Du ser lite arg ut.. Tror jag.Du ser mer fundersam ut på din...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Du ser lite arg ut.. Tror jag.Du ser mer fundersam ut på din...
Var nog på extra dåligt humör när det fotot togs. Hade säkert fått sparken. Igen...Du ser lite arg ut.. Tror jag.
Var nog på extra dåligt humör när det fotot togs. Hade säkert fått sparken. Igen...
Tjänstepension?
Det kan ju inte vara jättesvårt att räkna ut procentökningen? Om du tex hade 1500/mån innan och nu 3000 är det ju 100% mer..
(eller om du tex hade 2000 och nu 3020 är det 51% ökning)
Hur menar du? Håller med @Fixxxer här, du är ju rätt sopig på matte om du inte klarar av den beräkningen
Du har antagligen gått över en brytgräns för 7,5 IBB och där betalar arbetsgivaren in 30% i pensionsavsättning till skillnad från 4,5% upp till 7,5 IBB. Räknar vi bara lite bonnräkning så är 41 750 kr/ mån brytgränsen. Där betalas 4,5%, alltså 1 879 kr. Får du en månadslön på lät säga 45 000 kr/mån så sätts 30% av över 41 750 kr, vilket alltså blir 975 kr/mån ytterligare. En höjning med 52%.Saken är den att med en löneökning på 7% så ökar min årliga inbetalning till tjänstepension med 51%.
Siffrorna är så absurda att jag ens har svårt att tro dom trots att jag räknar på de flera gånger om.
Men visst, min matte må vara rätt kass. Men den duger
Du har antagligen gått över en brytgräns för 7,5 IBB och där betalar arbetsgivaren in 30% i pensionsavsättning till skillnad från 4,5% upp till 7,5 IBB. Räknar vi bara lite bonnräkning så är 41 750 kr/ mån brytgränsen. Där betalas 4,5%, alltså 1 879 kr. Får du en månadslön på lät säga 45 000 kr/mån så sätts 30% av över 41 750 kr, vilket alltså blir 975 kr/mån ytterligare. En höjning med 52%.
Ovanstående gäller tex om du tillhör ett kollektivavtal som ITP1 (vissa tjm inom privat sektor). Siffrorna är inte helt exakta men som höftning borde de stämma hyfsat.
Pengar är inte alltKorrekt, jag hamnar precis över brytningen men även något bättre pensilns avtal än ITP1 (som jag har nu).
Avtalet på företaget jag har erbjudande från: 5% upp till 7,5 ibb, 31% över.
En ökning i lön plus 51% högre pensions inbetalningar... är jag korkad om jag inte tar det?
Pengar är inte allt
Hur ser fortsatta karriärvägar ut, pendling, arbetsuppgifter, kollegor, m.m.
Lycka till hursomhelst!
KörGivetvis.
Nya jobbet har fördelar.
Konsultföretag så jag kommer exponera mig mycket mer och få mer kontakter än vad jag får nu.
Arbetet i sig är nog också roligt men blir en total omställning tillbaka till en bransch jag bara var i under en 2 års period i förra yrket. Tycker det är en kul bransch det med.
Karriärvägar blir nog mycket större om jag byter.
Pendling densamma. Arbetskollegor är omöjligt att veta inom konsulting.
Jag har också jobbat som konsult större delen av min karriär. För mig var det viktigaste steget att bli egen - en enorm frihet från att tidigare varit anställd på både små och stora byråer.Givetvis.
Nya jobbet har fördelar.
Konsultföretag så jag kommer exponera mig mycket mer och få mer kontakter än vad jag får nu.
Arbetet i sig är nog också roligt men blir en total omställning tillbaka till en bransch jag bara var i under en 2 års period i förra yrket. Tycker det är en kul bransch det med.
Karriärvägar blir nog mycket större om jag byter.
Pendling densamma. Arbetskollegor är omöjligt att veta inom konsulting.
Jag har också jobbat som konsult större delen av min karriär. För mig var det viktigaste steget att bli egen - en enorm frihet från att tidigare varit anställd på både små och stora byråer.
Om du är intresserad av att bli egen, skulle jag försöka få uppdrag där du är så nära beslutsfattare som möjligt, samt varierat om det går. Nätverka och knyt kontakter - om det är svårt i uppdraget, så hitta andra vägar. De kontakterna är guld värda när du startat eget
Det finns även en del medarbetarägda konsultbolag, en del bättre andra sämre.
Låter som du ska köra då!Jag har varken nätverket eller ekonomiska situationen för att bli egen just ju tyvärr.
Och ingenting jag riktigt strävar efter för tillfället.
Kort svar
Systemutvecklare.
Jobbat på i snart två år nu och trivs så himla bra! Livets vatten!Nyanställd mjölkadräng på Skånemejerier här 3-skift så är liiiide jobbigt...’inte fått min första lön än men bra betalt, över 100:- i timmen så blir väl nått i slutändan!
Vi som jobbar i produktionen får även dricka hur mycket mjölk vi vill (på rasterna i avsedd lokal inte i produktionen på grund av hälso och miljökrav från arbetsgivaren)
Älskar verkligen mjölk! Så kul att gå till jobbet
Hur går det?Studerar för tillfället, på gymnasienivå. Går allt är jag inom ett tiotal år färdigutbildad läkare, där jag ska specialutbilda mig inom kirurgi. Om det av någon anledning inte skulle bli så att jag blir läkare står arkitekt näst på tur.
Kul att kunna välja inriktning på mastern som skiljer sig så betänkligt ut. Kan bara svara för finans. Du kommer konkurrera med ekonomer men indek står sig väldigt bra hos arbetsgivare så du kommer inte ha problem att landa ett schysst jobb.Jag behöver tips och råd, hoppas att detta är rätt forum. Läser civilingenjör i industriell ekonomi (inriktning systemteknik) och ska snart välja masterprofil. Har möjlighet att antingen välja en master inom området industriell ekonomi eller i min tekniska inriktning (får då masterexamen i elektroteknik).
De ekonomiska som jag är sugen på är logistik, finans eller kanske strategi och styrning. Eller så kan jag tänka mig att läsa en teknisk master i reglerteknik eller signal och bildbehandling.
Är nog nästan mest sugen på finans, men vet inte riktigt om man bara ska gå på vad man tycker verkar kul, eller om man också ska titta på arbetsmarknaderna för de olika profilerna.
Tror det är otroligt lätt att få jobb efter de tekniska masterprofilerna ovan, men de lär också vara väldigt mycket mer tidskrävande att ta sig igenom. Hur tror ni att det ser ut efter t.ex finans eller logistik? Konkurrerar mer med ekonomer?
Jag tycker alla profilerna ovan har något som intresserar, tycker det är mycket svårt att ta reda på vilken som passar mig bäst.
Ledsen för långt och lite förvirrat inlägg
Jag läste själv civilingenjör i datateknik, och har således gjort min beskärda del i reglerteknik och signalbehandling. Det är tveklöst intressanta ämnen, men väldigt matematiktunga. Om det är något som intresserar dig så för all del, kör, det kommer alltid vara relevant. Signalteknik banar vägen för vidare utveckling inom bildbehandling med hjälp av bland annat neurala nätverk.Jag behöver tips och råd, hoppas att detta är rätt forum. Läser civilingenjör i industriell ekonomi (inriktning systemteknik) och ska snart välja masterprofil. Har möjlighet att antingen välja en master inom området industriell ekonomi eller i min tekniska inriktning (får då masterexamen i elektroteknik).
De ekonomiska som jag är sugen på är logistik, finans eller kanske strategi och styrning. Eller så kan jag tänka mig att läsa en teknisk master i reglerteknik eller signal och bildbehandling.
Är nog nästan mest sugen på finans, men vet inte riktigt om man bara ska gå på vad man tycker verkar kul, eller om man också ska titta på arbetsmarknaderna för de olika profilerna.
Tror det är otroligt lätt att få jobb efter de tekniska masterprofilerna ovan, men de lär också vara väldigt mycket mer tidskrävande att ta sig igenom. Hur tror ni att det ser ut efter t.ex finans eller logistik? Konkurrerar mer med ekonomer?
Jag tycker alla profilerna ovan har något som intresserar, tycker det är mycket svårt att ta reda på vilken som passar mig bäst.
Psst. Man får lov att byta jobb också!Tack @Lindrian och @humlegarden för input! Jag ska nog läsa in mig mer på vilka kurser som respektive profil innehåller, och ta det som lockar mest. Man ska ju trots allt jobba några år
Pengar är inte allt. Det ska kännas bra i magen att gå till jobbet också.Tackade idag nej till erbjudandet jag skrev om tidigare i tråden.
Jag har det bra där jag är och även om det kanske inte är så glamoröst och man jobbar väldigt mycket så är det ändå både roligt och mycket frihet.
Blir kvar ett tag till.
Pengar är inte allt. Det ska kännas bra i magen att gå till jobbet också.
Nej exakt.
Sade till dom att eftersom jag tvekar så mycket så är det något som verkligen håller mig kvar där jag redan är.
Och samtidigt så tvekar jag för att jag är väldigt intresserad av erbjudandet.
Är också civilingenjör, läste farkostteknik & flygteknik men jobbar idag med logistik och operationsanalys. Mastervalet spelar inte så stor roll som man kan tro, är min erfarenhet! Min erfarenhet är att de ekonomer och de ingenjörer jag arbetat med har i grunden helt olika kompetenser. Som min en av mina föreläsare sa på en av kurserna jag läste: Det är lättare att lära en ingenjör om ekonomi än en ekonom matematikJag behöver tips och råd, hoppas att detta är rätt forum. Läser civilingenjör i industriell ekonomi (inriktning systemteknik) och ska snart välja masterprofil. Har möjlighet att antingen välja en master inom området industriell ekonomi eller i min tekniska inriktning (får då masterexamen i elektroteknik).
Jag skulle säga att extremt lite av detaljkunskaperna från universitetet är något man använder överhuvudtaget. Det man använder är angreppsätt och vissa metoder. I mitt fält är hälften ekonomer och hälften teknologer ungefär. Båda har sina fördelar/nackdelar.Är också civilingenjör, läste farkostteknik & flygteknik men jobbar idag med logistik och operationsanalys. Mastervalet spelar inte så stor roll som man kan tro, är min erfarenhet! Min erfarenhet är att de ekonomer och de ingenjörer jag arbetat med har i grunden helt olika kompetenser. Som min en av mina föreläsare sa på en av kurserna jag läste: Det är lättare att lära en ingenjör om ekonomi än en ekonom matematik
Stämmer verkligen inte på mig som dataingenjörJag skulle säga att extremt lite av detaljkunskaperna från universitetet är något man använder överhuvudtaget. Det man använder är angreppsätt och vissa metoder. I mitt fält är hälften ekonomer och hälften teknologer ungefär. Båda har sina fördelar/nackdelar.
Vänta några år så är det inte mycket kvar av relevansen för det du lärde dig på Uni. Omgivningen rör sig.Stämmer verkligen inte på mig som dataingenjör