• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad har era flickvänner för klockor?

Min sambos samling :)
B3455257-248E-4725-BAB2-30B1EAAABCDA.jpeg

Octagon på läder - mycket läckert!

Riktigt bra tråd!

Står i begrepp att hitta en rimligt trevlig klocka till min flickvän i 30 års-present. Sökt runt efter inspo och självklart finns det här på KS :)

Har försökt fiska vad hon är intresserad av det senaste året - och högst på listan står givetvis Ladyjust two-tone… Budgeten tillåter inte riktigt detta idag, utan 30K är nog taket.

Jag är personligen riktigt tänd på Santos Octagon 187903 men tyvärr har hon hintat att länken inte riktigt faller henne i smaken. Vill ju inte göra misstaget att ge henne något som jag tycker om.

Hur har ni gått tillväga för att undersöka preferenser hos era respektive? Rakt på sak, kanske rentav testa hos butik? Eller en total överraskning?

Övriga tips för en budget på max 30?

Stort tack KS :cool:

Riktigt bra tråd!

Står i begrepp att hitta en rimligt trevlig klocka till min flickvän i 30 års-present. Sökt runt efter inspo och självklart finns det här på KS :)

Har försökt fiska vad hon är intresserad av det senaste året - och högst på listan står givetvis Ladyjust two-tone… Budgeten tillåter inte riktigt detta idag, utan 30K är nog taket.

Jag är personligen riktigt tänd på Santos Octagon 187903 men tyvärr har hon hintat att länken inte riktigt faller henne i smaken. Vill ju inte göra misstaget att ge henne något som jag tycker om.

Hur har ni gått tillväga för att undersöka preferenser hos era respektive? Rakt på sak, kanske rentav testa hos butik? Eller en total överraskning?

OM DU har tur kan Du kanske hitta den jag gav till hustrun på 10-åring bröllopsdagspresent - IWC3227. Hon vill inte ens prova något annat ... Hon har levt med den i snart fem år...
/Peder

Riktigt bra tråd!

Vilken storlek är det som är Ladyjust? Måste den vara ny? En beg. datejust i mindre storlek borde absolut gå att finna under 30k.

Har Orient automat, en billigare Timex och Tissot sen tidigare. Hon vill absolut inte ha dyra klockor och helst quartz och ska vara roseguldsfärg, äkta guld blir ju för dyrt tycker hon. Tissot som kostar runt 4k tycker hon egentligen är för mycket och vågade knappt bära först men nu har hon den nästan hela tiden. Alla köpta av mig.

Om er flickvän är som min och vill ha klockor men tycker allt över 500kr är dyrt så gillar jag exempelvis denna istället för en Michael Kors för 2k som antagligen inte håller högre kvalité. Tror den kostade 150spänn och hon blev väldigt glad.
Screenshot_20210222-161004_Gallery.jpg

Jag har rätt svårt för Tissot själv, haft en som inte imponerade på mig. Men denna damklockan som alltså är den som används mest av henne är väldigt snygg.
t101.910.22.116.00.jpg

Senast ändrad:
Riktigt bra tråd!

Bläddra igenom denna tråd tillsammans med henne. Förutom sista sidan då :smug:

Riktigt bra tråd!

Jag tycker inte om att köpa presenter i den prisklassen på måfå och hoppas att den går hem så när frugan skulle få en klocka i present för två levererade barn sa jag rakt upp och ned att hon får följa med till alla klockbutiker vi orkar med och välja fritt vad hon vill ha inom ramen för (sätt in kriterier här)

Det landade i tre besök, en massa testande (varav en Datejust var väldigt intressant men ett radhus om några år var mer intressant 😜) och till slut hittade hon sin dröm i en Sjöö Sandström Royal Steel med pärlemor-tavla och diamantströssel, som för övrigt faller inom din budget 😉

1DEC4CD8-0682-4635-8D4A-5157C5E80E99.jpeg

Vilken storlek är det som är Ladyjust? Måste den vara ny? En beg. datejust i mindre storlek borde absolut gå att finna under 30k.

Tänker mig 31. Nejdå, jag är absolut öppen för andrahandsmarknaden. Tack för tipset. Är lite kinkig med full set samt för mycket stretch, vilket verkar vara vanligt på de under 30 K, när jag kollat hittills. Men jag ska ta ett varv till :)

Jag funderade och klurade ett års tid innan jag bestämde mig för denna till frun. Hon var inte sugen på Rolex visste jag och gärna inte för stor klocka (även om det är inne till tjejer) och jag ville ge henne något med diamanter och fint automatverk. Det blev godkänt betyg på gåvan.
13203857_zoom_v1576141755799.jpg

Jag funderade och klurade ett års tid innan jag bestämde mig för denna till frun. Hon var inte sugen på Rolex visste jag och gärna inte för stor klocka (även om det är inne till tjejer) och jag ville ge henne något med diamanter och fint automatverk. Det blev godkänt betyg på gåvan.
Wow. Klar kandidat även till min bättre hälft!

Den var väldigt fin på alla vis. Konstigt att jag aldrig sett denna modell tidigare. Förstår att din fru blev glad över den.

Ja den är fin!
Men:
Undvik mekaniskt urverk om ni inte är helt säkra på att det kommer uppskattas. Annars riskerar klockan att bli liggande.
Varför skulle det bli liggande? Urverket är automatiskt inte mekaniskt. Tvärtom tycker jag ger du en quartzare till en kvinna som smycke och hon använder den lite eller glömmer den så kanske senare i livet när hon vill använda den,sälja den,ge bort den eller någon ärver klockan så är den förstörd av läckande batteri.... som självutnämnd klocknörd skulle jag inte ge någon en quartzare. För de flesta kvinnor är det naturligtvis bara utseendet på klockan som spelar roll men för mig som givare var urverk en viktig faktor.

Varför skulle det bli liggande? Urverket är automatiskt inte mekaniskt. Tvärtom tycker jag ger du en quartzare till en kvinna som smycke och hon använder den lite eller glömmer den så kanske senare i livet när hon vill använda den,sälja den,ge bort den eller någon ärver klockan så är den förstörd av läckande batteri.... som självutnämnd klocknörd skulle jag inte ge någon en quartzare. För de flesta kvinnor är det naturligtvis bara utseendet på klockan som spelar roll men för mig som givare var urverk en viktig faktor.
Det han menar är att en mekanisk (oavsett manuell eller automatisk) går ju sällan helt exakt vilket tillslut stör och man måste ställa om den. Men köp för guds skull inte en manuell klocka till en icke intresserad.

Men största anledningen är nog att om den inte används på 2 dygn. Ja då måste den ställas om igen. Och din kvinna som märker detta precis när håret och klart, sminket är på och har precis tillräckligt med tid på sig för att hinna till bilen... Ja då blir klockan liggande den dagen. Sen sker det nångång igen och tillslut blir den liggande för det faktum.

En kvarts är ju bara plocka ur batteriet om den blir liggande i flera år.

Det han menar är att en mekanisk (oavsett manuell eller automatisk) går ju sällan helt exakt vilket tillslut stör och man måste ställa om den. Men köp för guds skull inte en manuell klocka till en icke intresserad.

Men största anledningen är nog att om den inte används på 2 dygn. Ja då måste den ställas om igen. Och din kvinna som märker detta precis när håret och klart, sminket är på och har precis tillräckligt med tid på sig för att hinna till bilen... Ja då blir klockan liggande den dagen. Sen sker det nångång igen och tillslut blir den liggande för det faktum.

En gentleman ser naturligtvis till att ordna sådana saker åt sin respektive. Du beskriver ett icke problem ;-)

Jag håller helt med dig där och gick själv för en Quartz till sambon. En klocka som stannar om den inte används, ja då kommer den ligga där i en låda och aldrig användas. Finns många fina Quartz-klockor att välja bland istället!

Jag kan tänka mig hålla upp bildörren för min sambo. Men bara om de är trångt och risk för skada på lacken.

Skämt o sido. Orkar ju inte gå och dra upp en klocka som kanske används då och då. Men men, orkar du de så visst kör på
Anser för en självklarhet, och jag behöver inte dra upp den, den sitter i fruns egna winder. Klart jag öppnar dörrar och andra självklarheter som en gentleman bör göra. Min fru upskattar det nu och hon gjorde det även när hon inte var min fru. Att inte orka är en usel ursäkt sorry. ;-)

Anser för en självklarhet, och jag behöver inte dra upp den, den sitter i fruns egna winder. Klart jag öppnar dörrar och andra självklarheter som en gentleman bör göra. Min fru upskattar det nu och hon gjorde det även när hon inte var min fru. Att inte orka är en usel ursäkt sorry. ;-)
Tänkte inte så långt som en winder. Det gör ju livet lite lättare förstås.

Sen spetsade jag till de lite. Men står fast vid att om man vill köpa en klocka till sin tjej som inte är klockintresserad är det mera safe bet att gå på en kvarts. Köpte min sambo en 32mm Sjöö Sandström som hon trivs mycket bra med.

Ja det är väl lösningen, att frun har en winder. Då reduceras ditt jobb till att sätta den i windern varje kväll. Men jag gillar kvartsklockor även för egen del, så jag har inga problem med att min fru har det.

Ja den är fin!
Men:
Undvik mekaniskt urverk om ni inte är helt säkra på att det kommer uppskattas. Annars riskerar klockan att bli liggande.
En annan ska att tänka på är att mekaniska verk ska servas och kostar avsevärt mycket mer pengar över en livstid än quartz-verk, något som i alla fall min partner inte tycker är värt att lägga tid och pengar

Tillbaka
Topp