• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad har ni för yrke?

thetaliban

Cartier
2-Faktor
Helt sant, men varför provocera med något så osmakligt? Det är ju ett klockforum, vi förväntas huvudsakligen diskutera klockor utan att provocera varann - annat än om klockor förstås :)


Jag vet inte om det är så fasansfullt provocerande med en bild på Mulla Omar. Det är ju inte så att jag spridit någon taliban-lära här vad jag vet...
Haha, dessutom tror jag knappt hälften här inne visste vem bilden föreställde innan jag sa det. Nå, åter till klockorna! :cigar:
 

Khaleesi

Omega
Jag vet inte, men är det där så kul? På två dagar har en mängd människor fått sätt livet till i Ryssland för att terrorister vill begränsa vår frihet. Skulle vi titta tillbaka de senaste 30 åren är antalet döda skyhögt och vår frihet har begränsats.

Jag antar att du försöker vara rolig. Men hos mig går det inte hem. Skulle vi på KS acceptera Hitler som avatar? Pol Pot? Ska man skämta om terrorism och terrorister får man ha väldigt begåvade skämt. Det ser jag inte här. Jag ber dig byta avatar och lägga ned skämten om massmord.


Är det inte alldeles utmärkt att skämta om terroristerna och avfärda dom som idioter? Det är ju just sprida skräck som dom vill.

OnTopic är jag fattig student och förlorar ännu mer på aktiemarknaden.
 

Sond

Patek
Är det inte alldeles utmärkt att skämta om terroristerna och avfärda dom som idioter? Det är ju just sprida skräck som dom vill.

OnTopic är jag fattig student och förlorar ännu mer på aktiemarknaden.

Nej, för terrorister har en agenda. Skräck är medlet, ett annat samhälle är målet. Rent teoretiskt skulle målet hotas om inte medlet fungerar. Men i praktiken skulle skräcken för terrordåd finnas kvar, men en "normaliseringen" av terroristerna skulle pågå. Riskerar bara att göra kampen mot terrorism än mer svårt och konfliktfyllt.
 

16610

Patek
2-Faktor
Nä så att vi kanske skulle fortsätta diskutera klockor istället... Jag har fått upp ögonen för Omega igen och är jätte glad för min nya Omega PO 45,5=)

Jag är med och driver ett el konsult företag och trivs med det. Så ja jag är el konsult 26 år och luktar kiss=) Har ni frågor om el så kan jag konsultera er mot en avgift=)

GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA!
 

Maxim

Cartier
Just det, jag recenserade spel på fritiden åt Lokaltidningen.se, det gjorde jag i närmare fem år och före det var det Gamingeye, Nordicgamers och någon till.

Så har ni frågor om spel för PC, konsol och bräda är det bara att höra av sig, jag kan det mesta.
Kan även för mycket om arkadspel och retrospel...
 
Har länge funderat på om det går att koppla förbi elmätaren, kanske man kan dra in matningen i huset från en kommunal lyktstolpe?
Sen undrar jag varför det heter päronlampa.

Svar emottages helst före tolvslaget ;)



I min profession är jag en som ser till att elektricitet produceras och kan därför besvara dina frågor. :)

Sedan ett par år tillbaks installerades fjärravlästa elmätare runt om i våra hus/industrier/lokaler i Sverige.
Från varje transformator mäter man vilken energi som passerar och jämför detta värde mot de enskilda elmätarna som finns utplacerade efter transformatorn.

Om du har konsumerat typ 1000 kWh från kommunens lyktstolpe (som troligtvis matas från någon annan del av orten där du bor), så kommer det område som din transformator ombesörjer att visa på 1000 kWh högre konsumtion än vad transformatorn har uppmätt. Då kommer det att komma arga elgubbar och knacka på och be att få se din elmätare typ. :D

Detta scenario utspelas alltså om du kopplar in matningen innan din elmätare. Men om du kopplar in matningen från stolpen rakt in din elcentral så kan du troligtvis köra ett tag utan att någon märker det. Se till att förlägga kabeln bra i marken så att ingen ser det bara.

En stolpe är vanligtvis avsäkrad med 6A smältpropp, så du kan skruva bort bottenplattan på stolpen och dra dit en 16A eller något. Men var försiktig med hur mycket elprylar du drar igång på den matningen så att kommunens huvudsäkring inte går som matar stolparna utanför ditt hus, för då är risken att allt uppdagas och det blir dålig stämning.

Angående päronlampan så är det för att den ser ut som ett päron, fast upp och ned. Detta är dock något som det garanterat finns flera olika förklaringar till.

Gott nytt år iaf och lycka till med kabeldragningen. Se till att använda skruvmejsel och tång med ett rejält plastskaft och håll fingrarna borta från allt som ser blankt och kopparaktigt ut. :woot:
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Som så många andra är jag också insyltad i IT branschen, har haft diverse jobb inom support, teknisk konsult, databasadmin, projektledare på små o större företag. Jobbat med kunder i en mängd olika industrier (vård, finans, tillverkning m.m), nu tekniskt säljstöd för mjukvaruprodukter på ett av världens största IT bolag.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
T
I min profession är jag en som ser till att elektricitet produceras och kan därför besvara dina frågor. :)

Sedan ett par år tillbaks installerades fjärravlästa elmätare runt om i våra hus/industrier/lokaler i Sverige.
Från varje transformator mäter man vilken energi som passerar och jämför detta värde mot de enskilda elmätarna som finns utplacerade efter transformatorn.

Om du har konsumerat typ 1000 kWh från kommunens lyktstolpe (som troligtvis matas från någon annan del av orten där du bor), så kommer det område som din transformator ombesörjer att visa på 1000 kWh högre konsumtion än vad transformatorn har uppmätt. Då kommer det att komma arga elgubbar och knacka på och be att få se din elmätare typ. :D

Detta scenario utspelas alltså om du kopplar in matningen innan din elmätare. Men om du kopplar in matningen från stolpen rakt in din elcentral så kan du troligtvis köra ett tag utan att någon märker det. Se till att förlägga kabeln bra i marken så att ingen ser det bara.

En stolpe är vanligtvis avsäkrad med 6A smältpropp, så du kan skruva bort bottenplattan på stolpen och dra dit en 16A eller något. Men var försiktig med hur mycket elprylar du drar igång på den matningen så att kommunens huvudsäkring inte går som matar stolparna utanför ditt hus, för då är risken att allt uppdagas och det blir dålig stämning.

Angående päronlampan så är det för att den ser ut som ett päron, fast upp och ned. Detta är dock något som det garanterat finns flera olika förklaringar till.

Gott nytt år iaf och lycka till med kabeldragningen. Se till att använda skruvmejsel och tång med ett rejält plastskaft och håll fingrarna borta från allt som ser blankt och kopparaktigt ut. :woot:
Hahaha tack för tipset!
 

n1tro

Panerai
Bank (civilekonom) men hade nog mer än gärna velat ha kört en systemutvecklarutbildning på KY när man tog studenten 2006, hade nog varit grymt mkt roligare...
 
Topp