• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad har ni för yrke?

Jag tror att IT fortfarande är attraktivt om man väljer sina vägar väl, Indien/Malaysia osv. gör själva kodandet för en bråkdel av kostnaden mot oss svenskar(sedan hur pass felsökt koden är, det är en annan del). Företagen måste dock fortfarande ha någon som kan förmedla alla krav, villkor, ha kontinuerlig kontakt med alla parter osv. Det är lite där som jag tror att det behövs en del folk i framtiden. Och det är där min utbildning(systemvetenskap) ska komma in är tanken.

Är det krav på högre ekonomistudier eller möjligen ingenjör/jur kand. För att få jobb på bank/finans idag eller hur ser det ut?

Oj det är nog olika, sen ska jag väl säga att jag väldigt väldigt sällan rekryterar någon som är direkt från skolan (sitter på ett rekryteringsbolag)
Något som dock slår högt under de första åren är vilka extrajobb man hadt vid sidan av universitet
Relevanta extrajobb kommer man väldigt långt på

Oj det är nog olika, sen ska jag väl säga att jag väldigt väldigt sällan rekryterar någon som är direkt från skolan (sitter på ett rekryteringsbolag)
Något som dock slår högt under de första åren är vilka extrajobb man hadt vid sidan av universitet
Relevanta extrajobb kommer man väldigt långt på
Ok intressant, min situation är ju att jag har lite ströutbildning samt ca: 6-7 års erfarenhet från inköp/upphandling men har på senare tid börjat fundera på att kanske "sadla om" beroende på om det är görbart.

Ok intressant, min situation är ju att jag har lite ströutbildning samt ca: 6-7 års erfarenhet från inköp/upphandling men har på senare tid börjat fundera på att kanske "sadla om" beroende på om det är görbart.

Allt går :) sen är det ju lite frågan om vad man exakt vill göra
Men skulle jag gissa så kräver nog de flesta jobb inom bank / finans en akademisk utbildning

Är det krav på högre ekonomistudier eller möjligen ingenjör/jur kand. För att få jobb på bank/finans idag eller hur ser det ut?
Sent om sider. Jag har arbetat på 3 olika banker i Sverige med blandade arbetsuppgifter, jag har ingen formell utbildning utöver grundskola och den enda arbetslivserfarenheten innan första bankjobbet var några månader som lagerarbetare med att plocka frukt och grönt.

Uppdatering: Sitter numera och ritar/konstruerar vattenkraftverk internationellt tillsammans med en Speedy och en Skydiver med flera.

Sent om sider. Jag har arbetat på 3 olika banker i Sverige med blandade arbetsuppgifter, jag har ingen formell utbildning utöver grundskola och den enda arbetslivserfarenheten innan första bankjobbet var några månader som lagerarbetare med att plocka frukt och grönt.

Berätta gärna vilka banker och arbetsuppgifter.

Jobbar som målare, kör 14060 på fredagar eller om jag ska måla lite snickerier eller annat finlir, kör tissot prs 200 till vardags annars när jag sprutar, slipar och går på massproduktion/nybyggen osv. Sjdå?
oftast aqualand quarts

Bilagor

• 20151002_152731.jpg
    20151002_152731.jpg
    109.4 KB · Visningar: 97
Systemutvecklare (inhouse konsult) hos en av de större aktörerna i Sverige med fokus på e-handel.
Förhoppningsvis kan det bli lite mer arkitektur och datamodellering i framtiden.

Men som många andra sagt så agerar man mycket brandsläckare och skithink.

Tillbaka
Topp