• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad har ni för yrke?

Transportledning och sälj. Nu 27k. Valde medvetet en låg ingångslön för att ha större chans att få det när jag sökte bara för att komma bort från förra arbetsgivaren. Vill landa mellan 29-32k.
 

Exekys

Cartier
Transportledning och sälj. Nu 27k. Valde medvetet en låg ingångslön för att ha större chans att få det när jag sökte bara för att komma bort från förra arbetsgivaren. Vill landa mellan 29-32k.

Jag ska inte vara för hård, men det är svårt att kompensera en låg ingångslön med en snabbare löneutveckling än övriga kollektivet på arbetsplatsen. Den årliga lönerevisionen är alltså inte en förhandling som många gärna vill tro, utan mer en översyn. För att hamna i mitten av spannet du anger behöver du öka din lön med 12% i en lönerörselse som brukar ge runt 2,5 %. Kommer inte hända är min spaning, eftersom varje krona du får "extra" är en krona en kollega till dig inte får.

Det du behöver fundera på är a) vad gör du som dina kollegor på samma nivå inte gör, typ säljer mer/lägre felfrekvens/genererar affärsmöjligheter till andra etc. b) utforska möjligheten till intern karriär på företaget, dvs byta roll till en med högre lön. Sist ska du fundera över c) hur länge du ska ha detta jobb innan du byter till ett där du går in på "rätt" ingångslön från början.
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Bytte jobb under förra året som planerat och jobbar nu istället med att supporta myndigheter och verkställande enheter med IT-system, himla trevligt att jobba med något som faktiskt har en koppling till verkligheten och i utsträckningen faktiskt hjälper andra människor.

Bästa är nog nästan att jag inte hört någon nämna "KPI" eller "Kan inte du fixa en mätning om [insert fullständigt o-relevant och verklighetsfrånkopplad mätning här] som [insert namn på högre melllanchef som inte ens vet vad vi jobbar med] vill ha?"
 
D

Deleted member 5780

Guest
Jag ska inte vara för hård, men det är svårt att kompensera en låg ingångslön med en snabbare löneutveckling än övriga kollektivet på arbetsplatsen. Den årliga lönerevisionen är alltså inte en förhandling som många gärna vill tro, utan mer en översyn. För att hamna i mitten av spannet du anger behöver du öka din lön med 12% i en lönerörselse som brukar ge runt 2,5 %. Kommer inte hända är min spaning, eftersom varje krona du får "extra" är en krona en kollega till dig inte får.

Det du behöver fundera på är a) vad gör du som dina kollegor på samma nivå inte gör, typ säljer mer/lägre felfrekvens/genererar affärsmöjligheter till andra etc. b) utforska möjligheten till intern karriär på företaget, dvs byta roll till en med högre lön. Sist ska du fundera över c) hur länge du ska ha detta jobb innan du byter till ett där du går in på "rätt" ingångslön från början.
Well said.

Det är dock inte omöjligt att höja lönen rejält om man stället om fokus från "vill ha" till "vad behöver jag leverera för att kunna ta nästa steg?".

Själv roade jag mig med att gå igenom min lönehistorik 2006-nu och konstaterar att jag höjt lönen med allt mellan 2,2% och 54% (!) per år. Bytt arbetsgivare två gånger och då fått 2,5% resp 12% upp. 54% vid ett större skifte i ansvar såklart men inom samma bolag. Har höjt grundlönen med 165% sedan jag började jobba, ej räknat att jag nu har en förmånsbil och en bonus om upp till 33% av grundlönen.

Kan säga att argument och taktik i lönesamtalet var helt betydelselöst i sammanhanget. Att tala om vad jag ser för förbättringspotential och hela tiden kämpa är det som gett utdelning.
 

E.Z.

Panerai
Well said.

Det är dock inte omöjligt att höja lönen rejält om man stället om fokus från "vill ha" till "vad behöver jag leverera för att kunna ta nästa steg?".

Själv roade jag mig med att gå igenom min lönehistorik 2006-nu och konstaterar att jag höjt lönen med allt mellan 2,2% och 54% (!) per år. Bytt arbetsgivare två gånger och då fått 2,5% resp 12% upp. 54% vid ett större skifte i ansvar såklart men inom samma bolag. Har höjt grundlönen med 165% sedan jag började jobba, ej räknat att jag nu har en förmånsbil och en bonus om upp till 33% av grundlönen.

Kan säga att argument och taktik i lönesamtalet var helt betydelselöst i sammanhanget. Att tala om vad jag ser för förbättringspotential och hela tiden kämpa är det som gett utdelning.

Bra jobbat!
 
D

Deleted member 18570

Guest
Båtsnickare

L1006149.JPG
 

Kugghjul

Panerai
Transportledning och sälj. Nu 27k. Valde medvetet en låg ingångslön för att ha större chans att få det när jag sökte bara för att komma bort från förra arbetsgivaren. Vill landa mellan 29-32k.
Lyssna inte på de andra tråkmånsarna. Jag förstår att du ville bort om du inte gillade ditt förra jobb. Pressa upp din lön genom att prestera på jobbet SAMT låt aldrig din arbetsgivare känna sig säker på att du vill jobba på företaget i evighet. Du skall aldrig hota med att sluta, men din arbetsgivare måste fås att inse vad den kan förlora (dig) vid dålig löneutveckling.
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Fan blev sugen under natten att byta jobb....gå in i industrin.... arbetsleda lite...driva lite Lean, släppa allt när man går utanför....det är bra fint...men kan bli svårt med att fått till en bra flex ?
Kanske på ett fint skiftschema ?
 
Har gått både ugl och ul och en del andra utvecklings kurser av ul. De har olika syften och de ger dig olika saker. Jag tycker att man behöver alla delarn. Men klart givande utbildningar. Kolla bara så att utbildaren har ett gott rykte.
Tack för input! Just det där med utbildarens rykte är ju lite svårt och även en anledning att jag ställde frågan här :)
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Nån som är med i Lärarförbundet? Om man är med i lärarnas A kassa och Skipper facket (500/mån), nackdelar?
(Vi är total försäkrade hos Trygg-Hansa)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Nån som är med i Lärarförbundet? Om man är med i lärarnas A kassa och Skipper facket (500/mån), nackdelar?
(Vi är total försäkrade hos Trygg-Hansa)
Avgiften ligger väl på max 325 exkl a-kassa? Att vara med i facket för akademiker brukar mest vara en fråga om filosofi och solidaritet än en nödvändighet. Det är dumt att inte vara med i a-kassan.
 

Kugghjul

Panerai
Saken är väl den att fackrepresentanterna inte prioriterar dig vid en förhandling. Däremot så är väl läraryrket just nu så säkert som det går? Ingen anledning att ens ha a-kassa?

Nån som är med i Lärarförbundet? Om man är med i lärarnas A kassa och Skipper facket (500/mån), nackdelar?
(Vi är total försäkrade hos Trygg-Hansa)


Avgiften ligger väl på max 325 exkl a-kassa? Att vara med i facket för akademiker brukar mest vara en fråga om filosofi och solidaritet än en nödvändighet. Det är dumt att inte vara med i a-kassan.

Fördelen med facket skulle väl att man kommer åt en inkomstförsäkring den vägen (iaf unionen erbjuder det)
 
D

Deleted member 5780

Guest
Fördelen med facket skulle väl att man kommer åt en inkomstförsäkring den vägen (iaf unionen erbjuder det)
Kan vara bra om man har en riktigt riktigt hög lön och en oförmåga att spara ihop en egen fallskärm. Det är oftast rätt dyrt med inkomstförsäkring för höginkomsttagare och för medelinkomsttagare (=lärare) är det rätt meningslöst IMO.
 

Rearden

Cartier
Kan vara bra om man har en riktigt riktigt hög lön och en oförmåga att spara ihop en egen fallskärm. Det är oftast rätt dyrt med inkomstförsäkring för höginkomsttagare och för medelinkomsttagare (=lärare) är det rätt meningslöst IMO.
Skulle se det som en perk för att vara med i facket, utgår iskallt från att startupet jag är på nu kommer säga upp folk inom snar framtid. Tacksam för skyddet då utan vare sig fantasilön eller brist på sparande. Även för lärare så slår man ju i taket för A-kassa redan vid ingångslön kan jag tänka mig. Även om säkerheten såklart är bättre inom lärareyrket än hos ett bolag med röda siffror som lever på investeringskapital.

https://www.unionen.se/medlemskapet/inkomstforsakring

Priset för inkomstförsäkringen tycker jag inte är så blodigt heller, ingår i fackavgiften upp till 60'/mån, och kostar 100kr/mån att försäkra sig upp till 150'/mån.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Well said.

Det är dock inte omöjligt att höja lönen rejält om man stället om fokus från "vill ha" till "vad behöver jag leverera för att kunna ta nästa steg?".

Själv roade jag mig med att gå igenom min lönehistorik 2006-nu och konstaterar att jag höjt lönen med allt mellan 2,2% och 54% (!) per år. Bytt arbetsgivare två gånger och då fått 2,5% resp 12% upp. 54% vid ett större skifte i ansvar såklart men inom samma bolag. Har höjt grundlönen med 165% sedan jag började jobba, ej räknat att jag nu har en förmånsbil och en bonus om upp till 33% av grundlönen.

Kan säga att argument och taktik i lönesamtalet var helt betydelselöst i sammanhanget. Att tala om vad jag ser för förbättringspotential och hela tiden kämpa är det som gett utdelning.


Kul statistik!
Jag har fört egen, och eftersom att jag börjar mitt nya jobb på torsdag så kanske det är relevant!

Jobb 1:
Första höjning: 4,4%
Andra höjning: 6.3%

Jobb 2:
Byte till jobbet: 32.5%
Första höjning: 6.4%
Andra höjning: 3.5%

Jobb 3:
Byte till jobbet: 19.8%


Totalt sen jag tog mitt första jobb för nästan exakt 5 år sedan så har jag ökat lönen totalt med 94%. Och jag är inne på tredje jobbet på dessa 5 år.
Det klagar jag inte på :D
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Kul statistik!
Jag har fört egen, och eftersom att jag börjar mitt nya jobb på torsdag så kanske det är relevant!

Jobb 1:
Första höjning: 4,4%
Andra höjning: 6.3%

Jobb 2:
Byte till jobbet: 32.5%
Första höjning: 6.4%
Andra höjning: 3.5%

Jobb 3:
Byte till jobbet: 19.8%


Totalt sen jag tog mitt första jobb för nästan exakt 5 år sedan så har jag ökat lönen totalt med 94%. Och jag är inne på tredje jobbet på dessa 5 år.
Det klagar jag inte på :D
Nice one!

Min ingångslön var så låg så att siffrorna ser kraftigt dopade ut.
 
Kan vara bra om man har en riktigt riktigt hög lön och en oförmåga att spara ihop en egen fallskärm. Det är oftast rätt dyrt med inkomstförsäkring för höginkomsttagare och för medelinkomsttagare (=lärare) är det rätt meningslöst IMO.
Fast i tex unionen så ingår inkomstförsäkring upp till ca: 60 eller om det till och med är 80k/mån numera vilket är ganska schysst. Kostnaden är ganska överkomlig också på kring 340 kr/mån totalt för fack och A-kassa.
 
Topp