• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad ger du frun i julklapp?

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Vintage nysilverfat? Känns hyfsat aktuellt nu, att ställa lite boho-chic prylar på?
image.jpeg

Theresia Hvorslev-ljusstake? Intressant designer, och passar överallt.
image.jpeg

Du pinpointar ju min smak perfekt! :)

...har du dessutom några Nagel-stakar på hyllan?
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Snygg! Men 1300 spänn?
Läskigt... "kolla på film" känner man ju till.
En spiral kanske?
Har hotat pojkännen med stryk om det händer något ofördelaktigt.
Skitbra ju! En sådan får det bli!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Nu åker vi! Idag är sista dagen som jag törs lova att grejerna kommer innan jul. Levereras snyggt inslagna, och rekade till valfri bulvan.
Dagens julklappstips (@Brunleif har förtur på ljusstakarna). PM:a för pris.

1) Till bohemen: Sletna 1800-talsljusstakar, stearinstänk ingår. Hartsfyllt silver.
image.jpeg

2) Till den retrodesignintreserade: 60-talsljusstakar, design Tore Eldh. Skicket är hyfsat, ej nyskick, men nyputsade är de i alla fall. Gipsfyllt silver.
image.jpeg

3) Till damen som inte är rädd att synas: Diamantring, vitguld, handgjord i Stockholm 1960. Totalt 1,08ct, den stora baguetten är tw vs, men har två mycket små naggar. Strl 60.
image.jpeg

4) Till den klassiska damen: Cartier Trinity, tre ringar i en, rosé-, vit- och gulguld, 18K. 80-tal allltså med hela "must de Cartier" på roséringen. I stort sett nyskick, strl 55. Ej originalbox
image.jpeg

5) Till en annan klassisk dam: Georg Jensen Fusion, gulguld, 18K. Nyskick. Strl 57. Ej originalbox
image.jpeg
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Dialogen hemma.
Jag; Vad ska du ge mig i julklapp?
Han; Jag trodde inte vi skulle byta julklappar. Jag hade inte förväntat mig något.
Jag; Det är något man bara säger.
Han; Vad önskar du dig då?
Jag; Något dyrt.
Han; Men när du fyllde år nu fick du ju XXXX (något ganska dyrt)
Jag; Det var då det. Du måste leva i nuet.
Han; djup suck.
Jag; men jag kan nöja mig med ett nytt nato till den fina klockan jag har som jag bär alldeles för sällan för att den har så sladdrigt (men fint) mockaband.
Han; Jaja. Mät och önska.

Min man förstår mig. Jag är lyckligt lottad.
 
En weekend till okänd destination.
Kortet är i en Alladin-ask som är inslagen och lagd i en presentpåse från en klädbutik som är inslagen i en större kartong.
Vi firar på olika ställen så förhoppningsvis öppnar hon hela vägen. :)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Här kommer ett tips:
Gör en väggkalender online.
Varje månad så skriver du in en aktivitet som du ordnar och har en passande bild för den månaden.
Tex.
För januari finns en bild på er två i snön och så skriver du på den 14 januari: Date i pulkabacken! Jag fixar varm choklad och mackor samt drar dig i pulkan både dit och hem.
I juli en sommarbild på er två och en text den 15 juli: Skärgårdsmys. Vi tar strömmabåten till Möja för en heldag i solen med pic-nic korg och avslutande middag på skärgårdkrogen.

Eller vad man nu vill. En personlig gåva som räcker hela nästa år :)
Mycket uppskattat vill jag lova!
Stort tack för tipset!!
Satt flera timmar med att knåpa i hop en kalender som du beskrev. Hon kommer bli överlycklig! Men hon får den på nyårsafton 40-årsfesten istället! :)
 
D

Deleted member 5780

Guest
Jag tänker ge henne min premiepensionsrätt. #romantik
Du är medveten om att beloppet minskar med 8% då va?
Är det värt det för att ge signalen att "om vi skiljer oss får du iaf något för att du jobbat deltid/dragit största lasset hemma"?
Jag tjänar mer än min hustru men vi valde att avstå delvis pga att det bara blir 92% kvar samt att vi sparar så mycket tillsammans att premiepensionen kommer utgöra en marginell del.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Du är medveten om att beloppet minskar med 8% då va?
Är det värt det för att ge signalen att "om vi skiljer oss får du iaf något för att du jobbat deltid/dragit största lasset hemma"?
Jag tjänar mer än min hustru men vi valde att avstå delvis pga att det bara blir 92% kvar samt att vi sparar så mycket tillsammans att premiepensionen kommer utgöra en marginell del.
6% minskar den.

Jag ser det mer som en symbolisk gest. Det här med att maximera inkomsten i alla lägen är inte min grej. Jag har så att jag klarar mig ändå. Plus tjänstepension...
 
D

Deleted member 5780

Guest
6% minskar den.

Jag ser det mer som en symbolisk gest. Det här med att maximera inkomsten i alla lägen är inte min grej. Jag har så att jag klarar mig ändå. Plus tjänstepension...
Ok.
Men det är enl Pensionsmyndigheten 8%.
https://www.pensionsmyndigheten.se/...-fora-over-min-premiepension-till-min-partner
"När pengarna förs över minskas beloppet med 8 procent. Mottagaren får alltså 92 procent av beloppet. Alltså, om du för över 100 kronor så får mottagaren 92 kronor"

Stämmer det inte?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Ok.
Men det är enl Pensionsmyndioverforing-av-premiepensionsratt
yndigheten.se/monicas-pensionsblogg/monicas-pensionsblogg/varfor-ska-jag-fora-over-min-premiepension-till-min-partner
"När pengarna förs över minskas beloppet med 8 procent. Mottagaren får alltså 92 procent av beloppet. Alltså, om du för över 100 kronor så får mottagaren 92 kronor"

Stämmer det inte?
Nu är det 6%
https://www.pensionsmyndigheten.se/...ar-pensionen/overforing-av-premiepensionsratt
 
Topp