ErikGBG
Guld
Gselevator var bra, nu är det mest tramsLåter som du kan köpa sköna klockor.Älskar GS Elevator, vad tycker du?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Gselevator var bra, nu är det mest tramsLåter som du kan köpa sköna klockor.Älskar GS Elevator, vad tycker du?
Off topic - sant... tills citikillen outade Sig...Gselevator var bra, nu är det mest trams
Fint jobbat, grattis.Jobbar deltid som städare på Ikea i Barkarby, ser ni en städare med en blå seamaster Bond i butiken så är det jagHar jobbat hårt för att kunna köpa mig en så lyxig klocka.
Guldruschdagar nu, va?Försäljningschef i däcksvängen
högre chef i offentlig organisation
Man sitter i ledningsgrupp. Eller så är man bara högre (längre) än de flesta. Alternativt så har man rökt på så man är svinhög chef.Inte alls riktat mot dig men av nyfikenhet:
Vad är definitionen på 'högre chef'? Är man chef över chefer - räcker det? Eller rapporterar man till/i ledningsgruppen?
Man hör ju uttrycket med jämna mellanrum...men vad betyder det?
Det finns väl ingen allmän sanning här.Inte alls riktat mot dig men av nyfikenhet:
Vad är definitionen på 'högre chef'? Är man chef över chefer - räcker det? Eller rapporterar man till/i ledningsgruppen?
Man hör ju uttrycket med jämna mellanrum...men vad betyder det?
"Führer" räcker.Min tyska titel är Geschäftsführer. Jag gillar den titeln.
You bet!Guldruschdagar nu, va?
Det finns väl ingen allmän sanning här.
Beror på storlek på organisation.
Som exempel: i koncernen jag jobbar kan man räkna chefsnivåer från toppen (dvs CEO).
Som VD för ett dotterbolag har du ofta legalt ansvar för en eller flera sajter eller en verksamhet i ett land, samt 3-4 nivåer med chefer under dig. Samtidigt finns det 3-4 nivåer mellan dig och CEO.
"Hög chef"? Ja.
"Mellanchef" Ja.
Fast hur blir det då i mindre(I fråga om antal anställda) företag där det kanske inte ens finns 4 led chefer? Kan man inte vara högre chef alls i ett mindre företag då?3-4 nivåer chefer under sig låter som en rimlig regel för att få kalla sig 'högre chef'.
Det innebär dock att på mitt företag, ett av de större på Stockholms börsen typ, så kommer typ 10 personer att få kalla sig för just 'högre chef' (om vi går på 4 nivåer). Räknar med att alla 'högre chefer' även inom det offentliga har det på samma sätt från och med nu...
![]()
Lite företag=lite anställda=få under sig dvs ej högre chefFast hur blir det då i mindre(I fråga om antal anställda) företag där det kanske inte ens finns 4 led chefer? Kan man inte vara högre chef alls i ett mindre företag då?
Alright, för att dra det hela till sin spets:Lite företag=lite anställda=få under sig dvs ej högre chef
Frånsett VD då.
JAG tycker att är man VD så är man högre chef oavsett, ingen har ju mer ansvar/mandat i företaget än den personen. Absolut skulle man ju kunna grunda det på annat än antal underställda, men lite vitsen med "chef" är ju att man har personalansvar kan jag tycka. Annars är man mer "ansvarig" för mig.Alright, för att dra det hela till sin spets:
Är man högre chef om man är VD fast man bara har 5 anställda under sig varav ingen av dem är chef?
Inte för att härja för härjandets skull, men jag tänker att det borde finnas något bättre sätt att definiera vad en "högre chef" är...
Kanske antal underställda?
Hur mycket man kan påverka företaget i stort?
Ens arbetsuppgifter?
Så är det hos oss... Jag har titeln "manager", vi har fler CXX än ett börsbolag och har man nått personalansvar alls är man antagligen SVP (vi har alltså en massa VP utan ansvar)I en avdelning vi har på jobbet är alla "XXYY Manager" i verkligheten är den 1 av 10 som har någon underställd personal överhuvudtaget. Det råder inflation i titlar på vissa ställen.
På min arbetsplats är det standard att man har personalansvar och ofta fullt budgetansvar med en managertitel. Director har ofta ett fullt P&L samt chefer under sig.Så är det hos oss... Jag har titeln "manager", vi har fler CXX än ett börsbolag och har man nått personalansvar alls är man antagligen SVP (vi har alltså en massa VP utan ansvar)