• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad har ni för yrke?

Tror inte du får så många representativa svar här. Lite som om du frågar på Flashback hur hängda hunkarna där är...

Men du kanske skulle börja med att förtydliga vad du sysslar med. "Projektledare inom IT" kan ju spänna över lite varsomhelst,och beroende på ditt ansvar och kompetens kan du vara både gravt underbetald och riktigt överbetald.

Själv jobbar jag som "VP Strategy & Operations Development" för ett börsnoterat bolag verksamt inom Life Science. På ren svenska sysslar jag med verksamhetsutveckling och lägger lejonparten av min tid på att agera rådgivare till koncernledningen i diverse frågor samt åka runt i organisationen och "leta fel"... Populärt. Har ingen direkt personal, inget "eget" P&L men däremot en sjuhelsikes matrisorganisation att brottas med.
Tjänar bra relativt min insats, runt 100' plus bil, bonus och pension, men framförallt med mycket frihet och flexibilitet i tid och rum.
Är civ ing (I) med lite strökurser i biotech samt även civ. ek.
Ca 10 år i gamet efter avslutad utbildning, varav de första som hunsad mgmtkonsult på en av de stora firmorna. Har jobbat med projektledning och verksamhetsutveckling, varit linjechef och även ansvarig för ett större program management office. Men IT och ERP-projekt skyr jag som pesten och undviker att röra mig åt det hållet... :)

Tror dock att medlemmen på klocksnack inte hänfaller sig åt "k*kmätning i lika hög grad som flashbackskidsen gör...Har själv haft en del flashiga titlar dock utan det gav så mycket i plånboken så det kunde ju vara skoj om det var samma för fler och så är det ju alltid intressant att veta vad yrket kan inbringa i lön... Tyckte att IT pm sa vad som behövdes sägas men om jag lägger till att jag jobbar med ERP-projekt och att jag har snart 20 år inom yrket så kanske i alla fall du blir klokare på vad jag gör... :).

Tror dock att medlemmen på klocksnack inte hänfaller sig åt "k*kmätning i lika hög grad som flashbackskidsen gör...Har själv haft en del flashiga titlar dock utan det gav så mycket i plånboken så det kunde ju vara skoj om det var samma för fler och så är det ju alltid intressant att veta vad yrket kan inbringa i lön... Tyckte att IT pm sa vad som behövdes sägas men om jag lägger till att jag jobbar med ERP-projekt och att jag har snart 20 år inom yrket så kanske i alla fall du blir klokare på vad jag gör... :).
Nu tjänar du ju bra, och jag tror att du med 20 år i ryggen och erfarenhet av komplexa, stora ERP-utrullningar får svårt att skicka upp lönen avsevärt utan att glida in i en CIO-liknande roll på ett globalt företag. Men gillar du PM-rollen i stort och bara vill byta bransch så brukar kunskaperna från IT-project vara minst sagt applicerbara inom andra områden. En väg att gå är ju att röra sig mer mot PMO-ledning eller kanske processutveckling.

Apropå "yrken jag inte vet vad de betyder" så har jag de senaste åren börjat fråga mina vänner med kvalificerade jag vad de gör på jobbet, inte vilket jobb de har.
Väldigt, väldigt intressant.
Bästa svaret fick jag av en vän som är någon typ av "högre mellanchef" på ett stort bolag. Hans dagar består tydligen av -i fallande ordning- :
-Flytta siffror mellan excelark
-Åka tåg
-Avveckla avdelningar eller enskilda personer

Lät inte så kul, men bra pengar. Jag tycker att hans ingenjörsexamen verkar lite bortslösad...

Apropå "yrken jag inte vet vad de betyder" så har jag de senaste åren börjat fråga mina vänner med kvalificerade jag vad de gör på jobbet, inte vilket jobb de har.
Bästa svaret fick jag av en vän som är någon typ av "högre mellanchef" på ett stort bolag. Hans dagar består tydligen av -i fallande ordning- :
-Åka tåg

Lät inte så kul, men bra pengar. Jag tycker att hans ingenjörsexamen verkar lite bortslösad...
Nu är ju inte alla så pretentiösa när de ska beskriva sina jobb. Han kanske förenklade sitt svar för att du skulle förstå :)
Lite som när jag berättar för min sexårige son vad pappa gör på jobbet... ;)

Får man lov att fråga vilket företag du jobbar på, arbetar själv inom denna bransch så skulle vara kul att veta?

-Åka tåg

Tja, det där med att svara på vad man jobbar med är inte alltid helt lätt.

Jag har börjat undvika att säga att jag är ingenjör, främst eftersom om man inte vet vad en ingenjör gör så kommer man ändå fråga vidare och om man vet vad en ingenjör gör så måste man vara mycket mer specifik för att det ska säga en något. Tyvärr funkar det bara att säga "Teknisk projektledare inom fordonssäkerhet, applikationsprojekt mot kunder." till folk som förstår branschen och i princip är ingenjörer själva.

Till andra brukar jag säga att "jag är ansvarig för att allt uppfyller kund- och lagkrav samt fungerar bra i själva bilen.". I 50% av fallen ser folk ändå ut som frågetecken och då säger jag att jag ser till att de inte dör när de krockar för att de smsar under tiden de kör bil. :banghead:

Jag har börjat undvika att säga att jag är ingenjör, främst eftersom om man inte vet vad en ingenjör gör så kommer man ändå fråga vidare och om man vet vad en ingenjör gör så måste man vara mycket mer specifik för att det ska säga en något. Tyvärr funkar det bara att säga "Teknisk projektledare inom fordonssäkerhet, applikationsprojekt mot kunder." till folk som förstår branschen och i princip är ingenjörer själva.

Till andra brukar jag säga att "jag är ansvarig för att allt uppfyller kund- och lagkrav samt fungerar bra i själva bilen.". I 50% av fallen ser folk ändå ut som frågetecken och då säger jag att jag ser till att de inte dör när de krockar för att de smsar under tiden de kör bil. :banghead:
Jag brukar säga att jag är boss. Funkar perfekt.

Jag brukar säga att jag är boss. Funkar perfekt.
Låter onekligen som att man har en himla tur som slipper dessa problem med att folk inte vet vad man gör. Finns positiva sidor med att vara en simpel tjänsteman utan engelsk mumbojumbo titel :)

Sen finns det ju få saker som är så irriterande med folk som svarar
- Ingenjör på frågan om vad de jobbar med.

Låter onekligen som att man har en himla tur som slipper dessa problem med att folk inte vet vad man gör. Finns positiva sidor med att vara en simpel tjänsteman utan engelsk mumbojumbo titel :)

Sen finns det ju få saker som är så irriterande med folk som svarar
- Ingenjör på frågan om vad de jobbar med.
Tror det är ännu mer irriterande att jobba med något som alla "vet" vad det är, typ läkare el jurist. Då har folk en uppfattning som många gånger är helt fel.
Mumbojumbotitel eller ej så jobbar många i internationella koncerner och med kontaktnät över hela världen. Min chef sitter i USA t ex. Lite svårt att hålla fast vid en trygg mellanmjölksbefattning då, men det är ju bra om man själv kan sätta ord på sin vardag.
När jag gjort seriösa försök att förklara för intresserade bekanta vad jag sysslar med har det tagit flera minuter och lett till många följdfrågor. De som inte är någorlunda initierade har onekligen svårt att hänga med. Troligen som om någon från en för mig okänd bransch skulle göra detsamma med mig.

Nu är ju inte alla så pretentiösa när de ska beskriva sina jobb. Han kanske förenklade sitt svar för att du skulle förstå :)
Lite som när jag berättar för min sexårige son vad pappa gör på jobbet... ;)
Ja, men det är ju precis det jag menar. Jag har inte den akademiska bakgrunden för att helt förstå vad alla jag känner sysslar med (och det har inte du heller, om du inte hänger enbart med typ dina kollegor). Då är det roligare att höra vad de faktiskt gör, rent praktiskt.

Ja, men det är ju precis det jag menar. Jag har inte den akademiska bakgrunden för att helt förstå vad alla jag känner sysslar med (och det har inte du heller, om du inte hänger enbart med typ dina kollegor). Då är det roligare att höra vad de faktiskt gör, rent praktiskt.
Absolut. Problemet uppstår när man som jag är en spretig mångsysslare som behöver en halvtimme på mig för att ge en någorlunda nyanserad beskrivning av min befattning. Då är det lätt att det istället blir en tråkig etikett som inte säger någon någonting.

Absolut. Problemet uppstår när man som jag är en spretig mångsysslare som behöver en halvtimme på mig för att ge en någorlunda nyanserad beskrivning av min befattning. Då är det lätt att det istället blir en tråkig etikett som inte säger någon någonting.
Jag förstår dig helt. Just av den här anledningen brukar jag försöka undvika att fråga vad folk jobbar med, om jag inte på riktigt är väldigt intresserad.
Ska jag mingla brukar jag fråga vad folk har för hobby.

Det må vara brist på socialsekreterare men landets manliga, klockintresserade socialsekreterare går nog t.o.m. att räkna på en hand :D
Hahaha så jävla sant :D Den enda vettiga klocka jag sett på Socialförvaltningen är den som sitter runt min handled :D Ett problem är dock att jag inte kan ha på mig
min Rolle när jag har klientbesök...känns inte riktigt okej :p Torsdag=enbart möten med kollegor=Rolle

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp