• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Runt 10k skulle jag säga. Har sett flertalet runt 13k fullset som sålts.

Oj så lågt tror du? Här eller på andra sidor? 50% mindre än billigaste på C24. Gått några A74380 här på forumet för 11-14k utan länk.
Älskar såna här frågor.
"Vad kan den här vara värd?"
Får ett vettigt svar
"Va?! Den borde vara värd mycket mer"

Om du inte vill ha ett svar, låt bli att ställa frågan... Det sparar tid, för alla.

Älskar såna här frågor.
Får ett vettigt svar

Om du inte vill ha ett svar, låt bli att ställa frågan... Det sparar tid, för alla.
Ingenting är värt mer än vad någon vill betala.
Vad säljare begär är rätt ointressant.
Först när det är sålt vet vi vad "rätt"pris var.

Ska man kolla dagspris ( där/om ett flertal jämförelseobjekt finnes)kan ju nyligen avslutade auktioner vara bättre riktmärke än osålda varor på C24 et al forum.

Ingenting är värt mer än vad någon vill betala.
Vad säljare begär är rätt ointressant.
Först när det är sålt vet vi vad "rätt"pris var.

Ska man kolla dagspris ( där/om ett flertal jämförelseobjekt finnes)kan ju nyligen avslutade auktioner vara bättre riktmärke än osålda varor på C24 et al forum.
Okej min värdering var kanske lite slarvig eftersom jag inte frågade om den var på länk eller något annat band. Känns ändå som ett ganska vettigt prisspann såhär i efterhand.

Älskar såna här frågor.
Får ett vettigt svar

Eller som en annan icke namngiven medlem nyligen, som undrade vad en BB58 GMT var värd. När jag svarade så skickade han genast upp samma fråga i ett antal andra trådar…antar att han inte var nöjd med svaret 😏

Okej min värdering var kanske lite slarvig eftersom jag inte frågade om den var på länk eller något annat band. Känns ändå som ett ganska vettigt prisspann såhär i efterhand.
Nu var det inte specifikt dig jag tänkte på utan mer allmänt.

Som säljare får man ju sätta ett pris man själv tycker är (o)vettigt.
Sedan lyssna på de bud man får om inte varan springer iväg omedelbart och agera därefter.

Annonser som repeteras med samma pris eller prissänkningar på 5000kr när det begärs 100.000kr plus känns ju rätt bortkastat om man verkligen vill sälja.
Ska man bara "Kolla läget" eller "Vänta på rätt gubbe" så är det något annat

Ofta när man ska värdera något så måste man ha så mycket fakta som möjligt. I klockvården finns det ju många olika faktorer som spelar roll ex service. Sedan är det upp till säljarna att välja ett högt pris för att kanske få vänta länge på att få den såld eller lägga sig lägre och få sålt klockan fortare. Värderingen kan med andra ord variera lite, men som sagt den är värd det som någon köper den för.Här på ks tror jag ändå många har relativt bra koll på priser innan köp, särskilt om det är dyrare klockor.

Vad tror ni om en 114270 i väldigt bra skick, med ytter- och inner-låda men utan cert? Ingår kvitto från förra ägaren som servat och fått den äkthets-bekräftad. Det är en K-serie från 2001, köpt på KS. Håller tiden förvånandsvärt bra. Opolerad, sparsamt använd, osv.

Vad tror ni om en 114270 i väldigt bra skick, med ytter- och inner-låda men utan cert? Ingår kvitto från förra ägaren som servat och fått den äkthets-bekräftad. Det är en K-serie från 2001, köpt på KS. Håller tiden förvånandsvärt bra. Opolerad, sparsamt använd, osv.
Servad när?

Hej, jag är ny på detta forum. Tack för att jag fick vara med. Jag är från Norge och är mycket intresserad av Universal Geneva. Vad är dessa värda? Polerouter NS är med signerad UG/GF länk.

Bilagor

• IMG_1334.jpeg
    IMG_1334.jpeg
    664.6 KB · Visningar: 2
Älskar såna här frågor.
Får ett vettigt svar

Finns ju absolut ingen anledning att vara dryg och otrevlig. När man inte har koll vill man ju ha så mycket information som möjligt, alla har varit nya någongång.

Hittar inte någon såld fullset för 13k som föregående skrev. Såldes en vit, fullset och ingen länk för ungefär 2 veckor sedan för 1800€ på auktion. Så enligt mig är 10k ganska långt ifrån ett vettigt svar.

Finns ju absolut ingen anledning att vara dryg och otrevlig. När man inte har koll vill man ju ha så mycket information som möjligt, alla har varit nya någongång.

Hittar inte någon såld fullset för 13k som föregående skrev. Såldes en vit, fullset och ingen länk för ungefär 2 veckor sedan för 1800€ på auktion. Så enligt mig är 10k ganska långt ifrån ett vettigt svar.
Jag hittar inte heller någon såld för 13k. Däremot hittade jag denna som avslutades i år i april. Fullset för 11999:- som förblev osåld. Så min värdering var ganska spot on faktiskt.

Screenshot 2025-05-21 at 11.10.32.png

Jag hittar inte heller någon såld för 13k. Däremot hittade jag denna som avslutades i år i april. Fullset för 11999:- som förblev osåld. Så min värdering var ganska spot on faktiskt.

Undrar om inte det där är ett ganska ok pris om den saknar länk? Den här köpte jag för ett par år sedan i paket med ett par andra klockor. Tror vi värderade denna till 14000 kr. Den har både länk och gummi, cert men inte boxen. Tänkte nog ta detsamma när/om jag säljer. Sen vet jag inte om champagnetavla värderas annorlunda än svart? Är det samma modell förresten?

tempImagewSa7CA.png

Undrar om inte det där är ett ganska ok pris om den saknar länk? Den här köpte jag för ett par år sedan i paket med ett par andra klockor. Tror vi värderade denna till 14000 kr. Den har både länk och gummi, cert men inte boxen. Tänkte nog ta detsamma när/om jag säljer. Sen vet jag inte om champagnetavla värderas annorlunda än svart? Är det samma modell förresten?

tempImagewSa7CA.png
Ser ut att vara en likadan. De automatiska har automatic-text mellan chronometre och djup.

Let's agree to disagree ang drygheten men om du bläddrar i tråden så finner du att den här typen av tillbakakakor är tröttsamt vanliga. En medlem frågar om värdet, får ett vettigt svar men anser att det är för lågt och hugger tillbaka med ett "värdet borde vara högre". Ett sådant scenario pekar ju på att medlemmen redan från början har ett tilltänkt värde i åtanke, ofta övervärderat, och sedan blir stött när hen får ett lägre värde än det föredragna.

Men vi ska alla den vägen vandra, jag har 100% också övervärderat klockor...

Ofta när man frågar om klockor i denna tråd har nog vissa ett ungefärligt pris men vill stämma av innan om det är rätt. Sedan kanske många blir förvånade av andras tankar på det hela.

A74380 är ju dock kvarts, och dem finns det en drös sålda för 11-13k sålda ungefär, även här på forumet. Så fullset på en kvarts utan länk gör klockan värd mer?

Tillbaka
Topp