• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad har ni för yrke?

Va kul, grattis! :D
Vi ska gå över på vårt första projekt med Siemens nu, all in dessutom. S7-1500 med integrerad safety, frekvensare över Profinet, HMI samt vågcellsmätning.

Wish me luck, typ! :rolleyes:

Hör av er om ni behöver hjälp.
Vi arbetar mycket med Siemens (TIA portalen samt classic) samt så är vi solution partner med Siemens vilket betyder certifierade av Siemens med samarbete inom deras utveckling, många gånger är vi support åt Siemens.
Ska ni köra profisafe till drifterna? Det är sjukt tungrott I början, knappt ens Siemens själva klarar av det. Man måste snacka direkt med tyskarna för att få rätt hjälp.

Tack till er båda förresten! :D

Hör av er om ni behöver hjälp.
Vi arbetar mycket med Siemens (TIA portalen samt classic) samt så är vi solution partner med Siemens vilket betyder certifierade av Siemens med samarbete inom deras utveckling, många gånger är vi support åt Siemens.
Ska ni köra profisafe till drifterna? Det är sjukt tungrott I början, knappt ens Siemens själva klarar av det. Man måste snacka direkt med tyskarna för att få rätt hjälp.

Tack till er båda förresten! :D

Tack! Ska bli riktigt spännande men säkert inte helt felfritt.

Vi har pratat om profisafe men jag försöker bakåtsträva lite och köra extern safety (ABB/Jokab). Blir som sagt en hel del nytt och då känns det lite skönt att ha något bekant i alla fall. :) Är i och för sig bara STO som skall hanteras men ändå. Ska träffa Siemens i nästa vecka och diskutera lite, de har erbjudit gratis tekniker på plats för att köra igång just safetyn så vi får se!

Någon här som jobbar på någon av Sveriges storbanker som har blivit erbjuden internationella karriärmöjligheter? Om ni vill dela med er får ni gärna skriva PM.

Tack! Ska bli riktigt spännande men säkert inte helt felfritt.

Vi har pratat om profisafe men jag försöker bakåtsträva lite och köra extern safety (ABB/Jokab). Blir som sagt en hel del nytt och då känns det lite skönt att ha något bekant i alla fall. :) Är i och för sig bara STO som skall hanteras men ändå. Ska träffa Siemens i nästa vecka och diskutera lite, de har erbjudit gratis tekniker på plats för att köra igång just safetyn så vi får se!

Ska du bara ha STO så fungerar externt bra.
Men vill du ha SLS med mera så fungerar Profisafe utmärkt!
Samt att när du väl fått igång Profisafe, som är tungt att få igång som sagt, så fungerar det skit bra. Har du många drifter sparar du garanterat pengar på Profisafe I längden.
Skönt om Siemens supportar er! TIA portalen är riktigt trevlig att arbeta i, mycket bra verktyg.

Säljande projektledare inom byggsvängen. Tillverkare av lätta prefabelement. Snickare i grunden men under ca 6 år jobbat mig upp från produktion till nuvarande tjänst. Inga högskolepoäng eller liknande öht. Ytterst lite verksamhet i min egna firma (bygg, lås, larm och övrig säkerhet) nuförtiden men någon krona om året i omsättning även där. Så jag kom in på företaget jag arbetar på idag. Under en topp för ca 6 år sedan tog de in snickare som hade möjlighet att fakturera. Av flera olika skäl blev jag kvar som anställd även när ”toppen” lagt sig. Trivs som fisken i vattnet även om det är oerhört stressigt emellanåt. Fritt och varierande arbete fördelat på ca 50-50% kontorsarbete och kund/projektbesök.

Någon här som jobbar / jobbat som CFO eller ekonomichef? Är lite nyfiken på vilka karriärval ni gjort för att komma dit ner är. Återkom jättegärna i PM.
Jag jobbar idag som revisor och det är vanligt att revisorer blir rekryterade till tjänster som CFO / ekonomichef / redovisningsexpert etc! Ibland även hos kundföretagen.

Någon här som jobbar / jobbat som CFO eller ekonomichef? Är lite nyfiken på vilka karriärval ni gjort för att komma dit ner är. Återkom jättegärna i PM.
Jag jobbar som ekonomichef idag och har djupaste respekt (och avund...) för våra revisorers kompetens och kunnande inom redovisning och regelverken. Så det är såklart en jättebra bas att utgå ifrån. Dock tror jag att om du vill lyckas i övergången till att jobba som ekonomichef krävs det att (1) man inte fastnar i sin gamla roll som granskare av det förgångna utan att man kan växla om och arbeta proaktivt framåt, (2) att man förstår controllerns uppgift och hur pengar, kostnadsställen och bonussystem påverkar människor ute i organisationen och slutligen (3) att man har "lite smak för blod," d v s kan säga nej till folk som vill ha pengar och olika galna projekt...

Jag jobbar som ekonomichef idag och har djupaste respekt (och avund...) för våra revisorers kompetens och kunnande inom redovisning och regelverken. Så det är såklart en jättebra bas att utgå ifrån. Dock tror jag att om du vill lyckas i övergången till att jobba som ekonomichef krävs det att (1) man inte fastnar i sin gamla roll som granskare av det förgångna utan att man kan växla om och arbeta proaktivt framåt, (2) att man förstår controllerns uppgift och hur pengar, kostnadsställen och bonussystem påverkar människor ute i organisationen och slutligen (3) att man har "lite smak för blod," d v s kan säga nej till folk som vill ha pengar och olika galna projekt...

Tack för ditt svar, det håller jag helt med om, min tanke är att om jag lämnar revisonsbranschen så gör jag det efter ca 3 år som revisor, sedan kanske 2 år som business controller innan jag börjar söka mig till ett ekonomichefsjobb. Just av anledningen till dina punkter.

Arbetat med att rekrytera / hyra ut ekonomer sista 7 åren främst de som har arbetat 4-5 år+ så juniora positioner är jag sämre på
Skulle rekommendera att efter revision gå mot en redovisning och sen koncernredovisningsroll och efter det känna om det är controller som lockar eller vart man vill då
Svårare att gå ifrån business control tillbaka till redovisning

Arbetat med att rekrytera / hyra ut ekonomer sista 7 åren främst de som har arbetat 4-5 år+ så juniora positioner är jag sämre på
Skulle rekommendera att efter revision gå mot en redovisning och sen koncernredovisningsroll och efter det känna om det är controller som lockar eller vart man vill då
Svårare att gå ifrån business control tillbaka till redovisning
Delar din uppfattning, även lite motvilligt då det aldrig är fel att ha en bred kunskapsbas inom redovisning... Fast - även om det är viktigt att förstå controllern och controllerarbete är ändå ekonomichefens främsta roll och uppgift att se till att redovisningen är korrekt. Du kan inte vara ekonomichef om du inte kan leverera ett bokslut som inte innehåller väsentliga fel. Jag har aldrig jobbat som controller och kommer nog aldrig att göra det. Istället har jag satsat på att kunna redovisning. Och när det gäller koncernredovisning - sug i dig all kunskap och erfarenhet du kan få!

Är team Oracle sedan December. Det tog lite tid men ändå känns kul att nån i Seattle HQ bryr sig :cool:

20190403_123733-01-01.jpeg

I started my cloud journey with BPOS, growing into Office 365, well before Azure was a thing so I fell under the "Office Servers & Services" category, but did a lot of the DC & Cloud management, Azure, EMS etc. as well.

There's lots of "cross-breeding" in this program and in most real life cases category definitions are disregarded(unless you're a Bing MVP or something:D)
The separation in award areas doesn't do the program a lot of justice, if it was up to me I'd divide it to "Cloud", "Dev", "Collaboration", etc. - or simply go back to the old fashioned way without a category at all.

Sorry for jumping to English again, it's just easier to go through in it.

Är du också på team MS? vi kanske har träffat nån gång utan att veta:pompus:

I started my cloud journey with BPOS, growing into Office 365, well before Azure was a thing so I fell under the "Office Servers & Services" category, but did a lot of the DC & Cloud management, Azure, EMS etc. as well.

There's lots of "cross-breeding" in this program and in most real life cases category definitions are disregarded(unless you're a Bing MVP or something:D)
The separation in award areas doesn't do the program a lot of justice, if it was up to me I'd divide it to "Cloud", "Dev", "Collaboration", etc. - or simply go back to the old fashioned way without a category at all.

Sorry for jumping to English again, it's just easier to go through in it.

Är du också på team MS? vi kanske har träffat nån gång utan att veta:pompus:

Inte MVP men jobbat med Microsoft "Datacenter"-området de senaste 15 åren.. Så vi har säkert sprungit på varandra.. :)

Ifall någon har jobbat eller jobbar i Schweiz/Basel(finansvärlden), vore det väldigt uppskattat ifall ni kunde PM:a mig. Jag bjuder på en öl/kaffe eller vad ni behagar.

Kapitalförvaltning och erbjuder något som sticker ut i Sverige, fritt från spekulation och fokus på diversifiering (fonder med 10 000+ innehav i 43 länder). Avkastningen har slagit den svenska börsen de senaste 20-åren till lägre risk. Vår målgrupp är fysisk eller juridisk person med 10mkr+ att förvalta. Berättar gärna mer om någon är intresserad :)

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: PJZ
Kapitalförvaltning och erbjuder något som sticker ut i Sverige, fritt från spekulation och fokus på diversifiering (fonder med 10 000+ innehav i 43 länder). Avkastningen har slagit den svenska börsen de senaste 20-åren till lägre risk. Vår målgrupp är fysiker eller juridisk person med 10mkr+ att förvalta. Berättar gärna mer om någon är intresserad :)

Varför letar ni efter fysiker?

Kapitalförvaltning och erbjuder något som sticker ut i Sverige, fritt från spekulation och fokus på diversifiering (fonder med 10 000+ innehav i 43 länder). Avkastningen har slagit den svenska börsen de senaste 20-åren till lägre risk. Vår målgrupp är fysisk eller juridisk person med 10mkr+ att förvalta. Berättar gärna mer om någon är intresserad :)
Du får gärna berätta mer hur man slår index till lägre risk även om jag just nu har lite utgifter så att jag inte kan kasta in 10 millar.

Du får gärna berätta mer hur man slår index till lägre risk även om jag just nu har lite utgifter så att jag inte kan kasta in 10 millar.

Risk mätt som standardavvikelse vilket är mått på hur mycket fonderna (i detta fall) har gått upp respektive ner från sitt medelvärde. Fonderna vi arbetar med som är globalfonder har haft mindre svängningar, upp och ner, än den svenska börsen (jämförelseindex MSCI Sweden) men högre avkastning.

Hoppas att det var ett svar tydligt nog!

Han skrev väl aldrig att de slagit index? Jobbar de med globalfonder så är det ju relevant att jämföras mot ett globalt index, inte mot Sthlms-börsen som väl är ca 1% av det globala börsvärdet.

Han skrev väl aldrig att de slagit index? Jobbar de med globalfonder så är det ju relevant att jämföras mot ett globalt index, inte mot Sthlms-börsen som väl är ca 1% av det globala börsvärdet.
Fonderna har även överpresterat gentemot sina index under samma period (relevanta MSCI-index för resp. fond) men jag upplever ofta att det är mer intressant för svenska kunder att jämföra gentemot Stockholmsbörsen då många är glada för vår hemmamarknad och är överexponerade.

Fonderna har även överpresterat gentemot sina index under samma period (relevanta MSCI-index för resp. fond) men jag upplever ofta att det är mer intressant för svenska kunder att jämföra gentemot Stockholmsbörsen då många är glada för vår hemmamarknad och är överexponerade.
Har ni slagit ert jämförelseindex så är det ju bra jobbat! Har ni även kunnat ha lägre riskexponering mot era jämförelseindex då? I så fall är det ju riktigt starkt!

Haha, vet inte om jag blir glad eller ledsen om du menar på att ni har kunder som ni investerar +10 millar för som inte har koll på vad för jämförelseindex de borde jämföra er med? Fast du kanske menade svenska kunder generellt och inte era svenska kunder specifikt.

Tillbaka
Topp