• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad har ni för yrke?

Har ni slagit ert jämförelseindex så är det ju bra jobbat! Har ni även kunnat ha lägre riskexponering mot era jämförelseindex då? I så fall är det ju riktigt starkt!

Haha, vet inte om jag blir glad eller ledsen om du menar på att ni har kunder som ni investerar +10 millar för som inte har koll på vad för jämförelseindex de borde jämföra er med? Fast du kanske menade svenska kunder generellt och inte era svenska kunder specifikt.

Exakt, fonderna har presterat väl. Det visar att det lönar sig att diversifiera och placera globalt.

Jag menade att svenskar generellt MEN min uppfattning är definitivt att oavsett förmögenhet så är det få (även inom branschen) som vet vad ett lämpligt jämförelseindex är.... Många high-yield räntefonder har statsränteindex som de jämför sig med, vilket är skrämmande. Nu börjar vi kanske närma oss diskussioner som är lämpliga för en annan tråd.

Arbetat med att rekrytera / hyra ut ekonomer sista 7 åren främst de som har arbetat 4-5 år+ så juniora positioner är jag sämre på
Skulle rekommendera att efter revision gå mot en redovisning och sen koncernredovisningsroll och efter det känna om det är controller som lockar eller vart man vill då
Svårare att gå ifrån business control tillbaka till redovisning

Vad ligger egentligen lönerna på hos controller med 4-5 års erfarenhet? Någon skillnad på löner mellan business och financial?

Har en junior vän som gick från big 4 efter ca 1,5 år och fick en bit över 44, lät högt tycker jag?

01195EA9-3944-4F63-BE33-70D0D753800A.jpeg

Vad ligger egentligen lönerna på hos controller med 4-5 års erfarenhet? Någon skillnad på löner mellan business och financial?

Har en junior vän som gick från big 4 efter ca 1,5 år och fick en bit över 44, lät högt tycker jag?

Sorry missade att du skrev
Menar du 4-5 års erfarenhet som som controller eller inom yrket?
Beror lite på vad man har gjort såklart men 4-5 år inom revision så börjar du nog närma dig 50 om inte mer beroende på vad man ska göra
44 för 1.5 lät högt snarare 38-40

Lite olika kring BC / FC men det är mycket enklare att rekrytera en BC vilket gör att FC rollerna drar i lön
Allt med redovisning är dyrt

Behöver hjälp tolka 2 punkter i ett anställningskontrakt skrivet utav en utländsk arbetsgivare. Är det bara jag eller menar de att de har friheten att ge den anställde ännu mer arbetsområden/ansvar utöver redan överenskommet!? :confused:

1.5 The employer can ask the employee to take upon himself any additional tasks within his area of expertise. The employee agrees to provide the employer with all relevant information and expectations concerning the customers

1.6 Parties agree that the place of employment, the working hours and the organization of labour aren’t essential parts of the labour agreement. In this regard any change made to any of these parts of the labour agreement can’t be regarded upon as being changes made to essential working conditions of the employee.

Jag skulle utgå ifrån (ingen expert men jobbat ett par år) att det är ok upplägg. Jag väljer dock att vända på ”problematiken” till något bra:

Chans finns att utöka sina skills på snarlika områden. Blir det mer permanent av ett nytt arbetsområde så är det till att skriva ner och ta med på löneförhandlingen.

OM, det suger (behöver jobba mer, längre dagar och att arbetsgivare inte är lyhörd till dina åsikter kring förändring) byt jobb om det blir oregerligt el om inte lönen är ok.

Lite svårt att ge input utan mer exakt kontext så jag spekulerar och försöker läsa raderna. Jag hade tvärtom varit något tveksam till den skrivningen om det är som jag misstänker när jag läser mellan raderna gissar. Om ditt företag placerar ut konsult @Chuck så är det som du misstänker att arbetsgivaren försöker smyga in möjlighet att förändra arbetsuppgifterna med en relativt allmänt skriven klausul att de ska kunna ålägga eran anställda ytterligare ansvar inom dess erfarenhet. Oftast är arbetsbeskrivningen ni förhandlat fram relativt öppen reda så ytterligare skyddsnät för att nyttja konsulten mer/bredare blir onödigt och faller på sin egen orimlighet i min värld.

Samma sak med klausulen att arbetstid, placeringsort respektive organisation ej skall anses vara en vital del av anställningsavtalet. Jag misstänker att ni har en omförhandlingsklausul som de försöker smyga sig ur/skydda sig mot. Om inte ovan punkter är signifikanta punkter relevanta för omförhandling så är en sådan klausul väldigt begränsad.

För att dra det till sin spets om min gissning är korrekt, tänk att din anställd blir flyttad till placeringsort där era omkostnader är dyrare, er anställd får rätt till högre traktamenten eller andra sociala avgifter medan er avtalspart friskriver sig omförhandling då placeringsort ej skall anses vital för anställningsavtalet. Samma kan gälla för många andra exempel så som arbetstider etc).

Behöver hjälp tolka 2 punkter i ett anställningskontrakt skrivet utav en utländsk arbetsgivare. Är det bara jag eller menar de att de har friheten att ge den anställde ännu mer arbetsområden/ansvar utöver redan överenskommet!? :confused:

1.5 The employer can ask the employee to take upon himself any additional tasks within his area of expertise. The employee agrees to provide the employer with all relevant information and expectations concerning the customers

1.6 Parties agree that the place of employment, the working hours and the organization of labour aren’t essential parts of the labour agreement. In this regard any change made to any of these parts of the labour agreement can’t be regarded upon as being changes made to essential working conditions of the employee.

Standard klausuler. Där för att skydda arbetsgivaren och i vissa fall den anställde. Inga konstigheter egentligen.

Har ett sjukt bra jobb erbjudande och måste ha räknat fel på pensionsavsätrning. Får det till en ökning på 51%.
Är någon här inne som är bra på pension?

• Like
Reactions: PJZ
Har ett sjukt bra jobb erbjudande och måste ha räknat fel på pensionsavsätrning. Får det till en ökning på 51%.
Är någon här inne som är bra på pension?
Tjänstepension?
Det kan ju inte vara jättesvårt att räkna ut procentökningen? Om du tex hade 1500/mån innan och nu 3000 är det ju 100% mer..

(eller om du tex hade 2000 och nu 3020 är det 51% ökning)

Senast ändrad:
Titeln säger Key Account Manager, litet företag med omsättning på under 100 miljoner, verksamt inom Film/TV-branschen med leverans samt installation av teknik anpssad för denna. Reser lite för mycket för att sambon skall vara helt nöjd alla dagar. Utbildning inom IT med erfarenhet inom detta samt mediaproduktion.
Snart 2år senare, vi omsatte 2019 ca 700miljoner & 2020 ser ut att hamna på liknande siffror :)

Tillbaka
Topp