• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad bar ni för klocka under er universitetstid?

Rolig trådstart! Har tagit lite för vana att spana in vad som finns på handlederna bland Uppsalas studenter. Rent generellt kan man väl säga att moderna nätta Casios och vintage-quartz (främst Omega, tänk minimal guldare med gubbflex) är riktigt poppis, ofta i egenskap av att vara arv från någon mor- eller farfar. Själv kör jag diverse billigt udda-vintage p.g.a ekonomi men även att de, i mitt tycke, är lite roligare att prata om i fall någon frågar. Sammanfattat kan man väl säga att retro-vågen fortfarande är stark och att det helt saknas status i klockor som objekt, d.v.s flash. Lite tråkigt att man aldrig får se något man endast sett på bild, men i.a.f många roliga historier bakom folks klockor.

Hur ställer ni er till den ekonomiska biten, speciellt under studenttiden? Extrajobb? Målspara? Enda intresset?

Själv sparar jag. Lägger inte undan en speciell summa i månaden, men har jag pengar över så går dem över på klockkontot. Oväntade intäkter brukar också åka över på klockkontot!

På min tid hade man fickur.... nej:D...känner mig bara gammal idag. Jag gick lärarhögskolan i Umeå runt -90 och där var det nog igen som brydde sig om klockor. Jag tror jag hade en Facit quartz.

hade inget märkvärdigt under denna tid..la pengarna på öl o hyran...tror iof en Gul byttes mot en midda vid nåt tillfälle...kan varit en Casio oxå...

För min är studenttiden snart slut. (äntligen?) Samlat på mig Seiko, Citizen samt en Timex under mitt studentliv. Vad man sett på kurskamrater så har det varit allt från no-name klockor på personer som inte hade något klockintresse och där det fanns lite mer intresse var det Breitling, Rolex och Omega. Det som börjats synas mest är Apple watch de senaste åren.

Jag körde lite olika x antal seiko, Longines hydroconquet, Ball ingenieur, Oris Diver 65, Tag Heuer aquaracer, Rolex Explorer 2, Tudor Black Bay 36, Tudor Black Bay 41mm.

Så här såg det ut när jag tog examen + en Cwc g10
FF77CB8B-988C-4E79-B8A0-E9841535EFCD.jpeg

Senast ändrad:
Jag körde lite olika x antal seiko, Longines hydroconquet, Ball ingenieur, Oris Diver 65, Tag Heuer aquaracer, Rolex Explorer 2, Tudor Black Bay 36, Tudor Black Bay 41mm.

Så här såg det ut när jag tog examen + en Cwc g10
FF77CB8B-988C-4E79-B8A0-E9841535EFCD.jpeg
Hur kom det sig att du hade en 41a och en 36a? Vilken anser du var roligast? :)

• Like
Reactions: JDQ
Köpte 41 först men sålde den för att få loss kapital till Explorer 2. Jag gillar bb36 mer, bärs skönare och väldigt allround, blir det en till black Bay blir det definitivt 58:)
58an är riktigt fin. Hade den funnits i de andra färgerna hade jag aldrig önskat något annat!

När jag pluggade i Gbg för 20 år sen så fanns det inte en spänn över till nåt annat än hyran, öl och mat. Fantastiskt ändå att man gick runt på 7k i månaden utan att egentligen sakna något. Klart att de sista dagarna innan CSN varje månad så var man ju fattig som en kyrkråtta, men det löste sig alltid ändå på nåt vis.
Några särskilda klockor var alltså inte aktuellt, men å andra sidan hade jag inte fått upp intresset på den tiden heller.

Som för många andra fanns det inte överdrivet mycket pengar kvar på kontot i slutet av månaden när allt det nödvändiga (läs: hyra och öl) hade betalats tillbaka. Men trägen den som ger sig, så efter mycket slit lyckades jag skrapa ihop tillräckligt med pengar till min första dyrare klocka under mitt sista år på kandidatutbildningen. Den har sedan fått följa med mig över master och praktiktjänstgöring. Nu börjar man dock bli lite sugen på att byta upp sig även om ekonomin är lika dålig nu som då.
IMG_0888.jpeg

Är en 10 år sedan nu. Hade en Certina DS Pro som redan då var lite till åren (har kvar den även om den stått sendan dess). Funkade bra då även om det tyvärr inte hjälpte mig att komma i tid till föreläsningarna (levde rätt slappt under studietiden, tider det...). Var rätt ointresserad av klockor då, och lade istället pengarna på lägenhet och bil.

Tillbaka
Topp