• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad har ni för yrke?

D

Deleted member 5780

Guest
Inte för att vara sådan men vilken utbildning (i Sverige) är så svår att en normalbegåvad som trots allt lyckas komma in ej kan genomföra utbildningen efter att personen lägger 6-8 timmar per dag säg 5 dagar i veckan?
Jag skulle nog vilja påstå att en "normalbegåvad" skulle ha rätt stora problem att traggla sig igenom en av de mer mattetunga civilingenjörsprogrammen vid KTH/CTH/LTH.
Jag gick ut gymnasiet med MVG i alla ämnen men fick anstränga mig rätt mycket för matten på I-linjen som skulle hanteras samtidigt som man läste två andra kurser som slukade en del tid. Det fanns en del som inte klarade det och då var det ändå hyfsat svårt att komma in. Jämför med Teknisk fysik eller för all del Elektro där det kanske är lite enklare att komma in men knappast ut om man inte har en fallenhet för det som ska studeras.
Det är klart det går men då får man räkna med omtentor och kanske extra tid. Och mindre bra betyg.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Inte för att vara sådan men vilken utbildning (i Sverige) är så svår att en normalbegåvad som trots allt lyckas komma in ej kan genomföra utbildningen efter att personen lägger 6-8 timmar per dag säg 5 dagar i veckan?

Jag är rätt bombsäker på att jag inte skulle klara det.
Det p.g.a dåligt med motivation till att sitta hemma och plugga. Det går bara inte för mig.
 

zeke_varg

Omega
Min uppfattning är att svensk högskola och universitet är hyfsat enkel att ta sig igenom. Den grenen där genomsnittet stöter på patrull är matematik. ”Enklaste” matten, som jag tror alla ingenjörer behöver beta av, failade 70% av studenterna när jag gick.
 
Jag skulle nog vilja påstå att en "normalbegåvad" skulle ha rätt stora problem att traggla sig igenom en av de mer mattetunga civilingenjörsprogrammen vid KTH/CTH/LTH.
Jag gick ut gymnasiet med MVG i alla ämnen men fick anstränga mig rätt mycket för matten på I-linjen som skulle hanteras samtidigt som man läste två andra kurser som slukade en del tid. Det fanns en del som inte klarade det och då var det ändå hyfsat svårt att komma in. Jämför med Teknisk fysik eller för all del Elektro där det kanske är lite enklare att komma in men knappast ut om man inte har en fallenhet för det som ska studeras.
Det är klart det går men då får man räkna med omtentor och kanske extra tid. Och mindre bra betyg.

Min uppfattning är att svensk högskola och universitet är hyfsat enkel att ta sig igenom. Den grenen där genomsnittet stöter på patrull är matematik. ”Enklaste” matten, som jag tror alla ingenjörer behöver beta av, failade 70% av studenterna när jag gick.

Matten är definitivt ett av de större momenten där folk misslyckas, men utöver det krävs det en djupare förståelse i diverse ämnen. Som exempel, jag tog mig igenom endim och flerdim relativt smärtfritt, men när jag studerade reglerteknik och signalbehandling hade jag till en början stora bekymmer med förståelsen. Inte för att matten var komplicerad utan för att jag inte förstod varför saker och ting fungerade som de gjorde. Så utöver mattekunskapen som krävs måste man verkligen anstränga sig för att vidga sina vyer och försöka angripa problem från flera olika vinklar tills man greppar det helt. Ofta satt man och läste utan att fatta ett skit i flera timmar och sen plötsligt klickade det i hjärnan och allt man läst var nu uppenbart.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Matten är definitivt ett av de större momenten där folk misslyckas, men utöver det krävs det en djupare förståelse i diverse ämnen. Som exempel, jag tog mig igenom endim och flerdim relativt smärtfritt, men när jag studerade reglerteknik och signalbehandling hade jag till en början stora bekymmer med förståelsen. Inte för att matten var komplicerad utan för att jag inte förstod varför saker och ting fungerade som de gjorde. Så utöver mattekunskapen som krävs måste man verkligen anstränga sig för att vidga sina vyer och försöka angripa problem från flera olika vinklar tills man greppar det helt. Ofta satt man och läste utan att fatta ett skit i flera timmar och sen plötsligt klickade det i hjärnan och allt man läst var nu uppenbart.
Jo, känner igen det där, men jag vill påstå att i stort sett alla mina kursare hade det väldigt lätt för sig i skolan, samt hade en "begåvning" över medel och i vissa fall riktigt knivskarpa hjärnor. De flesta fick kämpa lik förbannat.
Den som tror att det räcker att spotta i nävarna och plugga plugga plugga har nog aldrig läst linjär algebra, flervariabelanalys eller tillämpat kunskaperna i ett närliggande ämne som fysik el finansiell matematik.
"Normalbegåvad" räcker inte.
Men tur är det väl att det även i sossesverige finns utbildningar som ställer lite krav.
 
Jo, känner igen det där, men jag vill påstå att i stort sett alla mina kursare hade det väldigt lätt för sig i skolan, samt hade en "begåvning" över medel och i vissa fall riktigt knivskarpa hjärnor. De flesta fick kämpa lik förbannat.
Den som tror att det räcker att spotta i nävarna och plugga plugga plugga har nog aldrig läst linjär algebra, flervariabelanalys eller tillämpat kunskaperna i ett närliggande ämne som fysik el finansiell matematik.
"Normalbegåvad" räcker inte.
Men tur är det väl att det även i sossesverige finns utbildningar som ställer lite krav.
Ligger något i det där. På gymnasiet kunde man några dagar innan ett prov lära sig det mesta utantill och klara provet utan några större bekymmer, men det fungerar inte på universitet. Man behöver en djupare förståelse. Man kan komma undan med den metoden på grundkurserna, men när man ska tillämpa sina kunskaper misslyckas många. Jag gick en kurs som heter numerisk analys, som var en kompott av flera andra kurser. Man behövde goda kunskaper inom linjär algebra, programmering, flerdim, samt linjära system (laplace osv). Väldigt många misslyckades med den kursen, fick själv ta en omtenta :(
 
Jag skulle nog vilja påstå att en "normalbegåvad" skulle ha rätt stora problem att traggla sig igenom en av de mer mattetunga civilingenjörsprogrammen vid KTH/CTH/LTH.
Jag gick ut gymnasiet med MVG i alla ämnen men fick anstränga mig rätt mycket för matten på I-linjen som skulle hanteras samtidigt som man läste två andra kurser som slukade en del tid. Det fanns en del som inte klarade det och då var det ändå hyfsat svårt att komma in. Jämför med Teknisk fysik eller för all del Elektro där det kanske är lite enklare att komma in men knappast ut om man inte har en fallenhet för det som ska studeras.
Det är klart det går men då får man räkna med omtentor och kanske extra tid. Och mindre bra betyg.
Intressant, vet inte hur mycket kurserna skiljer sig i svårighetsgrad mellan Uni då jag inte gått på flera och kan jämföra men jag har heller inte läst de utbildningar som nämns ovan heller. Vet bara att min sambo som inte är så förtjust i matte och hade svårt för det i grundskolan lyckades traggla sig igenom kemiteknik med hyfsat resultat :)

Jag är rätt bombsäker på att jag inte skulle klara det.
Det p.g.a dåligt med motivation till att sitta hemma och plugga. Det går bara inte för mig.
Men då är vi på motivation och det är en helt annan sak, min tanke var grundad i att motivation fanns och gott om det.

Jo, känner igen det där, men jag vill påstå att i stort sett alla mina kursare hade det väldigt lätt för sig i skolan, samt hade en "begåvning" över medel och i vissa fall riktigt knivskarpa hjärnor. De flesta fick kämpa lik förbannat.
Den som tror att det räcker att spotta i nävarna och plugga plugga plugga har nog aldrig läst linjär algebra, flervariabelanalys eller tillämpat kunskaperna i ett närliggande ämne som fysik el finansiell matematik.
"Normalbegåvad" räcker inte.
Men tur är det väl att det även i sossesverige finns utbildningar som ställer lite krav.
Som sagt intressant att höra och självklart inser även jag att vissa inriktningar/kurser är mer än vad medelpersonen skulle klara av på rimliga tid/någonsin. Håller dessutom med om att det är positivt att dessa finns och att det är viktigt att de får finnas kvar i sin ursprungliga form och inte "lättas upp" för att alla ska kunna fixa dem. Det är ju ett problem jag dock märker av att man gör allt lättare för att alla ska klara det vilket ju medför att kompetensen i slutet minskar vilket inte är gynsamt alls!

Se bara polishögskolan som nu skulle lätta på sina fyskrav, det ska nu tydligen räcka att klara kraven när man tar examen, frågan är då om man inte gör det har man då gått hela utbildningen helt i onödan och om man ändå fixar det med lite hjälp (villket man sannerligen borde!) så varför ska man inte kunna begära den grunden för att komma in kan jag tycka. Nä gillar inte detta mjäkande!
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Jo, känner igen det där, men jag vill påstå att i stort sett alla mina kursare hade det väldigt lätt för sig i skolan, samt hade en "begåvning" över medel och i vissa fall riktigt knivskarpa hjärnor. De flesta fick kämpa lik förbannat.
Den som tror att det räcker att spotta i nävarna och plugga plugga plugga har nog aldrig läst linjär algebra, flervariabelanalys eller tillämpat kunskaperna i ett närliggande ämne som fysik el finansiell matematik.
"Normalbegåvad" räcker inte.
Men tur är det väl att det även i sossesverige finns utbildningar som ställer lite krav.
Håller helt med, det är samma situation för mig och mina kursare (läser M på LTH). Kämpar just nu med linalgen - den är fan inte rolig. Har främst problem med motivationen dock vilket jag tror är största anledningen till att det går så trögt just nu.. :/
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Inte för att vara sådan men vilken utbildning (i Sverige) är så svår att en normalbegåvad som trots allt lyckas komma in ej kan genomföra utbildningen efter att personen lägger 6-8 timmar per dag säg 5 dagar i veckan?
Urmakarskolan i Motala. Att lära sig hur en klocka och komplikationer fungerar skall nog gå. Men att sitta och pilla med miniskruvar utan att darra eller nysa bort dom över hela rummet kommer aldrig att ske för mig. :D
 
D

Deleted member 5780

Guest
Håller helt med, det är samma situation för mig och mina kursare (läser M på LTH). Kämpar just nu med linalgen - den är fan inte rolig. Har främst problem med motivationen dock vilket jag tror är största anledningen till att det går så trögt just nu.. :/
Kan trösta dig med att det gick fort att glömma allt vad imaginära tal heter. Samt att jag inte träffat en enda kursare som tillämpat just lin alg någonstans.
Kanske inte hjälpte upp motivationen, sorry :)
Se det som ett iq-test för nördar. En femma i den kursen är ett kvitto på att man ligger långt över intagningskraven för Mensa och liknande pseudoklubbar ;)
 
Ja, eller osunt bra minne ;)
Hursomhelst knappast "normalbegåvat".
Linjär algebra är nog den mest användbara mattekursen jag gått. Nu var det ett tag sen jag satt med kurs-specifika saker som SVD och likande men tror fortfarande jag har koll på det.

Sen får jag väl tillägga att jag faktiskt utnyttjar stora delar av min utbildning på min fritid och jobb. Jag har arbetat en del med AI och maskinlärning som till stor del bara är linjär algebra.
 

15202

Omega
Därtill skrev du själv tidigare angående din (påstådda) utbildning (D LTH):
"Utbildningen är väldigt svår"

Min egen erfarenhet av en "väldigt svår utbildning" är att de som saknade tillräcklig begåvning var helt körda, oavsett studieteknik och hur mycket de studerade.

Men de kanske borde gått på ett seminarium om studieteknik med dig, och lärt sig läsa högt från sina föreläsningsanteckningar. ;)


Nyss hade du inte spelat in föreläsningar, och helt plötsligt har du gjort det med ett program.


:p Jo för en ljudupptagning är helt värdelös utan bild eller uträkningar.
Exempel "bla bla bla upphöjt till två" Hur sitter "parenteserna" / operatorprioritet (dvs exakt vad blev upphöjt)? Väldigt sällan man säger det rakt ut, en sådan föreläsnings skulle nämligen göra så att öronen blöder. Men utan denna information ger ljudet ingenting. Därtill ofta som föreläsaren inte högt berättar vad som skrivs på tavlan.



Du saknar djupare insikt i ingenjörsstudier. Att sitta och läsa högt från föreläsningsanteckningar från ingenjörskurser är som att läsa högt ur en bok som beskriver hur man kör bil. Det ger inget. Det är därför man istället övningskör, och att körkortet slutligen examineras med en uppkörning.


Visst, vi säger så! Sluta dock att bluffa kring dina egna påstådda studier.
Är du på riktigt?
Tänkte blockera dig - men du är ju inne och kladdar ner varenda tråd med skräp så det blir konstigt att inte se vem folk citerar etc.

Du verkar lida av grava mindervärdeskomplex både vad gäller utbildning, bostad och i förhållande till utrikes födda personer.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Linjär algebra är nog den mest användbara mattekursen jag gått. Nu var det ett tag sen jag satt med kurs-specifika saker som SVD och likande men tror fortfarande jag har koll på det.

Sen får jag väl tillägga att jag faktiskt utnyttjar stora delar av min utbildning på min fritid och jobb. Jag har arbetat en del med AI och maskinlärning som till stor del bara är linjär algebra.

Skulle grymt gärna vilja närma mig AI och Machine learning på riktigt. Finns sån galen potential. De jag stött på som hjälper mig i min vardag med det är dock vassa på riktigt.

Nu inser jag ju att jag måste damma av linalg-boken om jag själv skall kunna hjälpa till. Jobbig insikt...
 

henrikhenrik

Cartier
Har ett litet dilemma!
Jobbar som lackerare och trivs jävligt bra där jag är idag med både min far,farbror och morbror på samma ställe. Det är ett fritt jobb med varierande arbete. Har blivit erbjuden ett jobb som lackerare på ett större företag med fast anställning direkt och ca 6000 mer i månaden och hälften så kort resväg, har jobbat där förut fast med andra arbetsuppgifter och då skar dom ner på personalen med ungefär 200 pers i samband med att Ryssland gick in i Krim. Trivdes jäkligt bra där också men blir så osäker....lönemässigt inget tvivel men kan inte undgå att tanken att lämna ett ställe jag trivs på och har mycket ansvar. Vad hade ni gjort?:(
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har ett litet dilemma!
Jobbar som lackerare och trivs jävligt bra där jag är idag med både min far,farbror och morbror på samma ställe. Det är ett fritt jobb med varierande arbete. Har blivit erbjuden ett jobb som lackerare på ett större företag med fast anställning direkt och ca 6000 mer i månaden och hälften så kort resväg, har jobbat där förut fast med andra arbetsuppgifter och då skar dom ner på personalen med ungefär 200 pers i samband med att Ryssland gick in i Krim. Trivdes jäkligt bra där också men blir så osäker....lönemässigt inget tvivel men kan inte undgå att tanken att lämna ett ställe jag trivs på och har mycket ansvar. Vad hade ni gjort?:(
Pengar är inte allt. Om de räcker idag och du trivs - fundera en extra gång.
 

ScubaKing

Audemars
Har ett litet dilemma!
Jobbar som lackerare och trivs jävligt bra där jag är idag med både min far,farbror och morbror på samma ställe. Det är ett fritt jobb med varierande arbete. Har blivit erbjuden ett jobb som lackerare på ett större företag med fast anställning direkt och ca 6000 mer i månaden och hälften så kort resväg, har jobbat där förut fast med andra arbetsuppgifter och då skar dom ner på personalen med ungefär 200 pers i samband med att Ryssland gick in i Krim. Trivdes jäkligt bra där också men blir så osäker....lönemässigt inget tvivel men kan inte undgå att tanken att lämna ett ställe jag trivs på och har mycket ansvar. Vad hade ni gjort?:(

Skulle stannat där du är utan att tveka. Dem har skurit ner en gång på nya jobbet, kan säkert ske snart igen. Pengar är inte allt, och du jobbar med familjen. Stay there :)
 

RosaCasio

Cartier
Har ett litet dilemma!
Jobbar som lackerare och trivs jävligt bra där jag är idag med både min far,farbror och morbror på samma ställe. Det är ett fritt jobb med varierande arbete. Har blivit erbjuden ett jobb som lackerare på ett större företag med fast anställning direkt och ca 6000 mer i månaden och hälften så kort resväg, har jobbat där förut fast med andra arbetsuppgifter och då skar dom ner på personalen med ungefär 200 pers i samband med att Ryssland gick in i Krim. Trivdes jäkligt bra där också men blir så osäker....lönemässigt inget tvivel men kan inte undgå att tanken att lämna ett ställe jag trivs på och har mycket ansvar. Vad hade ni gjort?:(
72000 mer per år och mer fritid. För mig hade det varit ett lätt val.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Skulle stannat där du är utan att tveka. Dem har skurit ner en gång på nya jobbet, kan säkert ske snart igen. Pengar är inte allt, och du jobbar med familjen. Stay there :)
Fast 6k mer/mån är ändå en del deg..

Ont:Tror familjen förstår dig och platsen på familjeföretaget lär ju alltid finnas kvar ifall nya jobbet skär ner en gång till :)
 

Rearden

Cartier
Har ett litet dilemma!
Jobbar som lackerare och trivs jävligt bra där jag är idag med både min far,farbror och morbror på samma ställe. Det är ett fritt jobb med varierande arbete. Har blivit erbjuden ett jobb som lackerare på ett större företag med fast anställning direkt och ca 6000 mer i månaden och hälften så kort resväg, har jobbat där förut fast med andra arbetsuppgifter och då skar dom ner på personalen med ungefär 200 pers i samband med att Ryssland gick in i Krim. Trivdes jäkligt bra där också men blir så osäker....lönemässigt inget tvivel men kan inte undgå att tanken att lämna ett ställe jag trivs på och har mycket ansvar. Vad hade ni gjort?:(
Jag hade bytt, du lär ju kunna komma tillbaka utan problem om det är så.
 

Rearden

Cartier
Linjär algebra är nog den mest användbara mattekursen jag gått. Nu var det ett tag sen jag satt med kurs-specifika saker som SVD och likande men tror fortfarande jag har koll på det.

Sen får jag väl tillägga att jag faktiskt utnyttjar stora delar av min utbildning på min fritid och jobb. Jag har arbetat en del med AI och maskinlärning som till stor del bara är linjär algebra.
Coolt, hade nån bett mig komma ihåg någon av mina mattekurser hade jag suttit som ett frågetecken (läst I - vilket verkar vara lite av ett tema här).
 

Golbica

Omega
Jobbar som säljare..

kanske lite off topic men har en fråga, någon som vet hur mycket butiksbiträden I exklusiva klädbutiker (herrekipering, rose&born etc) tjänar? Går dom på vanligt kollektiv avtal?
Varför jag frågar är för oftast personal I dessa butiker har hejoho klockor I prisklassen 100k+

Med vanligt butiksbiträdeslön I centrala sthlm kan jag inte tänka mig du kan spara till sådana pengar :p Är bostadsmarknaden en bidragande factor?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jobbar som säljare..

kanske lite off topic men har en fråga, någon som vet hur mycket butiksbiträden I exklusiva klädbutiker (herrekipering, rose&born etc) tjänar? Går dom på vanligt kollektiv avtal?
Varför jag frågar är för oftast personal I dessa butiker har hejoho klockor I prisklassen 100k+

Med vanligt butiksbiträdeslön I centrala sthlm kan jag inte tänka mig du kan spara till sådana pengar :p Är bostadsmarknaden en bidragande factor?
Känner inte asmånga i butiksbranschen längre men när jag jobbade där i min ungdom så är min bild att 99% gick på helt vanliga handelsavtal oavsett butik. Förklaringen till klockorna skulle jag mer tro ligger i "pappas pengar"-kategorin.
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Känner inte asmånga i butiksbranschen längre men när jag jobbade där i min ungdom så är min bild att 99% gick på helt vanliga handelsavtal oavsett butik. Förklaringen till klockorna skulle jag mer tro ligger i "pappas pengar"-kategorin.
Eller att dom helt enkelt har ett intresse för klockor, är man intresserad av kläder/klassisk stil av den lite dyrare skalan är sannolikheten stor att man även har ett klockintresse.
 
Topp