om inte priset är så mycket lägre än övriga varor på marknaden att köparna,slåss om att få handla.

Ställer mig även på samma planhalva som de som anser en nyligen utförd service inte direkt ökar värdet på klockan.
Gör den mer lättsåld ja,om övriga tillsalu saknar servicehistorik och priset är samma.
Jag håller med om osäkerheten om försäljningsprisen, det är därför jag tycker det är lika intressant att tala för det som emot det som referens.

Avseende servicen, tycker du alltså att servad och oservad klocka ska ha samma utgångspris och att den ena bara blir mer lättsåld? Jag lär mig mycket nytt här måste jag säga...

Jag håller med om osäkerheten om försäljningsprisen, det är därför jag tycker det är lika intressant att tala för det som emot det som referens.

Avseende servicen, tycker du alltså att servad och oservad klocka ska ha samma utgångspris och att den ena bara blir mer lättsåld? Jag lär mig mycket nytt här måste jag säga...
Om du ska sälja,och inte bara,annonsera din vara blir svaret självklart Ja!.

Varför skulle jag som köpare välja din nyservade klocka om du vill ha betalt för servicekostnaden över en som fungerar som den skall men kostar Y kronor (servicekostnad) mindre?

Kostar bägge samma peng har ju den servade en fördel och bör,som jag skrev,vara mer lättsåld

När jag upplever att servicebehov föreligger servar jag den.
Något som kanske är om 5-10år

Om du ska sälja,och inte bara,annonsera din vara blir svaret självklart Ja!.

Varför skulle jag som köpare välja din nyservade klocka om du vill ha betalt för servicekostnaden över en som fungerar som den skall men kostar Y kronor (servicekostnad) mindre?

Kostar bägge samma peng har ju den servade en fördel och bör,som jag skrev,vara mer lättsåld

När jag upplever att servicebehov föreligger servar jag den.
Något som kanske är om 5-10år
Spontant skulle jag säga att en nyservad klocka ska vara värd mer då den inte anbringar en kostnad inom samma tidshorisont som en oservad klocka. Den oservade klockan kommer med största sannolikhet ge dig en servicekostnad tidigare än den nyservade - men om du inte värdesätter en sån sak är det helt klart upp till dig. Om du vill spara någon tusenlapp eller två för att sedan få betala en dyr service tidigare. Dessutom, med tanke på inflation och senaste årens prisutveckling så lär en service vara 20-25% dyrare om 3-5 år, då är de tusenlapparna du sparade redan förbrukade.

Jag respekterar att vi har olika synsätt och du kan säkert mycket mer om klockors mekaniska skick än vad jag kan bara efter att titta på den och känna på uppdraget - men jag värdesätter att en urmakare har servat klockan, alla dagar i veckan.

Spontant skulle jag säga att en nyservad klocka ska vara värd mer då den inte anbringar en kostnad inom samma tidshorisont som en oservad klocka. Den oservade klockan kommer med största sannolikhet ge dig en servicekostnad tidigare än den nyservade - men om du inte värdesätter en sån sak är det helt klart upp till dig. Om du vill spara någon tusenlapp eller två för att sedan få betala en dyr service tidigare. Dessutom, med tanke på inflation och senaste årens prisutveckling så lär en service vara 20-25% dyrare om 3-5 år, då är de tusenlapparna du sparade redan förbrukade.

Jag respekterar att vi har olika synsätt och du kan säkert mycket mer om klockors mekaniska skick än vad jag kan bara efter att titta på den och känna på uppdraget - men jag värdesätter att en urmakare har servat klockan, alla dagar i veckan.
Nej jag kan väldigt lite om mekaniken i ett urverk.

Däremot har jag varit verksam i en annan bransch av "entusiastföremål" och lärt mig vad vanliga köpare värdesätter och vad de inte vill betala en krona extra för.

"De Sanna Entusiasterna" var ofta omöjliga att göra nöjda samt så ambivalenta att jag undvek dem i möjligaste mån

Tråkigt med den här typen av svar... I första meningen: "Skulle inte ge mer än C24.." och nästa mening inte mer än 25' - när alla europeiska handlare på C24 säger 32+... Motsägeslefullt.

Sedan titta på flera år gamla annonser och säga 21-25k när senaste försälningarna verkar se ut som följande:

2022 - en vit nyservad med annonspris på 36,5k
2022 - en blå OSERVAD med annonspris på 25k
2023 - en svart servad med annonspris på 30k
2024 - en vit servad med annonspris på 32k.

Sen är det upp till var och en bad man "vill" betala som sagt, men här tänkte jag att man kunde få hjälp med en generell värdebedömning.
Blev nog ett missförstånd, var helt inställt på att du tänkte köpa den, varför vet jag inte. Hade jag vetat att du var inne på att sälja hade jag såklart inte haft den tonen..
Står ändå fast vid att C24 ofta är i överkant av man man faktiskt kan sälja dom för. Däremot finns det exempel på C24 som är i underkant, tex Japan och liknande men det är en helt annan marknad, räkna in importkostnader och moms så brukar man landa på ungefär samma pris.

Hej KS:are,

Tänkte höra om ni kunde hjälpa till med en värdebedömning på en Omega Aqua Terra cal. 2500, en 2503.80.00 - blå, stållänk, 39,2mm, automat. Nyservad i år, och skarpa fina linjer utan dings. Box och extra länkar men ej cert, dock äkthetsintyg från känd urmakare.

Själv tänker jag runt 38', då de ligger mellan 35'-45' på Chrono24 med någon som sticker ut på 32' respektive 55'. Den billigaste verkar ha okänd servicehistorik och den dyraste känns bara helt orimligt prissatt...

Tack på förhand!
Chrono24 är tyvärr kasst som referens vad det gäller priser som privat säljare.

Sålde själv en blå av samma ref för ca 1 är sedan. Oservad men fullset. Den gick för 27500 efter 2 månader av annonsering.
Ev servicekostnader får du aldrig till fullo ut värdet för. Aldrig värt att serva innan försäljning för att vara krass.
Skulle tippa på att med tålamod och flertal annonser får du ca 30-32.000kr här i Sverige.
Värt att ta i beaktning är att mycket säljs under priset som annonseras på c24. + Att dem tar höga avgifter, är lite som att jämföra priser privat med tex vintage avdelning på Nymans (övertydlig liknelse). Sen är det självklart så att tar du större risker och kan tänka dig ebay, c24 & internationella köpare/ paypal osv så ökar chansen att få ett högre pris men i takt med det ökar även risken/krångel chansen för chargebacks osv.

Chrono24 är tyvärr kasst som referens vad det gäller priser som privat säljare.

Sålde själv en blå av samma ref för ca 1 är sedan. Oservad men fullset. Den gick för 27500 efter 2 månader av annonsering.
Ev servicekostnader får du aldrig till fullo ut värdet för. Aldrig värt att serva innan försäljning för att vara krass.
Skulle tippa på att med tålamod och flertal annonser får du ca 30-32.000kr här i Sverige.
Värt att ta i beaktning är att mycket säljs under priset som annonseras på c24. + Att dem tar höga avgifter, är lite som att jämföra priser privat med tex vintage avdelning på Nymans (övertydlig liknelse). Sen är det självklart så att tar du större risker och kan tänka dig ebay, c24 & internationella köpare/ paypal osv så ökar chansen att få ett högre pris men i takt med det ökar även risken/krångel chansen för chargebacks osv.
Väl sammanfattat svar. Instämmer i frågan om service. Tänker lika där men brukar resonera att en servad klocka gör det något enklare (allt annat lika) att köpa en klocka man är intresserad av. Är den utan servicehistorik får man vara ”beredd” på utgiften. Är den genomgången (enligt konstens alla regler osv) och tickar på bra vet man att man åtminstone har några år utan akut servicebehov och då möjligen något enklare att fatta beslut om att köpa klockan.

Har en Rolex DJ36 126200 från 2021. Jubilee armband, slät ring och blå urtavla. Vad är ett rimligt pris? Känns som det är relativt enkelt att köpa ny från AD utan väntetid eller?

Har en Rolex DJ36 126200 från 2021. Jubilee armband, slät ring och blå urtavla. Vad är ett rimligt pris? Känns som det är relativt enkelt att köpa ny från AD utan väntetid eller?

Blev nog ett missförstånd, var helt inställt på att du tänkte köpa den, varför vet jag inte. Hade jag vetat att du var inne på att sälja hade jag såklart inte haft den tonen..
Står ändå fast vid att C24 ofta är i överkant av man man faktiskt kan sälja dom för. Däremot finns det exempel på C24 som är i underkant, tex Japan och liknande men det är en helt annan marknad, räkna in importkostnader och moms så brukar man landa på ungefär samma pris.
Det blir lätt missförstånd i skrift! Ingen fara, tack för förtydligandet.

Värde på en Seiko ”SOG”
Märkt 6119-8090 bak
Tavla 6119-8220

Vad betingar en sådan idag?

Bilagor

• IMG_2957.jpeg
    IMG_2957.jpeg
    845.7 KB · Visningar: 12
  • IMG_2958.jpeg
    IMG_2958.jpeg
    957.7 KB · Visningar: 11
Vad skulle ni säga att denna goding tingar för värde i dagens läge? En gammal 1601 i mycket fint skick, tidig 70-talare!

Bilagor

• 1601.jpg
    1601.jpg
    474.8 KB · Visningar: 7
Vad skulle ni säga att denna goding tingar för värde i dagens läge? En gammal 1601 i mycket fint skick, tidig 70-talare!
Tjabba!

Har inte varit så aktiv här på forumet på sistone så det är kul att kika in.
Jag köpte precis denna godingen av en vän till mig, en 1601 vilket nu blir min första Rolex.
Jag har betalt 48.000 för denna klocka som för sin ålder är i otroligt fint skick!

Och då undrar jag ju såklart om jag betalt ett rimligt pris. Originallänken med de vikta länkarna, inget servicebehov föreligger. Spännande att höra vad ni tycker😍
B6CE315A-C7D6-4E6A-A1D7-F5E79DF5E817.jpeg
Gissningsvis inte mer än när du frågade sist. Och otroligt fint skick är den inte heller.

Jag har börjat spana in två klockor från Tudor. Dels Tudor 1926 med svart urtavla samt Tudor BB 58 Bronze M79012M-0001

Hittar inga aktiva annonser och undrar vilket prisspann dessa ligger på i bra begagnat skick? Tack på förhand..

Funderar på att sälja min lilla klocksamling då jag inte använder några av dem. Tänkte ha kvar min Omega PO då jag har den 99% på armen.
Många har jag rätt bra koll på men andra inte.
IMG_5795.jpeg

Glycine Airman SST-12 ref 3903. Köptes ny för 5-6 år sedan och använd sporadiskt, fullset. Pris?
IMG_5790.jpeg
IMG_5791.jpeg

Longines conquest L3.678.4, automat chronograf. Se Stor o fin men repor på armband. Fullset men box i tråkigt skick. Fick den i byte
IMG_5787.jpeg
IMG_5786.jpeg

Raymond Weil Parsifal w1 8000 A931300
IMG_5784.jpeg

Äldre Tissot Visodate med repigt ”glas”.
IMG_5782.jpeg

Omega Deville electrononic 300hz. Köpte den på kaplans några r sedan. Hircher armband som gör sig bra.
IMG_5781.jpeg

Glashutte fin klocka i fint skick. Vill minnas att jag köpte den för runt 5000:- inkl auktionspeng för typ 10 år sedan. Är den värd något?
IMG_5774.jpeg

IMG_5773.jpeg

En Girard-Perregaux av mindre modell som jag köpte på auktion. Fin boett men det är något skumt med tavlan, runt siffrorna har färgen börjat släppa. Annars rätt fin.

Ska se om jag kan hitta referenser till alla dessa. Är det någon som har koll på ungefärliga priser så är jag tacksam, vissa har jag ingen aning alls.

Bilagor

• IMG_5770.jpeg
    IMG_5770.jpeg
    408.7 KB · Visningar: 6
  • IMG_5771.jpeg
    IMG_5771.jpeg
    476.1 KB · Visningar: 4
  • IMG_5780.jpeg
    IMG_5780.jpeg
    393.4 KB · Visningar: 3
  • IMG_5785.jpeg
    IMG_5785.jpeg
    273.3 KB · Visningar: 5
Senast ändrad:
Ville ställa en fråga om värde på denna, vettigt med en priskoll för framtiden och försäkring.

Jag har självklart kollat tidigare annonser här på KS rörande Tudor 7016 men då de flesta annonserna är rätt gamla så är det svårt.
Ska försöka få med all info här så det blir lättare för den som vill svara..

Det är en tidig Tudor 7016/0 no date från 1969. Korrekta visare som slår precis i slutet på timindex som dem bör.
Svart urtavla i gott skick t-Swiss-T (tritium), platt plexi av typern Tropic19 med en del repor.

Visare är lite ljusare än index, enl Werner Koch på ABC Ur på Hornsgatan så är det inte relume då han kollade dem, enligt honom så skiftar tritium i åldrande beroende på material det sitter på. Något man även kan se i @thomastheswede fantastiska post; TUDOR SNOWFLAKE - en översikt.

Bezel har skada klockan 12. Svart bezel med en hel del repor på. Vissa djupare än andra.

Boetten har en del mindre märken, se bilderna. Inget extremt kanske med tanke på åldern på uret men ändå.

Uret är kontrollerat av Werner och jag fick tillfälle att ta lite bilder när den var hos honom.
Uret går och har en god gångreserv. Det servades dock senast på 90-tal så en service är aktuellt.

Endast klocka, inga tillbehör.

Tacksamt för all hjälp som kan leda till en vettis och realistisk prissättning.

Tack forum
Hammars

22632a08-51fd-4231-9073-87398c6f1c61.jpg
ImgBB (2).jpg
ImgBB (3).jpg
ImgBB (5).jpg
ImgBB (6).jpg
ImgBB (8).jpg

Ville ställa en fråga om värde på denna, vettigt med en priskoll för framtiden och försäkring.

Jag har självklart kollat tidigare annonser här på KS rörande Tudor 7016 men då de flesta annonserna är rätt gamla så är det svårt.
Ska försöka få med all info här så det blir lättare för den som vill svara..

Det är en tidig Tudor 7016/0 no date från 1969. Korrekta visare som slår precis i slutet på timindex som dem bör.
Svart urtavla i gott skick t-Swiss-T (tritium), platt plexi av typern Tropic19 med en del repor.

Visare är lite ljusare än index, enl Werner Koch på ABC Ur på Hornsgatan så är det inte relume då han kollade dem, enligt honom så skiftar tritium i åldrande beroende på material det sitter på. Något man även kan se i @thomastheswede fantastiska post; TUDOR SNOWFLAKE - en översikt.

Bezel har skada klockan 12. Svart bezel med en hel del repor på. Vissa djupare än andra.

Boetten har en del mindre märken, se bilderna. Inget extremt kanske med tanke på åldern på uret men ändå.

Uret är kontrollerat av Werner och jag fick tillfälle att ta lite bilder när den var hos honom.
Uret går och har en god gångreserv. Det servades dock senast på 90-tal så en service är aktuellt.

Endast klocka, inga tillbehör.

Tacksamt för all hjälp som kan leda till en vettis och realistisk prissättning.

Tack forum
Hammars

22632a08-51fd-4231-9073-87398c6f1c61.jpg
ImgBB (2).jpg
ImgBB (3).jpg
ImgBB (5).jpg
ImgBB (6).jpg
ImgBB (8).jpg

Ingen som vet eller kan/vill göra en kvalificerad gissning?

Tillbaka
Topp