• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad har ni för yrke?

frågan är hur man ska upprätthålla sin bostadsrätt med typ halverad "lön" , hur tänker folk där.. vad gör man? extrajobb på sidan av tills pluggandet är över?
Om man inte kan dra åt svångremmen tillräckligt så har man nog för höga fasta kostnader, ja. En annan variant är ju att spara ihop en skvätt att dryga ut studiemedlet med. För förhoppningsvis har man idag inte en burn rate på 100% av disp inkomst för att "upprätthålla sin bostadsrätt" och övrigt dekadent leverne.

frågan är hur man ska upprätthålla sin bostadsrätt med typ halverad "lön" , hur tänker folk där.. vad gör man? extrajobb på sidan av tills pluggandet är över?

Precis som Widowmaker här nedan så handlar det om prioriteringar. Jag bor dock fortfarande i en hyresrätt så boendesituationen är inget problem. Det är mer att gå från jobba 120% med jour och bra ersättning till CSN (och orkar man jobba under studietiden, ja kanske det). Men man får räkna och se vilket som är mest ekonomiskt - det är inte alltid en utbildning ger något jämfört med det man redan har. Sen kan det ju vara kul att pröva något nytt.

nej det är sant, men har 7lax i lån och avgift, sen tillkommer el,internet, telefon, så låt säga 10 lax per månad.
vad är studiemedlet på idag?
har man ett extrajobb som degar in 6-7tusen kanske man är good eller?

Precis som Widowmaker här nedan så handlar det om prioriteringar. Jag bor dock fortfarande i en hyresrätt så boendesituationen är inget problem. Det är mer att gå från jobba 120% med jour och bra ersättning till CSN (och orkar man jobba under studietiden, ja kanske det). Men man får räkna och se vilket som är mest ekonomiskt - det är inte alltid en utbildning ger något jämfört med det man redan har. Sen kan det ju vara kul att pröva något nytt.
absolut, nu tänkte jag dock plugga en 8månaders kurs till inköpsassistent för att hoppas man får jobb efter det och sedan jobba sig upp till inköpare och sedan inköpschef, när man dingat 40 typ!
men måste grunda lite på tillvägagångssättet

absolut, nu tänkte jag dock plugga en 8månaders kurs till inköpsassistent för att hoppas man får jobb efter det och sedan jobba sig upp till inköpare och sedan inköpschef, när man dingat 40 typ!
men måste grunda lite på tillvägagångssättet

8månader.. är ju väldigt kort utbildning och borde ej vara några problem..

Har själv 3år. Och har levt på besparingar under studietiden. Så har du ett jobb, spara så mycket du kan, ändra dagliga och fasta utgifter redan innan så du kommer in i det :)

Borde inte vara några som Helst problem. Studiebidraget är ca 3000kr

nej det är sant, men har 7lax i lån och avgift, sen tillkommer el,internet, telefon, så låt säga 10 lax per månad.
vad är studiemedlet på idag?
har man ett extrajobb som degar in 6-7tusen kanske man är good eller?

Vet inte exakt men ca 11 000 med studiebidrag och lån. Sedan finns tilläggslån, vilka krav som skall vara uppfyllda då kommer jag ej ihåg. Arbetar man samtidigt så är det nog inga problem att upprätthålla ditt nuvarande leverne.

Senast ändrad:
Grymt gubbar, tack för infon.
jag tänke mig en tjänst på 3ish dagar i veckan och kanske varannan helg, bör bli lite deg :)

sjukt rädd att bli black, hatar tanken på noll pengar på kontot.
men 3 dagar i veckan borde ju funka plus deltid 8 månaders plugg?

Har några tjejvänner som läst socionom och samtidigt jobbat 2-3 dagar i veckan plus varannan helg och de beskrev det som väldigt tufft men gångbart. En som läser till gymnasielärare och jobbar som servitris - samma där. Beror ju på omfattningen på utbildningen och ambitionsnivån. Finns ju utbildningar där extraarbete är direkt uteslutet p.g.a. omfattningen. Är man ambitiös och disciplinerad så går det mesta!

sjukt rädd att bli black, hatar tanken på noll pengar på kontot.
men 3 dagar i veckan borde ju funka plus deltid 8 månaders plugg?
Jag har kört 100% jobb och 75% plugg i ett år nu, har ett år kvar. Slitigt ja, kräver omprioriteringar, ja. Men det går.
Nu vet jag iofs inte hur din familjesituation ser ut och så, jag har inga barn, det underlättar förstås hästlängder.
Jag tror absolut du kan plugga 100% och jobba typ 50% utan några som helst problem i 8 månader.

Edit: Jag har pluggat på distans då, kan ju vara värt att tillägga förstås.

Jag har kört 100% jobb och 75% plugg i ett år nu, har ett år kvar. Slitigt ja, kräver omprioriteringar, ja. Men det går.
Nu vet jag iofs inte hur din familjesituation ser ut och så, jag har inga barn, det underlättar förstås hästlängder.
Jag tror absolut du kan plugga 100% och jobba typ 50% utan några som helst problem i 8 månader.

Edit: Jag har pluggat på distans då, kan ju vara värt att tillägga förstås.
Anekdot från förr: under min tid som civ ing-student (I, Chalmers) var det inte tal om att jobba 50%. Inte för att det inte "gick" utan för att det var en bättre investering att lägga 150% tid på plugg och trycka upp betygen till en nivå för att klara sig in på en top tier firma.

Anekdot från förr: under min tid som civ ing-student (I, Chalmers) var det inte tal om att jobba 50%. Inte för att det inte "gick" utan för att det var en bättre investering att lägga 150% tid på plugg och trycka upp betygen till en nivå för att klara sig in på en top tier firma.
Absolut, det köper jag! Beror givetvis på vad det är för utbildning samt vilka mål man har och så. Min utbildning är absolut inte att jämföra med en civ.ing-utbildning på något sätt.

Men eftersom TS var begränsad till 8 månader och var rädd för att få slut på kontot är nog arbeta ett alternativ, tror jag :)

Lever och är student = studentliv?:D
Näjj!!!!! Studentliv är det om du full på labsprit kräks i en gasquekällare på Chalmers en tisdag och vaknar upp med tandkräm i håret i Odontologens festlokal (Munhålan, höhöhö...) i en korsning mellan tandläkar- och gynekologstol. Givetvis tätt följt av en essad tenta i linjär algebra samma eftermiddag, som du reder ut på en full termos kaffe. Sen går du hem till korridorsboendet som är nedlusat med utbytesstudenter som lagar lök till frukost lunch kvällsmat. Ahhhhhh those were the days...

Näjj!!!!! Studentliv är det om du full på labsprit kräks i en gasquekällare på Chalmers en tisdag och vaknar upp med tandkräm i håret i Odontologens festlokal (Munhålan, höhöhö...) i en korsning mellan tandläkar- och gynekologstol. Givetvis tätt följt av en essad tenta i linjär algebra samma eftermiddag, som du reder ut på en full termos kaffe. Sen går du hem till korridorsboendet som är nedlusat med utbytesstudenter som lagar lök till frukost lunch kvällsmat. Ahhhhhh those were the days...

Haha mitt studentliv ser tyvärr inte ut så :(:(
*Avis

Mitt liv just nu...

Vad var det som fick dig att sen svida om till snickare? :)

6C88C5DD-6FB5-48C0-81DA-EDAADD250A63.jpeg

Tillbaka
Topp